Techniek > Honda Transalp

Tik achterin

(1/2) > >>

Jonas:
Ik heb na een crash de remmerij achter gereviseerd - hoofdremcylinder, remklauw, leiding vervangen door stahlflex - en sinds dien remt 'ie achter weer als nooit tevoren :). Alleen zit er na een tijdje rijden een 'tik' in de achteras of rem die ik niet kan plaatsen :-\. Het is echt een metaalachtige tik die eens per omwenteling van het achterwiel plaats vindt. Als je koud wegrijd hoor je niets, maar na een kwartiertje, half uurtje rijden is de tik er weer. Zodra ik de rem licht aanzet is de tik weer weg, maar laat ik de rem dan los is 'ie er weer. Dit suggereert naar mijn idee heel sterk dat het in de achterrem zit.

Voor zover ik kan zien is de remschijf recht, maar wellicht moet ik dat nog eens goed nameten - wat is hier een goede methode voor?. Verder heb ik wel de 'oude' remblokken gebruikt. Die waren net voor mijn val vervangen dus daar zit nog meer dan genoeg vlees aan. Alleen is de achterrem toen wel even geblokkeerd, en dus heel heet geworden. Volgens mij zijn de blokjes niet 'geglazuurd' (zo heet dat toch?) maar zelfs al zou dat zo zijn, dan zouden ze vooral minder goed moeten remmen en niet per se zo'n tik veroorzaken, toch?

Klinkt iemand dit probleem bekend in de oren? Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Ik hoor graag jullie gedachten hierover!

PimW:
Wat is precies de reden dat het nodig was de remklauw te reviseren? Schade na de val?

Remschijf kun je eraf halen en bijvoorbeeld op een glasplaat leggen om te kijken of deze nog recht is. Je kunt het ook in je motor doen, dan moet je iets als een schroevendraaier aan je achterbrug bevestigen met het puntje een paar mm van de schijf. Draai het wiel rond en kijk of die afstand veranderd.

Maar die tik kan volgens mij ook zitten in de pennen waarmee de klauw aan de schetsplaat zit. Hierop schuift de klauw heen en weer en als daar ruimte op zit kan dat volgens mij gaan tikken tot je de rem gebruikt. De klauw gaat zich dan namelijk zetten.
Maar dan zou je wel verwachten dat de schijf krom is.

Damian:
Het zal wel niet maar zou het teveel speling op de ketting kunnen zijn ? Maakt ook een tikkend geluid.

Waffie:
ik hoop dat het shimmetje op de remankerplaat nog aanwezig is (wordt vaak vergeten)

maar controleer ook de locatie van de binnenste remblok

als deze niet achter de nokjes op de shim zit gaat de boel scheef
 maw deze remblok kan niet verschuiven op de pennen als ze in de remklauw zit

en dan het tikken.. past inderdaad beter bij de ketting en de lagers....

zeker niet bij de remmen

Jonas:

--- Citaat van: PimW op 13 oktober 2012, 11:49 ---Wat is precies de reden dat het nodig was de remklauw te reviseren? Schade na de val?

--- Einde van citaat ---

Bij de val heeft de zuiger van de hoofdremcylinder een dreun gehad, dus die wilde ik in ieder geval nakijken en dus reviseren. Toen ook besloten om de remleiding te vervangen door een stahlflex omdat ik toch bezig was. De remklauw heb ik een tijdje terug uit elkaar gehad omdat ik die er toch af had omdat ik het een en ander niet los kreeg bij het vervangen van de remblokjes. Nu ik hem weer los had heb ik de kans gegrepen om de glij-pen, wat rubber en remblok veer (dat metalen dingetje in de klauw) te vervangen.


--- Citaat van: Ad Mies op 13 oktober 2012, 19:15 ---ik hoop dat het shimmetje op de remankerplaat nog aanwezig is (wordt vaak vergeten)

...

en dan het tikken.. past inderdaad beter bij de ketting en de lagers....

zeker niet bij de remmen

--- Einde van citaat ---

Er zit idd een klein metalen plaatje waar de blokjes in vallen. Volgens mij is dat het shimmetje dat je bedoelt.

Ik dacht eerst ook aan de aandrijving, maar daar heb ik niet zo veel aan gedaan, anders dan opnieuw afgesteld na het terug plaatsen van het achterwiel... En ik heb ook idee dat ik de tik licht 'voel' in de rechter step (maar dat kan natuurlijk ook verbeelding zijn.. als je ergens naar op zoek bent hoor of voel je soms dingen die er niet zijn :/). Verder is de tik er echt 1 keer per omwenteling van het achterwiel. Als het in de ketting zou zitten zou het een ander ritme hebben, toch? Tenzij het in het tandwiel zit...

Maargoed, ik ga er in ieder geval even opnieuw naar kijken als het weer het toe laat. Bedankt voor de gedachten!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View