Auteur Topic: Zadel zelf bekleden.  (gelezen 15110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GJ.

Zadel zelf bekleden.
« Gepost op: 28 januari 2013, 16:58 »
Ik kwam dit tegen, leuk onderwerp ;)

          
________________________________________
Okay, het is misschien een beetje een simpel onderwerp voor een howto, maar dit staat niet in je manual 

Je kent het vast, je zadel is beschadigd, opnieuw laten bekleden is je net iets te duur en een 2eh goed uitziend zadel is niet voorhanden (onze motoren worden steeds ouder, dus het zal in de toekomst nog veel moeilijker worden om onderdelen te vinden). Ik had dit probleem ook en ben nu mijn zadel opnieuw aan het bekleden:

 

Benodigdheden:
-Platte schroevendraaier
-Puntbektang
-Schaar
-Hobbymesje
-Goede alleslijm (moet stof en rubber kunnen plakken)
-Eendjestape (Duckttape)
-Skai (imitatieleer)
-Een nietpistool (of bij gebrek hieraan schroefjes zoals ik zal doen)
-Een bak wasknijpers
-Een haarföhn die goed warm wil worden
-Een beetje vrije tijd en iemand die kan helpen is ook geen gek plan

Skai:
Skai is een kunstleer dat orgineel ook op je zadel zit. Het is makkelijk te bewerken en is licht elastisch (het wordt elastischer bij hogere temperaturen). Dit kunstleer is te verkrijgen bij de leerhandel (voor omgeving den haag kan ik De Leerlooier aanraden). Het is te verkrijgen in de meest gekke kleuren, en diktes. Let er wanneer je dit aanschaft wel op dat het skai 2 kanten op te rekken is, dit bespaart je een hoop ellende! Ook doe je er goed aan een stuk uit te kiezen dat goed stroef is zodat je niet van je motor glijd met je zomerbroek (een leren broek is meestal geen probleem). Skai kost tussen de 15 en 20 euro per strekkende meter en is dan meestal 1,40-1,50 meter breed. Een stuk van 1x1,4 zou genoeg moeten zijn om grofweg 3 orginele zadels te bekleden (ongeveer 6 a 7 euro per zadel dus).

Het zadel demonteren
Het oude Skai zit vast met nietjes en dit kun je er vrij makkelijk af slopen door er een platte schroevendraaier onder te drukken waardoor het nietje aan een kant los komt, gebruik daarna een tangetje om het nietje eruit te trekken.
 

De twee schroeven die aan de zijkant zitten moeten er ook vanaf.
 

Als je het oude materiaal eraf hebt is het tijd om het schuim te inspecteren:
 

Je moet dan letten op de volgende punten:
-Het schuim moet er licht uitzien (iets gelig geen probleem). Als er echt donkere plekken inzitten dan is er waarschijnlijk regenwater in het schuim gekomen en is het hierdoor gaan rotten.
-Het schuim moet nog stevig zijn, het moet nog een goed stuk in te duwen zijn met je hand en moet ook vrij snel weer terugkeren in de orginele vorm.
-Als je met je platte hand over het schuim wrijft moet het niet korrelen.

Als je schuim niet meer goed is zal het vervangen moeten worden. Schuim voor in een motorzadel is harder dan schuim in meubilair en dergelijken en hiervoor moet je toch echt voor naar een specialist. Vervolgens is het op vorm te snijden met een (electrisch)broodmes, en om het mooi glad te krijgen kun je het beste een grof stuk schuurpapier gebruiken.

Het nieuwe Skai op maat maken
Om ongeveer de goede grootte stof af te meten kun je prima het oude skai van je zadel gebruiken. Leg dit op het materiaal en knip hier heel ruim omheen (houd rekening met de omslag tot aan onder je zadel en je moet dan ook nog genoeg stof hebben om het enkele malen dubbel te kunnen vouwen).
 

Tape vervolgens de nieuwe stof aan de boven~ en onderkant vast maar houd rekening met de holling die aan de voorzijde van het zadel zit (het opstaande gedeelte tegen je tank), span het dus niet helemaal strak. Ik heb dit opgelost door er gewoon een schoen onder de uitsparing te leggen en daarna de beide kanten vast te tapen.
 

Hierna kun je iets beter zien wat de vorm van het nieuwe materiaal moet worden en kun kun je alvast beginnen met overtollig materiaal te verwijderen (houd een goede 5cm omslag over).

Het nieuwe Skai spannen
Helaas heeft het standaard zadel een ongelooflijke kl*te vorm, en hierdoor is opspannen niet echt heel makkelijk (als je zoals in mijn geval nogal dik en stug skai hebt dat maar één kant op rekt is het een erg frustrerend werkje). De achterkant van het zadel is een vrij makkelijke vorm, dus dit doen we als laatste.

Maak het skai goed vast aan de voorkant van het zadel met zoveel wasknijpers als er maar op die rand te proppen zijn, en trek daarna de stof strak over de ophoging in het zadel en zet dit vast met wasknijpers.
 

Stook het Skai nu goed warm (of laat je assistente het warm stoken) tussen de voorkant en de ophoging, voornamelijk aan de zijkanten want dit moet nu gaan rekken (en hoe warmer skai is, hoe beter het op te rekken is). Trek nu het materiaal aan in de richting van de hoeken om zo de stof iets strakker te krijgen in de inham maar probeer het NIET in een keer helemaal perfect te krijgen tenzij je heel soepel skai hebt, want anders is dat onbegonnen werk.
 

