Auteur Topic: omvallen  (gelezen 6008 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline piet v d s

omvallen
« Gepost op: 01 mei 2012, 20:13 »
  :-[ toen ik mijn africa twin kocht 4,5 jar geleden,ben ik een paar keer omgevallen
dat gebeurd altijd als ik stopt of aan het parkeren ben
maar pas gebeurde het weer
ik stopte maar maakte net een bocht en rem dan met de voorrem,dat is geen goede combinatie denk ik
ik ben 196cm lang dus erg korte benen heb ik niet
hebben meer mensen hier last van?
of hebben jullie goede tips

Offline PimW

Re: omvallen
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2012, 20:30 »
Als je heel langzaam rijd/rolt en dan de motor over laat hellen en hard (zodat je voorwiel direkt stilstaat) in de rem knijpt, tja.
Dan zeg je feitelijk tegen 200kg van ga maar liggen ;D

Ik ben niet groot, ook niet zwaar maar ik laat de motor zelden(nooit?) vallen. Soms gooit ze me op straat of in de struiken maar dan heb ik meestal iets verkeerds gezegd.
Communicatie! ;)


Offline robgoesdakar

Re: omvallen
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2012, 20:33 »
Het gebeurd iedereen wel een keer, maar echt vaak zou ik niet willen zeggen.

Zowiezo als je stopt proberen je motor recht te houden tijdens het stoppen. Dus niet alvast een been uitsteken terwijl je nog rijdt, want dan kantel je eigenlijk al een beetje...
Verder ook niet naar de grond vlak voor je kijken..... daar waar je naar kijkt, ga je naar toe....

En blijven oefenen ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline cobramarw

Re: omvallen
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2012, 20:40 »
Is bij mij ook al ettelijke keren gebeurd.
Maar dan met passagier op en koffers en topcase.
Dan zit je met een hoog zwaartepunt wat je zomaar niet tegen houdt bij een dom maneuver, of bij greppeltje waar je net niet aan de grond kan.

Oprapen en verder rijden, want schade heb je toch niet als je stil staat.

Offline Bono

Re: omvallen
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2012, 20:55 »
Inderdaad Piet, de combinatie. Geen/weing snelheid, stuur om en voorrem gebruiken... Ik pak dan altijd even de achterrem.
-- Han --

Offline Peter M

Re: omvallen
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2012, 22:06 »
Afgelopen 3 jaar ben ik een paar keer omgevallen. 2 keer omdat ik weg reed met remschijfslot  ??? , en dan kom je niet ver. En een keer of 3 dat ik bij het wegrijden naar links of rechts de motor afsloeg, net op het moment dat de motor kantelde. ( geef nu iets meer gas). Laatse keer dat ik bijna plat ging was tijdens de Apeldoornrit, tijdens iets te vlot het keren op nat wegdek. Voelde het voorwiel glijden, maar dat ging net goed .

Offline Hotel 317

Re: omvallen
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2012, 22:39 »
Ik ben slechts éénmaal omgevallen: toen ik langzaam offroad hobbelde en de verkeerde kant van een helling op kantelde: wanneer je benen ineens vijftien centimeter korter zijn dan dat je gewent bent, valt dat nog niet mee! De hele motor vervolgens 180 graden mogen keren, om een kans te maken hem weer op te pakken.

De andere keren gewoon met spierkracht m'n schatje overeind kunnen houden. d.w.z....  meer trainen jongens  ;D

Offline Peter_Winsum

Re: omvallen
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2012, 23:15 »
Sinds ik motorrijles nam ben ik 1 keer gevallen en dat was onlangs in Appingedam. Als wielerbegeleider had ik mijn 4e wielrenster begeleid tijdens een tijdrit en moest draaien in een smal straatje om de volgende op te pikken net na de start. Het straatje liep iets omhoog, ik had het stuur flink scheef omdat ik een politiemotor moest ontwijken bij het draaien. Toen voelde ik de motor gaan. Heb ook niet geprobeerd hem tegen te houden, maar rustig laten gaan. Had geen schade, viel precies op de valbeugel. Met hulp de brommer weer overeind gezet, even doorgestart en hij zei weer broem.

