Auteur Topic: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor  (gelezen 5663 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline propje

600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Gepost op: 07 november 2012, 23:12 »
Heb deze week de ongeveer 95 pagina,s van Het ARM forum doorgespit over de ultieme enduro motor.
En daar kwam een paar keer de Transalp in voor.
zijn er hier forum leden die een Alp verbouwd hebben?
Vind het karakter van mijn Alp erg prettig op de weg maar in het terrein iets minder.

Wat zou er verbetert veranderd kunnen worden.

Andere  dikkere langere veerweg Voor Vork Wp oid.
Andere Kroonplaat is hier iets voor
Andere Achterveer WP Wilbers.
Bagage rekjes( zelf lassen Tig) voor de Ortlieb tassen( geen koffers gevaarlijk met off road rijden)
12 V voeding voor de Garmin
Grof profiel banden
Ac 10 michelin voor en wat Achter?? MEFO??

Wie vult de lijst verder aan?


staat hopelijk wel in de juiste rubriek?

aju propje

Offline PimW

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2012, 23:47 »
Ja ik.

Een boel heb ik al gedaan, een boel wil ik nog veranderen en een boel wil ik wéér veranderen  :)

Grotere benzine tank (25L) heb ik al, maar wil ik anders. Ik wil proberen de brandstof over voor en achter te verdelen.
Vering update, nu achter een Wilbers van originele lengte. Eigenlijk wel prima, meer veerweg hoef je niet. Ik sla alleen door als ik echt ga springen en dan zelfs maar een enkele keer als ik het verkloot.
Voor wil ik nu een andere vork incl kroonplaten.

Ik vind de achterbrug een beetje iel. Tenminste, ik heb vaak het gevoel of hij zijdelings wat beweegt.
Uitlaten wil ik van rvs maken met een schuifverbinding aan de kop en de collector. Zet je vast met trekveren.
Luchtfilterhuis eruit en eentje recht omhoog maken, daar ben ik nu mee bezig (was, tot de andere motor kapot ging  ::) ) waar een schuimfilter in past.
Goede carterbescherming is een must in het terrein. Ik heb nu een bak van een twin eronder gemaakt.

Verlichting voor als je iets wilt zien ipv gezien worden?

Ontsteking ontdaan van de startonderbrekers.

En die voorkuip! Heb ik nu uit één stuk omdat je dan met vier snelsluiters alles eraf hebt en de boel niet zo irritant trilt en rammelt!

Oe en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan  ;D

Offline Hotel 317

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2012, 09:00 »
perfecte reismotor, of enduro motor? Of rally motor?

dit zijn nml verschillende dingen.

Enduro:  Zo licht mogelijk met wettelijke verlichting
Rally: Zo licht mogelijk met wettelijke verlichting en lange adem (brandstoftanks)
perfecte reismotor: Lange adem, uitgebreid voordgereedschap, twee, of drie koffers, vering afgesteld op 20-30 kilogram niet-eigen gewicht.

Een Upside-Down vork is mijn mening wat verdeeld over: Het kwetsbare gedeelte van de vork is veel minder goed beschermd, en je verliest ook de zgn. vork-gaitors (harmonica om je veerpoot). Probeer gewoon eens de olie van je voorvork te wisselen en te kijken hoe hij daarna stuurt. Als het ruk blijft:  Een twin heeft een 43mm voorvork, en 20% stijver frame.

Je mening over tassen i.p.v. koffers, begrijp ik wel heel goed. ook ik zie te veel mensen die liever hun sokken en slaapzak beschermen, dan hun frame.

Of de Alp 600 geschikt is als reismotor?  mwoah ;)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=BMuQPKFVrEU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=BMuQPKFVrEU</a>

Offline xrvtuur

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2012, 10:43 »
om kort te gaan; een originele alp 600 met plastic koffertjes will do the job.
Varadero SD02  2004

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2012, 12:09 »
om kort te gaan; een originele alp 600 met plastic koffertjes will do the job.

Te zwaar
En koffers wil ik niet rammelen kapot en je neemt teveel mee.
zo licht mogelijk reizen als je een keer vast zit in klapzand of blubber krijg je hem er zowat niet meer uit.
Ortlieb zijtassen met een kleine Rack Back? van hetzelfde merk.

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2012, 12:10 »
Past een Aluminium achtervork van een African twin ook in de Alp?

