Techniek > Honda Transalp

erg stugge achterveer

(1/3) > >>

propje:
Er zit in de Alp 600 een SHOWA met rode veer.
Vind deze erg stug.als ik een verkeersdrempel neem dan stuitert het achterwiel nog net niet.
Wat eraan te doen??
De ring is niet erg ver ingedraaid.
Kan het zijn dat er geen olie meer inzit??
Of is er misschien iets anders aan de hand??
aju propje

Oldtimer:
Lijkt me dat de schokbreker zelf vast zit of je hebt een erg progressieve veer.
Doe eens het volgende.
Zet je motor gewoon op z'n 2 wielen en druk met je hand midden op het zadel de motor naar beneden.
Wanneer voor en achter gelijktijdig en evenveel in en uitveren is het in orde.
Lukt dit niet, dan zit de boel vast.

De veer loshalen is een klusje van een klein half uurtje.
Je kunt er bij komen zonder al te veel te slopen.

The Headless Horseman:
De 1e bouwjaren Alp waren uitgerust met de rode veer. Later (vanaf '90 ??) werd er een zwarte veer gemnteerd. Ik heb altijd begrepen dat de rode veer stugger is dan de zwarte. Wellicht een keer een zwarte monteren/proberen.

Of de demper nog in orde is kun je checken door 'm uit te bouwen, de veer er af en dan moet hij nog een weerstand van ik dacht 30kg. hebben.
Heeft íe dat niet, dan is íe lek en zit er geen gasvulling meer in  :-\
Of er nog olie in zit voel je met het testen ook wel, hij moet na indrukken langzaam weer terug komen.

Succes,
René

EelkoL:
Je kan toch ook gewoon achter de motor gaan staan, rechtop zetten, flink induwen en kijken hoe hij terugkomt? Als hij gelijkmatig en gedempt terugkomt is de demper nog wel OK.

sjoerdtomas:
Pas hiermee op. Het lager van bovenste bevestiging van de schokbreker van de alp van m'n vriendin zat vastgeroest.
Uiteindelijk kwamen we daarachter doordat bij het kettingsmeren op de middenbok de hele achterbrug naar beneden kletterde omdat de onderste bevestiging van de schokbreker was afgebroken.
Bij het inveren van de schokbreker wrong/boog de schokbreker waardoor die stijver leek. Na de reparatie veerde de alp een stuk soepeler!
Dus kijk je draaipunten/bevestigingspunten ook even na is mijn advies.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View