Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

Eindelijk even voorstellen

(1/2) > >>

Piraat:
Hallo allemaal,

Na al ruim een half jaar lid te zijn van de mooie Transalp Club, lijkt het me tijd om eindelijk mijn digitale introductie te schrijven!

Mijn naam is Geert Jan, ik ben 26 jaar oud en woon op dit moment in Deventer. Na een aantal jaar in het buitenland te hebben gewoond heb ik gelijk bij terugkomst in NL in mei vorig jaar mijn Transalp gekocht, een donkerblauwe uit '96 met toendertijd net geen 70.000 km op de klok. Ik heb voor de Transalp 600 gekozen omdat ik de look van dit model erg mooi vind, bijna al een klassieker. Daarnaast spreekt de eenvoud en de "wat er niet op zit, kan ook niet kapot"  mentaliteit mij aan. Het is misschien niet de snelste, maar wel degene die je het verst brengt. En dat komt goed uit, want ik wil over een jaar ofzo een motorreis maken van een aantal maanden, waarschijnlijk richting het oosten.

Hieronder een foto van mijn monster:



Hier zag ie er nog blinkend uit, zonder twijfel had de verkoper daar erg zijn best op gedaan! Hij is hier ook nog wat kaal, ondertussen zijn er een paar extra's op gekomen:

- Witte topkoffer
- Handvatverwarming (echt super voor nu!)
- Givi valbeugels
- Loobman chainoiler
- Peaklife GPS (sinds vandaag)

Ik ben nog aan het nadenken over zijkoffers/tassen, in het geval van koffers wil ik Heavy Duties uit Roemenie nemen, en als ik voor de zijtassen ga, worden het Adventure Spec Magadans.

Vanaf begin juni heb ik de Transalp als dagelijks woon-werk vervoersmiddel gebruikt. Dit duurde zo'n 3 maanden, daarna ben ik dichter naar mijn werkplek verhuisd (Deventer) zodat ik nu op en neer kan met de fiets. Dit omdat het uurtje snelweg 2x per dag al snel begon te vervelen, en dat daardoor de lol van het motorrijden een beetje verdween en dat zou zonde zijn! De Transalp voelde zich bovendien niet thuis op de snelweg, en daardoor ik ook niet. Het is toch meer een machine voor de kleinere weggetjes. Daar ben ik nu dan ook het meeste te vinden, en daar komt ie des te beter tot zijn recht! Het mooie vind ik dat hij niet idioot veel vermogen heeft, zodat je je voor je gevoel kunt uitleven terwijl je toch niet (veel) harder dan de snelheidslimiet gaat.

Ik zou willen zeggen dat dat afgelopen jaar probleemloos is geweest, maar helaas. Laten we het er maar op houden dat ik in een half jaar een spoedcursus motorsleutelen heb gekregen.  ;)

Vanaf het begin heb ik problemen gehad met inhouden van de motor, en dit gecombineerd met een hoog benzineverbruik. Zo rond de 5500 toeren begon 1 van de cilinders in te houden. Dit is precies als je 110-120 rijdt in z'n 5, niet lekker dus op de snelweg. Ik heb wel 1000 keer bedacht wat het zou kunnen zijn, van carburateurs stellen, chokes controleren tot CDI problemen, maar niets hielp. Op een bepaalde ochtend wilde hij niet harder dan 60, en dat op een 80 weg tijdens de maandagochtendspits. Dan beginnen ze achter je te toeteren, alsof je daar harder van gaat ofzo. Maar goed, er was dus iets goed mis. Op dat moment wist ik al van de clubgarages, en is mijn motor ingecheckt in de garage van Hans Schaap, om daar uiteindelijk 2 maanden te verblijven.

In die 2 maanden is het complete blok verwisseld, omdat waarschijnlijk de zuigerveren foetsie waren. Lekker dan, koop je een motor die bekend staat om zijn betrouwbaarheid, en dan is uitgerekend die van jou toe aan een hart-transplantatie. Maar zoals gezegd, er is geen betere manier om je motor te leren kennen dan om hem helemaal uit elkaar te halen! Het mooie van de clubgarages is dat je (bijna) alles zelf doet, maar dat er toch backup is voor als je het even niet meer weet. En ookal heb je die backup niet nodig, de wetenschap dat er andere zijn om je te helpen maken je veel zelfverzekerder dan dat je zou zijn in je uppie. Via een ander clublid (Willem) heb ik een ander motorblok uit '94 kunnen scoren, en uiteindelijk rijdt de Transalp weer zoals hij bedoeld is. Ik moet even zeggen dat ik enorm veel dank verschuldigd ben aan Hans en zijn dochter en Willem. Bedankt!

So what's next? Ik wil mijn motor en mezelf stukje bij beetje voorbereiden op een lange reis, dit betekent technische kennis (sleuteldagen!), rijvaardigheden op en buiten het asfalt (allroadritten!), en boven alles: gewoon plezier hebben in het motorrijden.

Tot snel!

Floor:
Welkom! Nog eentje uit (regio) Deventer!
Schreeuw maar als je een keertje offroad wilt rijden, kom zelf uit Gorssel en ik vind een beetje blubberen ook wel leuk.
En die reis 'naar het oosten,' waarheen is 'oost'?

Waffie:


ben van harte welkom op dit forum,

ondanks dat we elkaar niet fysiek kennen weet ik wel van jou gevalletje motorblok wissel (hart operatie met wat extra nazorg)


maar je ben nu deel geworden van een zeer actieve society die in al zijn facetten deelt wat jij uitspreekt

veel plezier met je motorfiets en misschien tot op de ALV (een groot stamtisch festijn)

EDxrv:
Ziet er in ieder geval mooi uit.

Herman:
Hallo Piraat,

Er heeft inderdaad iemand erg zijn best gedaan met poetsen op die fiets ziet er toppie uit zeg  8).
Veel plezier ermee, maar dat zal wel goed komen.

Verder ben ik benieuwd naar je navigatie, zou je in het GPS topic e.e.a. van je ervaring hiermee
willen posten ??  Misschien wel aardig om te beginnen waar je hem aangeschaft hebt en wat deze kost ?

Ben ook benieuwd welke software en kaarten je erop gaat gebruiken, en hoe dit werkt en bevalt uiteraard.

Groet,

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View