Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 6584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EelkoL

Voorstellen
« Gepost op: 28 september 2012, 11:02 »
Moi,

Nieuw hier, dus even een bericht om kennis te maken.

Motor: TA 600 uit '99 (denk ik, eerste toelating is 2000, ik moet de ID nummers nog even checken tegen het wphb). Nieuwe hyperpro progressieve voor- en achtervering laten installeren afgelopen zomer omdat de achterveer, zelfs met maximale voorspanning toch wel erg slap werd. Garmin Oregon + OnRoute motorkaarten als navi.

Gebruik: Puur recreatief, ~5000 km/jaar. Puur on-road, alhoewel ik wellicht wel eens anders wil.. Net terug van een weekje Dld, Oostenrijk, Italië met 2 vrienden (XT600E en Yamaha XJ900) waarbij het merendeel van de jaarkilometers weer is gemaakt. Meer zou ik wel willen, maar woon-werk hoeft niet, dat kan makkelijk op de trapfiets en meer recreatief komt qua tijd niet uit met een jong gezin.

Omgeving: Haren (Gn), de geboorteplaats van mijn vrouw.

Onderhoud: Tot nu toe laten doen, maar vanaf nu wil ik het zelf doen. Motor is toe aan een grote beurt, die wil ik zelf doen. Op vorige motor, Pan European, wel alles zelf gedaan, zoals distributieriem vervanging, vond ik toch wel erg leuk om te doen.

Wensen: Stalen remleidingen voor, OSCO smeersysteem, Cardo Scala Rider voor geluid van de navi (Oregon kan geen audio, moet ik toch op zoek naar wat anders) en gezwets met mede rijders onderweg, valbeugels.

Problemen: Koppeling slipte laatst door bij koude motor, dat was voor het weekje in de Alpen / Dolomiten. Tijdens de rit geen problemen gehad, alhoewel de koppeling erg laat aangrijpt en de kabel toch niet te strak staat. Wat vinden jullie, openhalen en inspecteren / meten? Of wachten tot het vaker optreedt?

Geschiedenis: 1995 een Suzuki GS750, 2000 een Aprilia Pegaso, 2002 een Honda Pan European, 2009 toch wat kleiners en leukers, dus de TA aangeschaft. Bij Desert Motors in Vriezenveen.

Overigens: Hoe kom ik het beste aan onderdelen? Voor de Pan waren er online fiches te vinden en kon je met de onderdeelnummers naar een dealer of online bestellen, is er ook zoiets voor de TA?
'99 TA

Offline Marcel T

Re: Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2012, 13:16 »
Hoi,

Welkom.

Voor het zelf doen van onderhoud zou je naar MSD te sprundel kunnen gaan (zelf sleutelen onder begeleiding). Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat zoiets ook mogelijk is in Duiven (bij wim boks), maar daar weten de locals vast meer van.

Onderdelen kunnen o.a. hier besteld worden.

Groet,
Marcel
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Peter M

Re: Voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2012, 14:41 »
Volgens mij kn je dan ook voor onderhoud naar Elburg. Zijn wel aardig wat Km's die je daarvoor zou moeten rijden.

Haren -  Sprundel   270Km / Ad Mies
MSD Motorbandenservice
Lange Hei 3 A
4714 RE - Sprundel
0165-383741  06-10072878
http://www.msd-motorbandenservice.nl/

Haren -  Duiven      170 Km / ...wie heeft meer info ??

Haren -  Elburg       122Km / Hans Schaap
PJS motorbandenservice 
Zelfsleutelgarage
Elburg
0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Marcel T

Re: Voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2012, 15:02 »
Haren -  Sprundel   270Km / Ad Mies

Ik dacht om een of andere vage reden dat Haren in Gelderland ligt.  :-X
Het toch een plaatsje wat al vaker enige de aandacht heeft gehad in de sociale media  :-[ :-[

Hans schaap van psjmotorbandenservice was ik even vergeten. Hij is ook een geschikte kandidaat voor het zelf sleutelen. En een stuk dichterbij  :)

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2012, 15:26 »
Dank voor de adressen, maar eerlijk gezegd zat ik meer aan mijn eigen garage te denken. Is wel klein, past nog geen auto in, maar wel lekker dicht bij huis / aan huis... Meeste gereedschap heb ik, alleen nog iemand vinden met een vacuummeter voor de carb sync. Volgens mij heeft een collega zo'n ding...
'99 TA

Offline PimW

Re: Voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2012, 16:57 »
Meeste spul bestel ik gewoon bij de motorzaak in de stad hier. Via cmsnl zoek ik tekeningen op met de delen die ik wil hebben. Heb je meteen een indicatie wat het origineel kost en dan wijs je het gewoon aan op de tekeningen bij de garage.




Offline Two Plugs

Re: Voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2012, 22:06 »
Moi Eelko

Welkom! Haren Groningen schreef je? Staat de garage nog overeind?  :))

Zonder gekheid... zie dat je inmiddels ook lid bent. www.muldersmotoren.nl in Veendam is niet alleen clubdealer, maar ook een betrouwbare bron voor het verkrijgen van Transalp onderdelen.

Eneh... volg af en toe ook eens de Stammtisch Noord (http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=207.0 ).

Groet uit Ommelanderwijk. Compliment met de keuze (de motorfiets én het lidmaatschap van de TCN)
Zijn dus eigenlijk buren. Zo ver is Haren ook weer niet...  ;)

Voor je lijstje...
Valbeugels: Hebco & Becker. De beste die je voor de 600 Alp kunt krijgen. En gemakkelijk via post te bestellen bij de importeur: MDI Motorcycle equipement in Ravestein.
Grote beurt... Overweeg om je standaard vonkenkaarsjes (bougies dus) voor Iridium exemplaren te vervangen. Motortje loopt er echt veel mooier op, gaan bovendien een half leven lang mee.

Je hebt dus één van de laatste 600 TA's. Dus een uitgerijpt exemplaar als een goede wijn! Nogmaals, proviciat!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2012, 23:08 »
Moi two plugs,

Garage staat nog, maar dat is niet aan mij te danken, ik zat in Z-Duitsland op de motor toen 'het tuig' hier los ging. Vrouwlief vond het spannend, het gejoel en alle sirenes... En dan zij alleen met de kinderen thuis, ik was liever erbij!

Mulders motoren had ik al gezien als startpunt van een noord-tocht hier, ik ken ze niet maar daar zal wel verandering in komen. Zo tevreden ben ik niet over de zaak waar ik tot nu toe kom.

Dank voor de tips!

Iemand nog een reactie op mijn koppelings-vraag uit de start-post? Ik neig naar demontage en meten... Geen zin om ergens onverwacht stil te komen staan...
'99 TA

Offline chaos

Re: Voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2012, 23:20 »
hoeveel kilometers heeft de alp gelopen?
vaak staat een koppeling te strak afgesteld, er moet wat speling op de hendel staan. niet teveel want dan koppelt ie niet helemaal los.
enne welkom hier.

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2012, 23:31 »
Ik durf het bijna niet te vermelden.... Maar er staan ong. 37.000 km op de teller. Per jaar bijna niets...

Ik heb de koppeling 4000 km geleden iets losser gezet, maar had niet de indruk dat hij niet helemaal aangreep door een te strakke kabel. Kan koude olie een oorzaak zijn?
'99 TA

Offline mauppie

Re: Voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2012, 23:35 »
Soms kan olie ook de oorzaak zijn van slippende koppeling. Had ik ook met m'n AT toen ik hem gekocht had, tijdens proefrit nergens last van en toen ik hem ophaalde slippende koppeling.
Nu was de olie ververst voordat ik hem ophaalde, er bleek volsyntheet ingegaan i.p.v halfsyntheet. Dit gaf de slippende koppeling, na verversen met halfsyntheet was het over.
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2012, 21:10 »
Gisteren het plastic en de tank verwijderd.  Nu bezig om te bestellen wat ik allemaal nodig denk te hebben...
Twee vraagjes:

- weet iemand een goede bougiesleutel, die ik nu heb past niet goed.

- Op MDI online vind ik 2 sets stahlflex remleidingen voor, 1 keer 2delig (http://www.mdi-online.nl/webshop/artikel.aspx?lang=nl&id=cf4dec24-8e9c-436c-b35f-d639a7d240c3) en 1 keer 4 delig (http://www.mdi-online.nl/webshop/artikel.aspx?lang=nl&id=49ed461d-eb8c-471f-bd7b-09289bb79688) Welke zou ik moeten hebben? Op de TA zie ik 3 stukken rubber, 1 van de remhendel naar een stuk stalen remleiding, waar ook een splitsing L-R zit, en dan naar elke remklauw 1...
'99 TA

Offline PimW

Re: Voorstellen
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2012, 21:21 »
Je moet die van Honda zelf hebben, of namaken. Anders kom je er inderdaad heel slecht bij.

