Auteur Topic: Peaklife GPS  (gelezen 5397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piraat

Peaklife GPS
« Gepost op: 08 januari 2013, 23:20 »
Hallo allemaal,

Er werd mij gevraagd om hier iets meer info neer te zetten over mijn nieuwe GPS, de Peaklife.

Na wat wikken en wegen vond ik het tijd worden om een GPS te kopen voor op de motor, aangezien steeds stoppen en op je telefoon koekeloeren niet echt handig is als je snel ergens wilt zijn, of als je gewoon een mooie route over achterafweggetjes wilt rijden. Hiervoor heb ik al een Garmin GPSMAP 60 (outdoor ding) op de Transalp gehad, maar dit was geen ideale oplossing om diverse redenen.

Dus wat dan? Een beetje zoeken op Marktplaats leverde geen goede resultaten op, alles wat nog een beetje bij de tijd was moest teveel kosten naar mijn mening, en ik was al helemaal niet van plan om 500 euro over te maken naar Garmin voor een Zumo met wat opties en kaarten. Ik werk namelijk in marketing, en ik was niet van plan om in mijn eigen trucjes te trappen ;) Na wat googlen op "cheap GPS motorcycle" etc. kom ik behoorlijk vaak de naam Peaklife tegen en ga op onderzoek uit. Het blijkt dat een of ander bedrijf in China een GPS maakt voor de motor, de Peaklife dus, die een goede prijs (112 euro) met goede prestaties combineert. Precies waar ik naar op zoek was!

Via de site chinavasion.com heb ik er 1 besteld. Betalen doe je gewoon met je creditcard via paypal. Er werd aangegeven dat het 10-20 dagen zou duren voordat ik op de deurmat zou ploffen, maar in mijn geval deed ie er maar 7 over.

In het pakketje vond ik de GPS unit, en verder een hele range aan accessoires:
actieve steun
passieve steun
RAM mount voor op de motor
zuignap voor aan het raam in de auto
sigarettenaansteker
voedingskabel voor op de motor
2 gb geheugenkaartje (+ 2gb intern geheugen)

Maar let op, deze GPS wordt kaal geleverd! Dat betekent dat er geen navigatie software opstaat, daar moet je zelf aan zien te komen. Nu klinkt dit heel ingewikkeld maar er is een behoorlijk grote online community om de Peaklife heen, en goede software is snel gevonden inclusief instructies om ze op het apparaat te krijgen. In mijn geval heb ik mijn navigatie software via een torrent site binnengesleept.

Ik besloot om iGo Primo 2.0 met NavTeq kaarten (gebruikt Garmin ook) te proberen. Ik heb er op dit moment alleen de kaarten van de Benelux op staan, maar heb al kaarten van heel Europa gedownload, welke ik nu in de kaartmappen van iGo moet uploaden. Once again, klinkt ingewikkeld maar is het niet, en als je er niet uitkomt zijn er al tientallen mensen voor je geweest met hetzelfde probleem die dat netjes op internet hebben gedocumenteerd.

En hoe rijdt het dan? Naar mijn mening helemaal prima! het programma heeft zeer veel opties, reageert snel, de processor rekent snel de routes uit, en het beeld is mooi vloeiend. Ik heb hem nog maar net dus mijn ervaring is beperkt, maar tot nu toe doet ie precies wat ik van hem wil. Routes kun je ook inladen, iGo werkt met het .KML formaat, dit is het formaat dat Google gebruikt. .GPX bestanden kun je supermakkelijk omrekenen via sites zoals http://www.gpsvisualizer.com/ , en andersom. KML is het standaard formaat van Google Maps en Google Earth, dus routes die in deze twee programma's worden gemaakt kun je direct downloaden en inladen in je GPS. Ik weet dat hij routes kan plotten, tracks moet ik nog even uitvinden maar daar is zeker weten een oplossing voor.

Ik zal nog wat foto's maken en uploaden, als iemand een specifieke vraag heeft hoor ik dat graag.

Offline Jeroen

Re: Peaklife GPS
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2013, 07:45 »
Grappig ding! Ik vind hem bij diverse nederlandse webshops voor tussen de €150,- en € 220,-, tegen €95,- bij de chinezen zelf (ex verzenden!). Grappig, die hollandse handelsgeest  ;)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline boom9

Re: Peaklife GPS
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2013, 11:05 »
Klinkt goed!

