Techniek > Honda Africa Twin

vaag probleem met de AT

(1/9) > >>

krhilbil:
hallo iedereen!
ik ben Kevin en ik heb sinds kort een africa twin.
heb er alleen een probleem mee wat steeds erger lijkt te worden

specs een xrv750 rd07a uit 1999

mijn AT doet moeilijk, eerst was het maar heel zelden maar nu bijna elke dag.
ik ben aan het rijden (meestal pas na een km of 20 snelweg soms veel meer) en dan ineens gaat de twin op 1 poot lopen, althans zo voelt het,
de hele power is weg, kan met volgas max 100kmh rijden

nu dacht ik eerst dat het een brandstof probleem was omdat het telkens voorkwam wanneer ik moest overschakelen op reserve
maar het is nu ook gebeurt terwijl ie absoluut vol was.
de brandstofpomp is btw vervangen door een mikuni vacuumpomp
en de spanningsregelaar plus accu zijn een paar weken geleden vervangen.

het probleem is erger want nu gebeurt het ook weleens dat hij helemaal uit valt en niet meer aan wil slaan (de startmotor doet het wel)

na een minuut of 5 wachten en een paar keer proberen doet hij het plotseling weer en dan kan ik weer eventjes...
ik merk wel dat daarna zelfs al behoud ie power, het voelt alsof ie hele kleine stottertjes geeft beetje rommelig lopen zegmaar

nu had ik het heel vaak in de middle of nowhere op de snelweg en kon ik dus niks proberen,
maar vrijdag had ik het toen ik net thuis aankwam.

ik gelijk de bougiedop van de voorste cilinder er af en een losse bougie er in, ok die vonkt goed
de achterste is een hel om bij te komen dus ik alles uit elkaar geschroefd, bleek dat de achterste bougies heel onregelmatig vonkten.
ik zag wel wat vonkjes vanaf de kabel overspringen dus heb de bougiekabels plus bougiedoppen vervangen.

toen dacht ik dat het aan de bobines kon liggen dus die heb ik omgewisseld.

nu vandaag had ik weer hetzelfde gezeur dus ik weer proberen, voorste vonkt goed dus het moet de achterste cilinder weer zijn, kon het alleen niet volledig slopen langs de A58

de bobines zijn dus uitgesloten evenals de bougie kabels en doppen..

dan moet het de CDI zijn? of toch stiekem iets met brandstof?

ik meen dat de oudere modellen 2 cdis hebben, maar vanaf 1995 maar 1?
ik kan er in elk geval maar 1 vinden. mijne is van 1999

het probleem is alleen dat CDI’s ongelofelijk duur zijn (dus stel dat is het probleem niet zonde van mijn geld)
en ik het eigenlijk graag zou willen proberen met een andere CDI maar dus niemand ken die dat heeft.
ik ken alleen tig mensen met een transalp die hele andere cdi units hebben.

iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? of misschien een goeie CDI unit liggen die ik zou mogen proberen? (is misschien wat veel gevraagd)
of ergens waar ik een CDI kan scoren die niet 250 of 150 euro kost...

alvast bedankt iig :)

groeten Kevin

oh ik heb trwns ook de brandstof filter vervangen en het kraantje uit de tank gehaald om te checken dit lijkt allemaal oke

robgoesdakar:
Gezien je woonplaats zou je het beste eens even met willem contact op kunnen zoeken (valmaarnero hier op het forum).
Misschien dat hij je nog even kan helpen.
Het klinkt in ieder geval als CDI probleempje....

Petrus:
Tankontluchting misschien verstopt?

daandus:
ik heb bijna precies hetzelfde gehad met m'n RD07A.
Alles vervangen (CDI, bobines, bougiedoppen etc.), delen kabelboom vernieuwd, niets hielp.
Uiteindelijk een aftermaket benzinepomp eraf gesloopt en het probleem heeft zich NOOIT meer voorgedaan. Ik heb het ook nooit kunnen verklaren...
Het verschil met jouw verhaal was dat de motor nooit helemaal stopte. (stationair liep ie niet op 1 poot, maar volgas bleef hij altijd op 1 poot lopen). Ik heb ooit eens getest met beide bougies van 1 cylinder los, en dan heb je hetzelfde effect: je haalt dan nog 80-100kmph en het voelde identiek aan de storing.

Het goede nieuws: ik heb een extra CDI liggen die je uiteraard mag gebruiken om te testen (je bent niet de eerste... ;-))
Het slechte nieuws: die ligt in Zevenhuizen, Groningen. Bougiekabels en doppen heb ik ook nog wel, en eventueel bobines van een RD07; kun je ook gebruiken voor een test.

Ik hoor het wel... en troost je: het komt goed. Mijn motor heeft toen een halve dag op marktplaats gestaan omdat ik het opgaf, maar uiteindelijk haalde ik 'm eraf en loste ik 't alsnog op!

ron overkleeft:
Wat Petrus zegt kan ook makkelijk het zou zomaar kunnen dat je tank vacuum trekt . Heb dat wel is met
een puch maxi gehad.
Effe met losse tankdop gaan rijden.
Succes.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View