ik weet niet hoe vaak jij in een Indiaas dorp rijd en dan ook nog met een DCT bak met een maandag ochtend lager..... maar dat lijkt mij nogal een achterlijke reden om maar met "antiek" spul te blijven rijden. En ik denk ook dat je die motorboeren in afgelegen dorpen onderschat want ook daar draait de wereld gewoon door en repareren ze ook jou kapotte injectie brommertje hoor, en anders wacht je een paar dagen tot UPS je onderdeeltjes brengt.
Ik bedoelde niet te zeggen dat de motorfietsonderhoudstechnici in India slecht zijn, maar de boel wordt tegenwoordig potdicht ontworpen. Net zoals BMW met z'n ABS, wat je compleet van slag kan brengen wanneer je remblokken wisselt zonder het contact aan.
Bij de crosstourer net zo: niets wijst zich vanzelf: Kon je bij de Transalp 600 nog alle vier de bougies vervangen zonder ook maar iets los te halen, hoe zie jij jezelf dat bij de crosstourer doen? Mensen die met hun BMW R1200 "Grande Strecke" op verre vakantie gaan mogen eerst bij de BMW dealer aanpassingen laten doen om de motor op benzine met een laag octaan gehalte te laten lopen, en daarna nog een lijst maken met BMW dealers en verhuurbedrijven met bestelbussen op hun route, want als je ompleurt met dat apparaat, en een
sensor om zeep helpt, vertikt hij het simpelweg om te starten.
Betreffende je opmerking over het feit dat een maandagmorgenlager in een DTC machine amper voorkomt:
Ik heb tot nu toe meer distributiespanners vervangen van Varaderos dan van Transalpen, Twins, Pacific-coasts, Shadows, Deuvilles, NTV's, HAWK-jes en XLV-tjes tezamen. Zie hier tevens mijn geldige reden om op "antiek" spul te blijven rijden.
Dat Honda geld wil verdienen d.m.v. een kapotte Brandstofpomp of balhoofdlager elke halve ton kan ik prima begrijpen, maar catastrofale blokschade riskeren door een ontwerp NAKS te gebruiken welk al sinds begin negentiger jaren in het beste geval te boek staat als "twijfelachtig", gaat er bij mij niet in op een "avonturen" machine.