Techniek > Honda Transalp

Motorpanne

(1/2) > >>

R3dw0lF:
Dag iedereen

Ik heb vandaag iets voor gehad met mijn teergeliefde transalp 650 (bj 2002). Ik had de batterij er vorige week uitgehaald om dat deze al een tijdje stilgestaan had wegens omstandigheden en om op te laden met een speciale lader. Deze namiddag heb ik deze vol goesting er terug in gemonteerd (zoals hij er voordien in zat) en ben ik een toerke gaan doen.

Na een 5 à 10 kilometer hoor ik een heel luide knal en valt mijn motor terug op ralentis/traagloop zonder veel reactie. Het motor reageerde nog op het gashendel maar op een vreemde manier (niet regelmatig & luider (meer bas) dan anders)  en de rijlichten waren minder fel dan normaal. De motor had geen of weinig kracht meer ondanks in versnelling te zitten en ik ben aan de kant gaan staan. Vervolgens heb ik de motor uitgeschakeld, visuele controle gedaan (niks speciaals gezien maar ik ben zeker geen technieker/expert). Bij de eerste poging om hem te starten geen reactie behalve een klik geluid. De 2de maal lukte het wel. wat me wel opviel is dat het digitale klokje terug gereset was. en de lichtjes (batterij, neutraal en dat derde ding) initieel zeer flauw brandden

Ik heb dan maar beslist om mijn toer serieus in te korten en rechtsomkeer te maken, onderweg merkte ik dat er nog steeds iets niet pluis was. Toerenteller stond zeer onregelmatig op en neer te wippen, minder kracht dan anders en dergelijke.
Op een 2 tal kilometer van huis, was het weer van dat. Een zeer luide knal motor die terugviel op ralentis/traagloop een geen of weinig kracht meer. Terug aan de kant gaan staan, visuele controle gedaan (zonder opmerkingen). Deze maal kreeg ik hem echter niet terug in gang. De eerste maal was het 1 klik en daarna was het tiktiktiktik... de lampjes branden (eerst zeer flauw) en mijn rijlichten en knipperlichten werken wel nog.

Iemand enig idee wat er zou kunnen schelen met mijn motor?

Ik ben sowieso van plan om hem terug te doen naar de garage (hij valt nog onder garantie, ik hem nog geen jaar) en hen hun werk laten doen maar ik vertrouw het boeltje niet en had graag de mening van de experten hier aanwezig... Zelf heb niet de plaats nog het kunnen om hem zelf open te gooien, dat laat ik over aan de garage.

Alvast bedankt voor alle commentaren/hulp.

Waffie:
hallo,

onder alle omstandigheden heb je de accu nodig om te kunnen rijden

en een tikker de tik geluid geeft aan dat er geen vermogen meer in de accu zit om te  starten

dit is het eerste probleem om aan te pakken,

neem de accu eruit en laad deze weer geheel op, plaats ze daarna terug en zet de vijzen op de polen goed vast.

tracht dan de motor weer te starten.

 het kan mogelijk zijn dat de accu niet meer bij laadt en of de accu is over leden

Een YTZ accu moet altijd boven een minimale spanning te blijven anders gaat ze stuk dus ook bij stilstaan moet ze met regelmaat opgeladen worden.

laat ons horen of het opladen leid tot starten

mvg waffie

len_tour:
Ik lees een springende toerenteller en een deel van de rest van het verhaal klinkt als mijn eerste lange rit op mijn Alp. Dat was toen de CDI maar zo te horen is er in ieder geval (ook) iets mis met de accu/laderij/stroom.

Succes,
Lennert

robgoesdakar:
Omdat de accu los geweest is, vermoed ik eerder een niet goed vastzittende accupool.
Door de beweging zal af en toe een onstekingsslagje gemist worden, wat uiteindelijk dan in je uitlaat eruit klapt.. (jouw knal ?)
Ook het opladen zal dan niet optimaal gegaan zijn, etc etc... maar goed......, dit zou de eenvoudigste verklaring kunnen zijn.....

Maar ik moet ook wel even met Ad mee.... denk dat de accu stuk is.....

propje:
Denk ook een losse accupool heb dit vrijdag mee gemaakt.
Wel door geknoei van mezelf.
Had geen zin om een andere accu te kopen zal nu toch moeten.
Maar gevolg knallen in uitlaat en behoorlijk spetterenvan de accu pool en klikkeren van het startrelais. :-[
aju propje

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View