Bij mij was het een combinatie van oplopend stoepje, stuur scheef, geen snelheid, overmoed, vermoeidheid en dikke pech...
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline piet v d s

Re: omvallen
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2012, 00:21 »
ik denk dat een alp er veel minder last van heeft
heb er wel eens op gereden maar dat voelt heel anders
de twin is denk ik ook wel de top zwaarste van de club motors
ik vind de twin bepakt voor de vakantie bv het lekkerste rijden
werken met zn donder net als een vrachtwagen die moet ook geladen zijn
 

jill

  • Gast
Re: omvallen
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2012, 07:28 »
Zijspan misschien gestolen? ;-) :D

Offline Goobi

Re: omvallen
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2012, 12:03 »
De eerste keer dat ik omviel was toen ik tijdens de rijles achtjes moest draaien. Gewoon niet genoeg gas gegeven en hop, daar lig je.
Tweede val was bij achteruit uitparkeren. Mijn schoen gleed weg op gladde steentjes en aangezien het gewicht net op die kant hing lag ik meteen op straat. Gelukkig geen schade.
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Brombeer

Re: omvallen
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2012, 12:26 »
Ach dat hoort er toch gewoon bij?

Na verloop van tijd gaan er steeds meer lampjes aan en val je steeds minder vaak om.. :)
« Laatst bewerkt op: 25 december 2012, 23:37 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline laroman

Re: omvallen
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2012, 19:59 »
ben blij te lezen dat ik niet alleen ben die al gevallen is , dacht dat het kwam omdat ik helemaal geen ervaring had .
Ben tot nu 1 maal gevallen , ook bij mijn 8tjes draaien en gisteren bijna bij het stoppen doordat de motor plotseling naar links overhelde en ik nog maar juist mijn evenwicht kon houden ( ik kwam juist aan bij vrienden en juist daar wou ik toch zeker niet vallen  :P

Offline Two Plugs

Re: omvallen
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2012, 20:32 »
Is me idd ook al gebeurd. Motor parkeren in het (net) opnieuw betegelde fietsenhok... Idd... daar ligt nog zand op... Iets te strak ingestuurd... Voorrem... Floep, daar gaat 'ie.

Eneh... Maakt niet uit of het een Alp van 200 kg of een Dero van 280 kg is. Het gebeurd iedereen. Maar in de regel kun je stellen, dat je na de 3e keer toch wel weet, dat het beter is om bij lage snelheden toch maar die achterrem te pakken ipv voor... ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline JJ

Re: omvallen
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2012, 16:46 »
Tadaa!! Ik hoor ook bij de club.
Naar Zuid Frankrijk gereden. Lichtelijk vermoeid aangekomen.
Probeerde de brommer, die wat topzwaar was door de bepakking op de middenbok te zetten.
Nou, dat heeft de brommer dus gewonnen.  ;D
En serieus, ik heb er hard om staan lachen.

Offline EDxrv

Re: omvallen
« Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2012, 19:36 »
how did you feel? 



Offline nr 52

Re: omvallen
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2012, 15:31 »
slechts 1 x voorgevallen: ik wilde mijn ALP op de zijstandaard zetten, maar was vergeten deze uit te klappen. ::)
Als ie dan gaat, dan gaat ie ook. daar lag ik dus op zijn kant in de heg.
met behulp van vrouw en kinderen weer uit de heg gekregen.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline hcm

Re: omvallen
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2012, 00:06 »
how did you feel?



Plat op miien bek
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline piet v d s

Re: omvallen
« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2012, 19:49 »
wel wat laat
maar rob en bono bedankt voor de goede tips
het werkt in de praktijk
ook de andere bedankt voor de reacties

Offline Bono

Re: omvallen
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2012, 20:06 »
Mooi dat het werkt, Piet  :D .
-- Han --

Offline Herman

Re: omvallen
« Reactie #20 Gepost op: 07 november 2012, 21:55 »
tja de motor in stilstaand laten omkieperen......
Is me overkomen toen ik de motor net had en deze wilde draaien.
En helaas een paar weken geleden in de motor stalling op het werk.
Het bagage rekje op de topkoffer tikt een klein deukje in de uitlaat
die al een glijer gehad had, van een erlangs staande motor,
helaas een briefje achter gelaten......
Dit deukje kost me maar liefst 1300 euro  :angel:  :angel:  :-\

Dus omvallen niet erg, pas op dat je nergens tegen aan valt.
Groet,

Herman

Offline Sandra

Re: omvallen
« Reactie #21 Gepost op: 08 november 2012, 17:20 »
Kon je dit niet op jouw verzekering verhalen? Als jij een ander schade toebrengt, ben je daar toch voor verzekerd? Het kwam immers door jouw motor. Of zie ik het verkeerd?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Herman

Re: omvallen
« Reactie #22 Gepost op: 08 november 2012, 18:18 »
Sandra klopt,

Echter de verzekering rekent uit wat het je zelf kost (extra premie betaling)
en dan heb je zelf de keuze of zelf betalen of via de verzekering.
De schade is 1340 euro, en het kost me via de verzekering 1300 euro  :angel:
Dus er valt geen voordeel te behalen door de schade zelf te betalen.

Groet,

Herman