Auteur Topic: tracks omzetten naar route??  (gelezen 10748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mike

tracks omzetten naar route??
« Gepost op: 26 november 2012, 14:42 »

Weet iemand misschien hoe je een track kan omzetten naar een route. Ik heb een Garmin zumo 220 en in een track zitten te veel punten voor de 220 om er een route van te maken. Verminder ik het aantal punten in de track dan wordt de route veel te grof en heb je er niks aan.

Gr. Mike

Offline len_tour

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2012, 15:53 »
Hoi Mike,

Ik zou de route splitsen. Misschien lastig met garmin basecamp of mapsource maar met itn converter een fluitje van een cent. En anders toch heel goed kijken welke punten er uit kunnen eventueel kan de allroadmap van allroadmaniacs helpen bij het vinden van wegen en paden (kun je installeren in garmin software is wel alleen NL). De satelietview (googlemaps) in itn converter kan ook handig zijn.

Succes, Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Two Plugs

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2012, 16:23 »
De Hermanizer werkt toch ook bij de Zumo?
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline jar

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2012, 08:02 »
Je kunt de track simpelweg nalopen met je routeknop in Mapsource, dan zie je meteen wat er gebeurt en kun je het aantal punten zo laag mogelijk houden.

Offline mike

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2012, 08:37 »
Ik heb geprobeert de track na te lopen met de route-knop in mapsource, maar de paden die niet op de kaart van mapsource staan pakt ie niet, er wordt dan een omweg berekend naar het volgende punt ipv het volgen van de track.

Wat is de "Hermanizer"?

Offline Bill

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2012, 20:52 »
Wat is de "Hermanizer"?
Dat is een systeem voor mensen die niet met een Garmin toestel overweg kunnen ;D

Offline jar

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2012, 21:42 »
Ik heb geprobeert de track na te lopen met de route-knop in mapsource, maar de paden die niet op de kaart van mapsource staan pakt ie niet, er wordt dan een omweg berekend naar het volgende punt ipv het volgen van de track.

Jaja . . . duhu: daarom is het fenomeen 'track' dus juist uitgevonden, omdat je route soms daar loopt waar geen officiele weg te bekennen is . . .

Offline jeroen emke

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2012, 21:49 »
Ik heb geprobeert de track na te lopen met de route-knop in mapsource, maar de paden die niet op de kaart van mapsource staan pakt ie niet, er wordt dan een omweg berekend naar het volgende punt ipv het volgen van de track.

Wat is de "Hermanizer"?
  als er pad niet  op de kaart staat zal je in Mapsource met route direct moet je de route gaan  teken  of in Base Camp de track om zetten naar een  route
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 15:17 door jeroen emke »
still no angel found who flies at the same speed

Offline Two Plugs

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Herman

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2012, 18:25 »
Helaas de Hermanizer doet niet wat Mike wil.......
Hij wil een track in een exacte route omzetten !
De Hermanizer maakt slechts een track geschikt voor gebruik voor Tomtom,
en blijft als zodanig ook een track op die Tomtom.

Maar Bill weet hoe een Garmin precies werkt (hij hebt er nog een) en had het uit kunnen leggen,
maar dat doet ie dus maar niet......hoop dat Mike toch om zijn opmerking
heeft kunnen lachen (ik ook) heeft ie er in ieder geval toch iets aan gehad  ;)

Groetjes Herman

FroxLady

  • Gast
Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2012, 20:00 »
Helaas de Hermanizer doet niet wat Mike wil.......
Hij wil een track in een exacte route omzetten !
De Hermanizer maakt slechts een track geschikt voor gebruik voor Tomtom,
en blijft als zodanig ook een track op die Tomtom.

Maar Herman??

Je kunt toch de track bestanden van de Hermanizer gebruiken om met WinGDB (www.sackman.info) een route te maken?

Jij hebt het zo gemaakt dat er een simplified.gpx bestand uit de Hermanizer komt wat je met WinGDB kunt omzetten naar een route.
In dat bestand zijn alle trackpunten die overbodig zijn (alles op een rechte lijn) verwijderd.

Je kunt, als je wenst, alle track/routepunten in bochten met Mapsource verwijderen en het aantal Routepunten terugbrengen naar een gewenst aantal.