Offline The Headless Horseman

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Sandra

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #7 Gepost op: 08 november 2012, 17:24 »
om kort te gaan; een originele alp 600 met plastic koffertjes will do the job.
[/quot
Plastic koffers knappen anders wel kapot bij een val, zou ik niet aan beginnen.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2012, 17:41 »
Ach, en alu bakken vervormen weer bij een val  :-\ Het is allemaal wat Sandra.
Ik denk dat propje met zijtassen wel een goede optie heeft, al ben je dan vaak wel wat beperkt in de hoeveelheid bagage.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Zot

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2012, 18:37 »
waar gaat de reis heen?

Offline xrvtuur

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2012, 21:15 »
hahaha, te zwaar? koffers kapot?  kijken jullie niet naar dat filmpje van hotel 317
Varadero SD02  2004

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2012, 21:22 »
Ja ik.

Een boel heb ik al gedaan, een boel wil ik nog veranderen en een boel wil ik wéér veranderen  :)

Grotere benzine tank (25L) heb ik al, maar wil ik anders. Ik wil proberen de brandstof over voor en achter te verdelen.
Er staat een 25 ltr KTM kunsstof tank te koopop MP vond het een ontzettend stoer ding zal wel niet pas te maken zijn
Vering update, nu achter een Wilbers van originele lengte. Eigenlijk wel prima, meer veerweg hoef je niet. Ik sla alleen door als ik echt ga springen en dan zelfs maar een enkele keer als ik het verkloot.
Voor wil ik nu een andere vork incl kroonplaten.
Weet je er kroonplaten voor of wordt dat maatwerk???

Ik vind de achterbrug een beetje iel. Tenminste, ik heb vaak het gevoel of hij zijdelings wat beweegt.
DAt vind ik ook allemaal dunnig :))

Uitlaten wil ik van rvs maken met een schuifverbinding aan de kop en de collector. Zet je vast met trekveren.
Uitlaat of ook de bochten van RVS???
Luchtfilterhuis eruit en eentje recht omhoog maken, daar ben ik nu mee bezig (was, tot de andere motor kapot ging  ::) ) waar een schuimfilter in past.
Dit wil ik graag volgen Het Alp filter is wel goed alleen de ingang slurf zit op zo,n rare plek, maar dat kan ook verkeerd zitten bij mij.
Goede carterbescherming is een must in het terrein. Ik heb nu een bak van een twin eronder gemaakt.
Wordt zelfbouw heb dit ook voor de DRZ gemaakt en hij is nog heel na Marokko dus goed niet mooi :))


Verlichting voor als je iets wilt zien ipv gezien worden?
XENON alleen heb ik een ander lichtkapje nodig die er nu opzit is pruttig

Ontsteking ontdaan van de startonderbrekers.
Hoe moet dat en waar goed voor???

En die voorkuip! Heb ik nu uit één stuk omdat je dan met vier snelsluiters alles eraf hebt en de boel niet zo irritant trilt en rammelt!

ik heb geen kuip meer op de Alp hoogtens een klein ruitje

Oe en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan  ;D
Toe maar ga door dit zijn handige tips.
aju propje

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2012, 21:33 »
hahaha, te zwaar? koffers kapot?  kijken jullie niet naar dat filmpje van hotel 317
Mij mening is hoe beroerder de rijder hoe lichter de motor moet zijn.
anders kan ik m,n ARO koffers wel op m,n GS1150 zetten en gaan rijden.
Maar ik wil lichter als de GS en iets meer comfort als mijn DRZ.
En daar zou de ALP mooi tussen passen.
aju propje

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2012, 21:36 »
waar gaat de reis heen?
Dat weet ik niet :))

Dit is mijn voorlopige verlanglijstje.
Kan ook maar zo veranderen hoor.

Ligurgische grenskamroute.
Roemenie
Polen
Spanje
Portugal
Misschien weer een keer naar Marokko.
Ijsland

Als ik dit lijstje heb afgewerkt ben ik wel een paar jaar verder hoor.
aju propje

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2012, 21:37 »

Offline xrvtuur

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2012, 21:43 »
ik heb er nog 1tje liggen, er zit nog wel een RD 04 aan vast, voor €1200 is hij van jou.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8866.0
Varadero SD02  2004

