Auteur Topic: Electro Kneus  (gelezen 1675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kaledegrote

Electro Kneus
« Gepost op: 31 januari 2013, 22:02 »
Hallo allemaal,

Even een vraag over de wondere wereld van de draadjes, volts, amperes, massa, plus en min, kapotte zekeringen etc. Heb er werkelijk geen verstand van (sociale akademie gedaan dus de techniek is mij volledig vreemd) ???

Ik heb een vreemde ALP (oranje crossuitvoering) Zat een foeilelijk lampje op met een dito oranje kapje als een soort vlag op een modderschuit.

Dus, men neme een kniptang en voila, weg lamp, weg kapje en hallo dradenmassa.......Ik heb er 2 zwarte mistlampen of verstralers (die bolle zwarte dingetjes, misschien ken je ze wel) opgefabriekt. Na wat gepiel en ettelijke zekeringetjes later deden ze het allebei. Voor de liefhebbers, ik had van de oude koplamp 3 draden, blauw, groen en wit. De mistlampen/verstralers heb ik "aan de praat gekregen" Ik heb van beide lampen de witte draad aan elkaar gemaakt en die aan de witte draad op de motor aangesloten. Hopla, we hebben licht.

Nu, om een lang verhaal nog langer te maken, heb ik van beide lampen de zwarte draad over. Of ik die nu op een blank stuk metaal vastzet of niet maakt niet uit want er veranderd niets. Ze blijven nl gewoon lekker branden.

Toch zit het mij niet helemaal lekker. Het moet toch geaard zijn op de een of andere manier?

Dus mijn vraag, moeten de zwarte draden nog ergens massa maken op het frame oid?

Graag jullie reacties!

Groet,

Marco

Offline V-Twin

Re: Electro Kneus
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2013, 09:46 »
Groen is massa bij Honda.
Blauw en wit zijn + draden.
1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht.
Welke kleur waar bij hoort kan je eenvoudig testen via de lichtschakelaars.
Vraag me  btw wel af of je voldoende dimlicht op de straat kan zetten voor het rijden in donker.
Zoals je zelf al aangeeft zijn het mist of verstralers.
Mist stralers geven kort breed licht en verstralers schijnen vooral ver weg.
Daar tussen heb je dimlicht en m.i. heb je dat dus nu niet.
Ik zo niet uitsluiten dat je hiervoor een prent krijg als je een keer door de kit gecontroleerd wordt die er verstand van heeft.
Het zou mijn oplossing niet zijn er zijn allerlei goede andere oplossingen mogelijk die wel voldoen aan de wettelijke eisen en bovendien je fatsoenlijk licht geven om in het donker te kunnen rijden.
Succes.

Offline The Headless Horseman

Re: Electro Kneus
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2013, 09:56 »
Ik vermoed dat Marco dezelfde lampjes heeft als ik op de Alp heb zitten  :-\  Via het B*W forum Marco?

Ze geven in het donker idd errug weinig licht  :(
Het lichtbeeld echter valt reuze mee. Als je ze goed omlaag richt kan het prima dienen als dimlicht en is het zeker niet verblindend. Volgens de wet is het natuurlijk niet, maar een prent hoef je niet zo gauw bang voor te zijn.

Maar goed, om zichtbaar te zijn, zijn ze dus prima bruikbaar, maar als het écht donker is, heb je er geen r*k aan  ::)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline kaledegrote

Re: Electro Kneus
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2013, 11:30 »
oke, dan heb ik het goed aangesloten :-)

Ik heb de lampen idd van het bmw forum. Ik heb ze ook op mijn vmax zitten en eerlijk gezegd vind ik het wel prima zo met dat licht. Ik heb de alp als crosser en voor in de stad. Zal er ook niet of nauwelijks mee in het donker rijden. Er zitten ook geen knipperlichten op (kan die dradenzooi niet vinden) en een snelheidmeter is ook niet aanwezig. Als het nodig is zet ik mijn garmin er wel op. Kan ik om welke reden dan ook kijken hoe hard ik ga. Hoe heb jij ze zitten op je TA?

Een prent van Oom agent krijg ik vast niet. De enige prenten die ik krijg is van die verradelijke mobiele controles en dat zijn er maar 1 of 2 per jaar (en ik rij 20k per jaar)

Ben wel vaker aangehouden, helm af, handje geven, meneer gelijk geven en zonder boete weer wegkarren........communicatie is key met die mannen (en vrouwen natuurlijk)

dank voor de antwoorden!

Offline The Headless Horseman

Re: Electro Kneus
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2013, 13:48 »
Ik maak me dus ook niet druk om oom  C:-)  en ik rij ook maar zelden in het donker met de Alp, dus wat dat betreft geen probleem  :)

Mijn Alp heeft nog gewoon de (wél aangepaste) kuip er op en ze hangen met beugeltjes aan het voorframe, lekker omlaag gericht, dus schijnen redelijk kort voor de motor. Ook gewoon aangesloten op de bestaande draden. Beide als dimlicht geschakeld, dus groot licht ontbreekt, geen probleem  :)

Denk er wel over om e.e.a. te veranderen, maar een redelijk goede set dim- + grootlicht units kost je minimaal 100,- en voor een écht goed setje (xenon) ga je al naar zo'n 300,- toe  :o  Nog effe verzinnen en sparen dus  ;)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline kaledegrote

Re: Electro Kneus
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2013, 17:46 »
die lampenwinkel kan aardig in de papieren lopen ja..........Vandaar dat ik met mijn setje van 35 piek erg content ben :-)

Vanmiddag nog even een boodschap gedaan in de stad. 3x oom agent gezien en die geven geen krimp, ik dan ook maar niet.

Heb je ergens een fotootje staan René? Ben wel ff benieuwd hoe je jouwe eruit ziet

Groet,

Marco