Techniek > Honda Transalp

carburateurs helemaal schoonmaken of alleen afstellen, en is pakkingset te koop

(1/5) > >>

zeezeiler:
Hallo,

Mijn alpje uit 94 heeft de laatste tijd erg last van kuren.
Ik heb zelf het vermoeden dat de achterste carburateur vervuild is en daarom niet goed meedoet, waarom ik dat denk? lees verder;

Ik rijdt elke dat 40 km (2x 20 km) en hij (zij) heeft altijd al wat last gehad van inhouden rond de 2500 toeren en knallen in de uitlaat bij gas loslaten, volgens mij mogelijk veroorzaakt door een te arm lucht/brandstof mengsel.
Nadat ik laatst een langere rit maakte is het probleem verergerd, dwz, het inhouden is erger en gebeurd nu tussen de 2500 en 4000 toeren, ik moet soms bij het stoplicht met slippende koppeling optrekken anders slaat hij af (dat is al een keer gebeurd). Choke aan laten staan helpt wel iets.

Ik heb geen synchronisatie middelen om af te stellen, alleen mijn zintuigen en een schroevendraaier.
Ik heb geprobeerd om het mengsel af te stellen op de manier zoals in het WPH staat beschreven;
Pilot schroeven in basis stand, toerental goed zetten en dan de voorste carb stukje voor stukje de pilot schroef uitdraaien tot het toerental niet meer toeneemt. Daarna het hoofdtoerental weer goed zetten en de procedure bij de achterste carburateur opnieuw uitvoeren.

En toen merkte ik dat bij de achterste carb er geen extra toeren bij kwamen, ook als ik zelfs een paar hele slagen opendraaide.
Bij helemaal dichtdraaien nam het toerental wel af, maar voorbij de basis stand opendraaien; geen verschil.

De bougies zijn per cilinder ook verschillend van kleur, de achterste zijn bijna wit, wat duid op een eng arme afstelling. De voorste ook iets te wit (moet koffie met melk-achtige kleur zijn als ik het me goed herinner)

Nu wil ik het liefst de carburateurs helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en controleren. Eventueel synchroniseren besteed ik wel uit, daar heb ik de spullen niet voor, maar de rest doe ik liever zelf.
Ik heb even snel op het net gezocht naar een carburateur pakkingset, maar kon het niet vinden.

Mijn vragen aan het geachte forum;
Is dit de goede manier om dit probleem aan te pakken?
Zijn er nog pakkingsets (voor de carbs) te koop en zo ja waar?
Zie ik misschien iets anders over het hoofd?

Alvast bedank!

ps. in de bijlage een fotootje van mijn alpje nadat ik van de zomer een paar dagen aan de cosmetica heb besteed, ik was die standaard kleuren meer dan zat  ;)

Brombeer:
Hoi Zeezeilert,

Is altijd moeilijk op een geschreven beschrijving af te gaan. Voorop gesteld dat de carbs in originele en goede staat zijn:

Voor zover je er wat aan hebt:

Zorg dat je een schoon luchtfilter erin hebt zitten. Desnoods test je zonder.

Je kunt op valse lucht testen door, als de motor loopt, remmenreiniger over de verschillende rubber aansluitdelen te spuiten. Als dit mee wordt gezogen zal de motor hierop moeten reageren. Let hierbij ook op de synchroboutjes aan de zijkanten van elke inlaatpoort op de cylinderkop. Dit zijn de 2 meest makkelijke tests die je eerst kunt uitvoeren. Maar,

Dat je bougies de verkeerde kleur hebben heeft niets van doen met de stand van de mengselschroeven. Vooropgesteld dat de choke uitstaat, word die kleur bepaald door de gasnaaldstand (mengsel tot 3/4 gas) en de maat van de hoofdsproeier (3/4 tot volgas). Het kan zijn dat die laatste wat verstopt zit. Normaal gezien heeft de hoofdspoeier geen invloed tot 3/4 gas, echter WEL als die opening door aanslag kleiner is geworden. Die naald kan dan wel omhoog komen, er wil gewoon niet MEER doorheen. Dat kan inhouden tot 3/4 gas en de lichte bougies verklaren.

Met de mengselschroef regel je hoeveel brandstof er via de statiosproeier in de venturi terechtkomt onder invloed van de luchtsproeier (die zit aan de inlaatkant aan de zijkant van de venturi) en bepaald ALLEEN de meest gunstige verhouding bij statio toerental en dat heeft de carb nodig voor oppakken bij gasgeven tot 1/8 gas. Er zijn hier dus 2 dingen van belang: zowel de luchtsproeier als de statiosproeier mogen niet verstopt zijn.

Als je de mengselschroef in de uitersten open of dicht draait zal de motor afslaan (max in = te arm - max uit = te rijk). Bij jou kan hij niet te rijk (je kunt blijven uitdraaien) dus er komt een punt dat de statiosproeier gewoon niet meer geeft en uitdraaien van de mengselschroef geen effect meer heeft.

Er kan na verloop van tijd een aanslag in de vorm van een soort gom ontstaan die de carburateurdelen (deels) kan doen verstoppen. Of een anderssoortige vervuiling. Omdat je op zowel de statiosproeier als deellast/vollast problemen vermoed, kan het zijn dat zowel hoofd- als statiosproeier van deze carb enigszins zijn dichtgeslibt onder invloed van deze gom (of anderssoortige vervuiling).

Carburateurs uitbouwen en verschillende onderdelen controleren en eventueel (laten) schoonmaken.

Maar, het kan nog zes andere oorzaken hebben hoor. Wellicht komen er nog meer suggesties naar voren.


Succes,

Bromz

zeezeiler:
Bedankt voor je reactie Brombeer!

Ik zag een foutje in mijn tekst, heb ik gelijk aangepast, ik wil dus de carburateurs uit elkaar halen en schoonmaken, niet de bougies ;-)

Anyway, jou duidelijke antwoord bevestigd eigenlijk mijn vermoeden dat er ook vuiligheid in de carbs kan zitten.
Nu ben ik dus op zoek naar een carburateur pakkingset, of is dat niet nodig? Ervaring iemand?

Hoe zouden de sproeiers het best schoongemaakt kunnen worden? en in het door jou beschreven geval van aanslag, hoe krijg je dat weg?

Hotel 317:
Je kunt proberen om een tank met carburateur reiniger leeg te rijden, en dan nog eens de stand van zaken te evalueren. Forté moto power 1 is een voorbeeld van zo een onderhoudsproduct, maar elke automaterialenhandel heeft wel zijn eigen merk (Wynns?)

Het is natuurlijk geen zwarte magie, maar mocht het flesje van twaalf euro niet baten, kun je altijd nog de boel opentrekken. Vergeet dan niet de benzinekraan als eerste te controleren: Deze heeft een membraan (van de vacuümafsluiter) , en een grof benzinefilter, die storingen kunnen geven wanneer deze stuk danwel verstopt zijn.

Onderdelen haal ik meestal bij CMSNL.com vandaan.

Hotel 317:
Preventief onderdelen bestellen raad ik af. Uit elkaar halen en simpelweg kijken wat je niet vertrouwd is mijn advies. Misschien zie je wel dat bijv. de vacuümschuiven gescheurd zijn (€110-130 euro per stuk) , of (omdat je het over knallen in de uitlaat had), deze kleppen.

Dan is een tweedehands set in ene erg aantrekkelijk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View