Techniek > Honda Transalp

Wel of geen Stalen remleidingen monteren

(1/3) > >>

Railman:
Beste Clubleden,

Ik overweeg om op mijn transalp XL650v uit 2003 de rubber remleidingen te vervangen door rvs leidingen, nu hoor ik positieve, maar zeker ook negatieve reacties en een  van die negatieve reacties is dat rvs remleidingen voor nogal acuut remt en al helemaal als ook nog eens de remzuigers niet meer mooi soepel in de cilinder bewegen, wat soms toch tot eerder blokkeren ( vooral bij nat, modderig, off-road of bij bladeren)  van het voorwiel lijdt.

Graag jullie ervaringen of gewoon maar weer nieuwe rubberremleidingen erop !!!

groeten
John

SuperSeven:
Ik heb op mijn oude goldwing 1100 stalen remleidingen gestoken en het verschil is enorm (maar heeft nog lang niet het stopvermogen als mijn XL650V met de originele rubberen leidingen). Voordat ik die op m'n goldwing heb vervangen speelde dit ook eventjes in mijn hoofd maar nu denk ik het toch niet te doen omdat ik bang ben voor "te goed" remmen, lees makkelijk blokkeren van het voorwiel. Al verschillende keren zwaar bepakt met een lekker vlot tempo door de bergen gereden en geen enkel probleem gehad.  Je kan toch maar zo hard remmen tot je voorwiel z'n grip verliest. Mja, dat is mijn gedacht natuurlijk en geen deftig onderbouwde stelling... Als er hier individuen zijn met stalen leidingen, laat u ne keer gaan  :)

Waffie:
 naar aanleiding van je vraag moet je eerst het volgende in overweging nemen,

bij bediening van je remmen gebruiken we een niet samendrukbare vloeistof nl remvloeistof.
het voordeel van een dergelijke vloeistof is dat deze een hoog kookpunt heeft 
remmen betekent namelijk bewegingsenergie omzetten in warmte een warmte die gedeeltelijk ook over gaat in de remvloeistof
op het moment dat de vloeistof gaat koken ontstaan er luchtbellen en juist deze aanwezige lucht is wel samendrukbaar maw
 we hebben direct een wegvallende remdruk.
deze aanwezige  vorm van luchtbellen (vaporlock) is levensgevaarlijk
Maar tijdens het leven van de vloeistof wordt deze ook langzaam vervuild met water (ze trekt water aan ) dit water verlaagd het kookpunt van de remvloeistof

1%water = CA 10 GRADEN VERLAGING VAN HET KOOKPUNT

en nu komen we bij de leidingen..

rubber wordt na verloop van tijd poreus en hierdoor krijgen de water moleculen aanwezig in de buitenlucht de mogelijkheid zich te vermengen met de remvloeistof
dit gaat dus door de remleiding heen.

daarom dat rubberen remleidingen  om de 4 jaar vervangen dienen te worden.

nu komen we bij de zogenaamde staalflex leiding

 de druk opbouw van de remdruk is directer omdat de leidingen in tegenstelling tot rubberen leidingen niet uitzetten
 en de teflon leiding veroudert niet waardoor remvloeistof minder snel vervuilt wordt met water

dus wat jij opnoemt als negatieve signalen zijn juist de sterke voordelen .
ze gaan een motorleven mee,wat uiteindelijk een financieel voordeel oplevert

het is persoonlijk maar  ik kan je het van harte aanraden .

het is wel wennen..

SuperSeven:
NB: als je remzuigers niet meer soepel bewegen, zal je toch het één en ander moeten reinigen  ;)

boom9:
Altijd doen! Remt veel beter. Directer en duidelijker remgevoel. Juist beter doseerbaar

Ik denk niet dat je een transalp met 1 vingertje een stoppie laat maken. Dat 'te goed remmen' zal wel wat mee vallen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View