Enige probleem blijft wel de punten die niet op een weg staan... als je de originele simplified.gpx track inlaad dan kun je de rout erover heen 'leggen' om afwijkingen te zien.


Offline jeroen emke

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2012, 20:56 »
allen de zumo 220 kan geen tracks aan het makkelijkst is de track om zetten in een route in Base camp    je zal alleen het aantal via/route punten moeten verminderen
still no angel found who flies at the same speed

FroxLady

  • Gast
Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2012, 20:59 »
je zal alleen het aantal via/route punten moeten verminderen

Dat doet de Hermanizer voor je. Resultaat staat in bestand simplified.gpx
Daarin staan alleen de trackpunten met een koersverandering.


Offline Two Plugs

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2012, 21:26 »
Dat doet de Hermanizer voor je. Resultaat staat in bestand simplified.gpx
Daarin staan alleen de trackpunten met een koersverandering.

Bedoel ik. Garmingebruikers denken al net zo moeilijk als een Garmin werkt...  ;D ;)

tnx FroxyLady!  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Herman

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2012, 22:09 »
Maar Herman??

Je kunt toch de track bestanden van de Hermanizer gebruiken om met WinGDB (www.sackman.info) een route te maken?

Jij........


Sorry Ere wie Ere toekomt, en dat is Danny, hij heeft het programma gemaakt zoals het nu gebruikt kan worden.
Ik heb slechts het principe bedacht om de POI's te misbruiken voor een track te kunnen hebben op de Tomtom.

Maar goed, binnenkort zal ik waarschijnlijk weer meer aan de slag moeten met de Hermanizer..........
Maar ook rijd ik tot nu toe geen motorclub ritten met routes maar allen via de track,
hoef niet steeds die stem in mijn oren, hoor liever zacht de muziek op de achtergrond.

Froxylady Dank voor je aanvullingen  :D

Offline Bill

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2012, 23:35 »
Maar Bill weet hoe een Garmin precies werkt (hij hebt er nog een) en had het uit kunnen leggen,
maar dat doet ie dus maar niet......
Waarom nog uitleg geven als alles al bekend is en op het forum terug te vinden is >:D
Het is zo vermoeiend dat eeuwige gezeur over Garmin, TomTom, en Hermanizer. Als je ergens niet uit komt ligt het altijd aan het toestel of kan het apparaat niet overweg met de files.

Er zijn zoveel mogelijkheden om tracks om te zetten naar wat voor bestand dan ook en visa versa.
Wat betreft de vraagstelling; Doe een mapsource training (ook gewoon te vinden op internet) Er is zoveel meer mogelijk dan menigeen denkt.

Herman als jij het verkiest om op track te rijden omdat wanneer je op route rijdt die dame steeds tegen je praat vervelend vindt, zou ik de gebruikers handleiding nog maar eens na lezen want die dame kan je uit schakelen en dan toch gewoon muziek luisteren terwijl je route toch wordt genavigeerd.

back to topic.

Offline Two Plugs

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2012, 08:43 »
Waarom nog uitleg geven als alles al bekend is en op het forum terug te vinden is >:D
Het is zo vermoeiend dat eeuwige gezeur over Garmin, TomTom, en Hermanizer. Als je ergens niet uit komt ligt het altijd aan het toestel of kan het apparaat niet overweg met de files.

Er zijn zoveel mogelijkheden om tracks om te zetten naar wat voor bestand dan ook en visa versa.
Wat betreft de vraagstelling; Doe een mapsource training (ook gewoon te vinden op internet) Er is zoveel meer mogelijk dan menigeen denkt.

Herman als jij het verkiest om op track te rijden omdat wanneer je op route rijdt die dame steeds tegen je praat vervelend vindt, zou ik de gebruikers handleiding nog maar eens na lezen want die dame kan je uit schakelen en dan toch gewoon muziek luisteren terwijl je route toch wordt genavigeerd.

back to topic.

En ter aanvulling op Bill...
Ook vanuit de TCN worden (incidenteel) Mapsource-trainingen georganiseerd. Die zijn écht buitengewoon leerzaam - zelfs voor een TomTom fanatic als ik! Gewoon ff het GPS deel op ons forum in de gaten blijven houden.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline mike

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2012, 23:38 »
Waarom nog uitleg geven als alles al bekend is en op het forum terug te vinden is >:D
Het is zo vermoeiend dat eeuwige gezeur over Garmin, TomTom, en Hermanizer. Als je ergens niet uit komt ligt het altijd aan het toestel of kan het apparaat niet overweg met de files.