Maar.... kun je op een of andere manier ook de garmin enroute motorkaart erop krijgen?

Offline Herman

Re: Peaklife GPS
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2013, 12:37 »
Hallo Piraat,

dank voor de gegeven informatie.
Wat ik me wel afvraag (maar dat weet je nog niet !) hoe goed is het scherm in zonlicht nog te zien ?
Vrees dat we op het antwoord nog enkele maanden moeten wachten....

Overigens heeft de iGO primo software ook iets van tracklog functionaliteit ?

Dank voor het delen van je ervaring.

Groet,

Herman

Offline len_tour

Re: Peaklife GPS
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2013, 13:38 »
Zo ff rondlezend op het web een leuk ding! En zoals ik het begrijp kun je met de primo software ook kaarten van openstreetmaps en afgeleiden gebruiken. Probeer de allroadmap.nl er eens op te zetten... Wanneer dat lukt komt dit apparaatje op de wishlist!

En bedankt voor het delen!

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Piraat

Re: Peaklife GPS
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2013, 17:46 »
 @ Herman: Ja iGo Primo heeft een tracklog functie volgens het alwetende internet, ik heb deze nog niet gebruikt maar ga ik zsm even proberen.

Het installeren van de onroute motorkaart en allroadmap is in essentie hetzelfde proces, oftewel een garmin kaart converteren voor gebruik op dit apparaat. Ik heb op dit moment geen idee of dat kan maar ik ga op onderzoek uit.

Offline Piraat

Re: Peaklife GPS
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2013, 23:59 »
Hallo Dokterninja,

Nee mijn pakketje kwam aan zonder invoerrechten. Je moet maar net geluk hebben denk ik.. En zo niet, dan is dat max 20-30 euro volgens mij. Het schijnt dat ze in bepaalde periodes heel intensief controleren en soms ook helemaal niet.

Offline martsky

Re: Peaklife GPS
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2013, 18:26 »
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Marcel T

Re: Peaklife GPS
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2013, 22:35 »
Nader, als je met invoerrechten invoerbelasting bedoelt (bestaande uit douanerechten en omzetbelasting), dan kan je dat niet concluderen.
De eerste tabel (3e rij) maakt mij duidelijk dat er wel omzetbelasting betaald moet worden betaald (volgens de regels), uitgaande van bedragen genoemd in dit topic.

Gr. Marcel

naschrift: posting aangepast wegens onhandige en ongepaste karakterisering van Dokterninja/Nader door mij. (Nader is een topgozer wat mij betreft)
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2013, 22:33 door Marcel T »
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline martsky

Re: Peaklife GPS
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2013, 22:45 »
Leuker kunnen ze het niet maken :P wel gemakkelijker ?

Volgens de tabel hoef je alleen omzetbelasting te betalen, en that's it.

Wat ik altijd doe is gewoon bestellen, en zien waar het schip strand.
Als je de prijsverschillen ziet met de winkels in Nederland, en wat vaker 'over de grens' shopt, dan kun je wel een risicootje op ontdekking nemen.

Je kunt er misschien ook gewoon heenrijden, want als bagage mag je voor 430 euro meenemen zonder te moeten betalen.
  ::) waarom is me niet duidelijk, maar het verschil met opsturen van zaken is wel apart.

Misschien al met al een beetje off topic, gaat het over belasting of over wat dat Peak ding allemaal kan?
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Waffie

Re: Peaklife GPS
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2013, 00:08 »
ik zou je er toch wel op willen wijzen dat dit risicootje wel eens vreemd kan uitpakken.

sommige buitenlands verkopers proberen de boel aantrekkelijk te maken door de verkeerde waarde op het vervoersdocument te zetten (fraude)

en als er een document bij moet kunnen de kosten voor het vrijmaken je vies tegen vallen (€ 100,- per document is niet vreemd) waarover het totaal dan nog eens btw word geheven.

ben door schande inmiddels wijzer geworden en wil het graag weten voordat ik het mandje verstuur :-\





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline knightrider

Re: Peaklife GPS
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2013, 18:46 »