Auteur Topic: Tank AT op TA  (gelezen 10768 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sander.en.marianne

Tank AT op TA
« Gepost op: 26 oktober 2012, 15:10 »
Ik heb begrepen dat het mogelijk is om een tank van een AT op een TA te zetten, mits het een tank van een RD03 of RD04 betreft.
Daarnaast is het noodzakelijk om een brandstofpomp te installeren.
Maar zijn er verder nog aanpassingen nodig? Past het originele TA zadel met zo'n nieuwe tank?

Offline Zot

Re: Tank AT op TA
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:04 »
geen idee, maar heb nog wel zo'n tank in de weg liggen. kratje jupiler en hij is van jou

Offline PimW

Re: Tank AT op TA
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:45 »
Zadel past, maar dan moet je hem diep tegen de tank aan drukken en dat is niet mooi. Het zadel van een RD04 past gewoon op je frame.

Maar dan passen je zijkappen niet meer.

Ook past je voorkuip niet op de tank van een RD04 dus zul je iets moeten maken.
Aan de onderkant van de tank zitten twee bevestigingspunten. Voorlangs je voorste framebuis loopt een beugel waar ook je koppelingskabel een beugeltje aan heeft en ik dacht dat je toeter er ook op zit.
Die moet je aanpassen of uitwisselen met die van een rd04 zodat je ook de onderkant van de tank degelijk vast kunt maken. Dat is nodig ivm het gewicht van de benzine.

Vaccuumpomp is het makkelijkste, die zet je gewoon tussen de leidingen (je hebt twee brandstof kranen dus je moet ook een T stuk hebben) en hij werkt op de vaccuum aansluiting op de achterste cilinderkop.

Ik heb inderdaad zo'n tank erop bij mijn ene alp.

Offline Hotel 317

Re: Tank AT op TA
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2012, 21:28 »
Er staan enkele (relatief) goedkope RD04's te koop. voor 1200 heb je er al 1 hier op 't forum!

Dan krijg je niet alleen de nadelen van een Twin (brandstofpomp) , maar ook de voordelen:
-meer vermogen
-stijver frame (althans tegenover de oer-alp)
-43 MM voorvork (tegenover 41mm) met luchtondersteuning
-luchtondersteunde voorvork en schokbreker met instelbare demping
-stenenvanger waarmee je je motor op een boomstam kan parkeren zonder schade

Ik zeg, doen!

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2012, 10:23 »
We hebben juist twee TAs gekocht om twee exact dezelfde motoren te hebben, voor onze wereldreis..
(Het is ons ook gesuggereerd om een TA en een AT te nemen, maar dat wilden we niet om diverse redenen).
Enig nadeel is, dat mijn vriendinnetje schoon aan de haak de helft lichter is dan ikke..
Dus haar verbruik is een stuk vriendelijker. Ik ben nu naar een optie aan het zoeken om beide motoren een
400+ actieradius te geven, zonder allerlei jerrycan, etc. te hoeven zeulen.


Offline PimW

Re: Tank AT op TA
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2012, 22:29 »
Nouja die tank is wel te maken, maar je krijgt er een hoop extra werk bij. Je zou een bestaande Alp tank aan kunnen (laten) passen en hem zo meer volume te geven.
Ik vind die AT tank eigenlijk niet zo prettig. Namelijk wanneer ik zit passen mijn knieeen niet in de uitsparingen die ze gemaakt hebben. Dus dan zit ik wat wijdbeens op de motor en ik stoor me eraan.
Ik ben dan nog nieteens erg groot...

Zelf ga ik die tank er weer afhalen en iets heel anders op maat maken icm waarschijnlijk achtertanks...

Maar dat is ook niet eventjes tussendoor gemaakt.


Offline Hotel 317

Re: Tank AT op TA
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2012, 20:31 »
Dan zou ook ik inderdaad proberen twee extra TA-tanks te scoren, en deze te laten verlassen. Dan kun je gelijk beslissen of je bijvoorbeeld een schot in het midden, en twee tankdoppen / brandstofkranen neemt. Indien je dan op je muil gaat, ben je in het ergste geval "slechts" de helft van je brandstof kwijt.

Ik zou daarentegen een "gewone" Twin brandstofpomp laten monteren. Gereviseerd (operatie kost c.a. 30 euro materiaal en een half uurtje werk) gaan ze minimaal vijftigduizend kilometer mee; Knappe reis die dat verslijt!


http://www.boano.com/archivio/prodotti/Fuel_tank_34_lt_Transalp_600_Transalp_600_Serbatoi_214_ENG.asp

Dat is een 34 liter tank. twee keer zo groot als standaard dus. Kost je wel 1220 voor twee tanks, ex. verzenden en ex. 2 avondjes schilderen met je vriendin.

Offline PimW

Re: Tank AT op TA
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2012, 13:41 »
Mijn tweede hands vacuumpompje heeft er ook al een 30-40k bij mij opzitten hoor, nooit problemen mee. En als het stuk gaat kun je het eenvoudig fiksen...

