Laten we duidelijk zijn dat ik het niet heb over arm afstellen. Dan was het immers een kwestie geweest van kleinere sproeiers er in. Ik denk dat de Honda ingenieurs een misstap hebben gemaakt met het bepalen van de sproeiers. Een erg botte claim, weet ik, maar misschien is bijv. de verneveling niet (overal) optimaal. Het feit dat de RD07 (met hetzelfde blok) een verbruik van 1:18 scoort, en er een PK aan overhoud, moet toch zeker wat zeggen!
Interne weerstand heb ik ook aan gedacht, maar zowel de NTV 650 (Cardan),
VT750C (Cardan) als
PC800 (Cardan) halen de 1:20, en zeker de laatste twee doen qua frontaal oppervlak (een andere factor) niet onder voor een Twin.
het interieur van de carbs onderling verschilt ook heel erg, en als je de onderdeelnummers mag geloven is geen enkele naald, vacuumschuif of veer gelijk aan elkaar. (NTV heeft een 128/132 sproeier, een twin 118/122).
Ik kan dus twee dingen doen:
1. Een (vlakschuif) RD07 carburateur scoren en er op bouwen. Dit moet kunnen, maar dan moet ik de zwarte deksels aan de inlaatkant van de carburateur op maat laten maken
2. kijken welke andere Honda V-twin carburateur (met ronde schuiven) het zuiniger doet, het binnenwerk vergelijken/overzetten, en vervolgens aan de O2 sensor hangen om te kijken of de setup "schadelijk" is.
Ik stem vooralsnog voor 2