Auteur Topic: Het gaat toch gebeuren ....  (gelezen 14407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Het gaat toch gebeuren ....
« Gepost op: 08 oktober 2012, 14:03 »
Vandaag even bij Honda langs om de demo motoren van het afgelopen weekend terug te brengen, wordt me verteld dat de transalp definitief uit productie is gegaan.
Voorraden bij Honda zijn klaarblijkelijk al op, en alleen bij importeurs/dealers e.d. zullen nog nieuwe versies beschikbaar zijn. Op de honda site is ie in ieder geval al verdwenen...

Honda is wel met een nieuw dakar avontuur bezig, en misschien.... heel misschien... zetten ze daar iets van door naar een straat variant, maar dat is nog koffie dik kijken.
Er schijnen wel weer nieuwtjes te komen in mei, maar daarover kreeg ik verder niet veel informatie.

Dakar avontuur van honda: http://www.hondaproracing.com/world_racing/news/?race_event_report=1860&str=World+Racing+-+News+-+02%2F07%2F2012
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline wimj

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2012, 14:21 »
Vandaag even bij Honda langs om de demo motoren van het afgelopen weekend terug te brengen, wordt me verteld dat de transalp definitief uit productie is gegaan.

Van mij mogen ze een allroad op basis van het nieuwe 700 blok (NC?) op de markt brengen. Wel jammer dat zo'n icoon gaat verdwijnen.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Oldtimer

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2012, 14:31 »
Worden we uiteindelijk toch nog een OLDTIMER club. >:D >:D >:D >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2012, 15:21 »
Met jou als voor-, tussen- en achterzitter, Marien!
 
 ;D
-- Han --

Offline Hans Schaap

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2012, 17:10 »
Marien je bent een man met visie.


Maar je hebt de visie ook al heeeel lang kunnen ontwikkelen ;D ;D ;D ;D


Nu ben ik jaloers op jouw forumnaam ;)


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2012, 17:49 »
Ik geloof er niet zo in, als ik om me heen kijk in het segment allroad motoren vind ik niks echt tof. Teveel plastic en teveel rommel dat kapot kan.

Gewoon binnen de club iets op zetten en zelf een doorontwikkeling op de Alp neerzetten. Modulair zodat hij naar wens aan te passen is op weg-offroad gebruik. En dan geen prolink lagers met onmogelijke afmetingen, geen stomme plastic nokjes waarmee het kuipwerk stukgaat vastklikt.
Gewoon een uitwasbaar schuimfilter bovenop de carburateurs in plaats van onderachterin het subframe en ga zo maar door  ;D

Als er geen animo voor is doe ik het wel in mijn eentje  :angel:

Offline mauppie

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2012, 18:37 »
Tja, het was te verwachten dat ie een keer end of life gaat. Al 12 jaar geleden die prachtige Africa twin, waar gaat het naartoe :'(
Ik denk toch dat Honda ons de cross-runner/tourer zullen aanbevelen als opvolger, zoals ze dit ook gedaan hebben toendertijd met de Varadero als opvolger voor de Africa twin  :-\
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline The Headless Horseman

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2012, 19:48 »
Hmmmmmmm  :-\

Het zou me toch verbazen als de typenaam "Transalp" gaat verdwijnen  ::)
Maakt het dus ook wel weer spannend wat de opvolger gaat worden  :)
We houden het er dus voorlopig maar op dat er een nieuw model gaat komen  8)

We wachten af......
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Menno

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2012, 20:10 »

Het is ongekend hoe Honda een groep motorrijders duidelijk maakt dat de Europese markt ze geen f**kan schelen.


Tja, voor mij is de opvolger van mijn Dero ook bekend... durf het bijna niet te zeggen, maar dat zal een 1200GS gaan worden. Hopelijk duurt dat nog heel lang omdat mijn Dero het naar tevredenheid blijft doen.

Offline Marcel T

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2012, 22:13 »
Ik geloof er niet zo in, als ik om me heen kijk in het segment allroad motoren vind ik niks echt tof. Teveel plastic en teveel rommel dat kapot kan.

Gewoon binnen de club iets op zetten en zelf een doorontwikkeling op de Alp neerzetten. Modulair zodat hij naar wens aan te passen is op weg-offroad gebruik. En dan geen prolink lagers met onmogelijke afmetingen, geen stomme plastic nokjes waarmee het kuipwerk stukgaat vastklikt.
Gewoon een uitwasbaar schuimfilter bovenop de carburateurs in plaats van onderachterin het subframe en ga zo maar door 

+1
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline ron overkleeft

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2012, 23:11 »
Aan de andere kant als honda de nieuwe crossrunner e.d  1 op 27 kan laten lopen hoeveel transalpjes
zullen ze dan nog gaan verkopen die 1op 18 lopen?  Over het algemeen worden ze voor hetzelfde doeleinde gebruikt namelijk woon\werk verkeer.  En met 1,85 euro de liter! zou ik me ook eens achter de oren krabben.

En de "merknaam" Transalp,  het staat voor mij toch als: beetje saai beetje gewoontjes te lief geen uitblinker.
De "merknaam " Kadet is ook terzielen gegaan niet omdat de auto niet voldeed maar vanwege soberheid.
Ik denk dat we er niet moeilijk over moeten doen als de Transalp verdwijnt  alles veranderd dus in motorwereld ook. Er worden toch veel mooie technische hoogstaande allroads gemaakt de laatste jaren.
En anders blijf je toch je vertrouwde Ta At of Vara reviseren tot het eind der tijden.

Offline Two Plugs

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2012, 08:43 »
@ Ron... de crossrunner ZUIPT 1 op 15 maar is ook niet meer of minder dan een stokoude 800 VFR met een nieuw jasje. De crosstourer 'schijnt' 1 op 17 te kunnen halen. Je bedoelt waarschijnlijk de NC700X...  ;D

@ Maurits... de Dero is nooit opgezet als opvolger van de Africa Twin, maar als 'grote' Transalp (vandaar ook XL1000V zoals de Alp XL600V is). De Dero was ook de 1e 4 jaar lang leverbaar naast de Africa Twin.

Tja. Rob' zijn mededeling komt voor mij niet als verrassing. Eerst de Africa Twin. Toen de Varadero. Nu de Alp - zonder dat hier een werkelijke 'vervanger' of 'opvolger' voor in de plaats komt. Honda is echt vierkant z'n gevoel en raakvlak met de Europese klant kwijt en juist dáár knelt ook de schoen: Het is voor Honda economisch gezien, véél lucratiever om in Azië en Latijns Amerika 125cc scootertjes en lichte motorfietsen te verkopen dan een dure zware motorfiets voor de Westerse klant te ontwikkelen.

En die 'Cross-overs' die ze nu aanbieden... Get real.   :(  >:(
Maar met Menno deel ik de mening dat mijn opvolger voorlopig niet van Japanse huize zal komen. Blij toe dat ik nét nog één van de allerlaatste Varadero's heb weten te bemachtigen. Die houdt het (waarschijnlijk) nog wel een dikke 100.000 km uit - of minder zodra brandstof écht onbetaalbaar gaat worden. Daar zou de MAG zich eens mee moeten bezig houden inplaats van een onzin protest tegen een APK.

Net de laatste Motoplus gelezen, als je daarin ziet waar veel Europese motormerken mee bezig zijn, dan is één ding duidelijk... Honda heeft definitief de strijd om de consument in ons deel van de Aardkloot verkloot.

Zullen we op de ALV dan toch maar het voorstel doen om de naam te wijzigen in Allroad Club Nederland?  :-\ Van Honda hoeven we het niet meer te hebben.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2012, 09:42 door Two Plugs »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hotel 317

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2012, 09:08 »
Hoewel ik de XL700V geen warm hart toedraag (luchtfilter vervangen: 20 minuten tegen 5 op de oude modellen) vind ik het toch erg jammer.  De NC700 is ondanks zijn twintig jaar ontwikkeling, bijna geen gram lichter dan de Twin, maar kan wel tien liter brandstof minder meeleuren, de beste upgrade van de Alp (tweede schijfrem) is ongedaan gemaakt, en de langverwachte zesde versnelling heeft c.a. 10 PK gekost van een blok wat al niet te boeken stond als "bijzonder sterk".

Toch maar brieven gaan schrijven?

Offline Two Plugs

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2012, 09:39 »
@ Hotel... Niet bijzonder sterk? Het Transalpblokje is een uitblinker als het om 'sterk' gaat. Gaat nooit stuk of er moet een externe oorzaak zijn, betrouwbaar, loopt zonder uitzondering enorm veel kilometers, etc etc etc...

Heb honderdduizenden kilometers gemaakt op uitsluitend 600- versies en heb met die 55 pk (oermodel) tot 48 pk nooit het gevoel gehad 'tekort' te komen.