Maar hij wilt maar één tank groter hebben, dus één extra tank op de kop tikken en laten aanpassen ;) Best mooi werk om te doen denk ik.

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2012, 14:54 »
Heb van het weekend de tank bij Zot opgehaald.. Binnenkort maar eens kijken hoe het uitpakt, met de beenruimte.
Op zich heb ik er niet heel veel moeite mee wijdbeens te zitten, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.

Wel nog een paar vraagjes waar jullie wellicht het antwoord op weten:

Op welke plek steunt de tank?? Ik kan zo 123 niets vinden aan de onderkant van de tank dat er op duidt dat hij daar ergens
zou moeten steunen.. Oh wacht ik heb net even gekeken en zie aan de onderzijde, vlak waar de kuipdelen aan de tank zitten
twee rubber doppen in de tank zitten. Dus neem aan dat hij daar normaal gesproken ook nog vast zit.. Zo te zien (op de microfiches)
met twee M8 bouten.

En is het mogelijk, om een kant van de tank leeg te rijden en de andere als reserve te gebruiken? En hoeveel reserve heb je dan nog?
Op mijn R100GS, had ik ook twee kranen maar die hadden allebei aan-uit-res. Africa Twin tank is aan of uit en heeft de tank sensoren..
Maar ik begrijp dat de sensoren nog wel eens kapot kunnen gaan, dus ik zit nog te twijfelen of ik die aan ga sluiten..

Offline PimW

Re: Tank AT op TA
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2012, 15:13 »
Klopt wat je zegt over die onderste twee gaten, die zorgen ervoor dat de twee wangen niet naar binnen buigen onder het gewicht van de brandstof. Ik heb toen twee stripjes gelast op het stalen buisje waar nu je carterbescherming aan vast zit (bovenste bevestigingspunt ervan).

Je kunt de rechter als reserve gaan gebruiken, maar ik vond dat zelf niks. Ik heb het eens geprobeerd maar op de een of andere manier hield ik maar erg weinig over... Dwz ik heb een stuk moeten wandelen toen ;D
Maar dat zou je kunne uitproberen door de tank deels te vullen met benzine en dan gewoon 1 kraan open zetten tot hij stopt. Vervolgens zet je de andere kraan open en kun je meten wat je over hebt.
Moet je niet teveel overhellen met je motor onder het rijden want dan stroomt de brandstof misschien naar de verkeerde wang! ;D

Als je de sensors niet vertrouwt kun je ook een doorzichtige brandstofslang langs de zijkant van de tank maken met onder en boven een nippel in e tank gelast, dan lees je gewoon het niveau af...

Offline GercoAT

Re: Tank AT op TA
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2012, 19:31 »
We hebben juist twee TAs gekocht om twee exact dezelfde motoren te hebben, voor onze wereldreis..

Off Topic, waar gaat de reis naartoe??

Wij hebben ook plannen, vandaar de vraag en interesse.

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #11 Gepost op: 06 november 2012, 09:34 »
Het plan is dat we begin maart vertrekken richting Marokko, om daar te beginnen met ons rondje Afrika.
Als we daar klaar mee zijn, steken we door naar Azië.. Om als toetje nog eventjes Noord en Zuid Amerika
mee te nemen.. Australië zit dus vooralsnog niet in de planning, maar wie weet waar we terechtkomen als
we met de wind mee waaien.
Onze voorbereidingen / vorderingen zijn te volgen op (ligt momenteel een beetje stil omdat we te druk met
de voorbereidingen zijn):

http://les-deux-alpes.blogspot.nl/

Offline Floor

Re: Tank AT op TA
« Reactie #12 Gepost op: 06 november 2012, 11:57 »
Als we daar klaar mee zijn, steken we door naar Azië.. Om als toetje nog eventjes Noord en Zuid Amerika
mee te nemen..

Nog even offtopic verder als dat mag  ::)
Vanwaar in Afrika naar Azië? En welke landen daar? Hoe gaan jullie dat doen met Myanmar en China? Zit ook weer te broeden op een trip, misschien ook die kant uit (Azië, Indonesië?, Japan?, Australië?)  :)

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2012, 14:19 »
Zoals het er nu naar uit ziet; wordt het van Egypte naar Turkije (daar vaart tegenwoordig weer een ferry).
En dan hangt het er voornamelijk van af welk seizoen we uit Afrika komen, of we bovenlangs Azebeijan, Kazachstan naar Mongolië gaan.
Maar het wordt vermoedelijk Turkije, Iran, Pakistan, India.. Vliegen van Kathmandu naar Bangkok om nog een rondje door IndoChina te doen.
Gevolgd door Bangkok - Seoel, via Japan omhoog en dan hopelijk naar Magadan, om de road of bones terug te rijden richting Mongolië.

We gaan er dus van uit dat we Myanmar en China niet in gaan komen..

Offline Oldtimer

Re: Tank AT op TA
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2012, 14:30 »
Citaat
Egypte naar Turkije (daar vaart tegenwoordig weer een ferry).

Ohhhhhh,  suc6. Maar daar weet Floor alles van  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Floor

Re: Tank AT op TA
« Reactie #15 Gepost op: 06 november 2012, 14:41 »

We gaan er dus van uit dat we Myanmar en China niet in gaan komen..

Oke! :) Klinkt gaaf! En Iran is mooi! Zeker wel een aanrader.

Ohhhhhh,  suc6. Maar daar weet Floor alles van  ;)
Idd... succes... Trek daar maar vast een week voor uit.  ;) Als de mogelijkheid er tegen die tijd over land weer is, zou ik die aanraden. (Jordanië, Syrië, Turkije) Die boot heeft ons, een aantal weken terug, krap een week gekost(nadat Wadi Halfa-Aswan ook al 10 dagen gekost heeft). En anderen (daandus van het forum hier), hebben er ook een aantal dagen vertraging gehad. Maargoed. Als je toch een jaar oid hebt, maakt het misschien ook niet zoveel uit ;-)

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #16 Gepost op: 06 november 2012, 15:15 »
Maargoed. Als je toch een jaar oid hebt, maakt het misschien ook niet zoveel uit ;-)

Zo is het maar net; bovendien moet je om je ziektekostenverzekering op te kunnen zeggen minimaal 3 jaar weg blijven..
Dus een vertraging hier of daar helpt alleen maar :D

Offline Floor

Re: Tank AT op TA
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2012, 15:31 »
Hoelang gaan jullie dan?!  :o  :D

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2012, 15:36 »
Tot het geld op is of we geen zin meer hebben..

Offline Floor

Re: Tank AT op TA
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2012, 15:40 »
Maar de ziektekostenverzekering wordt wel opgezegd?  ;)

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #20 Gepost op: 06 november 2012, 15:44 »
Ik vermoed dat we het met ons budget wel eventjes uit kunnen zingen..

Offline Floor

Re: Tank AT op TA
« Reactie #21 Gepost op: 06 november 2012, 15:46 »
Veel plezier alvast dan, ben benieuwd, ga het volgen!  :)

Ennuh... waar ging het topic ook alweer over?  :-X

Offline Oldtimer

Re: Tank AT op TA
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2012, 15:47 »
 ;D ;D

Citaat
Tank AT op TA
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline xrvtuur

Re: Tank AT op TA
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2012, 09:37 »
een tank van een RD04 past wel op een Alp 8)  maaruhh ziektekosten verzekering opzeggen? hoe ga je dat doen als je echt ziek wordt en om die reden ook terug naar nederland moet, er zijn wel een aantal ziektes te bedenken die je budget er heel snel door heen jagen.
Varadero SD02  2004

Offline Zot

Re: Tank AT op TA
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2012, 10:00 »
past ut tankie? Bier smaakt prima  ;D

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2012, 10:30 »
Nog geen tijd gehad om de tank er op te passen.. Maar het ziet er allemaal goed uit dus ik verwacht niet al te grote problemen.
Binnenkort maar eens mee beginnen...

Voor wat betreft ziektekosten; er zijn speciale reisverzekeringen die dit dekken..

Offline sander.en.marianne

Re: Tank AT op TA
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2012, 21:36 »
Vanavond eventjes de tank op de motor gelegd. Maar moet er nog even heel erg goed over nadenken.
Tis natuurlijk wel een vrij eenvoudige manier om de actieradius van de motor te vergroten..
En ik heb ook geen last van de inkepingen, daar pas ik gewoon prima in met mijn benen..
Maar...
Het originele Transalp zadel dat ik door Rayz heb laten aanpassen moet er wel op geprakt worden en
dat zit wel een beetje belabbert :( Daarnaast moet ik nog een oplossing zoeken om de tank aan de onderkant
te steunen, ik ben helaas geen lasser.. :(

Offline PimW

Re: Tank AT op TA
« Reactie #27 Gepost op: 09 november 2012, 21:22 »
Dat zadel is vervelend, zeker als je nu zo een mooie Rayz hebt. Daarbij komt nog dat je kappen niet meer passen. Hoe had je dat willen oplossen? Of nog niet zover over gedacht?

Het is allemaal best veel werk.

Ik ben wel lasser en heb die beugel al eens gemaakt dus als je dat mocht besluiten...
Anders is er nog de optie om de AT tank aan te passen op je zadel of misschien een TA tank te vergroten?

Offline The Headless Horseman

Re: Tank AT op TA
« Reactie #28 Gepost op: 09 november 2012, 21:36 »
Ik zou gewoon een jerrycan mee nemen  ::)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Floor

Re: Tank AT op TA
« Reactie #29 Gepost op: 09 november 2012, 22:40 »
Ja... hadden wij ook deze veredelde toertocht. Op beide alpen rechts een koffer met een 10 liter jerrycan en er kon nog precies een busje olie voor... iets smaller dan de originele koffer die er anders rechts zou komen, waardoor de koffers niet breder waren dan het stuur... voor een rijder zonder al te veel (breedte) inzicht echt wel handig, weet je precies waar je doorkunt en waar niet.  ;D :)