 Als je het iets strak hebt staan kun je het vastzetten met wasknijpers en het geheel met wasknijpers en al even een half uurtje laten rusten boven de verwarming. Als het voor je gevoel lang genoeg heeft gerust kun je de wasknijpers weer van de hoeken afhalen en terwijl je het materiaal weer wat extra warm stookt met de fohn weer ietsje verder oprekken.

Herhaal dit proces van spannen onder hoge temp / vastzetten en laten rusten net zo lang tot je tevreden bent met de vorm van het materiaal.

Dan moet het er ongeveer zo uitzien:
 

Het vastzetten van het materiaal
Helaas heb ik niet de beschikking over een niet-apparaat, maar als je deze wel hebt dan zou ik gewoon de stof vastzetten met nietjes.
Aangezien dit voor mij geen optie is heb ik een andere oplossing moeten vinden, en na experimenteren met spijkertjes en schroefjes in combinatie met verschillende ringetjes en stripjes kan ik de volgende combinetie als makkelijkste/beste aanraden: Zelftappende schroefjes van 10mm lang (ook wel bekend als 'spaanplaat schroef') in combinatie met bijpassende kraalringen. De kraalringen zijn gemaakt van een heel dun metaal en vormen zich dus met de hollingen en bollingen aan de onderkant van de zadelplaat. Wanneer je een normale sluit/carroserie ring in een holling gebruikt zal deze zich in het materiaal invreten waardoor het Skai zal beschadigen en op den duur scheuren. De scherpe randjes van de kraalringen zullen het materiaal echter ook beschadigen en daarom moet je deze op de kop gebruiken, dus de kant die normaal naar boven zit wordt nu tegen het skai gedrukt om de kracht van de schroef over het materiaal te verdelen. Dit ziet er een beetje maf uit maar het werkt echt prima! Zorg er ook voor dat de schroefjes op de te bevestigen plekken minimaal door 2 lagen Skai gaan, oftewel de randjes van het skai dienen dubbelgevouwen te worden voor de schroefjes erin gaan.
 

En dan hier een paar plaatjes van het voorlopig tussenresultaat (slot/schroefgaten moeten nog worden gemaakt)

   
De bobbeltjes die te zien zijn op de linker foto aan de voorkan van het zadel komen omdat het schuim aan de linker kant van mijn zadel een beetje was afgebikkeld  . De oneffenheden tussen het berijders en het passasiergedeelte van het zadel zijn de uitsparingen waar de schroeven en het slot nog in moeten komen.

Gaten maken
Het enige dat er nu nog moet gebeuren is gaten maken voor het slot en de 2 boutjes!
Als het skai over het zadel gespannen is en het slot is gemonteerd dan kun je door een beetje te duwen op de plek waar het slot achter het skai zit vrij snel zien waar het ronde gat moet komen. Met de plastic slot-afdekring kun je dan vervolgens een rondje tekenen op de plek waar het gat moet komen (met een scherp voorwerp, een naald oid is perfect) en dan moet je dit rondje zo netjes mogelijk uitsnijden met een hobbymesje. Als dit gebeurd is doe je er goed aan een goede alleslijm rond de gesneden randen te smeren (voornamelijk aan de achterzijde van het skai waar de 'stof' zit) dit om eventueel uitscheuren te voorkomen. Als dit goed is gedroogd kun je de plastic ring terugplaatsen om het slot.
De twee gaten voor de schroeven kun je op dezelfde manier maken, maar voordat je de schroeven daadwerkelijk in het zadel schroeft doe je er goed aan de plek rond de gaatjes even goed in te vetten zodat je het skai niet kapot draait wanneer je de schroeven stevig aanschroefd.
   
   



Offline Anne

Re: Zadel zelf bekleden.
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2013, 17:50 »
Ik heb het zelf ook gedaan.
Het wordt per-féct als je een beetje je best doet.

Het werk moet je verspreiden over minstens een week, om elke avond de boel iets strakker te trekken, te verwarmen met een fohn, en weer een dag te laten liggen.
Maar het wordt subliem :) En kost bijna niks.

Offline SuperSeven

  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 51
  • It's never the end, it's always a new beginning

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Zadel zelf bekleden.
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2013, 21:02 »
Tof! Mooi uitgelegd.
ik weet niet meer waar ik het ben tegengekomen (het kan evenwel hier op het forum zijn  :-[ ) maar ik ga het toch maar even meegeven. Die persoon had wat van de foam weggesneden en dit http://www.decathlon.be/rugschokdemper-in-schuim-id_8010240.html in de plaats gelegd. Dit zou de zadelpijnen toch wel wat moeten verminderen naar het schijnt, zelf nog niet uitgeprobeerd. Er zijn wel betere oplossingen zoals gel-pads en dergelijke maar niet voor die prijs en je je zadel dan toch moet demonteren, misschien wel het proberen waard ;)

Offline martsky

Re: Zadel zelf bekleden.
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 13:29 »
Originele pagina was ff zoeken, daar staan namenlijk ook de plaatjes  ;)

http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=4021.0
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline GJ.

Re: Zadel zelf bekleden.
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 16:01 »
Originele pagina was ff zoeken, daar staan namenlijk ook de plaatjes  ;)

http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=4021.0


Klopt, die kreeg ik er niet op.
Maar met plaatjes is het beter, dank je wel ???