Wat je nog wel eens wilt zien, is dat vuil wat niet wordt opgenomen door de olie, groeven in de cilinderwand gaat opvullen, waardoor het verbruik inderdaad afneemt. Wanneer de olie dan wordt gewisseld, of een goede kwaliteit olie wordt gebruikt, spoelt de boel weer schoon, en keert het verbruik terug. De éne volsyntheet is de andere niet. Ik denk dan ook dat je je niet te veel moet voorstellen van de "volsynthetische" Action olie. Olie kent heel-veel eigenschappen die je never-nooit onder 1 naam (mineraal/syntheet) kunt verzamelen.
Men vergeet vaak dat olie c.a. zeven functies kent in een motorblok [KOEGRAS]:
Koelen
Geluidsdemping
Reiniging
Afdichting
Smeren
Een praktijkvoorbeeld van mijn auto. Er zat mooie, goude olie op de peilstok toen ik hem kocht, en na 8 000 kilometer nog steeds! Ik had het kleppendeksel er even af gehaald en ik viel haast achterover! aanslag overal! tot aan sludgevorming aan toe (nee, niet de schattige mayonaise, maar
de zwarte dood).
Mijn conclusie: De huidige olie reinigde niet. Nadat ik een Olieflush middel had toegevoegd en tien minuten had laten draaien, brokkelde bij het aftappen keurig netjes de zwarte meuk naar buiten die je in gedachte heb bij de term "oude olie". Daarna heb ik er "bewezen goede olie" ingemikt. In mijn geval hebben we het over Motorex. Motorfietsolie dus, met 14 euro de liter niet het goedkoopste, maar 1 keer een flinke blokreparatie kost meer - financieel en emotioneel.
Als je naar het begin van mijn post kijkt, kun je concluderen dat ik kans heb op olieverbruik omdat
misschien beschadigingen in de cilinderwand weer worden schoongespoeld. So be it. Liever een gezond, olie-verstokend blok, dan een blok wat niet verbruikt maar toch op het randje van de dood staat.