Auteur Topic: op de bok zetten  (gelezen 14586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2012, 09:18 »
Voor de kettingsmeerders met een zijstandaard:
Koop een kleine hydraulische potkrik, zet em zo ver mogelijk naar achter onder de keienbak en krikken maar.
Dan gaat netjes je achterwiel omhoog en kan je smeren.
Deze krikken zijn regelmatig te koop bij de Lidl voor 10,- en anders bij de kijkshop ofzo. Meer dan 15,- wordt het niet.





Offline marlene

Re: op de bok zetten
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2012, 11:14 »
Hoi femke,
Bedankt voor je reactie. Alweer fijn om te horen dat ik niet de enige ben.
Hoe ben je op dat idee gekomen?
Ik ga een plank zoeken en het proberen!

MArlene

Offline Sandra

Re: op de bok zetten
« Reactie #32 Gepost op: 26 maart 2012, 14:48 »
Voor de kettingsmeerders met een zijstandaard:
Koop een kleine hydraulische potkrik, zet em zo ver mogelijk naar achter onder de keienbak en krikken maar.
Dan gaat netjes je achterwiel omhoog en kan je smeren.
Deze krikken zijn regelmatig te koop bij de Lidl voor 10,- en anders bij de kijkshop ofzo. Meer dan 15,- wordt het niet.



Ik neem aan dat je eerst een plankje tussen de krik en de keienvanger plaatst??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: op de bok zetten
« Reactie #33 Gepost op: 26 maart 2012, 15:18 »
Nog goedkopere oplossing:
Zet de motor op de jiffy en meet de afstand van de achteras tot de grond aan de rechterkant van de motor.
Neem een plankje ( liefst wat stevig ) en zaag het af op 5 cm meer dan die afstand.
Druk de achterkant van de motor zover omhoog dat het plankje onder de moer van de achteras komt te staan en

Voila, je achterwiel hangt vrij en je kunt de ketting prima smeren.

Geen dank vrienden............   :-* :-*  op de motorbeurs liep een vogel rond die een dergelijke oplossing aanbood, maar dan opvouwbaar voor 25 euro..

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #34 Gepost op: 27 maart 2012, 08:43 »
Ik neem aan dat je eerst een plankje tussen de krik en de keienvanger plaatst??

Is niet nodig. De pen valt precies in een holletje. Glijd niet weg en lekker makkelijk zonder sjorren.

Offline The Headless Horseman

Re: op de bok zetten
« Reactie #35 Gepost op: 27 maart 2012, 22:27 »
Dan heb je het wel over de Twin met de alu carterbescherming neem ik aan Neet?

Bij de Alp zou ik het zo niet doen, want dan prik je een mooi gat in de plastic bak  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #36 Gepost op: 27 maart 2012, 22:46 »
Ik heb hem juist bij de Alp gebruikt. Was geen probleem. Mijn Twin heeft een bok.

Offline The Headless Horseman

Re: op de bok zetten
« Reactie #37 Gepost op: 27 maart 2012, 23:17 »
Ah, je bedoelt dat 'holletje' waar dat onderste boutje in zit? Dat moet idd wel kunnen ja  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #38 Gepost op: 28 maart 2012, 21:13 »
Ah, je bedoelt dat 'holletje' waar dat onderste boutje in zit? Dat moet idd wel kunnen ja  :)

Ik weet niet meer precies hoe dat zat maar het ging zo lekker vet cool gemakkelijk....En dan twee van die Alps he...

Offline The Headless Horseman

Re: op de bok zetten
« Reactie #39 Gepost op: 28 maart 2012, 21:39 »
 :)



Ik gebruik zelf voor ketting smeren/spannen trouwens zo'n simpel bokje:



Werkt hardstikke makkelijk, in je uppie te doen én..... <grammenjager modus> je hoeft niet continue met zo'n lompe middenbok rond te rijden </grammenjager modus>  ;D

Voor die paar keer per jaar dat ik onderweg eens moet/wil smeren kun je altijd (met z'n 2'en dan) even via de zijstandaard het achterwiel lichten of desnoods de motor een paar keer (6x om precies te zijn) naar voren zetten  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #40 Gepost op: 28 maart 2012, 21:44 »
Ja, die is natuurlijk ook heel mooi. We dwalen iets af he.

