Het is mogelijk om een andere voorkant op een motor te bouwen.
Je gaat dan het gemakkelijkst uit van een complete set van een bestaande motor ( kroonplaten, stuuras, poten wiel en remmerij)
De kroonplaten moeten grofweg bij de motor passen ( ruimte om te draaien)
En de stuuras zul je vaak moeten vervangen door een op maat gedraaid exemplaar wat in de onderste kroonplaat wordt geperst.
Dat is vaak het lastigste en kun je het beste uitbesteden wanneer je geen specialist bent.
Als je dat voor elkaar hebt is het eigenlijk een kwestie van inbouwen.
Remmerij aansluiten ( rempomp van donormotor) , Snelheidsmeter aansluiten, plaatsje voor contactslot zoeken en nog wat van dat soort kleine dingetjes
Dan het gewicht van de motor, dit wordt gedragen door de voorvorkveren.
Dus als er een groot verschil is zul je de veren moeten aanpassen.
De dikte van de olie bepaalt hoe snel de voorvork kan reageren en hoelang hij daarmee doorgaat.
Als laatste zul moeten kijken naar je achtervering.
De lengte van de nieuwe voorvork zal zelden overeenkomen met het origineel.
Dat betekent dat je de achterkant moet verhogen of verlagen zodat de geometrie weer klopt.
Daarbij moet je opletten dat de achterbrug niet te vlak of te steil komt te staan, in dat geval moet je de lengte van de achterbrug aanpassen.
De schokbreker en de veer achter moet je ook in evenwicht brengen met de vering en demping van de voorvork.
Wanneer dit achter de rug is heb je een motor die zeker anders rijdt.
Misschien komt het verhaal wat ontmoedigend over, het is zeker te doen en je kunt er veel plezier aan beleven.
Dit geldt zeker wanneer je het ombouwen ook rekent tot de hobby.
Ik heb zelf een Dominator met een upsidedown voorvork erin, dit heb ik niet zelf gedaan.
Als ik het goed heb komt die voorkant compleet uit een Honda CRF 250
Ik ben heel erg blij met en tevreden over het resultaat.
Groet Hans