(bougiesleutel dus)

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2012, 21:40 »
Tsja, eigenlijk houd ik er niet van om boordgereedschap te gebruiken, maar in dit geval mist de bougiesleutel ook. Of bedoel je de honda bougiesleutel voor werkplaatsen?

Nog een vraagje: Ik krijg op cmsnl.com een heleboel '99ers te zien, allemaal verschillende landen (behalve NL), bij sommigen 50T erachter, en bij bijna elke mijn range aan framenummers en motorbloknummers erachter. Maakt dit nog uit?
'99 TA

Offline PimW

Re: Voorstellen
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2012, 22:25 »
Nee ik vind boordgereedschap meestal ook klote, maar die sleutel is wel makkelijk. Anders moet je klooien met lange/korte doppen met zon kruiskoppeling voor op de ratel.

Vooral omdat er een plastic ring in zit makkelijk, want dan blijven de bougies vast zitten en kun je ze makkelijk in en uit je kop halen. Bougies zet je toch niet zo vat dus die sleutel voldoet wel hoor.

Verschil tussen landen is te verwaarlozen. Voor de meeste onderdelen is het gelijk. Maar bij de dealer kunnen ze die exploded views ook opvragen hoor, je hoeft niet perse met onderdeel nummer naar de motorzaak.
Wijs je desnoods aan welke je hebben wilt (dat doe ik meestal).

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #15 Gepost op: 02 oktober 2012, 15:02 »
Gisteren het plastic en de tank verwijderd.  Nu bezig om te bestellen wat ik allemaal nodig denk te hebben...
Twee vraagjes:

- weet iemand een goede bougiesleutel, die ik nu heb past niet goed.

- Op MDI online vind ik 2 sets stahlflex remleidingen voor, 1 keer 2delig (http://www.mdi-online.nl/webshop/artikel.aspx?lang=nl&id=cf4dec24-8e9c-436c-b35f-d639a7d240c3) en 1 keer 4 delig (http://www.mdi-online.nl/webshop/artikel.aspx?lang=nl&id=49ed461d-eb8c-471f-bd7b-09289bb79688) Welke zou ik moeten hebben? Op de TA zie ik 3 stukken rubber, 1 van de remhendel naar een stuk stalen remleiding, waar ook een splitsing L-R zit, en dan naar elke remklauw 1...

Op de laatste vraag kreeg ik antwoord van MDI:
Citaat
Goedemiddag,

Dat er gekozen kan worden uit 4 of 2 leidingen is de enige informatie die wij vanuit de leverancier hebben. U kunt altijd kiezen voor een 2-delige remleidingset. Er komt dan bij de rempomp een dubbele aansluiting en vanaf daar gaan de leigingen rechtstreeks naar de klauwen. Mocht u toch liever een driedelige leidingset hebben kunt u altijd bij ons langskomen, zodat wij de leidingen ter plekke kunnen maken of u kunt de leidingen naar ons opsturen, waarna wij er een kopie van kunnen maken in de stalen uitvoering.



Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüßen,
Kind regards

MDI-team
Robert.

Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
'99 TA

Offline Jeroen

Re: Voorstellen
« Reactie #16 Gepost op: 02 oktober 2012, 15:23 »
Nee, wel met de 2 delige van www.melvin.de , kost geen drol en past perfect! En voldoet aan alle duitse huisvrouwkeuringen etc
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #17 Gepost op: 02 oktober 2012, 15:54 »
Dank, dat ziet er goed uit! Vanavond bestellen, voor deze prijs doe ik achter ook meteen (voor de mooi, nuttig lijkt me dat niet echt...)
'99 TA

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2012, 09:33 »
Dat was even een avondje shoppen, gelukkig online. Om anderen hopelijk de moeite te besparen waar wat te kopen, hier mijn lijstje dat ik gisteravond besteld heb (ik tel het nog maar even niet op):

