Auteur Topic: vaag probleem met de AT  (gelezen 10931 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline krhilbil

vaag probleem met de AT
« Gepost op: 25 november 2012, 20:44 »
hallo iedereen!
ik ben Kevin en ik heb sinds kort een africa twin.
heb er alleen een probleem mee wat steeds erger lijkt te worden

specs een xrv750 rd07a uit 1999

mijn AT doet moeilijk, eerst was het maar heel zelden maar nu bijna elke dag.
ik ben aan het rijden (meestal pas na een km of 20 snelweg soms veel meer) en dan ineens gaat de twin op 1 poot lopen, althans zo voelt het,
de hele power is weg, kan met volgas max 100kmh rijden

nu dacht ik eerst dat het een brandstof probleem was omdat het telkens voorkwam wanneer ik moest overschakelen op reserve
maar het is nu ook gebeurt terwijl ie absoluut vol was.
de brandstofpomp is btw vervangen door een mikuni vacuumpomp
en de spanningsregelaar plus accu zijn een paar weken geleden vervangen.

het probleem is erger want nu gebeurt het ook weleens dat hij helemaal uit valt en niet meer aan wil slaan (de startmotor doet het wel)

na een minuut of 5 wachten en een paar keer proberen doet hij het plotseling weer en dan kan ik weer eventjes...
ik merk wel dat daarna zelfs al behoud ie power, het voelt alsof ie hele kleine stottertjes geeft beetje rommelig lopen zegmaar

nu had ik het heel vaak in de middle of nowhere op de snelweg en kon ik dus niks proberen,
maar vrijdag had ik het toen ik net thuis aankwam.

ik gelijk de bougiedop van de voorste cilinder er af en een losse bougie er in, ok die vonkt goed
de achterste is een hel om bij te komen dus ik alles uit elkaar geschroefd, bleek dat de achterste bougies heel onregelmatig vonkten.
ik zag wel wat vonkjes vanaf de kabel overspringen dus heb de bougiekabels plus bougiedoppen vervangen.

toen dacht ik dat het aan de bobines kon liggen dus die heb ik omgewisseld.

nu vandaag had ik weer hetzelfde gezeur dus ik weer proberen, voorste vonkt goed dus het moet de achterste cilinder weer zijn, kon het alleen niet volledig slopen langs de A58

de bobines zijn dus uitgesloten evenals de bougie kabels en doppen..

dan moet het de CDI zijn? of toch stiekem iets met brandstof?

ik meen dat de oudere modellen 2 cdis hebben, maar vanaf 1995 maar 1?
ik kan er in elk geval maar 1 vinden. mijne is van 1999

het probleem is alleen dat CDI’s ongelofelijk duur zijn (dus stel dat is het probleem niet zonde van mijn geld)
en ik het eigenlijk graag zou willen proberen met een andere CDI maar dus niemand ken die dat heeft.
ik ken alleen tig mensen met een transalp die hele andere cdi units hebben.

iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? of misschien een goeie CDI unit liggen die ik zou mogen proberen? (is misschien wat veel gevraagd)
of ergens waar ik een CDI kan scoren die niet 250 of 150 euro kost...

alvast bedankt iig :)

groeten Kevin

oh ik heb trwns ook de brandstof filter vervangen en het kraantje uit de tank gehaald om te checken dit lijkt allemaal oke

Offline robgoesdakar

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2012, 22:00 »
Gezien je woonplaats zou je het beste eens even met willem contact op kunnen zoeken (valmaarnero hier op het forum).
Misschien dat hij je nog even kan helpen.
Het klinkt in ieder geval als CDI probleempje....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Petrus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2012, 09:45 »
Tankontluchting misschien verstopt?

Offline daandus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2012, 16:41 »
ik heb bijna precies hetzelfde gehad met m'n RD07A.
Alles vervangen (CDI, bobines, bougiedoppen etc.), delen kabelboom vernieuwd, niets hielp.
Uiteindelijk een aftermaket benzinepomp eraf gesloopt en het probleem heeft zich NOOIT meer voorgedaan. Ik heb het ook nooit kunnen verklaren...
Het verschil met jouw verhaal was dat de motor nooit helemaal stopte. (stationair liep ie niet op 1 poot, maar volgas bleef hij altijd op 1 poot lopen). Ik heb ooit eens getest met beide bougies van 1 cylinder los, en dan heb je hetzelfde effect: je haalt dan nog 80-100kmph en het voelde identiek aan de storing.

