Auteur Topic: reiger voorvork  (gelezen 2197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hilbertreinsma

reiger voorvork
« Gepost op: 08 januari 2013, 18:06 »
hallo allemaal en beste wensen met veel motorkilometers.
even dit ik heb op mijn crossmotor upsidedown reigervering die veel meer in te stellen is .
achtervering idem.
vraag :kan ik deze vering op mijn rd04 zetten en zoja wat voor olie moet ik erin doen omdat motor zwaarder is.
als iemand dit weet wil ik het graag weten.
groeten hilbert.

Offline robgoesdakar

Re: reiger voorvork
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2013, 18:51 »
Is over het algemeen geen eenvoudige aanpassing....

Ik heb een KTM voorvork in mijn AT gezet. Dat hield in : a) twee KTM vorkpoten, b) KTM Kroonplaat c) KTM Wiel d) KTM remklauw e) aangepaste 'steering stem' zodat die KTM kroonplaten in de AT balhoofd past.....

Dus heel wat dingen die wel even moeten passen allemaal.

Welke crosser is het ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline hilbertreinsma

Re: reiger voorvork
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2013, 19:00 »
suzuki rm 250 met excel velgen dus voorvelg zou compleet overgezet kunnen worden.

Offline Erzberg

Re: reiger voorvork
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2013, 22:46 »
suzuki rm 250 met excel velgen dus voorvelg zou compleet overgezet kunnen worden.

Hoezo dan ????

Hoef je geen rekening te houden met de asdiameter van je naaf ?? Of is die gelijk, of ga je passtuk draaien, ... ?

Mijns insziens staar je je blind op dat "Reiger"label dat op je vering staat.
Uiteindelijk was dit ooit ook een standaardvering die aangepast werd met andere shims, veren, olie, ...

M.a.w.  het is handiger om jouw RD04-vering te laten aanpassen door Reiger en consoorten.
Intussen zijn er 10-tallen "veringsspecialisten" in Belgie en Nederland die je op weg kunnen helpen met je originele voorvering.

Je achterveer ga je laten zoals hij is ?

Erzberg

Offline Hans Schaap

Re: reiger voorvork
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2013, 00:24 »
Het is mogelijk om een andere voorkant op een motor te bouwen.


Je gaat dan het gemakkelijkst uit van een complete set van een bestaande motor ( kroonplaten, stuuras, poten wiel en remmerij)
De kroonplaten moeten grofweg bij de motor passen ( ruimte om te draaien)
En de stuuras zul je vaak moeten vervangen door een op maat gedraaid exemplaar wat in de onderste kroonplaat wordt geperst.
Dat is vaak het lastigste en kun je het beste uitbesteden wanneer je geen specialist bent.
Als je dat voor elkaar hebt is het eigenlijk een kwestie van inbouwen.
Remmerij aansluiten ( rempomp van donormotor) , Snelheidsmeter aansluiten, plaatsje voor contactslot zoeken en nog wat van dat soort kleine dingetjes


Dan het gewicht van de motor, dit wordt gedragen door de voorvorkveren.
Dus als er een groot verschil is zul je de veren moeten aanpassen.
De dikte van de olie bepaalt hoe snel de voorvork kan reageren en hoelang hij daarmee doorgaat.


Als laatste zul moeten kijken naar je achtervering.
De lengte van de nieuwe voorvork zal zelden overeenkomen met het origineel.
Dat betekent dat je de achterkant moet verhogen of verlagen zodat de geometrie weer klopt.
Daarbij moet je opletten dat de achterbrug niet te vlak of te steil komt te staan, in dat geval moet je de lengte van de achterbrug aanpassen.
De schokbreker en de veer achter moet je ook in evenwicht brengen met de vering en demping van de voorvork.


Wanneer dit achter de rug is heb je een motor die zeker anders rijdt.


Misschien komt het verhaal wat ontmoedigend over, het is zeker te doen en je kunt er veel plezier aan beleven.
Dit geldt zeker wanneer je het ombouwen ook rekent tot de hobby.


Ik heb zelf een Dominator met een upsidedown voorvork erin, dit heb ik niet zelf gedaan.
Als ik het goed heb komt die voorkant compleet uit een Honda CRF 250
Ik ben heel erg blij met en tevreden over het resultaat.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline hilbertreinsma

Re: reiger voorvork
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2013, 11:24 »
bedankt voor reacties,ik wacht dan nog wel ff en ik kom er op omdat ik een foto zag van een twin met deze vering vandaar dat ik het vroeg of het niet te veel werk was want rij niet zo vaak op de crosser .
dus meer crossen en twin en xr voor de ofroad en allroad.
bedankt ben weer bekeerd. gewoon zo laten .

Offline ninety

Re: reiger voorvork
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2013, 23:37 »
Dit is de mijne:




Zeeeeer tevreden van.

Offline hilbertreinsma

Re: reiger voorvork
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2013, 07:24 »
ziet er goed uit en weet van mijn crossmotor dat het goede dempers zijn en kan in en uitdemping per parcour instellen,maar zie dat ik te veel moet veranderen.JAMMER dat ik zoveel moet aanpassen om het voor elkaar te krijgen.
maar weer crossen in rutte is toch wel weer een optie :-*
bedankt