Auteur Topic: Carborateurs niet synchroon  (gelezen 10400 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mikos

Carborateurs niet synchroon
« Gepost op: 03 januari 2013, 11:06 »
Hoi,

Ik heb sinds een half jaartje een RD07.
Dingen die in het begin opvielen waren:
- onrustige stationair
- tikken tijdens stationair (zijn de koppelingsplaten --> inknijpen koppeling = tikken weg)
- (licht) bokken bij lage toeren
- trillingen in de motor tussen 4500 - 6500 rpm.
- oude einenaar zei, 1x per 2jaar onderhoud te laten doen (kleppen stellen + synchen), en hij toen weer toe was aan een grote beurt

Deze vakantie besloten onderhoud te doen, wat voor mij de eerste keer is aan een motor.
- olie +filter, luchtfilter en wat ander klein onderhoud
- Wacht nog op nieuwe ketting
- bougies vervangen
- kleppen gesteld
- synchroniseren van de carbs.


2 dingen vielen op waarover ik nu vragen heb.
1) Achterste bougies zijn vettig en iets wat lijkt op een beetje zweten op de kop vd cilinder, zie bijlage.
    Q: iets om me druk over te maken?
2) Carbs erg "out of sync" : 40 cmHg om 12cmHg.Na het synchroniseren loopt stationair veel rustiger, soepeler ... groot verschil (zie bijlage)
    Q: Is er mogelijk een ander probleem dat ik nu camoufleer door de synch anders af te stellen? Ik vraag dit omdat voor mijn gevoel hij wel erg uit synchroon stond.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is dat jullie hier iets mee kunnen.

Alvast bedankt,
Mike



Offline V-Twin

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2013, 12:12 »
Die bougies zien er prima uit. Niks aan doen. Achter staat vanaf de fabriek iets rijker ivm koeling van de kleppen. (cilinder vangt geen/nauwelijks rijwind vandaar)
Dat de draad iets vettig is kan komen omdat ze met een likje vet op de draad gemonteerd zijn geweest.
Dat beetje vet / koper pasta / oid moet je altijd doen. Zorg dat de schroefdraad aan beide kanten schoon is en draai de bougies zoveel mogelijk met de hand via een stukje slang handvast. Daarna met een bougiesleutel licht aanzetten. De draad is kwetsbaar dus niet te vast en zeker niet zonder vet.

Als je motor nu goed / netjes loopt hoef je, je geen zorgen te maken dat er iets was gemaskeerd.
Succes met je AT en lekker gaan rijden met dat apparaat.

Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2013, 14:35 »
Doorgaans hoeft synchroon niet gesteld te worden want dat is fabriek-ingesteld. Tenzij er iemand met z'n fikken aan heeft gezeten.

Het synchroon bepaald ook de mengselverhouding tussen de carbs t.o.v. elkaar, m.a.w. de ene staat rijker dan de ander door verschil in gaspklepstand. Minimaal weliswaar, maar het helpt. Dat kan de wat donkere bougie veroorzaken. Maar zoals V-twin zegt, die achterste bougie is altijd donkerder. Kleppen stellen heeft dezelfde invloed op het mengsel t.o.v. de 2 cylinders.

Het is raadzaam om na het synchroniseren, ook de sationair mengselschroeven opnieuw af te stellen omdat die onderling daardoor meeveranderen. Dit heb je niet alleen nodig voor statio, maar ook voor oppakken gas bij wegrijden. Onbalans in mengsel en/of statio  kan bij minieme verschillen al duidelijk merkbaar zijn. De juiste volgorde van werken is: kleppen - synchro - statio.

Schokkerig gedrag door un-sync kan komen omdat de ene cylinder de andere meetrekt of juist remt. Maar, ook een te slappe ketting of verkeerde versnellingskeuze kan dit gedrag veroorzaken.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2013, 15:12 »
Hoi Brombeer,

Je hebt het over stationair mengselschroeven, als in meervoud. Ik ken er op mijn RD07 maar 1, dat is die met knop en veer die de minimale stand van de gasschuif/kabel bepaald.
Mis ik hier nog iets? Ben wel benieuwd. Zeker omdat mijn stationair nu vrij hoog staat en de stelschroef die ik beschrijf helemaal onderin (dus inactief) staat.

BB, V-twin, bedankt voor de reacties.