Het goede nieuws: ik heb een extra CDI liggen die je uiteraard mag gebruiken om te testen (je bent niet de eerste... ;-))
Het slechte nieuws: die ligt in Zevenhuizen, Groningen. Bougiekabels en doppen heb ik ook nog wel, en eventueel bobines van een RD07; kun je ook gebruiken voor een test.

Ik hoor het wel... en troost je: het komt goed. Mijn motor heeft toen een halve dag op marktplaats gestaan omdat ik het opgaf, maar uiteindelijk haalde ik 'm eraf en loste ik 't alsnog op!
... was ooit lid ...

Offline ron overkleeft

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2012, 22:20 »
Wat Petrus zegt kan ook makkelijk het zou zomaar kunnen dat je tank vacuum trekt . Heb dat wel is met
een puch maxi gehad.
Effe met losse tankdop gaan rijden.
Succes.

Offline jar

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2012, 08:15 »
Die symptomen had mijn Twin ook, dat lag toen aan een vastzittende chokeplunjer, waardoor (in dit geval) de voorste cylinder door het constant verkeerde mengsel uit ging vallen. Aan de bougies zou je moeten kunnen zien of dit bij jouw het geval is. Je kunt natuurlijk ook meteen de chokekabel loshalen bij je carb en kijken of je daar een roestig veertje aantreft wat zn werk niet meer doet.
grtjs,
Jan

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2012, 08:44 »
Oeh ik zou hem graag willen proberen. Is alleen wel ver rijden op een kapotte motor :/ :p
300km heen en 300 terug. Verkoop je de cdi ook eventueel?

Brandstof zou het op zich niet moeten zijn.
Als ik remmenreiniger in de luchtinlaat spuit is er geen enkel verschil.
Ik heb wel gelezen dat een vacuumpomp meer moeite heeft bij stationair draaien dan bij hogere toeren oid?

De vacuumslang heb ik in geblazen en dan blaast ie vanzelf terug zegmaar.
Zou dus ook goed moeten zijn. En als ik em eraf haal kan ik er ook doorheen blazen.

Euhh wat nog meer...
Oja ik heb de choke uit elkaar gehaald. Plunjers zijn goed. Gaan mooi in en uit.

Bougies er uit gehaald. Die zijn allemaal mooi bruin.

Het probleem doet zich trouwens ook voor wanneer de tank er helemaal af is

Bobines had ik omgewisseld maar het is nog steeds dezelfde cilinder.

Ook vonkt ie gewoon op het moment dat ie niet aanslaat. Normaal zou ie gewoon moeten lopen aangezien er nog 1 bougie vonkt en ik de andere gewoon laat zitten
Ik probeer het met een andere bougie

Bedankt voor het meedenken in elk geval zo ver


Offline daandus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2012, 12:04 »
gooi de pomp er eens tussenuit en verbind de slangen door bij een volle brandstoftank. Dan moet hij gewoon netjes blijven lopen en sluit je de pomp helemaal uit. Die vacuumdingen, daar zijn de meningen ook heel erg over verdeeld.

De CDI: kan 'm ook opsturen hoor. Mail me maar even, dan regelen we wel wat.
... was ooit lid ...

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2012, 18:27 »
ja ik begin nu ook steeds meer te twijfelen of het niet de pomp is en dat die dan bij bijvoorbeeld
hoeveelheden als 5 liter of minder het niet meer zo makkelijk kan verpompen (minder neerwaartse druk oid)

en dan zou gaan stotteren..
ik probeer me te herinneren of ie nou ook een keer erg gestotterd heeft toen er echt duidelijk een volle tank was maar ik weet het niet.

denk dat ik maar even naar school ga rijden morgen en dan kijk of ik het weer heb met een volle tank.

dan weet ik dat in ieder geval,

Offline xrvtuur

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2012, 20:49 »
een vacuumpomp kan van binnen vervuilen en niet meer goed werken, sommigen rijden er vele tienduizenden kilometers probleemloos mee door de woestijn, anderen hebben er pech mee, ik zou eens een andere pomp proberen, gewoon origineel erop, tegenwoordig zijn de contactpuntjes los verkrijgbaar dus is de pomp betrouwbaar te maken.
Varadero SD02  2004

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2012, 09:29 »
Ja ik zit er ook steeds meer aan te denken.
Ik heb vandaag met een volle tank naar school gereden
Ik had vrijwel nergens last van. Niet van erg gestotter of uitval iig.