Er zijn zoveel mogelijkheden om tracks om te zetten naar wat voor bestand dan ook en visa versa.
Wat betreft de vraagstelling; Doe een mapsource training (ook gewoon te vinden op internet) Er is zoveel meer mogelijk dan menigeen denkt.

Herman als jij het verkiest om op track te rijden omdat wanneer je op route rijdt die dame steeds tegen je praat vervelend vindt, zou ik de gebruikers handleiding nog maar eens na lezen want die dame kan je uit schakelen en dan toch gewoon muziek luisteren terwijl je route toch wordt genavigeerd.

back to topic.
Hoi Bill, ik snap niet goed waarom je op mijn vraag reageert als je het allemaal zo vermoeiend vind?! Voor ik de vraag op het forum stelde heb ik heb ik van alles geprobeert in Mapsource en Basecamp, maar ik kwam er niet uit. En om te voorkomen dat ik een wiel aan het uitvinden was die allang door iemand anders is uitgevonden besloot ik de vraag hier te stellen. Jammer dat je je daar aan gestoord hebt.

Offline Bill

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2012, 18:05 »
En ter aanvulling op Bill...
Ook vanuit de TCN worden (incidenteel) Mapsource-trainingen georganiseerd. Die zijn écht buitengewoon leerzaam - zelfs voor een TomTom fanatic als ik! Gewoon ff het GPS deel op ons forum in de gaten blijven houden.
Klopt helemaal Bernard ;D Echter moet je dan wel lid zijn van de TCN en Mike is geen lid volgens zijn profiel :o
Hoi Bill, ik snap niet goed waarom je op mijn vraag reageert als je het allemaal zo vermoeiend vind?! Voor ik de vraag op het forum stelde heb ik heb ik van alles geprobeert in Mapsource en Basecamp, maar ik kwam er niet uit. En om te voorkomen dat ik een wiel aan het uitvinden was die allang door iemand anders is uitgevonden besloot ik de vraag hier te stellen. Jammer dat je je daar aan gestoord hebt.
Beste Mike, het is niet direct naar jou toe dat mijn reactie zo is. Bijna op alle vragen over tracks enz. wordt direct verwezen naar de Hermanizer terwijl juist een Garmin bezitter zoveel meer mogelijkheden heeft.
De antwoorden op je vraag zijn al gegeven volgens mij. Als je er echt niet uit komt is er via google vast wel een antwoord te vinden waar je wel wat mee kan.

Offline The Headless Horseman

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2012, 17:40 »
En anders op het GPS forum  :) http://forum.gps.nl/
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Herman

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2012, 14:35 »
Hallo,

Heb om dit topic niet verder te vervuilen een nieuw topic geoppend in de praathoek.
Reacties op vragen van Bezoekers / leden.
En daar mijn reactie geplaatst op niet ter zaken doende opmerkingen in dit topic.

Groet,

Herman

Offline Bill

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2012, 23:06 »
Hallo,

Heb om dit topic niet verder te vervuilen een nieuw topic geoppend in de praathoek.
Reacties op vragen van Bezoekers / leden.
En daar mijn reactie geplaatst op niet ter zaken doende opmerkingen in dit topic.

Groet,

Herman
Zet de link er dan ook bij. :angel:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9164.0

Offline len_tour

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #22 Gepost op: 03 december 2012, 17:40 »
De standaard kaarten van Garmin zijn soms niet geschikt voor wat een aantal van ons wil maar gelukkig zijn er mensen die specifieke kaarten maken. Zoals de allroadmap maar tijdens het plannen van een alpentochtje ben ik gestuit op atb (fiets) kaarten voor garmin. Je loopt het risico dat je ergens komt waar je niet verder mag maar je kunt gedownloade routes wel checken en aanpassen (eenvoudiger maken) zonder direct maffe omwegen te krijgen. Ik ken nl het probleem dat je vaak een tracklog download ipv een route incl meerdere punten op 1 plek (rookpauze?) of die foute afslag die de lieve deler heeft gemaakt. Een paar uur opschonen en dan pas kun je er wat mee

Wellaan misschien de oplossing
http://openmtbmap.org/

De kaarten zijn nogal een download maar met mapinstall kun je delen van de kaarten installeren op je garmin zodat die niet volloopt en je ziet dan echt ieder paadje. Ik ga snel een groter geheugenkaartje halen en weer aan de slag met kammstrassen en andere avontuurlijk bergpaadjes.