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #16 Gepost op: 08 november 2012, 21:58 »
ik heb er nog 1tje liggen, er zit nog wel een RD 04 aan vast, voor €1200 is hij van jou.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8866.0
Als ik de onderdelen los zou moeten kopen ben ik veel meer kwijt.
dus een mooie prijs.
Alleen krijg ik thuis geen motor meer in de kamer.
Vroeger wel.
En 5 stuks wordt echt te dol.
Misschien wil iemand met me samen doen dat we de spullen splitsen.
aju propje

Offline PimW

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #17 Gepost op: 08 november 2012, 22:23 »
Nou ik wil kijken om meerdere tanks te maken. Van aluminium of carbon/kevlar matten.
Die Twin tankjes passen er zo op maar dan zit die bulk voor op je frame en dat vond ik wat minder lekker rijden. Pas bij half lege tank kun je echt lekker spelen in het zand.

Ik zoek nu een voorvork uit een 450 incl kroonplaten. Ik heb hier een oud upside down vorkje staan dat volgens mij zo in het frame past, maar ik wil er liever iets nieuwers in hebben. Dat is meteen mooier af te stellen want de veren moeten pas gemaakt worden op het extra gewicht...
Je kunt neopreen sokken om de binnenpoten doen. Dat icm de vorkporotectors heb je bestwel goede bescherming tegen steenslag ed. Af en toe een beetje schoonhouden en je vorkje gaat niet zomaar lek hoor.
Het probleem van de originele voorvork is niet alleen het veren en dempen maar ook torderen. USD is veel stugger.

Uitlaat maak ik compleet van cilinderkop tot demper uit rvs. Carterbescherming vervang ik dan waarschijnlijk ook voor een zelfbouw exemplaar, maar moet wel mooi zijn  ;)
Kuip blijft er bij mij wel op, een klein beetje extra bescherming voor elektra en mijzelf. En ik vind het er tof uitzien.
Ik heb een lamp gevonden in Zweden die ik als "grootlicht" wil gaan gebruiken. Die maak ik dan naast de normale koplamp  8)

Startonderbrekers zijn de schakelaars die zorgen dat je motor afslaat als je weg wilt rijden met uitgeklapt zijstandaard. Maar als je een steen op zon schakelaar krijgt kun je zomaar stil staan... Hoef ik er dus niet op.

Offline propje

Re: 600 Alp ombouwen tot de perfecte reismotor
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2012, 00:08 »
Nou ik wil kijken om meerdere tanks te maken. Van aluminium of carbon/kevlar matten.
Kijk eens op het Gs forum Dabit heeft koffers gemaakt van kevlar Carbon
Die Twin tankjes passen er zo op maar dan zit die bulk voor op je frame en dat vond ik wat minder lekker rijden. Pas bij half lege tank kun je echt lekker spelen in het zand.

Ik zoek nu een voorvork uit een 450 incl kroonplaten. Ik heb hier een oud upside down vorkje staan dat volgens mij zo in het frame past, maar ik wil er liever iets nieuwers in hebben. Dat is meteen mooier af te stellen want de veren moeten pas gemaakt worden op het extra gewicht...
Je kunt neopreen sokken om de binnenpoten doen. Dat icm de vorkporotectors heb je bestwel goede bescherming tegen steenslag ed. Af en toe een beetje schoonhouden en je vorkje gaat niet zomaar lek hoor.
Het probleem van de originele voorvork is niet alleen het veren en dempen maar ook torderen. USD is veel stugger.

Uitlaat maak ik compleet van cilinderkop tot demper uit rvs.
Dat klinkt stoer en mooi heb je fraiswerk gezien van de Risers top, ik kan een beetje Tig lassen (hobby)
en kan laten watersnijden
Carterbescherming vervang ik dan waarschijnlijk ook voor een zelfbouw exemplaar, maar moet wel mooi zijn  ;)
Ik kan niet zo goed Alu lassen maar het blijft wel heel
Kuip blijft er bij mij wel op, een klein beetje extra bescherming voor elektra en mijzelf. En ik vind het er tof uitzien.
Ik heb een lamp gevonden in Zweden die ik als "grootlicht" wil gaan gebruiken. Die maak ik dan naast de normale koplamp  8)
Stuur eens een link als je wil

Startonderbrekers zijn de schakelaars die zorgen dat je motor afslaat als je weg wilt rijden met uitgeklapt zijstandaard. Maar als je een steen op zon schakelaar krijgt kun je zomaar stil staan... Hoef ik er dus niet op.
Die moet ik dus ook wegknippen