Waar zou ik een originele pomp vandaan kunnen halen?
En die nieuwe contactpuntjes. Is dan het probleem opgelost
Of is het dan een uitstel van het onvermijdelijke?


Offline daandus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2012, 10:58 »
persoonlijk denk ik dat de FACET-pomp inmiddels de meest betrouwbare oplossing is.
Mijn pompen (ik rijd nog origineel...) gaven op de reis weer malle probemen, hoge backflow omdat de terugslagklepjes niet goed werken. (misschien een gevolg van hoge ethanol-gehalten? ik weet het niet)

Zoek maar even op het forum, er is al heeeeeeel veel over geschreven.
... was ooit lid ...

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2012, 22:21 »
zo'n FACET pompje is maar 40 euro. niet het einde van de wereld dus.

maar heb hier op het forum wel wat problemen erover gelezen, met te weinig of juist te veel druk en daardoor overlopen van de Carbs?
ook met het automatische starten en stoppen oid...

ik twijfel nog, maar aan de andere kant. een origineel kost echt 140 euro ofzo
en dat voor een pomp waarvan je weet dat de levensduur beperkt is...

die FACET pompjes worden gebruikt in vliegtuien, lijkt me toch belangrijker om dan een betrouwbare te hebben dan op de motor :)


Offline xrvtuur

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2012, 22:51 »
de levensduur van de originele pomp wordt eigenlijk alleen beperkt door de contactpunten, als je die om de 30000 eens vervangt kun je volgens mij wel even vooruit. of je moet net als Daan hele rare benzine gaan tanken.
Varadero SD02  2004

Offline daandus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2012, 23:18 »
mijn benzine-tank-gewoonten zijn idd niet te vergelijken met de normale gebruiker, ik geef het toe!

Gewoon een originele reviseren én een reserve scoren en meenemen als je op vakantie gaat en geen li ban de ANWB bent.
Anders: facet-dingetje bestellen (goede type, dan is de druk okay, 40105 uit m'n hoofd... wel ff checken!) en je originele voor 2 tientjes oplappen als reserve!
... was ooit lid ...

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2012, 09:05 »
Ik heb nu een mikuni vacuumpomp
Dus die kan zoiezo mee als reserve eventueel.

Hoeveel word er gevraagd voor een 2ehands origineel?
En heeft er iemand 1 over? Kan ze alleen nieuw vinden.
Dan doe ik het origineel erop. Gaat die stuk. Wissel ik met de mikuni

Ben wel lid van de anwb maar wat gaan die doen dan?
Hebbendie altijd een pompje opzak? :)

De lokale motorboer hierzo zei tegen me dat het geen fluit uitmaakt of je een
Pomp van een andere motor zou pakken
Ik had hiervoor een yamaha Fazer en die pomp heeft het ook
Een ton volgehouden. Nooit wat mee gehad
Zat te denken of dat geen mogelijkheid is

Maarja. Zo kun je eindeloos doorgaan ;)

Offline daandus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2012, 14:19 »
een tweedehands originele is lastig te vinden omdat iedereen die ze niet reviseert ze meteen in de vuilbak gooit.
Ik had ooit een stapeltje liggen en die gingen weg (gereviseerd en aangepast met diode enzo) voor 8 tientjes ofzo, gingen als broodjes.
Bij KTM is de pomp identiek (voor de 950's) en goedkoper dan bij Honda. Even stekker omzetten en klaar.
Maar echt ,die FACET is zo stom nog niet en lekker goedkoop.

Dat hele vliegtuig-betrouwbaar verhaal van FACET gaat niet altijd op, want ze hebben niet overal goedkeuring om in vliegtuigen gebruikt te worden :-S.
... was ooit lid ...

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2012, 09:26 »
en welke FACET zou ik dan specifiek moeten hebben?
40105?

heeft niemand dat ooit getest? wat de doorstroom snelheid is van de originele pomp.
de druk kan nooit hoog zijn, waarschijnlijk maar net genoeg om het naar boven te krijgen
(en daar is weinig voor nodig)

ik wil ook niet onnodige stress op de vlotternaaldjes zetten.

ik ga verder onderzoeken over de FACET

groeten!

