Auteur Topic: Koelvloeistof vervangen wat is handig?  (gelezen 1647 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sander.en.marianne

Koelvloeistof vervangen wat is handig?
« Gepost op: 03 december 2012, 14:07 »
Binnenkort ga ik groot onderhoud aan onze Alpjes doen, om ze klaar te maken voor onze reis.
Denk aan filters, olie, bougies, banden, remblokken (waarschijnlijk incl. schijven), koppeling, etc. etc.
Maar nu vroeg ik mij af wat handiger is om het koelvloeistof te vervangen..
Is het verstandig om eerst de regulieren onderdelen te doen (alles wat met olie verversen, etc te maken heeft)
en dan pas het koelvloeistof.. Of juist andersom..
Of maakt het eigenlijk geen klap uit???

Offline DoppieTien

Re: Koelvloeistof vervangen wat is handig?
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2012, 15:12 »
Ga je ook de kleppen nog stellen? In dat geval zou ik eerst de koelvloeistof aftappen en de radiateurs verwijderen.
Kleppen stellen, en daarna radiateur terug monteren en vloeistof verversen.

Voor de rest maakt het volgens mij niet uit, succes met de voorbereiding!

Offline The Headless Horseman

Re: Koelvloeistof vervangen wat is handig?
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2012, 19:50 »
Neu, volgorde maakt eigenlijk niets uit, maar het is wat René zegt: het kleppenstellen bij de voorste cilinder word wat makkelijker (méér ruimte) als de radiateurs er af zijn  :)

Fijne klus gewenst  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hotel 317

Re: Koelvloeistof vervangen wat is handig?
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2012, 22:28 »
Kijk eerst even met één oog door je vuldop naar binnen, of de boel nog schoon is. Ik had overal een groene gelei zitten (residu van veel te oude koelvloeistof). Voor het vervangen heb ik eerst bij de automaterialenhandel een chemische reiniger gehaald en het koelsysteem gereinigt volgens de verpakking. Toen de boel open lag tevens de thermostaat (en zijn O-ring) vervangen, omdat deze was doorgerot.

Het zou natuurlijk zonde zijn als je dure nieuwe koelwater meteen al weer vuil is  ;D.

Nadat alles schoon afgetapt was, ben ik trouwens overgestapt van groen koelwater, naar Volkswagen G12 specificatie (rood). Mij is verteld dat G12 minder agressief is en beter smeert.

EDIT:  Overigens is het voldoende om de radiator bevestiging los te halen en te verhangen: het loshalen van slangen nodigt in mijn ogen uit tot lekkages later.