Offline V-Twin

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2013, 15:47 »
Brombeer heeft het over de luchtmengsel schroef en die zit op iedere carb.
Jij hebt het over de stationair toerental stelschroef. De twin moet een min stat tpm hebben van 1250 - 1350.
Lager tpm zorgt voor een te lage oliepompdruk wat weer slecht is voor je nokkenassen.

Als je een Haynes hebt kan je daarin lezen hoe je de luchtmengselschroeven kan afstellen en waar ze zitten.

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2013, 18:51 »
Duideijk antwoord. ik heb de Haynes.  Goed om te weten trouwens van die oliepompdruk.

Brombeer schrijft nog iets wat ik niet begrijp:
"Het synchroon bepaald ook de mengselverhouding tussen de carbs t.o.v. elkaar, m.a.w. de ene staat rijker dan de ander door verschil in gaspklepstand."
Wat ik met het synchroniseren doe is toch alleen de gasklepstand van de 2 carbs onderling afstellen? Hoe kan dit het lucht/benzine mengsel van de carbs afzonderlijk beinvloeden?

Ik moet er nu even bij zeggen dat mijn kennis van carborateurs ophoudt bij die van mijn brommer van vroeger, Honda mb (1cilinder)


Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2013, 21:35 »
Mikos,

Synchroon wil zeggen dat de gaskleppen van de carbs zodanig gelijk staan, dat ze een gelijk vacuum trekken. En daarmee de daarbij behorende hoeveelheid brandstof betrekken uit de vlotterkamer. Bij stationair gaat dat via de statiosproeier, in hogere toeren via de gasnaald en daarna de hoofdsproeier. Beide cylinders presteren even goed en de motor loopt soepel en is krachtig.

Als de gaskleppen niet synchroon staan, betekent dit dat één van de carbs bij iedere toerental minder brandstof betrekt dan de ander. Daarom loopt de motor ook onregelmatiger omdat één van de cylinders minder presteert. Vaak gaat het verbruik iets omhoog omdat de berijder meer gas moet geven om een prettig prestatieniveau te krijgen.

Klepspeling bepaald hoe lang een klep open staat om mengsel aan te zuigen. Zet je de inlaatklepspeling van beide cylinders opzettelijk net iets anders, dan kan dat hetzelfde effect hebben. Namelijk, één cylinder krijgt meer mengsel doordat die kleppen net wat langer openstaan en er meer mengsel in de cylinder kan komen. Daarmee is er een prestatieverschil tussen de cylinders. Andersom, je kunt dus bij simpel kleppen stellen, het synchroon verstoren als er onderlinge verschillen zitten in de inlaatklepspeling.

Als er ooit aan het synchroon is gewerkt en daarna het statioluchtmengsel opnieuw is afgesteld (maar dat weet je bij een gebruikte motor niet), dan zal het luchtmengsel ook niet meer synchroon staan omdat met synchroon zetten van de gaskleppen, je het vacuum in de carb bij stationair weer hebt verstoord.

Maar, als je de kleppen stelt, synchroon afsteld en daarna ook het statio luchtmengsel, dan heb je een nieuw ijkpunt en weet je dat de motor zo dicht mogelijk bij de fabrieksafstelling staat.

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hans Schaap

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2013, 09:50 »
Mikos


Je bent al heel uitgebreid geholpen.


Als aanvulling ik verwacht dat de bougies dadelijk eenzelfde uiterlijk gaan krijgen, om reden dat er wel een groot verschil was in de afstelling van de carburateurs.


T.a.v. het tikken van de koppeling en het wat bokken bij lage toerentallen wat jij aangeeft.


Doet zich dat nu nog voor?


Hoe laag is het toerental wanneer de motor bokt?


Het tikkend geluid bij stationair toerental kan voortkomen van een licht ingeslagen koppelingskooi, en dat in combinatie met het onregelmatig lopen wat de motor eerder deed. Dus ook hier ben ik benieuwd of het zich nog voordoet.




Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2013, 10:05 »
Hoi,

Brombeer weer bedankt! Werkt goed zo'n forum, goeie info en ervaring die je niet uit het boekje haalt.

@Hans 
1) tikken in de motor is weg. Was idd de koppeling, ben ik ook via dit forum achtergekomen.
2) Voor het afstellen, vondt ik hem onrustig lopen tot ca 2500 tpm. Merkte je heel erg in haarspeldbochten en "de bijzondere verrichtingen".