De enige reden dat ik in 1998 ben overgestapt op de Dero was dat ik de Alp te licht begon te vinden op lange afstanden (lees: windgevoeligheid)
De Africa Twin vond ik als alternatief tov de Alp geen meerwaarde hebben (ruim 30 kg zwaarder en 'slechts' 10 PK meer dan een Transalp 600)

Dero was in '98 slechts € 450,- duurder dan een nieuwe @Twin destijds; welliswaar ook geen lichtgewicht, maar wel met bijna 100 PK.

Brieven schrijven aan Honda? Levert niets op. Zoals hiervoor geschetst, de Europese klant kan Honda geen zier schelen en Honda Europe heeft in Japan niets in te brengen dan lege briefjes. 
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline wimj

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2012, 10:35 »
@ Ron... de crossrunner ZUIPT 1 op 15 maar is ook niet meer of minder dan een stokoude 800 VFR met een nieuw jasje.

Is een 1200 V4.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Two Plugs

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #15 Gepost op: 09 oktober 2012, 11:19 »
Is een 1200 V4.

Dat is de crossTOURER. In mijn quote heb ik het over de crossRUNNER.  8) C:-)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2012, 16:31 »
Maar is die NC700X dan zo,n verkeerd ding dan,vind hem niet lelijk om te zien zo in de Folder .
Oke het is geen allroad meer maar voor woon\werk verkeer kan die toch wel de Alp vervangen.
Of vloek ik nou in de kerk?

Offline Biker000

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #17 Gepost op: 09 oktober 2012, 17:02 »
Nou Ron daar moeten we  het donderdag bij de stamtisch groene hart, Schoolhuis Rijnsaterwoude nog maar eens over hebben :D.
Hoop dat je er bij kan zijn.
Michel
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline ron overkleeft

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #18 Gepost op: 09 oktober 2012, 19:01 »
Ja Biker ben er, zetten we er wel effe een boom over op.
tot donderdag

Offline Menno

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #19 Gepost op: 09 oktober 2012, 19:04 »



Die NC700X was aanwezig op het afsluitweekend. Moet zeggen dat ik het een zeer geslaagde motorfiets vind, zeker in de kleur zwart. De leden die een proefrit hebben gemaakt waren erg enthousiast. Voor nog geen 7000 euri heb je volgens mij een a-typische Honda als het over het verbruik gaat. Als de rest wel typisch Honda is heb je er een geweldige fiets aan.


Voor mij is ie alleen een maatje of 10 te klein....Denk alleen niet dat dat aan de motorfiets ligt. ;D

Offline robgoesdakar

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #20 Gepost op: 09 oktober 2012, 20:48 »
Afgelopen maandag ook nog wel wat meer gekletst.

Die NC700 is een fiets waar Honda duidelijk op een woon-werk-verkeer markt mikt. Een goedkope, makkelijk te rijden fiets met een fatsoenlijk verbruik. Als de kwaliteit des honda's is, dan hebben ze een wereldfiets gemaakt (voor dat segment).

Op hun vraag wat men over de cross-tourer/runner denkt gaf ik al meteen aan dat de verbruikscijfers voor die motoren totaal uit de tijd zijn. Als die motoren nu eens zuiniger waren, dan was er misschien wat meer potentie. Maar ze rijden (mijns inziens) niet zo makkelijk als een van onze clubmotoren.

Het is duidelijk dat de huidige motormarkt vooral zoekt naar "Stoere" motoren met een groot avontuurlijk (lees offroad/dakar) uiterlijk maar met het comfort van een echte reisbuffel...
De hoop word uitgesproken (door mijn honda contact persoon) dat honda een wegvariant maakt van de dakar fiets die in 2013 deel gaat nemen......
Als ze daar een lijn omheen bouwen denk ik wel dat ze een potentieel hebben...... maar ben bang dat ze te laat zijn .....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Two Plugs

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #21 Gepost op: 09 oktober 2012, 21:10 »
Rob: leuk dat Honda dit aangeeft, maar get real. Honda roept al vanaf 2008 'dat men zeker aansluiting zal vinden bij de gevestigde orde' maar een motor in de klassen van bijvoorbeeld de BMW F800GS of Triumph Tiger 800XC zie ik nog steeds niet verschijnen uit de pen van Honda R&D in Offenbach.