Gekochte onderdelen:
Motozoom.nl
Kabelspray
Kabeloliër
Castrol remvloeistof DOT4
Motulolie.nl
Motul 5100 4T 10W40 4Liter (halfsyntheet)
MDI-online.nl
Valbeugels Hepco & Becker
24MX.nl
benzineslang
4 Bougies NGK DPR8EA-9
Koelvloeistof Castrol rood 1L (om te mengen met gedestilleerd water)
Teflon spray
CMSNL.com
Oliefilter, origineel Honda.
O-ring fuel strain
luchtfilter, origineel Honda
sub-air filters, 2*
Koppelingskabel, origineel HOnda
Bougiesleutel, origineel Honda.
Melvin.de
Stahlflex remleidingen voor
Stahlflex remleiding achter

Ben benieuwd hoever ik hiermee kom, moet alleen nog wat demi water kopen volgens mij...
'99 TA

Offline Oldtimer

Re: Voorstellen
« Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2012, 09:50 »
Moi Eelkol, Welkom hier. Weer een DHZér erbij in de club.
Wordt zo te zien best een dagje sleutelen voor je alle spullen weer op z'n plek hebt. ;)

Hoop vandaag ook m'n stahlflex binnen te krijgen. 3 dagen levertijd slechts.

Suc6 met je Alp.

OLdie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2012, 19:28 »
'99 TA

Offline Waffie

Re: Voorstellen
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2012, 20:07 »
 de vacuum meter van carb tune is  veel prettiger om mee te werken,
simpel en doeltreffend.

een sering( 50 ml spuit + slangtjes) gebruiken voor de remvloeistof wissel en het er vis de ontluchtingnippeli doorheen trekken
zorgn voor voldoende verse vloeistof in het potje
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Voorstellen
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2012, 20:11 »
Citaat
En wellicht een tool om de remvloeistof in de nieuwe leidingen te persen / zuigen, is de motozoom tool wat?

Deze misschien ook ??

http://www.louis.de/_20e838ec658d6f2a6393d5de0ea12298cf/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003261
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:09 »
de vacuum meter van carb tune is  veel prettiger om mee te werken,
simpel en doeltreffend.

een sering( 50 ml spuit + slangtjes) gebruiken voor de remvloeistof wissel en het er vis de ontluchtingnippeli doorheen trekken
zorgn voor voldoende verse vloeistof in het potje

Werkt dat doorheentrekken ook voor nieuwe leidingen? Of loopt de vloeistof dan door de leiding naar beneden waardoor je toch lucht krijgt? Ik heb ook wel eens gehoord dat je het er van onderaf in moet persen, lijkt me dat je dan de minste kan op belletjes krijgt?
'99 TA

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:10 »
'99 TA

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:29 »
Net de carbtune besteld, ff googlen gaf inderdaad enthousiaste reacties hierover. En nu kan ik een collega met een 4pitter ook blij maken..
'99 TA

Offline Waffie

Re: Voorstellen
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:24 »
Werkt dat doorheentrekken ook voor nieuwe leidingen? Of loopt de vloeistof dan door de leiding naar beneden waardoor je toch lucht krijgt? Ik heb ook wel eens gehoord dat je het er van onderaf in moet persen, lijkt me dat je dan de minste kan op belletjes krijgt?

zolang er boven in het reservoir maar olie in zit werkt dat ook op nieuwe leidingen

als je alles weer terug hebt gesloten (deksel er dus op) laat je met een elastiek de hendel nog aangespannen staan voor een nachtje

moet gewoon goed komen

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:37 »
zolang er boven in het reservoir maar olie in zit werkt dat ook op nieuwe leidingen

als je alles weer terug hebt gesloten (deksel er dus op) laat je met een elastiek de hendel nog aangespannen staan voor een nachtje

moet gewoon goed komen

mvg ad
Dat ga ik dan proberen. Bedankt Ad.
'99 TA

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2012, 23:06 »
Vanavond eindelijk even tijd gehad om olie, oliefilter, luchtfilter en bougies te doen.

De sub-air filters ook vervangen, 1 was al bijna helemaal vergaan. Waar dienen die dingen eigenlijk voor?
'99 TA

Offline EelkoL

Re: Voorstellen
« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2012, 23:25 »
Na een tijdje google gebruik: die subair filters filteren de lucht die heen en weer gaat, carb in en uit, aan de andere kant van het diafragma dan waar het mengsel langs stroomt. Een schemaatje is te vinden op http://www.johnsmotorcycleparts.com/keihin-cv-carburetor-images.htm waar de lucht die bij A stroomt gefilterd wordt.
'99 TA