Auteur Topic: vraag i.v.m. RD07 vs RD07A  (gelezen 1655 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Canis

vraag i.v.m. RD07 vs RD07A
« Gepost op: 26 november 2012, 13:59 »
Wat zijn zoal de technische ( dus niet de optische ! ) verschillen tussen een RD07 en een RD07A?
Is er een model waar de voorkeur naar uit gaat als er tussen die 2 te kiezen valt betreffende meest betrouwbare techniek, simpelere techniek, enz.?
Als je op wereldreis zou vertrekken en je kan kiezen tussen die 2 met zelfde aantal km's en zelfde conditie, welke zou je dan nemen en waarom?

Ik meen gelezen te hebben op Horizons Unlimited dat Daan van Farawayfromflakkee.nl ( waarschijnlijk ook wel lid hier ) eens gezegd heeft dat de RD07 het beste model zou zijn. De reden stond er niet bij.

Is dit ook zo? En waarom dan wel of niet of maakt niets uit, of ...


Offline daandus

Re: vraag i.v.m. RD07 vs RD07A
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2012, 16:33 »
ach, de verschillen zijn klein

Naast enkele spullen die niet uitwisselbaar zijn i.v.m. pasvorm (uitlaat, frontje, gewei, etc.) zijn de technische zaken die anders zijn:

- CDI: de RD07A heeft een gasklepsensor op de carbs zitten en een andere CDI. Al met al is hij ongeveer 5% zuiniger, de RD07A.
- Bobines: de RD07 heeft er nog 4, de RD07A maar 2. Niet echt boeiend, maar de RD07-setup prefereer ik.
- Voorpoten: die kun je aftappen onderaan bij de RD07; wel handig maar niet super interessant. Je kunt de voorpoten op voordruk zetten maar dat doen wij nooit.
- Achterschokbreker: daar valt bij de RD07 nog iets aan de stellen, bij de RD07A niet. Wij prutsen er nooit aan dus niet echt belangrijk.

Als wij 2 AT's zouden moeten kopen voor een volgende reis (maar we lappen deze even op...) zou ik voor goed onderhouden motoren gaan met niet achterlijk veel km's. RD07/RD07A vind ik niet zo belangrijk, al is het natuurlijk handiger om 2 dezelfde bij je te hebben. Wij reden nu met 2 reserve CDI's rond.  Die van Mirjam stond al over 1 ton toen we vertrokken, en boven de 150.000km ging bij beide fietsen het olieverbruik lekker omhoog.
Verder gewoon de AT kopen die je bevalt en die je mooi vindt!
Brandstofpompen/spanningsregelaars zijn identiek en daar heb je bij beiden ellende mee!

De RD07 heeft gewoon een paar voordeeltjes, maar 5% meer verbruik is wel weer jammer. Ze lopen trouwens ook even hard; wij merken nooit verschil in top of trekkracht.
Mocht je op reis willen: mail me maar; tips genoeg!

Tip algemeen: met de zoekfunctie op 't forum kun je héél veel vinden!
... was ooit lid ...

Offline Canis

Re: vraag i.v.m. RD07 vs RD07A
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2012, 20:08 »
Dank je wel Daan. Ik dacht wel dat je hier ook zou rondzwerven.

Ik zou graag een AT kopen maar heb een klein (?) nadeel. Ik ben maar 1,68m. En dat is de enige reden waarom ik nog twijfel. En ik weet dat er nog andere motoren zijn maar ik heb het volledig voor de AT.

Ik woon in België en zou hem graag willen kopen bij Desert Motors. Die lijkt me heel betrouwbaar en heeft geregeld echt mooie exemplaren te koop.



Offline Hotel 317

Re: vraag i.v.m. RD07 vs RD07A
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2012, 01:48 »
De voorpoten kun je zelf gaatjes in boren/tappen. en weinig mensen gaan op reis met een tien jaar oude SHOWA schokbreker ;).

De RD07 is lichter dan zijn voorganger (RD04), en er zijn inderdaad nog een aantal dingen niet wegbezuinigd.
Zelf heb ik een RD04. Deze heeft ook nog wat meer extraatjes (brandstofindicatie, gewone dagteller i.p.v. dure computer), maar is ook een dikke tien kilo zwaarder, heeft met 1.88 meter het hoogste zadel, en verbruikt meer.

De RD03 is de lichtste (188 kilogram leeg?), maar heeft een enkele schijfrem: niet vriendelijk i.c.m. baggage dus.


Voor mij is de ideale Twin een RD04 met (duitse) RD07A carburateurs. Originele brandstofpomp (bij de RD04 gaan deze meer dan een ton mee  ;)), en MOSFET spanningsregelaar (worden sinds 2008/2009 op nieuwe Honda's en Yamaha's gebruikt.

Offline Canis

Re: vraag i.v.m. RD07 vs RD07A
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2012, 11:07 »
Hmmm, dat is serieuze info Hotel.
Als ik groter was geweest, maar dat past dus niet voor mij die RD04, al vind ik die wel zeer mooi. Zadelhoogte zegt niet altijd iets. Vooral de vorm en zeker hoe smal/breed het is.
Een RC30 heeft een laag zadelhoogte maar is wel (en zeker vooraan) zo breed dat ik maar met m'n tippen aan de grond kom.

Offline daandus

Re: vraag i.v.m. RD07 vs RD07A
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2012, 12:09 »
ach, die SHOWA vorken hebben we nooit gedonder mee gehad, en de brommers zijn echt wel afgetuigd en staan nu op 165.000 en 181.000km. Nog nooit ook maar een sealtje vervangen, enkel de veren (Hyperpro) en de olie regelmatig ververst.

1.68 is wel erg kort voor 'n AT. Misschien wel slimmer om een iets kleinere fiets te kiezen.... maar dat is natuurlijk aan jezelf!
Berry van Desert Motors is een beste vent. Niet goedkoop, maar wel nette fietsen inderdaad.
... was ooit lid ...