Auteur Topic: Bandje Mitas E09  (gelezen 4828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

Bandje Mitas E09
« Gepost op: 17 februari 2013, 20:58 »
Band voor 48 euro  ;D

Ok voor de mensen die wel eens de modder in duiken en voor weinig een band willen. Vandaag heb ik mijn Michelin Sirac van het achterwiel getrokken (sirac leuke band!) en er een Mitas E09 opgedrukt. Het was een kleine workout dus bleef weinig tijd over om de rijden maarrr. Ik ben zsm naar de modderigste plekjes gereden die ik in de buurt ken en het was geweldig!!!!

Het gekwispel was weg bij een stoot gas op het zand en ook in de blauwe drek (dat wat in het noorden uit sloten komt) bleef de achterkant strak op koers.  Helaas is mijn heidenau scout voorband nog lang niet aan vervanging toe dus blijft het uitkijken maar ik was positief verrast, ook op de weg (merkte niet echt dat er iets was veranderd)

1 van de testplaatsen klei met een laagje water...


Het profiel



Hopelijk help ik hier mensen mee
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline David

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2013, 21:00 »
"Vind ik leuk."
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline Brombeer

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2013, 22:13 »
De wat doelgerichtere noppenband vóór gaat verrassend lang mee. Ik had een Kenda Trakmaster K760 (oke, ook niet de allerbeste nopstand) onder de AT maar die ging zomaar 3500km mee op asfalt. Prima bandje, kost 36 euro...  ;)

Laat je banden in terrein af naar 1,4-1,5 bar. De grip neemt dan fenomenaal toe!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2013, 23:02 »
 de kans op afgescheurde ventielen ook(moertje los zetten)  dus het aanbrengen van een velg klem is aan te bevelen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2013, 23:15 »
1,5bar kan nog wel zonder klem. Moertje draai ik meestal tegen mijn ventieldopje ipv de velg.

Als je met klemmen gaat rijden kun je ook wel meteen dikke crossbiba's steken, bij nog lagere bandenspanning neemt ook weer het risico op snakebite toe. Vooral in het paarseizoen van de pofadder is het roeien met een reddingsvest aan.

Als je snapt wat ik bedoel.

Offline len_tour

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2013, 01:27 »
Alle heren dank voor uw tips.

Ik kan de kenda niet voor zo weinig vinden maar voor 36e wil ik best eens in de zoveel tijd bandje wisselen om allroad ritjes te maken. En anders komt er misschien een mitas voorband maar helaas kwam ik er achter dat ik ook nieuwe lagers nodig heb dus dat duurt ff...(sparen)

Een klem gaat er komen net als het zwemvest, de kaplaarzen zijn er al (als ik het goed begrijp). En ja vest prio boven klem....

Ik startte het topic ook een beetje om mensen op het forum te wijzen op offroad alternatieven voor de dure TCK80 (nb minder goed in klei dan de mitas, noppen te dicht op elkaar). Ik lees hier vooral over de dure banden.

Over bandenspanning. Ik rij tot nu toe op 'wegspanning' omdat het 30/70 (on)verhard is en tot nu toe gaat dat prima en de mitas op 2.1 bar gaan dus ook goed in de glibbermeuk (de kluiten schieten achter me weg, mooiiiiiii) Maar de georganiseerde allroad ritten komen er aan en dan ga ik kijken wat de bandenspanning verlagen oplevert (zelf denk ik aan 1.6/7 om het safe te houden zonder klem)

Enn brom was het een fijn ritje met je Belgische vriend?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2013, 08:50 »
Fitters verkocht hem voor die prijs, maar ik zie net dat die hem nu voor 49 aanbiedt.

Je ziet dat het niet alleen maar gaat om een noppenbandje steken, er hangt nog veel meer aan. Noppen betekent meer en woester offroad rijden en dan nemen allerlei risico's toe. Afgescheurde ventielen, pofadders onderweg en aangepaste vestjes, zoals er een paar werden opgemerkt. Maar, aan alles is wat te doen en als het moddervirus echt oploopt, verandert er iets in je bloed en als een soort vampier ga je op zoek :)

We hebben gister geweldig gereden. Zonnig en zacht weer. We rijden al jaren in een oude groeve hier in de buurt waar je allemaal hard-enduro dingetjes kunt doen. Het is een groot gebied en nog steeds vinden we nieuwe dingen of doen we dingen die we eerst niet durfden. Ja, was een prima dagje weer!

