Auteur Topic: Tank sealen  (gelezen 3773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sander.en.marianne

Tank sealen
« Gepost op: 29 januari 2013, 10:06 »
Nu Pim mijn AT tank mooi heeft aangepast, ben ik aan het overwegen of ik hem moet sealen of niet..
Ik ben er eerlijk gezegd een beetje huiverig voor omdat ik weinig zin heb het resultaat te verzieken.
Maar aan de andere kant, lijkt het me wel verstandig.

Dus, heeft er toevallig iemand ervaring met het hele proces? Doe ik er verstandig aan de boel te sealen? En waar moet ik op letten?

Als ik het goed begrijp zijn er een aantal alternatieven:
1. Fedox & Tapox
2. Tank Cure
3. KBS Coatings

(waarbij de eerste twee, twee componenten epoxys zijn).

Offline Sandra

Re: Tank sealen
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2013, 12:17 »
Dicht is dicht, schijnbaar heb je weinig vertrouwen in de lasser....
Zolang er benzine in de tank staat gaat ie ook niet roesten.....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Tank sealen
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2013, 15:28 »
hallo,

ik heb ervaring met het ervan aanbrengen

een hels karwei vooral omdat je het ontroest middel er uit moet zien te krijgen

vervolgens de coating moet aanbrengen en het blijft na enkel jaren toch weer opte gaan lossen cq los te komen

ben dus zeker van je zaak alvorens het te (laten) doen

daarnaast ... het is niet goedkoop en als de tank maar groot genoeg is heb je een dubbele hoeveelheid nodig
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline sander.en.marianne

Re: Tank sealen
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 16:35 »
Ik twijfel niet aan de las kwaliteiten van Pim; ziet er allemaal prima uit en hij heeft de boel ook getest op lekken.
Het gaat mij dan ook voornamelijk om het tegengaan van roest aan de binnenkant. Tankje moet het toch maar
liefst 3 jaar uithouden in weer en wind en met slechte kwaliteit "benzines".
Ik begrijp echter uit verschillende bronnen, dat het sealen een behoorlijke Buttklus is en dat de boel bij gebruik van verkeerde benzine
los kan gaan laten met alle ellende tot gevolg. Dus het wordt steeds een minder aantrekkelijk karweitje.

Meenemen van een stuk zeep daarentegen steeds aantrekkelijker :)

Offline Floor

Re: Tank sealen
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 16:42 »
Maar die tank krijgt toch pas de gelegenheid te gaan roesten als hij leeg staat? En zo vaak zal hij niet (lang) leeg staan toch...?

Offline Oldtimer

Re: Tank sealen
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2013, 19:15 »
Zie je wel dat we slimme dames in de club hebben. ;D ;D ;D  en deze heeft nog ervaring ook nog.

Inderdaad, gewoon niet leeg laten staan voor langere tijd. Dat roesten zal best wel meevallen. Verder is een beetje roest minder nadelig dan die rotzooi als die loslaat.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Tank sealen
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2013, 19:32 »
Hoe oud is die tank eigenlijk al? Zonder coating, zonder roest?

Waarom maak je je zo druk om die drie jaartjes?

Nergens voor nodig.

Offline Floor

Re: Tank sealen
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2013, 19:57 »
En ach, in vergelijking met de zooi die je erin gooit tijdens het tanken, maakt dat beetje roest echt niet uit meer uit hoor! (in Afrika in ieder geval, bij ons hielden ze op een gegeven moment een zeef tussen dat spuitstukje van de pomp en de tank om de zooi die in de benzine zat tegen te houden. Maar goed ook, want je zag de deeltjes vuil erin zitten. Jammer was alleen wel dat de zeef meer uit gat dan uit zeef bestond, maar het idee was leuk :) )

Offline JJ

Re: Tank sealen
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2013, 20:22 »
Hoi,
Als die coating gaat schilferen dan merk je dat pas als je benzinekraan, slang en filter gaan verstoppen. Te laat dus.
En dat schilferen kan door onjuist aanbrengen, week worden of een deuk in de tank.
Ben het helemaal eens met voorgaande reacties dat roesten niet voorkomt door de benzine.
Dus veel rijden, moet je ook veel tanken  8)

Offline Brombeer

Re: Tank sealen
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2013, 22:45 »
Argumenten 'zus'..

Zolang er benzine in de tank staat gaat ie ook niet roesten.....

Maar die tank krijgt toch pas de gelegenheid te gaan roesten als hij leeg staat?

Dat roesten zal best wel meevallen.

Hoe oud is die tank eigenlijk al? Zonder coating, zonder roest?

..Ben het helemaal eens met voorgaande reacties dat roesten niet voorkomt door de benzine..

(..en Brom gaat met hen allen mee..)


versus argumenten 'zo'..

..een hels karwei..

..het blijft na enkel jaren toch weer opte gaan lossen cq los te komen..

..het is niet goedkoop..

..Als die coating gaat schilferen dan merk je dat pas als je benzinekraan, slang en filter gaan verstoppen..

..En dat schilferen kan door onjuist aanbrengen, week worden of een deuk in de tank..


Kun je dat mooi van je 2-do lijstje afstrepen  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Tank sealen
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2013, 23:33 »
Heb je al aan de 'coating' van de buitenkant van die tank gedacht Sander?  :)  Op de laatste foto die ik gezien heb hier zag die er ook nogal roestgevoelig uit  ;) ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Floor

Re: Tank sealen
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2013, 23:45 »
Gewoon elke tankbeurt wat benzine overheen gooien!  ;D (mijn tank is meer geel dan wit teruggekomen van vakantie... die lui daar kunnen niet tanken, de helft gaat eroverheen, en ik weet niet hoe ze het doen, maar ik heb dat #%^& spul meerdere keren in mijn ogen gehad.)

Offline sander.en.marianne

Re: Tank sealen
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2013, 10:08 »
Kun je dat mooi van je 2-do lijstje afstrepen  :)

Done :)

Nu alleen nog wachten tot hij terugkomt van het poedercoaten. Heb gekozen voor mooi wit, past goed bij het groen van de motor :)
De enige kleur groen die een beetje in de buurt kwam, was het namelijk ook niet. Dus dan maar voor puur functioneel.