Offline xrvtuur

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2012, 09:54 »
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=497525

er is een pomp waar de benzine zo doorloopt en er is een met een klepje in, die laatste is aan te bevelen als een vlotternaald niet meer goed afdicht zo je hele tank leeg kunnen lopen als je pomp 40105 gebruikt
Varadero SD02  2004

Offline Keewhip

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2012, 10:59 »
Heb je verhaal twee keer doorgelezen, maar zie nergens dat je ook nieuwe bougies hebt geprobeerd.
Ik neem aan van wel, anders dit nog wel even doen.
Ik heb zelfde symptoom gehad met AT en bleek een kapotte (nieuwe) bougie te zijn.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #20 Gepost op: 01 december 2012, 20:36 »
Ja klopt de bougies zijn vervangen.
Nu zou het natuurlijk kunnen dat een van de nieuwe
Bougies kapot is. Maar soms draait de achterste cil
Echt helemaal niet.
Hij zou dan toch op zn minst met 1 bougie de boel nog kunnen laten draaien?

En was het bij jou dan ook zo dat er soms
(zoals bij mij) bijvoorbeeld 200 km niks aan de hand is
En dat het zich dan inneens voordoet?

Groeten!

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2012, 10:19 »
volgens mij is het opgelost!
ik heb de mikuni pomp vervangen door een gereviseerde originele
nu rijd ie ook veel fijner op de snelweg.
normaal leek het net offie af en toe inhield
gevoel alsof er een wind van 150kmh recht tegen je voorkant aan waait

nu is dat dus over :)

het stotteren heb ik ook nog niet gehad. maar ik moet eert nog maar eens een paar keer een volle tank leegrijden om het helemaal zeker te weten


Offline xrvtuur

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2012, 10:24 »
een kratje palm is prima 8)
Varadero SD02  2004

Offline Bikkel

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #23 Gepost op: 10 december 2012, 14:56 »
wat dacht je van lid worden???  ;D ;D ;D ;D ;D
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

danny

  • Gast
Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2012, 21:43 »
hallo iedereen
ik ben danny rij elke dag woonwerk met mijn afica twin uit 97 en heb eigenlijk precies het zelfde probleem als kevin, ook met een mikuni vacuumpomp, de ene keer gaat het weken goed en de andere keer gaat het 3 keer in de week het zelfde als wat kevin vertelde, dus veel kans ook de bezine pomp vervangen???
gr.danny
heeft iemand nog iets van een pomp te koop???

Offline daandus

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2012, 21:02 »
Hi Danny,

Welkom hier... ;-)
En je treft het, je kunt alle tips en tricks meteen lezen over je probleem in dit draadje; 'k zou inderdaad maar even en pompje gaan zoeken!
... was ooit lid ...

Offline krhilbil

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #26 Gepost op: 16 december 2012, 13:25 »
zo jongens! ik heb nu ECHT mn tank leeggereden en niks geen problemen meer :)

althans ik had 360km gereden dus dat is al aanzienlijk meer dan die 200 normaal.

bedankt voor alle hulp!


en ja idd ik zou bij het pompje beginnen, (als ik het over moest doen haha)
want ik heb echt bijna alles gechecked en niks wat het. blijkt het achteraf dus toch de pomp :)

groeten Kevin

Offline Oldtimer

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #27 Gepost op: 16 december 2012, 22:46 »
Alweer een lid erbij zo te horen........... :-X :-X
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #28 Gepost op: 16 december 2012, 23:19 »
Je vergeet 'betalend' te vermelden, Oldie, want forumlid is hij al.. :-X

..na een minuut of 5 wachten en een paar keer proberen doet hij het plotseling weer en dan kan ik weer eventjes... ik merk wel dat daarna zelfs al behoud ie power, het voelt alsof ie hele kleine stottertjes geeft beetje rommelig lopen zegmaar..

Ik ben niet meer zo vaak hier. Net tot hier gelezen en al geconcludeerd: pomp.

Omdat hij bij stilstaan toch traag brandstof doorlaat en de vlotterkamer vult. Dan blijkt dat hij ineens weer wil lopen. Bij rijden kan dat doorsijpelen de vraag niet aan en gaat die rommelig lopen tot die afslaat (vlotterkamers leeggetrokken).


Maar, mooi dat hij het weer goed doet! Rij ze  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: vaag probleem met de AT
« Reactie #29 Gepost op: 17 december 2012, 08:57 »
Citaat
Je vergeet 'betalend' te vermelden

Je heb gelijk Brommie.
Maar je kunt toch ook betalend forumlid worden  >:D >:D >:D  zoiets als donateur, sponsor of weet ik veel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.