Auteur Topic: Vervangen koelvloeistof  (gelezen 5140 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Humphrey

Vervangen koelvloeistof
« Gepost op: 12 december 2012, 21:04 »
Ik ben sinds enkel maanden in het bezit van een pd06 van 1988. Ik wil de koelvloeistof vervangen, echter hoe maak ik het overstortreservoir leeg? Als ik de aftapplug los draai dan blijft er verwacht ik nog veel vloeistof in dit reservoir achter. Is het een kwestie van losschroeven, verwijderen ledigen en daarna vullen via de radiateur (uiteraard met een teruggedraaide aftapplug)? Hoe wordt dit reservoir dan weer op peil gebracht?
Alvast bedankt.

Offline The Headless Horseman

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2012, 21:14 »
Als je het reservoir volledig leeg wilt maken en evt. schoonmaken (er vormt zich nogal wat aanslag in dat ding  :-\) zul je het idd even moeten verwijderen ja.

Vullen doe je gewoon in het reservoir zelf, dat hoeft niet via de radiateur  :)

Succes met de klus  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2012, 22:34 »
Het is wellicht een goed idee om het koelsysteem voordat je weer gaat vullen geheel door te spoelen. Er zijn zelfs speciale reinigingsvloeistoffen te koop en zeker bij oudere motoren waarvan de koelvloeistof niet frequent is ververst knapt de werking het het totale systeem enorm van op.
Uitsluitend het reservoir reinigen is een cosmetische ingreep. Overigens kan het zomaar zijn de oude koelvloeistof zich behoorlijk heeft ingevreten in het plastic, m.a.w. het wordt niet zo snel meer zo schoon als nieuw.

Zoals René al zei, succes  ;)

Offline Hans Schaap

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2012, 15:23 »
Het koelsysteem rond de motor ledig je door het af te tappen.
Het expansievat kun je het makkelijkst legen door te hevelen met een dun slangetje.


Vullen van het systeem doe je via de vuldop op de radiateur.
Dan laat je de motor even draaien zonder de vuldop geplaatst dit heeft tot doel de lucht uit het systeem te draaien.
Indien nodig breng je de koelvloeistof weer op peil en sluit de radiateur.


Dan vul je het expansievat tot het maximum niveau ( aangegeven door een streep)
Het niveau is wat makkelijker te zien wanneer je van onderaf met een zaklamp tegen het expansievat schijnt.


Het elke twee jaar vervangen van de koelvloeistof is in het preventief onderhoud belangrijk.


In de koelvloeistof zitten dopes die corrosie van het systeem tegengaan en smeermiddelen voor de waterpomp.
Na twee jaar zijn die zo'n beetje uitgewerkt en is ook de vorstbestendigheid niet meer gegarandeerd.


Het is weinig werk waar weinig kosten aan zijn verbonden.


Afvoeren van de oude koelvloeistof via het millieupunt van b.v. de gemeente.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2012, 18:16 »

Het expansievat kun je het makkelijkst legen door te hevelen met een dun slangetje.

Tip: Je kunt ook het sproeier gedeelte van een glassex flacon oid gebruiken om het reservoir leeg te krijgen. Het is nl een gepruts om het helemaal uit je frame te halen. Je bent wel ff aan het knijpen maar dat heb ik er voor over.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline gert

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2012, 18:43 »
Citaat
Het is nl een gepruts om het helemaal uit je frame te halen

dat klopt als je het reservoir in en uit wilt bouwen moet je de startmotor demonteren.
anders gaat het echt niet passen enik  kan het weten ben bijna een uur bezig geweest om dat uit te vinden bij het opknappen van mijn 600 >:(

gr, gert ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Hotel 317

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2012, 22:24 »
systeem zelf aftappen, radiatordop loshalen, doek er over, en flink blazen op de opening van het reservoir geen optie?

Dan loopt die zooi gewoon door het systeem heen, de opvangbak in!

Offline Humphrey

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2012, 23:53 »
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties! Goede tips die ik lees, ik ga er mee aan de slag. Groet Humphrey

Offline kaledegrote

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2013, 14:01 »
hoeveel koelvloeistof gaat er eigenlijk in? En wat is een beetje leuke om erin te meppen?

Offline Waffie

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2013, 15:34 »
voor die gene die  verder willen gaan  en hun koelsysteem willen upgraden
 moet je zeker kijken bij evans cooling systems  http://www.evanscoolants.co.uk/all-performance-products.html


ik stap zelf ook over  (je moet iets als eerste ervaren)

overigens gaat er ca 2 ltr koelvloeistof in
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline kaledegrote

Re: Vervangen koelvloeistof
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2013, 20:11 »
dan heb ik vanmiddag genoeg gehaald (5liter) Ga ik gelijk mijn vmax ook maar van nieuwe vloeistof voorzien

Thanks!