Auteur Topic: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?  (gelezen 6871 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

wat stilstaat, dat slijt..

Gisteren de motoren op de trailer gezet na een maandje in 'n achtertuin te hebben gestaan, en m'n toch al niet beste voorvelg is nu echt een krokante champignon geworden; rondom het ventiel is hij een centimeter of anderhalf omhoog gegroeid!

Dus: wisselen die hap. Nu durf ik zelf wel te spaken (how hard can it be? ;-)), maar....
Excel-velgen, past iedere 1,85X21" of zitten er ook verschillen in spaakaantallen enzo?
Op Marktplaats zie ik een mooi setje Excel vanaf een Husqvarna, maar ja... past dat dan?
En: waar vind je nieuwe velgen voor de beste prijs?
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2013, 10:10 »
Daan,

Zowel spaakaantallen als lengten ervan kunnen verschillen per motorfabrikant. Honda heeft dacht ik 36 per kant.

Nieuw kom je al gauw uit bij bedrijven als Haan Wheels. Gebruikt zou iedere Honda 21" voorvelg moeten passen op je eigen spaken. Mocht je die eruit krijgen. Spaken zijn relatief prijzig (90,- euro of meer per wielset).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jbm

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2013, 11:10 »
Daan,
ik weet niet waar je na je wereldreis nu woont, regio Groningen (Zevenhuizen) zag ik laatst voorbij komen, maar dan zou ik even gaan kijken bij Jan vd Wiel en Siemon Poelma in Uithuizen. jvd-wheels.com
2 jaar geleden een nieuwe Exel achtervelg om de naaf laten spaken,goede kwaliteit en service en goedkoper dan Haan wheels.

gr Jan

Offline Waffie

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2013, 11:55 »
niets mis met excel maar je kunt ook kiezen voor morad (akront)


de wapenfeiten voor een velg  zijn de breedte/ de doorsnede  het aantal spaken en de hoek waaronder de spaak gatjes in de velg geboord moeten zijn

dus zomaar een andere velg is geen garantie dat het gaat lukken

goed een wiel kunnen spaken is gewoon ervaring erin hebben waarbij je  in 3 dimensions moet kunnen werken om  het zaakje recht te houden.



« Laatst bewerkt op: 15 januari 2013, 14:42 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2013, 13:53 »
Ik heb Morad, komt uit Spanje en die gebruiken de matrijzen van Akront. Akront was een fabrikant die langer geleden de motocrossvelgen maakte, zoals nu Excel. Ze zijn dus fenomenaal sterk maar stukken goedkoper dan Excel, en met reden: Deze velgen zijn onbewerkt gepoetst en daarmee in esthetisch opzicht gevoelig voor weersinvloeden.

Let op als je bijvoorbeeld RVS spaken wilt en het overspaken uit handen geeft, dat men ook spaaknippels van RVS gebruikt, anders krijg je de standaard stalen nippels en die roesten terwijl de rest mooi glimt. Ja, ook Haan flikt je dat. Speciaal om vragen dus.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2013, 14:45 »
Ik heb Morad, komt uit Spanje en die gebruiken de matrijzen van Akront. Akront was een fabrikant die langer geleden de motocrossvelgen maakte, zoals nu Excel. Ze zijn dus fenomenaal sterk maar stukken goedkoper dan Excel, en met reden: Deze velgen zijn onbewerkt gepoetst en daarmee in esthetisch opzicht gevoelig voor weersinvloeden.

Let op als je bijvoorbeeld RVS spaken wilt en het overspaken uit handen geeft, dat men ook spaaknippels van RVS gebruikt, anders krijg je de standaard stalen nippels en die roesten terwijl de rest mooi glimt. Ja, ook Haan flikt je dat. Speciaal om vragen dus.

rvs is zeker mooi maar dan weet je ook zeker dat de galvanische werking  een permanente verbinding gaat maken met de spaak en nippel
daarom wordt het niet gedaan,

en zijn ook nippels die vernikkelt zijn of op enig andere wijze corrosie bestendig zijn
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2013, 14:54 »
rvs is zeker mooi maar dan weet je ook zeker dat de galvanische werking  een permanente verbinding gaat maken met de spaak en nippel
daarom wordt het niet gedaan,

en zijn ook nippels die vernikkelt zijn of op enig andere wijze corrosie bestendig zijn

Je zult gelijk hebben, maar vraag i.i.g. nettere dan de standaard stalen spaaknippels. Het is echt lelijk op den duur.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2013, 21:41 »
Ik heb onderweg op reis een achterwiel herspaakt (gedonder met Haan-RVS spaken, en dus alles maar helemaal losgegooid en opnieuw opgespannen). Flinke klus omdat ik nogal pietje precies ben, maar het heeft de problemen wel opgelost.
Die nieuwe voorvelg gooi ik er ook wel zelf om; mooi projectje en 1 wiel kun je in een warme huiskamer leggen he ;-)

By the way, wij rijden met RVS spake nvan Haan, en de ene motor heeft gegalvaniseerde nippels, de andere RVS.

Heb een aanbod gekregen (Haan) voor Excel, 185 euri incl BTW voor 'n voorvelgje zilver.
Wat kosten die spaanse dingen dan? De looks maken me niet heel veel uit... onze brommers gaan echt de showroom niet meer in!
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Excel velgen ,waar koop je die en wat zijn de maten/verschillen?
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2013, 22:03 »
Weenie precies.

Ik betaalde zo uit mn hoofd 630 euro voor voor- en achtervelg, nieuw gespaakt en wel. Spaken zijn 90 euro per wiel, arbeidsloon idem. Ruwweg dus 135 euro per velg, waarbij de achtervelg de wat duurdere is. De voorvelg die ik koos is maar liefst 6mm dik (crossreplica).

Waffie weet wel wie Morad doet? Ik kan anders ook wel even voor je informeren.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin