Auteur Topic: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?  (gelezen 2576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Gepost op: 13 januari 2013, 11:39 »
Gezien de Honda NTV650 (kuiploze deuville) een brandstofverbruik heeft van 1:20+, en mijn Twin (1991 RD04) een verbruik van 1:15, ben ik van plan het één en ander aan te passen.

Wie oh wie heeft informatie omtrent doorlaatdiameters, naalddiktes, lengtes etc? Het bespaard mij een boel tijd wanneer iemand mij op voorhand kan vertellen of er delen uitwisselbaar zijn tussen de carbs, of niet...

Cheers,

Dennis

Offline xrvtuur

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 10:28 »
om te beginnen heeft een NTV een kleiner frontaal oppervlak en weegt minder dan je RD04 en zal daardoor zuiniger zijn. Een RD04 blok wordt behoorlijk warm omdat de tank ver door loopt naar beneden en de warmte daardoor niet goed weg kan, schilt aanzienlijk met de RD07. Om die reden zou ik niet gaan proberen om hem armer af te stellen. Een RD04 loopt nou eenmaal 1 op 15 als je er goed mee rijdt.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2013, 15:38 »
je kunt hem wel minder brandstof gaan geven (afgeknepen ademhaling) maar zal zondermeer minder vermogen betekenen
met als bijkomend vordeel minder thermische belasting.
het is onmogelijk om met minder input meer te krijgen

de grootste reden van toenemend brandstofverbruik is verhoogde weerstand van interne wrijving maar vooral lucht weerstand
grootte kans dat hij zuiniger gaat worden van een 25 kw uitvoering !
immers voor snelheden van <100 km/h heb je echt geen 60 pk nodig
klninkt vreemd maar je wilt je op deze manier bezig gaan houden met ontwikkeling en research en dan moet je afstappen van hetgene wat je nu voorstelt maar helemaal opnieuw beginnen

want ik vrees dat dit niet goed gaat komen buiten het feit of deze carb wel of niet past
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2013, 18:44 »
Laten we duidelijk zijn dat ik het niet heb over arm afstellen. Dan was het immers een kwestie geweest van kleinere sproeiers er in. Ik denk dat de Honda ingenieurs een misstap hebben gemaakt met het bepalen van de sproeiers. Een erg botte claim, weet ik, maar misschien is bijv. de verneveling niet (overal) optimaal. Het feit dat de RD07 (met hetzelfde blok) een verbruik van 1:18 scoort, en er een PK aan overhoud, moet toch zeker wat zeggen!

Interne weerstand heb ik ook aan gedacht, maar zowel de NTV 650 (Cardan), VT750C (Cardan) als PC800 (Cardan) halen de 1:20, en zeker de laatste twee doen qua frontaal oppervlak (een andere factor) niet onder voor een Twin.

het interieur van de carbs onderling verschilt ook heel erg, en als je de onderdeelnummers mag geloven is geen enkele naald, vacuumschuif of veer gelijk aan elkaar. (NTV heeft een 128/132 sproeier, een twin 118/122).

Ik kan dus twee dingen doen:

1. Een (vlakschuif)  RD07 carburateur scoren en er op bouwen. Dit moet kunnen, maar dan moet ik de zwarte deksels aan de inlaatkant van de carburateur op maat laten maken
2. kijken welke andere Honda V-twin carburateur (met ronde schuiven) het zuiniger doet, het binnenwerk vergelijken/overzetten, en vervolgens aan de O2 sensor hangen om te kijken of de setup "schadelijk" is.

Ik stem vooralsnog voor 2 ;)

Offline Brombeer

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2013, 19:36 »
Ik heb hier een setje RD07 carbs liggen..  :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2013, 21:40 »
Hier ook nog Honda V-twin carbs op de plank. Vermoedelik van een NTV of een Hawk. Als je wilt kan ik het type wel voor je opzoeken  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hotel 317

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2013, 22:43 »
Ik heb zelf nog een set carburateurs van een GSX 600 F liggen. Ik had het idee om deze aankomende zaterdag bij Roukama 1 op 1 te ruilen tegen de V-twin carburateurs van mijn keuze.

Maar welke keuze? Jezus! Keihin zal wel helemaal gek worden met zo'n klant! zelfs andere naalden voor en achter, what the fuck?

Offline xrvtuur

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2013, 23:47 »
maar met een AT moest je door de woestijn kunnen en dat hoefde met de ntv, vt en pc niet, ik geloof niet dat Honda zulke fouten maakt, lijkt mij een kansloos project, maar ik ben wel benieuwd naar je resultaten.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Carburateurs NTV > Africa Twin: iemand ervaring?
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2013, 12:30 »
ik zat toevallig in een Moto73 van vorig jaar te kijken en daar stond een NTV als marathon motor in, die man had hem nieuw gekocht in 1995 en teller stond nu op 210000 km, zijn gemiddelde benzine verbruik is 1 op 17. dat is dichterbij een RD04 dan de theoretische waarden.
Varadero SD02  2004