Auteur Topic: Winterklusje kop controleren/oplappen  (gelezen 3854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

Winterklusje kop controleren/oplappen
« Gepost op: 19 januari 2013, 23:32 »
Het is winter en te koud om te rijden (behalve op schaatsen) maar met de Dakar rally op TV blijft het motorhart sneller kloppen. Eigenlijk wil ik een rallykuip maken maar heb besloten dat het verstandiger is om het olieverbruik van de Alp maar aan te pakken.

Ok, ik heb een blok wat drooggelopen is. Helaas na 16 jaar oude brikken rijden heb ik dus een blok gesloopt alsof ik een beginner ben. In ieder geval ligt er in de Alp nu een ander tweedehands blok maar net als mijn oude blok verbruikt hij nogal wat olie. Mijn oude blok kan ik dus rustig onderhanden nemen zonder mijn motor stil te zetten en das fijn.

Ik ga dus de kop controleren dwz alles nameten en wanneer alles binnen de toleranties valt de klepseals vervangen en de kleppen opnieuw inslijpen. Als alles goed gaat kan ik dan mijn 'goeie' blok even uit het frame trekken en de koppen omwisselen zodat hopelijk het verbruik iets minder is. Uithonen en overmaatse zuigers ga ik niet doen want helaas dat wordt nu te duur maar het reserve blok ga ik wanneer het geld er is rustig aan oplappen.

Dus motor uit de schuur, petroleumkachel d'r in en aan de slag.

Foto2 Markeer met tip-ex de ketting ivm kleptiming
Foto3 Nokkenaskettingspanner is een K-ding er moet een pennetje in om de spanning er af te halen. Uiteindelijk met een kniptang de boel aan kunnen trekken zodat het pennetje in het gaatje kon.
Het tandwiel loshalen (let op dat op het eindpunt de kleppen 'vrij' staan en dan kun je de tuimelaars loshalen. Bij het loshalen van de ketting gebruik ik een stuk ijzerdraad om ervoor te zorgen dat de ketting niet in het blok valt.

Foto4 Kop loshalen. Denk aan dit boutje je vergeet het snel! Het best is deze als eerste te doen zodat er geen spanning op staat. En denk om de ringetjes. Haal ze weg voor je de kop loshaalt en let er op dat ze niet in de kettingschacht vallen.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 21:53 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2013, 23:46 »
De kop is er af en de eerst volgende stap is remmenreiniger in de poorten spuiten om te kijken hoe de kleppen afsluiten. De nokkenas opmeten en zoveel mogelijk zaken meten die in het wph staan. In eerste instantie ga ik de assen van de tuimelaars niet meten, eerst kijken hoe de rest is. Is alles ruim binnen de tolerantie neem ik aan dat de tuimelaar assen ed ook goed zijn.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2013, 10:49 »
Leuk topic om te volgen Lennart  :)

Waarom zou je trouwens alleen de koppen wisselen met het blok wat je er nu in hebt  :-\ Zou het niet handiger zijn het hele blok weer even om te ruilen ?

Cilinders honen betekent niet altijd dat je ook nieuwe zuigers nodig hebt. Wellicht kan er nog binnen de tolerantie opnieuw geboord en gehoond worden en dan volstaan alleen nieuwe zuigerveren. Het honen van 2 cilinders kostte mij destijds slechts 40,- + 2 setjes zuigerveren a 45,- natuurlijk, maar ik vond het wel de moeite waard.

Succes met de klus, hou ons maar op de hoogte  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2013, 14:41 »
Wellicht kan er nog binnen de tolerantie opnieuw geboord en gehoond worden en dan volstaan alleen nieuwe zuigerveren. Het honen van 2 cilinders kostte mij destijds slechts 40,- + 2 setjes zuigerveren a 45,- natuurlijk, maar ik vond het wel de moeite waard.
Bedankt voor de tip, ik wist dat ik nuttige info terug zou krijgen ;D

De originele achterste cilinder is niet meer te redden helaas of er moet een nieuwe bus in. Bovendien zal ik vrij vlot een nieuwe achterband nodig hebben (TCN500??) en dan wordt het geld al lastig. Het blok wat er nu in zit moet er toch uit omdat het enorm lekt bij het kleppendeksel en dan kan ik net zo goed de koppen wisselen. Ik ga dus een beetje sparen en dan een cilinder op de kop tikken en die laat ik wel honen maar dat duurt ff.

Groeten,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2013, 18:29 »
Ok weer ff bezig geweest.

De kleppen lekken. Hoe check je dat? Spuit een goeie lading remmenreiniger (koop bij action) in de uitlaatpoort en kijk of het nat wordt rond de klep. Daarna leeggieten en droogmaken. Herhaal bij de inlaat.

Voor zover ik met mijn schuifmaatje kan meten zitten de nokkenas en de uitlaatklep binnen de tolerantie. Ik denk dat ik morgen een goeie micrometer ga halen om er zeker van te zijn.

De zooi is wel erg vies! In ieder geval gaat het motortje beter lopen wanneer het klaar is.

