Auteur Topic: erg stugge achterveer  (gelezen 4535 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline propje

erg stugge achterveer
« Gepost op: 30 oktober 2012, 23:17 »
Er zit in de Alp 600 een SHOWA met rode veer.
Vind deze erg stug.als ik een verkeersdrempel neem dan stuitert het achterwiel nog net niet.
Wat eraan te doen??
De ring is niet erg ver ingedraaid.
Kan het zijn dat er geen olie meer inzit??
Of is er misschien iets anders aan de hand??
aju propje

Offline Oldtimer

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2012, 09:23 »
Lijkt me dat de schokbreker zelf vast zit of je hebt een erg progressieve veer.
Doe eens het volgende.
Zet je motor gewoon op z'n 2 wielen en druk met je hand midden op het zadel de motor naar beneden.
Wanneer voor en achter gelijktijdig en evenveel in en uitveren is het in orde.
Lukt dit niet, dan zit de boel vast.

De veer loshalen is een klusje van een klein half uurtje.
Je kunt er bij komen zonder al te veel te slopen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2012, 09:52 »
De 1e bouwjaren Alp waren uitgerust met de rode veer. Later (vanaf '90 ??) werd er een zwarte veer gemnteerd. Ik heb altijd begrepen dat de rode veer stugger is dan de zwarte. Wellicht een keer een zwarte monteren/proberen.

Of de demper nog in orde is kun je checken door 'm uit te bouwen, de veer er af en dan moet hij nog een weerstand van ik dacht 30kg. hebben.
Heeft íe dat niet, dan is íe lek en zit er geen gasvulling meer in  :-\
Of er nog olie in zit voel je met het testen ook wel, hij moet na indrukken langzaam weer terug komen.

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline EelkoL

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2012, 11:34 »
Je kan toch ook gewoon achter de motor gaan staan, rechtop zetten, flink induwen en kijken hoe hij terugkomt? Als hij gelijkmatig en gedempt terugkomt is de demper nog wel OK.
'99 TA

Offline sjoerdtomas

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:48 »
Pas hiermee op. Het lager van bovenste bevestiging van de schokbreker van de alp van m'n vriendin zat vastgeroest.
Uiteindelijk kwamen we daarachter doordat bij het kettingsmeren op de middenbok de hele achterbrug naar beneden kletterde omdat de onderste bevestiging van de schokbreker was afgebroken.
Bij het inveren van de schokbreker wrong/boog de schokbreker waardoor die stijver leek. Na de reparatie veerde de alp een stuk soepeler!
Dus kijk je draaipunten/bevestigingspunten ook even na is mijn advies.

Offline propje

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2012, 20:21 »
Ga de veer er onderuit halen,
  heb pas wel de achterbrug en A.veer verwijderd en opnieuw ingevet en weer gemonteerd.
Heb daarvoor nog niet met de motor gereden
misschien te strak aangedraaid maar dat kan haast niet.
Als ik achter de motor sta kan je hem ook bijna niet indrukken(te stug)



Offline Waffie

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:32 »
zoals iemand al riep .. zou dus zeker de lagers van de prolink (dat eitje waar wel 2 bouten door heen moeten)

alle bussen moeten kunnen draaien, schuiven en bewegen

anders is het toch echt je demper..
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline propje

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2012, 22:14 »
Heb het hele ProLink systeem uit elkaar gehaald en gesmeerd.
Er zat 1 bout vastgerot in z,n bus.
dit is geen probleem want de bus draait wel gewoon in de bronzen passing.
Vrijdag eerst een proefrit daarna haal ik de demper er wel uit.
Dan laat ik verder horen hoe en wat.
aju propje

Offline Waffie

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2012, 22:48 »
 dit lijkt me vreemd, want dat zou ook betekenen dat je de bout er niet uit heb gekregen en  en je dus nooit de prolink verwijderd krijgt indien nodig om te smeren
zou dat toch nog eens goed nakijken
of  al je scharnier punten vrij bewegen in de lagers en niet op de bouten want dan gaat de boel toch uit schuren

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline propje

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2012, 22:57 »
Heb van de punten die wel los gingen schoongemaakt en opnieuw in het vet gedrukt.
En daar zag ik dat het brons was met kleine driehoekige uitsparingen erin waar het vet in opgeslagen wordt.

Offline Hotel 317

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2012, 15:38 »
Ik kan be-amen dat een twintig jaar oude originele demper zijn werk niet meer goed kan doen. Ik heb in mijn geval een aftermarket Wilbers gemonteerd, en ben er reuze tevreden mee!
Na het (provisorisch) repareren van de pro-link ( 1 lager was stuk) bij Ad Mies en het monteren van een noppenband stond de motor in ene een stuk hoger!  :P

Offline PimW

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2012, 15:40 »
Hier dezelfde ervaring. Wilbers mucho tof!

Offline propje

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2012, 16:07 »
Wilbers is mooi spul maar dat overstijgt de aanschafwaarde van de motor.
waar hebben jullie die demper vandaan ?
Gericke verkoopt het ook volgens mij.
aju propje

Offline PimW

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2012, 16:16 »
HKsuspension Tiel.

Offline propje

Re: erg stugge achterveer
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2012, 16:26 »
Die ken ik heb HK in de DRZ zitten.
Bedrijf met top service.
Zal er eens een belletje aan wagen.
bedankt.
aju propje