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

FroxLady

  • Gast
Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2012, 19:37 »
Goofys,

Citaat
Ik ken nl het probleem dat je vaak een tracklog download ipv een route incl meerdere punten op 1 plek (rookpauze?) of die foute afslag die de lieve deler heeft gemaakt. Een paar uur opschonen en dan pas kun je er wat mee

De echte GPS sleutelaar weet GPSbabel en WinGDB goed te gebruiken.. en daarna ga je verder in Mapsource/Basecamp.
Dan kost opschonen van wat voor tracklog je hoogstens een kwartiertje.

De Hermanizer is niets meer dan een schil(letje) rond WinGDB  en GPSbabel en dan nog een beetje knullig gebruikersonvriendelijk geprogrammeerd in ouderwetse MS-DOS batch files. Waarom zit daar geen grafische schil omheen? Meer dan een Route bestand selecteren en een aantal GPSbabel commandos uitvoeren is het niet.

Hermanizer maakt dat opruimen van een tracklog wel enorm makkelijk; scheelt je 4 GBSbabel commandos intypen.

Citaat
Bijna op alle vragen over tracks enz. wordt direct verwezen naar de Hermanizer terwijl juist een Garmin bezitter zoveel meer mogelijkheden heeft.

Hermanizer (dus WinGDB en GPSbabel) zijn geen vervanger voor Mapsource/Basecamp.. het zijn tools die je eerst gebruikt zodat je niet veel handwerk meer hoeft te doen in M/B

WinGDB moet iedere GPS gebruiker gewoon downloaden en uitproberen. http://www.sackman.info/

GPSbabel is voor de GPS pros.  http://www.gpsbabel.org/


Sorry voor de sneer naar Herman, wat hij wel extra heeft gemaakt is om een track uit te splitsen naar 3 tracks zodat je de 1,2,3 POIs in beeld krijgt. Dat was slim.


Groetjes van Donnie,


Offline len_tour

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2012, 20:18 »
Goofys,

De echte GPS sleutelaar weet GPSbabel en WinGDB goed te gebruiken.. en daarna ga je verder in Mapsource/Basecamp.
Dan kost opschonen van wat voor tracklog je hoogstens een kwartiertje.


Hermanizer maakt dat opruimen van een tracklog wel enorm makkelijk; scheelt je 4 GBSbabel commandos intypen.

Groetjes van Donnie,

Dank ik zal de programma's maar weer eens openen had babel al eens gechecked om routes te mergen maar dat liep niet goed. Vandaar maar op de uninstall nominatie gezet. Blijft wel dat die fietskaarten ideaal zijn. Ik gebruikte itn converter omdat google maps uitgebreider zijn dan de standaard garmin maar nu doen routes het zoals gereden door de vrijgevige offroaders.

Groet,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2012, 15:30 »
Ontopic

Hoe is het nu opgelost?


semi offtopic
Dank Donnie ik kan weer een hoop meer. Het opschonen van een track ging trouwens wel beter met GPSbabel (minimale afstand van waypointsfilter) omdat Hermanizer nog teveel punten gaf in de simple.gpx Maar de google filetjes maken het mogelijk mijn motormaten een googleearth plan van de route te laten zien en dat is gaaf.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jeroen emke

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2012, 17:17 »
o even klein cursus mapsoucre/Base Camp  gegeven  en uit gelegd hoe de hermanizer werk wat voor zijn zumo 220 het handigs werk
still no angel found who flies at the same speed

Offline jar

Re: tracks omzetten naar route??
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2012, 09:06 »
Ik heb geprobeert de track na te lopen met de route-knop in mapsource, maar de paden die niet op de kaart van mapsource staan pakt ie niet, er wordt dan een omweg berekend naar het volgende punt ipv het volgen van de track.

In Mapsource vind je onder de tab 'extra' ook een mogelijkheid 'track tekenen'. Als je je route daarmee naloopt dan heb je geen last van al die omleidingen en kun je het aantal punten beperken.