Ketting gister nog erop gelegd, vanmiddag eerste testritje... Als dat goed gaat, ga ik de pilot screws afstellen
Ik zal nog een keer posten als ik klaar ben.

groeten,
Mikos

Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2013, 11:53 »
Als het onderling verschil tussen de carbs echt groot was, zul je inderdaad een kleine verandering in kleur van de bougies moeten gaan zien. Dit zie je het best na een langere rit bij constant gas en de motor goed warm is.

Lichte rammel in de koppeling bij statio in vrijloop is bekend bij Africa Twins. Het niet synchroon lopen van de carbs kan deze rammel verergeren door de onbalans in prestatie als gevolg van resonantie, zoals Hans ook zegt. Die onbalans kan zich ook uiten in trillingen bij verschillende toerentallen.

Een motor die goed afgesteld staat (kleppen/crabs/kettingspanning) loopt geruisloos en soepel, pakt in ieder toerengebied vlot op en is krachtig. Een genot om op te rijden.

Niks zo dankbaar als daar voldoende tijd en precisie aan te besteden!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2013, 16:53 »
vanmiddag even een ritje gedaan, loopt goed, pakt mooi op vanaf 2000 tpm

Net verder gegaan met het afstellen van het stationair mengsel, zoals brombeer adviseerde.

Eerst even synch gechecked - was ok.

Volgens Haynes afstellen.
- stationair schroef staat sinds het synchen volledig uit / inactief (er zit wel speling tussen de eindaanslag )
- pilot screws volledig in, en 2,5 slag uit, leek ook zo ingesteld te staan.
- stationair is nu schommelend tussen 1200 - 1300
- bijde schroeven indraaien (klokwijs, schroef carb in) , met ca 1.5 - 2  slagen leverd een hoger stationair op van 2500 tpm.

extra info:
er zit speling tussen gassschuif en eindaanslag (min. stand gasschuif), dit lijkt me overigens logisch, want dan bepaald de gasklep de min stand en niet de eindaanslag. zie  foto. Toch?

Vraag:
- schroef carb in is toch minder benzine, genaamd "armer" afstellen
- doe ik iets verkeerd? Wat kan hier aan de hand zijn? zo'n hoge stationair en pilot screw stand, lijken me niet echt gangbaar. Afgzezien van het feit dat ik niet zo'n hoge stationar wil.

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2013, 17:56 »
even toevoegen: gaskabels staan niet onder spanning

Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2013, 19:30 »
Als ik mijn statiostelschroef geheel uitdraai slaat die uiteindelijk af. Hij heeft een minimale gasklepopening nodig bij statio.

Mengselschroef indraaien is i.d.d. armer, uitdraaien is rijker.

Vuistregel is de mengselschroef indraaien tot de motor lager of onregelmatig gaat lopen (te arm). Vanaf nu mengselschroef uitdraaien en slagen tellen tot deze weer lager gaat lopen (te rijk). Mengselschroef nu de helft van het aantal getelde slagen weer terug indraaien (staat nu in het midden van te rijk/te arm).

NB: mengselschroe(f)(ven) geheel dichtgedraaid, of juist, geheel open, MOET de motor bij statio doen afslaan.

Probeer eens:
- de mengselschroeven meer dan 4 of 5 slagen open te draaien (rijk). Blijft die dan lopen of slaat af?
- de mengselschroeven geheel dicht te draaien (arm). Blijft die dan lopen of slaat af?



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2013, 22:34 »
 ik maak wel de opm dat de harley manier van de luchtmengsel schroef afstellen in de praktijk het toerental hooguit 50-100 rpm laat stijgen of dalen,

je moet van goede huize zijn om daarop te vertrouwen

ik zit dan eerder te denken aan problemen met  het mengsel via de choke kleppen,zeker omdat de gasklep aanslag helemaal los staat

iets wat zeker niet hoort

een co meting geeft dan een beter beeld daarnaast kan het dansen van het toerental ook wijzen op ingesleten gasnaald buizen en is er eigenlijk een carb overhaul aan te bevelen incl ultra reininging

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2013, 23:18 »
Mikos, check eerst even het volgende voordat je van alles overhoop ga halen.
Stel de luchtmengsel schroeven in zoals beschreven in Haynes.
- Start de motor en spuit eens WD-40 op je inlaat rubbers. Als je motor onregelmatig gaat lopen heb je een vacuüm lek op je inlaat rubbers, remedie: vervangen inlaatrubbers;
- Heb je eventueel een Mikuni vacuumbenzine pomp? Check de vacuumslang naar de pomp of die ergens niet lekt/verteert is.;
- Koop een flesje Forté en kieper dat in de benzine tank gevuld met Shell V-power.

