Auteur Topic: A B S uit zetten  (gelezen 2111 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline luwe

A B S uit zetten
« Gepost op: 27 december 2012, 22:01 »
heb gelezen dat je met het rijden in mul zand beter je A B S uit kunt zetten
wie heeft daar wat meer ervaring mee
kan je op een alp 700 je abs uit zetten of is dit niet mogelijk
groet luwe

Offline The Headless Horseman

Re: A B S uit zetten
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2012, 22:44 »
Uitzetten kan idd wel, met het volgende gereedschap:




Weer opnieuw aanzetten word wat lastiger  ;)



Zonder dollen nu: er is standaard geen knopje voorzien (zoals bijv. bij sommige BMW's  8))

Op onverhard terrein is het idd wenselijk om het ABS uit te kunnen zetten.
De voordelen zijn dat je dan bijv. met een blokkerend achterwiel kunt remmen. Dat remt beter af dan een wiel wat door de ABS continue 'doorschiet'  :-\

Maar als het niet uit kan is het heus wel mogelijk om met ABS off-road te rijden. Hou wat meer rekening met de langere remweg en er is niks aan de hand.
Een voordeel van het ABS aan op onverhard remmen kan zelfs zijn dat een blokkerend voorwiel niet meteen tot een valpartij leid. Moet je wel de ruimte hebben voor de wat langere remweg natuurlijk  ;)

Echt link kan het met ABS pas worden in heuvelachtig terrein. Tijdens een afdaling wil je er niet achterkomen dat je niet op tijd stil kunt staan  >:(

Mijn ervaring in NL is dat je ook mét ABS aan prima off-road kunt rijden. Anticiperen is het toverwoord hier  8)
Laat het je iig niet tegenhouden off-road te rijden.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline jeroen emke

Re: A B S uit zetten
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2012, 22:47 »
de zekering van de ABS verwijderen en vervangen door twee draadden  en leid die naar een  aparte schakelaar op het stuur  of de motor op de midden bok te zetten contact aan ,achterwiel tegen de draairichtingen draaien als het goed is gaat het ABS lampje knipper en de ABS is uitgeschakeld
still no angel found who flies at the same speed

Offline The Headless Horseman

Re: A B S uit zetten
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2012, 23:36 »
Hé, de trucendoos  :D

Doe jij weleens een onverhard paadje met de 700 Jeroen? En zo ja, zet je ABS dan uit?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline jeroen emke

Re: A B S uit zetten
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2012, 00:23 »
ik rij ook ontverhard met de 700 met de ABS aan je mis alleen dat je het achterwiel niet kan blokkeren om dan de trucendoos te open  ;D
still no angel found who flies at the same speed

Offline robgoesdakar

Re: A B S uit zetten
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2012, 09:35 »
Gewoon een versnelling (of twee) terugschakelen. Staat je achterwiel ook stil.
Met je koppeling kun je dan het blokkeren nog iets doseren. Niet ideaal, maar werkt wel.

(Eigenlijk dezelfde manier als ik hanteerde in de Oost Europa Rally toen ik achter helemaal geen rem had !!)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Peter M

Re: A B S uit zetten
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2012, 11:13 »
de zekering van de ABS verwijderen en vervangen door twee draadden  en leid die naar een  aparte schakelaar op het stuur  of de motor op de midden bok te zetten contact aan ,achterwiel tegen de draairichtingen draaien als het goed is gaat het ABS lampje knipper en de ABS is uitgeschakeld

Deze heb ik geprobeert, echter ging de ABS meteen weer aan toen ik ging rijden.
Reed met de 700 af en toe off-road met ABS. Denk dat ik een lichtere "speelfiets" aan ga schaffen voor het off-road rijden., en hou de 700 voor op het asfalt.

Offline PimW

Re: A B S uit zetten
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2012, 18:39 »
Pas wel op hoor Peter, je baard kleurt al grijs!

 ;D