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2013, 12:02 »
Maar, aan alles is wat te doen en als het moddervirus echt oploopt, verandert er iets in je bloed en als een soort vampier ga je op zoek :)

Dat herken ik al... Ik heb nu een setje wegbanden die niet op zijn maar toch vervangen, reserve rem- en koppeling-hendels en heb een tuinslang geregeld, had ik voor dit virus me te pakken kreeg nooit gedaan... Ik twijfel wel over de kenda, ziet er uit alsof je erg moet uitkijken op de weg en ik moet vaak nogal wat km rijden voor ik bij een tochje ben... Ik zoek iets extremers dan de heidenau maar voor een zacht prijsje en wel een beetje geschikt voor minirotondeland.... Maar misschien is de koorts nog niet hoog genoeg...
 
We rijden al jaren in een oude groeve hier in de buurt waar je allemaal hard-enduro dingetjes kunt doen. Het is een groot gebied en nog steeds vinden we nieuwe dingen of doen we dingen die we eerst niet durfden. Ja, was een prima dagje weer!

Klinkt goed! Het zal voor mij wat ver rijden zijn ben ik bang.... Eerst maar oefenen in de klei en het zand...

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2013, 16:38 »
Maar wacht vooral niet t lang met aan jezelf denken. Als in goed protectievest, elleboog en knie beschermers. Een bandje kun je plakken of wisselen onderweg, maar als je op je muil gaat je dag best een stuk minder aangenaam.

:/

Niet om de pret te bederven maar het is gewoon zo.

Offline len_tour

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2013, 20:05 »
Niet om de pret te bederven maar het is gewoon zo.

Eens, ben al een tijdje op zoek naar betaalbare protectie nu wat gevonden op ebay, ff afwachten wat nieuwe lagertjes gaan kosten voor het achterwiel. Ik denk dat ik dan wat zuiniger rij, hou ik geld over voor andere belangrijke dingen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2013, 21:45 »
Van nieuwe lagers ga je niet zuiniger rijden hoor. Niet merkbaar in ieder geval.
Maar als ze op zijn moet je ze wel vervangen...

Kun je krijgen bij de lagerboer, kosten ze meestal wat minder dan als setje en zeker als bij Honda :)

Offline len_tour

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2013, 03:49 »
De lagers liggen in de vriezer en het vest is besteld. Knieprotectoren moeten ff wachten ik vind mijn ribben en rug iets belangrijker dan mijn pootjes. Dus nog maar 1 protectie te gaan en ik kan de voorband en handkappen gaan afwegen....Dook gister nl bijna twee keer in een stel bomen op een ultiem bagger ritje.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Damian

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2013, 09:05 »
Leuke tip Lennert.  Ik heb een setje besteld.. ben benieuwd!
100 euro in totaal dus de prijs is fijn

Ze schijnen voor een band met noppen lang mee te gaan (een stuk langer dan TKC 80), dat vind ik een fijn idee want ik rij ook woon-werk met dezelfde motor.
Ben voor de Dakar versie achterband gegaan... die schijnt weer langer mee te gaan dan de gewone versie en kost ongeveer hetzelfde.
Nu maar hopen dat het op asfalt niet te glad wordt :)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2013, 18:20 door Damian »

Offline len_tour

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2013, 10:56 »
Ben voor de Dakar versie achterband gegaan... die schijnt weer langer mee te gaan dan de gewone versie en kost ongeveer hetzelfde.
Nu maar hopen dat het op asfalt niet te glad wordt :)

Ik heb ook over de dakar-versie gedacht maar die heeft een versterkte wang en das weer lastiger zelf omleggen. Ben benieuwd wat je er van vind.

Groeten,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Damian

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2013, 11:29 »
>lastiger zelf omleggen
Ik wist al dat de volgende allroad rit bij Ad start en dat hij me vooraf even gaat helpen met de montage,  anders had ik het ook niet gedaan.
Maak je borst maar nat Ad  ;) .. ik heb ze binnen en de achterband is heel erg stevig.

Achterband lijkt ook erg zwaar.. 6.7 KG
Het lijkt in ieder geval veel rubber om te verslijten :)

Offline len_tour

Re: Bandje Mitas E09
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2013, 12:07 »
Nu maar hopen dat je niet lekrijdt ;) In ieder geval heb je een goed bandensetje onboard... Met bandenzeep :P
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!