De 650 heeft overigens wel een bok met een hevel om makkelijk op te bokken.     Dacht ik.   Toch?
(moet ik even nakijken bij de onze, ik droom namelijk ook veel en gek)
Waarom de oudere Alps dan niet? Geen ruimte ofzo?

Offline The Headless Horseman

Re: op de bok zetten
« Reactie #41 Gepost op: 28 maart 2012, 22:06 »
Een aftermarket opbokhulpje is heus wel te vinden hoor, maar het probleem is dat er bokken op de markt zijn die je met geen mogelijkheid fatsoenlijk kunt gebruiken  ::) Ontwerpfoutje zou je kunnen zeggen.

Ik heb me ook eens vergaloppeerd aan zo'n ding  >:( dus ik snap Marlene wel....
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hotel 317

Re: op de bok zetten
« Reactie #42 Gepost op: 29 maart 2012, 00:58 »
Oudere alpjes en twinnetjes kwamen volgens mij met een beugel waar je makkelijk aan kon sjorren. Vele eerste eigenaren hebben deze er echter afgehaald vanwege het uiterlijk.

Maar ik zou inderdaad graag eens een japannertje een clubmotor zien opbokken... met of zonder beugel  ;D,

Offline Roycooo

Re: op de bok zetten
« Reactie #43 Gepost op: 18 april 2012, 19:27 »
Ik krijg hem ook zeer lastig op de bok, ik gebruik ook de eerder genoemde optie om iets in mijn geval houten plank onder het achterwiel te leggen en hem dan op te bokken....

Gebruik de bok alleen nog, als ik de ketting wil smeren  :)

Offline Driepinter

Re: op de bok zetten
« Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2012, 21:20 »
Vandaag heb ik geleerd hoe ik mijn transalp op de bok kan krijgen. Ik had het al een aantal keren geprobeerd maar aangezien ik steeds bijna met motor en al viel had ik het maar opgegeven.

Vandaag een maat uitgedaagd om hem op de bok te zetten, aangezien hij zijn CBR600 wel altijd op de middenbok zet (makkie) wou ik wel eens zien of dat hem ook zou lukken bij mijn transalp. Tot mijn grote verbazing lukte hem dat in één keer met het grootste gemak. Toen moest ik het natuurlijk zelf ook proberen, met een toeschouwer of vier, maar weer voelde ik het al weer verkeerd gaan en gaf dus maar gauw op...

Ik kreeg nog wel een tip van iemand die er ook bijstond, en dat bleek een gouden tip.
Wat hij zei was: je kunt het stuur wel loslaten hoor, als beide pootjes van de middenbok de grond raken kan hij toch niet meer omvallen.
Dus zonet thuis maar even geprobeerd zonder toeschouwers, en inderdaad peace of cake.

Hoe ik het nu doe:

- ik ga aan de linkerkant naast de motor staan
- ik zet de motor goed rechtop
- mijn linkervoet zet ik op de hendel van de middenbok, de rechter staat dan bij het achterwiel
- met de rechterhand til ik de motor dan aan het bagagerek heel gemakkelijk op de bok

Wat ik tot nog toe fout deed was proberen met de linkerhand de motor rechtop te houden, wat dus helemaal niet nodig is.
Doordat ik bang was dat de motor om zou vallen stond ik er niet goed voor en daardoor lukte het me nooit.

Hopelijk heeft iemand anders ook nog wat aan die tip.

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #45 Gepost op: 21 juli 2012, 22:15 »
Heeft iemand een elektrische middenbok voor de Alp en Twin al gezien of gemonteerd?

Offline edho

Re: op de bok zetten
« Reactie #46 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:15 »

Die tip: meer naar achteren gaan staan ga ik zeker proberen. De standaardmethode had ik ook al opgegeven (kerel, 1m84/80 kg).
Ik heb in voor en achtertuin een stoeptegel 30x30 liggen en duw m daar met het achterwiel op, dan lukt het wel. Tegel is net zwaar genoeg om niet mee te schuiven.
btw, ik heb een aftermarket bok bij Hein Gericke gekocht.
En als ie er eenmaal opstaat, mag je een bockbiertje nemen.... ;)