Zelfs Suzuki komt in 2014 met een nieuwe 1.000 cc Vstrom... Idd... gewoon met een Vtwin. KTM doet hetzelfde met de opvolger van de LC8. Waar Honda claimt dat 'een Vtwin niet meer van deze tijd is qua emissies en verbruik'. Moeten ze toch eens uitleggen waarom er dan wel een hele serie nieuwe Shadows wordt ontwikkeld... met Vtwin. Wellicht omdat die klantenkring groter is (Shadowclub Nederland heeft ongeveer 5x meer leden dan de TCN, bijvoorbeeld)

In de huidige lineup van Honda zie ik geen opvolger voor de Alp, Twin of Dero. De Crosstourer komt wellicht in de buurt, maar die is nóg meer wegmotor dan de Varadero. Qua karakter zie ik echter in de NC700X méér de TCN 'spirit' terug dan in de Crosstourer die ongeveer een dikke 10.000€ meer moet kosten...

Persoonlijk zie in de TCN liever verworden tot een oldtimerclub met liefhebbers...
Is dat een schande?

Ik denk nml niet, met de wetenschap dat er geen één nieuwe Honda is die minimaal 10 jaar vrijwel ongewijzigd in productie zal blijven (Transalp 600/650: 21 jaar, Africa Twin: 17 jaar, Varadero: 14 jaar, Transalp 700... 5 jaar). Daarvoor zijn de nieuwe Honda's teveel modeartikel geworden. Een mode artikel waar geen vraag naar is...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hotel 317

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #22 Gepost op: 09 oktober 2012, 21:49 »
Honda mikt op een reismotorfiets, maar houd geen rekening met 1 item:

Elke jan boeren lul in turkije en verder kan een carburateurfiets zo simpel als een Twin of Transalp 650 uit elkaar trekken. Zelfs de koppelling van een BMW is nog te doen, met tijd en geduld.

Ik moet de eerste motorboer in een afgelegen Indiaas dorp nog vinden die een Honda V4 DCT bak uit elkaar trekt, omdat er een maandagmorgen lager in zat. ::)

Offline xrvtuur

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #23 Gepost op: 09 oktober 2012, 22:26 »
Honda mikt op een reismotorfiets, maar houd geen rekening met 1 item:

Elke jan boeren lul in turkije en verder kan een carburateurfiets zo simpel als een Twin of Transalp 650 uit elkaar trekken. Zelfs de koppelling van een BMW is nog te doen, met tijd en geduld.

Ik moet de eerste motorboer in een afgelegen Indiaas dorp nog vinden die een Honda V4 DCT bak uit elkaar trekt, omdat er een maandagmorgen lager in zat. ::)

ik weet niet hoe vaak jij in een Indiaas dorp rijd en dan ook nog met een DCT bak met een maandag ochtend lager..... maar dat lijkt mij nogal een achterlijke reden om maar met "antiek" spul te blijven rijden. En ik denk ook dat je die motorboeren in afgelegen dorpen onderschat want ook daar draait de wereld gewoon door en repareren ze ook jou kapotte injectie brommertje hoor, en anders wacht je een paar dagen tot UPS je onderdeeltjes brengt.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #24 Gepost op: 09 oktober 2012, 22:28 »
wel een ontzettend trieste dag dat dan nu ook de Alp ter ziele is, foute beslissingen van Honda :'(
Varadero SD02  2004

Offline jbm

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #25 Gepost op: 09 oktober 2012, 22:44 »

De hoop word uitgesproken (door mijn honda contact persoon) dat honda een wegvariant maakt van de dakar fiets die in 2013 deel gaat nemen......



afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af

Offline Sandra

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #26 Gepost op: 09 oktober 2012, 23:17 »
Als die ''nieuwbakken'' brommer veel gaat lijken op de hierboven afgebeelde motor:
mijn zegen hebben ze.... :P
Moeten ze die carterplaat wel wat ronder maken, en van alu! wat een lelijk zwart ding is dat... :o
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Bill

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #27 Gepost op: 09 oktober 2012, 23:23 »
afgelopen vrijdagavond hetzelfde gehoord bij clubdealer in het  noorden van het land, volgend jaar komt er een wegvariant van de Dakar 2013 brommer, we wachten het af
Hoezo wegvariant :o Deze is toch precies goed >:D

Offline jbm

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2012, 00:25 »
Hoezo wegvariant :o Deze is toch precies goed >:D
ze zullen er wel richtingaanwijzers en een toetertje aan plakken om door de type goedkeuring te komen

Offline Sandra

Re: Het gaat toch gebeuren ....
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2012, 00:32 »
En normale remschijven graag, wat een kermis die ''wave'' gevalletjes :o
[img]http://img684.imageshack.us