Als je motor dan nog onregelmatig loopt zijn er inderdaad nog de opties:
- slechte contactpunten originele benzine pomp
- carburateur revisie zoals Waffie voorstelt

Succes.


Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2013, 11:48 »
Even zitten googlen, naar onze carb... heb hetvolgden gevonden:

Wij hebben een CV type carb, aldus Haynes. Continu Vacuum carb, denk ik.
Dit geeft hetvolgende duidelijk filmpje op youtube:
- Ik had alleen verwacht dat mijn pilot screw als verstelbare restrictie in de pilot jet zou zitten en zo heel direct de mengselverhouding beinvloed. Dit doet ie dus niet volgens dit filmpje.
- Pilot screw stand beinvloed dus wel enigszins mengselverhouding bij "gas open"
ik ga er nu even van uit dat deze klopt.


- Dus als ik de pilot screws meer dicht zet, stationair naar 2500 tpm?
- het vreemde is dat dit voor bijde carbs geld --> afwijking zit in iets gemeenschappelijks? Klinkt logisch, maar ik sluit andere zaken nog niet uit.
- gemeenschappelijke zaken: benzine toevoer (o.a. pomp), "throttle cam" ding waar de gaskabels aan zitten en gasklepstand regeld, synch schroef/regeling (hier begon het mee), luchtfilter...

Ik kan het nog niet helemaal beredeneren, dus gaan we maar iets doen. Actieplan:
pilot screws
1) pilot screw dicht draaien --> als ie dan nog loopt moet er een "lek zijn" bij de gasklep(pen) of iets dergelijks (zoals Waffie zegt: choke klep), denk ik.
2) pilot screw ver open --> ?
lek
3) WD40 op de inlaatrubbers
4) weet niet welke benzinepomp ik heb, maar zal iig de vaccuum slang checken.

5) misschien compressie meting, moet ik wel eerst een klokje halen.

vanmiddag/vanavond post ik weer hoe het gegaan is.


ps. ipv de Forte heb ik al een busje carb cleaner en combustion eng. cleaner van Louis.de erin gemikt -> geen resultaat (ca. 3 mnd geleden)



Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2013, 13:19 »
Af-fabriek hebben twins een electrische pomp, dus dan is er geen sprake van een vacuumslang die je kunt controleren. Via Haynes kun je checken of je een originele pomp hebt (plaatje ervan opzoeken).

Stationairsproeiers lopen altijd mee, in ieder bereik. Alleen voorbij 1/8 gas neemt de invloed snel af tot verwaarloosbaar. Ze zijn er enkel om de motor stationair te laten lopen omdat als de gasklep dicht is, de naald (die in de gasschuif zit) omlaag is en zo de brandstoftoevoer via de hoofdsproeier afsluit. De motor zou dan afslaan. Zie die statiosproeier als een by-pass van dat systeem. Ze zijn een op zich staand, afzonderlijk beinvloedbaar systeem, net zoals gasnaald/hoofdsproeier en choke dat zijn.

Deze carbs hebben geen chokeklep. Enkel een kabel bediende plunjer die toevoer openzet of afsluit.

Mengselschroef indraaien tot de aanslag > mengsel niet ontbrandbaar door teveel zuurstof > slaat af
Mengselschroef uitdraaien voorbij 4 / 5 slagen > mengsel niet ontbrandbaar door te weinig zuurstof > slaat af.

Remmenreiniger is wellicht bruikbaarder om valse lucht uit te sluiten, het is licht ontvlambaar en indien meegezogen veranderd het toerental van de motor.

Allemaal puur theorie, ik kan je er fysiek niet bij helpen. Maar ik denk dat je verstopte statiosproeiers hebt. Waarom? RD07's zijn oud. Veel mensen rijden er te weinig mee. Rubberaanslag slaat neer op de inwendige delen. Statiosproeiers hebben daar het snelst last van want ze zijn heel klein. En je hebt last van onregelmatig lopen tot 2500 rpm. In het bereik van de statiosproeier dus. Additieven om die aanslag op te lossen kunnen goed werken maar zijn absoluut geen garantie en je blijft ermee aanklooien over langere tijd.