Offline frans

Re: op de bok zetten
« Reactie #47 Gepost op: 09 december 2012, 12:29 »
Of je knutselt er een elektrische of hydraulische onder...:

http://www.youtube.com/watch?v=do70-BY8NpQ

Wil je iets electrisch hebbe, dit kan door de hydraulica te vervangen door een actuator op 12v

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.youtube.com/watch?v=lDNqCMNau9A 

Frans

Offline Waffie

Re: op de bok zetten
« Reactie #48 Gepost op: 09 december 2012, 19:09 »
 als je dit soort ongein op je motor wilt hebben   :-[

daar zijn andere modellen voor goldwing en bmw hebben zo ding

zoals blijkt is een transalp gewoon niets voor watjes

waar iets kleins toch groot kan zijn

gebruik de linker duo voet steun als grip om te trekken
zwaarte punt dus laag houden en je eigen gewicht gebruiken

« Laatst bewerkt op: 09 december 2012, 20:49 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: op de bok zetten
« Reactie #49 Gepost op: 09 december 2012, 19:14 »
Inderdaad, bikkelmotoren die Honda's ;D

Gewoon vastpakken en aan sleuren en dan staatie!

Sprak de kabouter.

Ik deed soms de krik onder het frame zetten, op het punt waar "normaal" de schommelas van de middenbok gemonteerd zit. Daar zit een mooi hoekje waar de krik niet uit weg schiet.
Je drukt hem dan een stukje over de zijstandaard.
De crosser zet ik wel eens een blok hout onder de achterbrug zoals boven vermeld, maar dat vind ik eng als het wiel eruit moet.

Er zijn ook van die stangen met linkse- en rechtse draad die je onder de achterbrug kunt zetten en dan uitdraaien.

Offline swisstool

Re: op de bok zetten
« Reactie #50 Gepost op: 31 januari 2013, 21:20 »
Laat ik even mijn leermoment delen. ;)

Mijn partner doet nog wel eens woon werk verkeer met de alp.
Dus zij mag als laatste de berging in rollen.

Dus ik mag eerst stoeien:
Ik ga op mijn at zitten.
Ik moet mijn fiets iets schuin achteruit, door de deur van de berging steken.
Voordat het stuur naar binnen gaat, moet ik de fiets iets schuin houden.
Anders past het stuur niet door het gat.
Als het stuur net binnen is dan moet het voorwiel over een drempel.
Voet tegen de muur en afzetten maar.
En we zijn binnen. :D

Nu moet ik mijn fiets op een motormover opbokken.
Na een vermoeiende dag, kan dit een leuke stoeipartij zijn.
Het vele rukken en trekken, leverd dan alleen maar frustratie op. ::)

En dan begin ik pas na te denken.
Hoe kan ik met het minimale kracht, dat apparaat op de bok krijgen?

Wat bij mij werkt: Linker voet op de bok.
rechterhand aan het kofferrek.(soms beide handen)
Eerst in hard indrukken.
Daarna met de veerbeweging mee, hard uit de achterveer trekken.

Zulke uitdagingen, moet ik van de techniek hebben.
Ik ben nog al licht gebouwd. (187cm- 74kg)

Offline Grote Meid

Re: op de bok zetten
« Reactie #51 Gepost op: 01 februari 2013, 10:27 »
Dames en heren,

Het maakt niet uit hoe lang of hoe zwaar je bent, opbokken is een handigheid.
Ik ben 164 cm en kan ook een varadero op de bok zetten.
Maar als ik het goed lees is er in de club voldoende animo voor een cursus motor opbokken.
Ideetje ?
Cursus leidster Opbokken Clubmotoren

Offline Sandra

Re: op de bok zetten
« Reactie #52 Gepost op: 01 februari 2013, 10:50 »
Hey Edith,

Het is me altijd nog een raadsel hoe jij dat red. Ik kan met gemak een Yamaha XJR1200 op de bok krijgen maar mijn Honda transalp niet
Misschien wordt het toch eens tijd voor een cursus door jou gegeven!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Grote Meid

Re: op de bok zetten
« Reactie #53 Gepost op: 01 februari 2013, 11:45 »
Hoi Sandra,

Ik denk dat in onze club genoeg instructeurs hebben die zo’n cursus kunnen geven al is het voor een toertocht

Edit
Cursus leidster Opbokken Clubmotoren