Foto's
1 beetje onscherp maar je ziet dat het nat is...
2 Markeren van inlaatklep met tip ex
3 Fijn goed gereedschap om de veer in te drukken zodat met een magneet de halve maantjes er uit kunnen. Het kan ook met een verbouwde lijmklem.
4 Vies
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2013, 22:04 »
Uitlaatklep schoongemaakt. Slangetje om de steel, geheel in de accuboor. Groen schuurdoekje (zo'n ding voor pannen) inspuiten met WD40 en poetsen. Binnen 5 minuten schoon.

Ik kon niet wachten tot ik de andere kleppen los had en ben gaan slijpen. Het is een klusje maar je ziet dat het beter wordt. Eerst met voorslijpmiddel tot de zwarte plekken weg zijn. Zuignap er op, draaien, klep uit de zitting trekken stukje draaien en weer op de zitting zetten en weer heen en weer. Toen met fijnslijpmeuk weer hetzelfde.

Resultaat

PS Ad heb PM gestuurd... Lees over wat problemen met PM istie aangekomen?
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 22:48 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline V-Twin

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2013, 22:10 »
Goed bezig. Wellicht is het een idee om de uitlaatpoort zelf ook te reinigen.
Succes!

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2013, 22:46 »
Goed bezig. Wellicht is het een idee om de uitlaatpoort zelf ook te reinigen.
Succes!

Dat staat op het programma, Heb al het nodige eruitgehaald maar ik ben bang dat ik het metaal niet te zien zal krijgen. Nu met een klein koperborsteltje reut eruitgehaald. Tips om de boel schoon te krijgen zijn welkom.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2013, 23:10 »
Klep ziet er weer beter uit  8) Voorvover ik dat kan beoordelen  :-[
Maar hoe is het met de zitting, is de pitting daar ook uit?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2013, 23:24 »
Klep ziet er weer beter uit  8) Voorvover ik dat kan beoordelen  :-[
Maar hoe is het met de zitting, is de pitting daar ook uit?

Zo ongeveer...  Misschien slijp ik later wat door maar voor nu vind ik het best mooi. Ik wil ook niet teveel slijpen ivm het raakvlak wat steeds groter wordt. Eigenlijk zou de zitting en klep opnieuw gedraaid/gefreesd moeten worden maar dit is om te oefenen en voor het ruilblok. De koppen van het andere blok zijn hopelijk in een betere staat.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2013, 13:28 »
Ah okay, het is maar oefenen  :)

De zitting ziet er idd ook beter uit, maar ik zie nog wel wat plekjes zitten  :-\
Zelf heb ik ze destijds wél opnieuw laten frezen. Kostte niet de hele wereld hoor, ik dacht iets van 75,- voor 2 koppen met de bijbehorende kleppen. En toe kreeg ik ze nog prachtig schoon terug ook  8)

Bovendien was er een controle gedaan op de slijtage van de klepgeleiders, maar was nog niet nodig om te vervangen  :) Dat was trouwens met een blok met 160K er op.

Succes met oefenen verder  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2013, 14:17 »
Ah okay, het is maar oefenen  :)

Succes met oefenen verder  ;)
Dank

Ik ga deze kop dus wel gebruiken en ben benieuwd wat het oplevert. Ik denk dat vooral het vervangen van de klepseals het olieverbruik zal verminderen en hopelijk neemt het benzineverbruik iets af door de beter sluitende kleppen. Deze test moet dus laten zien dat je voor weinig geld en een beetje moeite veel resultaat kan krijgen ;) . Maar dat laat nog ff op zich wachten. Het is in ieder geval niet moeilijk.

Vandaar ook onderwerp oplappen en niet reviseren :P
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2013, 16:59 »


PS Ad heb PM gestuurd... Lees over wat problemen met PM istie aangekomen?
dat zou best wel kunnen echter ik heb router problemen en telfort denkt het niet voor vrijdag opgelost te hebben

dus even geen telefoon en internet  en dat is best wel stil ineens
jammer dat de post via telfort 4 dagen nodig heeft om een doosje van utrecht naar etten leur te krijgen

de helpdesk (0900 nr !) kon even niets anders verzinnen
tja
dus kan zo nu en dan alleen wat zien vanaf mijn werkplaats... en daar is het nu erg fris (zeg naar stervens koud ???)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2013, 18:45 »
Ad, wacht lekker op je modem, heb de tijd  ;)



Zo, vandaag de inlaatkleppen gedaan. De eerste zag er op zich prima uit, beetje pitting maar viel mee. De tweede klep was minder. Erg vies dus daar is iets mee geweest.


Krap twee uur later waren de kleppen geslepen en klaar voor de test. De inlaten waren weer dicht, uitlaat niet. Dus nog ff doorgeslepen en voila dicht  ;D

Volgende stap uitlaatpoort nog wat schoner maken (is al een aardige bult meuk uitgekomen) en nieuwe seals.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Winterklusje kop controleren/oplappen
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2013, 22:11 »
Schoonmaken en seals monteren was een fluitje van een cent. Ik had de boel even met WD40 ingespoten omdat de boel redelijk vetvrij was door de remmenreiniger en dat was een gelukje. WD40 weekt de koolaanslag los en je schraapt het als een teerachtige massa zo uit de poort.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!