Maar als de motor volgens jouw ervaring lekker loopt na de synchro en nu niet meer door spelen met het statiomengsel, zet je dat terug naar wat het daarvoor was, en laat het verder met rust. Soms, krijg je het gewoon niet beter...

Anders even bij Waffie langs, als die een CO-meter heeft.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2013, 13:41 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2013, 13:28 »
actieplan gedeeltelijk uitgevoerd:

met pilot screws standen gespeeld, motor warm met ventilator erop voor "rijwind koeling". choke uit(niet gebruikt dus)
pilot screw      tpm   vaccuum in cmHg      
voor   achter      voor    achter   
dicht   dicht   2600   28   28   
5 slagen uit   dicht   2400   26,5   27,5   
5 slagen uit   5 slagen uit   1500   16   17   meest onrustige loop, 1e keer sloeg ie af
dicht   5 slagen uit   2000   20   20   

3) WD40 op inlaatrubbers, niet echt iets gemerkt.

4) de bezineslang tussen filter en pomp geeft een stevige drukpuls om de 3 seconden, voelbaar buitenkant slang. weet eigenlijk niet
wat dit betekent.

ga slangen en pomp nog even controleren.

Hierbij het youtube filmpje:  <a href="http://www.youtube.com/watch?v=wyspAHrMbb8" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=wyspAHrMbb8</a>

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2013, 13:42 »
brom schreef:
Citaat
Mengselschroef indraaien tot de aanslag > mengsel niet ontbrandbaar door teveel zuurstof > slaat af
Mengselschroef uitdraaien voorbij 4 / 5 slagen > mengsel niet ontbrandbaar door te weinig zuurstof > slaat af.
Dit betekent dat de pilot screw in de pilot jet zit. Klopt dit?
In bijgevoegd filmpje is dit niet zo. (p.s die is gemaakt door een super-teneree eigenaar).
In de Haynes lijkt de pilot screw ook niet in de pilot jet te zitten.




Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2013, 13:57 »
Er zijn TWEE sproeiers aan het werk bij statio, een luchtsproeier (voorkant venturi waar lucht aangezogen word) en een brandstofsproeier in de vlotterkamer. Deze bypassen de gasklep via een buisje dat achter de gasklep uitkomt. Je ziet het in het filmpje. De lucht- en brandstofsproeier zijn op zich fixed, maar d.m.v. de mengselschroef  in- of uitdraaien kun je beinvloeden hoeveel brandstof er bij de via de luchtsproeier aangezogen lucht wordt gevoegd.

Je moet je voorstellen dat als je de mengselschroeven geheel uitdraait, het mengsel zo rijk wordt dat de motor af zal slaan (in feite choke je hem gewoon ermee). Als de motor toch blijft draaien in dat geval, kan de sproeier verstopt zijn: er gaat door een restrictie in de sproeier gewoon niet meer brandstof doorheen en hij KAN daarom ook niet verzuipen.

De carbs staan goed synchroon, dat is duidelijk. Maar, de gasklepstand nu geeft alleen maar aan dat het vacuum achter de gasklep gelijk loopt. Maar, de gasklep regelt via een vacuum het gedrag van de gasschuif, en daarmee beinvloed die dus het naald/hoofdsproeier gedeelte. Het statiosysteem loopt in zoverre daar omheen. M.a.w., ook al staat je vacuum nog zo mooi, stationair is een apart af te stellen systeem en als daar iets loos is, zal de motor in dat specifieke bereik minder mooi lopen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2013, 14:23 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2013, 14:31 »
Thanx. ik snap m. Er wordt dus altijd een klein beetje lucht doorgelaten door de gasklep bij stationair maar dan is waarschijnlijk de main jet gasnaald nog dicht, dus met pilot screw open, een rijker mengsel.

Bij mij is het pilot screws dicht --> beste loop, slaat niet af.

Net even getest: bij stationair met en zonder choke, pilot screws 2.5slag uit = frabrieksstand:

geen choke:  1600 tpm met 20 cmHg vacuum
wel choke:     3000 tpm met 18 / 32 cmHg vacuum  (voor / achter).

volgens mij klopt er nu dus iets niet. de vaccuum drukken zouden zeker gelijk moeten blijven, toch?
Een warme motor hoort toch ook beter te lopen zonder choke?

puzzelstukjes:
- motor liep slecht laagtoerig
- synchroonschroef meerdere slagen bijgesteld --. liep stukken beter (stationair op 1200tpm)
- pilot screws ca. 1.5 slag verder in (1slag uit ipv 2.5), stationair 2500tpm
- pilot screws ca 2.5 slag uit. met choke 3000 tpm en 18/32 cmHg vacuum (voor achter)

ik snap het puzzeltje nog niet helemaal. Hoop dat iemand nog een eureca momentje heeft. Anders denk ik aan een ultrasoon badje.





Offline V-Twin

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2013, 14:55 »
Als je de pilot schroef indraait wordt het mengsel armer en gaat de motor juist sneller lopen. Harm zegt wel van niet maar mogelijk is hij ff op dit detail abuis.
Nu je de pilot schroef op fabriek afstelling hebt gezet loopt de motor goed, je zou het stat. tpm zelfs 50 tpm met de stationairschroef kunnen opdraaien.
Als je nu de choke gebruikt zal bij een koude motor het tpm oplopen. Bij een warme motor zou de motor juist moeten verzuipen omdat je bij gas los te veel brandstof tov lucht binnen krijgt.

Je moet de verschillende vacuümwaarden niet zomaar met elkaar gaan vergelijken.

Zoals ik al eerder schrijf en Brombeer geeft dat ook al aan, als er wat loos is, is het mogelijke vervuiling van het stationair deel. Mijn advies probeer ff remreiniger ipv WDS40 zoals Brombeer ook al schreef, reageert nog beter dan WD-40. Daarna maar gewoon eens gaan rijden en kijken hoe carb reiniger in combinatie met V-Power je carburateur inwendig evt nog reinigd. Moderne benzines bevatten steeds meer troep en zijn steeds instabieler. Je kan nu met goed fatsoen geen benzine gebruiken die ouder is dan een jaar.

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2013, 15:42 »
met stationair schroef naar 2500 tpm gezet.
Remreiniger op de inlaatrubbers zorgt ervoor dat ie bijna afslaat. Met name de rechtse.

die gaan we dus vervangen. Doe maar gelijk het hele setje.

- Waar kan ik die het beste halen/bestellen?
- als ik toch bezig ben, Carb eraf enzo, nog handig om nog ergens op te letten of extra onderhoud te doen.

Tot zover iig bedankt!  :)

Offline V-Twin

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #23 Gepost op: 05 januari 2013, 16:18 »
Ad MIes aka Waffie op dit forum kan je die leveren.
Zie MSD banden in Sprundel voor een telefoonnummer.
http://www.msd-motorbandenservice.nl/

Offline Hotel 317

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2013, 17:32 »
Je kunt ze ook bij CMSNL bestellen en laten afleveren.  Niet de goedkoopste, maar toch zeker zijn geld waard  :).

Offline len_tour

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2013, 17:46 »

- als ik toch bezig ben, Carb eraf enzo, nog handig om nog ergens op te letten of extra onderhoud te doen.

Tot zover iig bedankt!  :)

Ik zou de sproeiers er uit draaien en een nacht in de carb reiniger laten weken. Maak direct de vlotterkamers schoon. Of laat de boel sonisch reinigen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2013, 00:33 »
met stationair schroef naar 2500 tpm gezet.
Remreiniger op de inlaatrubbers zorgt ervoor dat ie bijna afslaat. Met name de rechtse.



Ow da's een heul nieuwe ontwikkeling.. Daarmee staat al je gedane werk gelijk op losse schroeven.

Mocht dat nodig zijn, de statiosproeiers reinigen zal volstaan. Ik ben bang dat je, na het oplossen van de valse lucht, je de carbs opnieuw synchroon moet zetten.

De standaard 2,5 slag open voor de mengselschroeven is een richtlijn waarmee de motor altijd stationair zal lopen. Op de manier zoals ik eerder aangaf kun je hem daarna poepiestrak afstellen.

Succes met de ellende  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mikos

Re: Carborateurs niet synchroon
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2013, 14:46 »
denk dat ik carbs in een ultrasoon badje leg. Nu we toch bezig zijn en de vorst nog moet komen.

Carbs syncen en statio afstellen mag idd overnieuw. Begin vanaf fabrieksinstellingen.. nu niet veel werk meer.

bedankt.