Techniek > Honda Varadero

Zelf doen door een nitwit

(1/6) > >>

Peter_Winsum:
Hoewel ik al aardig wat jaartjes rondtoer op Honda's en de laatste jaren op de Transalp en nu de Varadero, heb ik het 'zelf doen' eigenlijk voornamelijk beperkt tot het vullen van de benzinetank. Ik heb besloten daar in dit voorseizoen eens verandering in te brengen en dacht dat er misschien wel meer sleutelnitwits rondlopen en -rijden die het wel leuk vinden deze ontdekkingstocht mee te maken. Vandaar dit topic.

Mijn tweede reden om waarschijnlijk openbaar fouten te maken is om tips en hulp te krijgen als ik bezig ga en bezig ben. Naast het sleutelen zelf ben ik ook van plan om mijn gereedschap weer eens aan te vullen en deels te vervangen. Hierin hoop ik ook op tips waar het goede spul tegen redelijke prijzen te vinden is.

Mijn eerste stap is het opzoeken van mijn Heynes werkplaatshandboek geweest. Ook heb ik nog een paar klusjes waar ik nog niet aan toe ben gekomen. De olie ga ik vervangen, er moet een nieuwe schroef in het aftapgat, er moet een nieuw luchtfilter in en er gaan iridium-bougies in.

Nu moet ik bekennen niet een volledig sleutel-beet te zijn, maar mijn kennis en ervaring ligt op het gebied van trekkers en landbouwmachines. Beetje hetzelfde als iemand met een EHBO-diploma voor koeien vragen om hersenchirurgie te bedrijven.

Eerste vraag:
Wat moet ik, naast het standaard gereedschap als dopsleutels/steeksleutels/schroevendraaiers, echt nog aanschaffen om mijn motor zelf te kunnen onderhouden?

Waffie:
voorlopig even niets...
je doet met standaard gereedschap ca 95 % van het regulier werk.
handige dingtjes zijn echter wel een klemband oliefilter sleutel (op dit moment te vinden bij de lidl voor enkele euri)

V-Twin:
Een multimeter is ook altijd handig als je die nog niet hebt. Alternatief is de dynamo / accu tester die nu door de Lidl wordt aangeboden.
Weliswaar minder breed inzetbaar als een multimeter maar verrekte handig om periodiek e.e.a. te checken als je geen multimeter hebt.
Ook:
- bowdenkabeloiler, kan je ook winnen als je met de woordzoeker meedoet
- momentsleutel voor het geval je een beetje grofstoffelijk in je handen bent  ;)

Weliswaar geen gereedschap maar wel handig:
- duct-tape
- isolatieband liefst vulcaniserend
- siliconenvet voor de pennen aan de remklauwen
- keramisch vet (spuitbus)
- WD-40
- bowdenkabelspray
- koperen / aluminium dichtringen voor de oliestop
etc etc

Peter_Winsum:

--- Citaat ---- momentsleutel voor het geval je een beetje grofstoffelijk in je handen bent
--- Einde van citaat ---

Die zal ik inderdaad wel aan moeten schaffen. Vroeger riep ik altijd: vast = vast.
Daarop riepen de anderen: ja, en nooit meer los!
Was ook iets te vaak..... oh, knap.... hmmm... nieuwe bout... of asje... of uitboren....


--- Citaat ---op dit moment te vinden bij de lidl voor enkele euri
--- Einde van citaat ---

Tja, die hebben we hier niet. Bij de Spar hebben ze nooit zulke acties.

robgoesdakar:
Slag-schroevendraaier....

Het eerste 'andere' gereedschap wat ik kocht en er ging een wereld voor me open !!!
Geen doorgedraaide bout-koppen meer, en bouten/schroeven/moeren die ook gewoon los komen na een ferme tik....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View