Auteur Topic: Remcilinders  (gelezen 5391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Remcilinders
« Gepost op: 01 maart 2013, 22:31 »
Ik haalde de 650 van mijn vrouw van stal en het leek erop dat de voorremcilinders nu al wat vast zaten.
Kan dat nu al voor komen bij een Transalp 650 uit 2007 met net 12K op de teller?

Zo ja, dan zal ik maar weer vast een setje rubbertjes halen.

Offline len_tour

Re: Remcilinders
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2013, 22:36 »
Het kan heel goed een beetje aangekoekt vuil zijn. Even een beetje schoonmaken zonder de zuigers te demonteren kan al genoeg zijn. Evt een klein beetje siliconen/remmenvet op de zuigers en rijden.

Groeten,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Remcilinders
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2013, 23:14 »
Hé wat leuk, een topic over een motor-probleem  ;) ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Remcilinders
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2013, 23:37 »
Ach ja. Dat kan er óók nog wel bij!  :-X  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline mauppie

Re: Remcilinders
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2013, 23:41 »
Gewoon even gangbaar maken.
Uitpompen tot de bussen er net niet uitvallen. stukje Scothbrite met een beetje siliconen spray doordrenken en de bussen goed schoonmaken en terugduwen en weer uitpompen dit herhalen todat het weer soepel gaat. ;)
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Waffie

Re: Remcilinders
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2013, 01:24 »
Ik haalde de 650 van mijn vrouw van stal en het leek erop dat de voorremcilinders nu al wat vast zaten.
Kan dat nu al voor komen bij een Transalp 650 uit 2007 met net 12K op de teller?

Zo ja, dan zal ik maar weer vast een setje rubbertjes halen.
\
of je zelf nog snel op de sleuteldag  van as zondag aanmelden dat lossen we het samen op

Yes.. brakes, oil and real motorcycle stuff
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: Remcilinders
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2013, 07:47 »
Het kan dus al zo snel plakken en aankoeken.
Het oplossen is geen probleem, ik had het alleen nog niet verwacht.
Bedankt voor de tips.

Uitpompen tot de bussen er net niet uitvallen. stukje Scothbrite met een beetje siliconen spray doordrenken en de bussen goed schoonmaken en terugduwen en weer uitpompen dit herhalen todat het weer soepel gaat. ;)

Zo had ik had me nog niet voorgesteld. Laat ik het eerst maar op deze manier doen. Hoelang zijn de zuigertjes ongeveer of is een centimeterje uitpompen voldoende?

Offline Waffie

Re: Remcilinders
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2013, 09:41 »
het is gewoon iets wat vaak voorkomt.

jaarlijks terug kerend ritueel
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: Remcilinders
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2013, 10:46 »
Jaarlijks? Dat wist ik al helemaal niet. Ga ik rekening mee houden, ook met mijn Twin dus...

Offline len_tour

Re: Remcilinders
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2013, 12:06 »
Die zuigers zijn best lang. Een centimeter uitpompen en hij ligt er nog lang niet uit. Ik zou iets meer uitpompen maar heb nog geen ervaring met de TA remmen je ziet wel waar het vuil ophoud, dan moet je stoppen ;-) voor de zekerheid een bakje er onder voor als het misgaat.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Remcilinders
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2013, 12:35 »
als je de bracket verwijderd en remblokken leg je een steeksleutel in de remklauw
druk je de zuigers tegen en vallen ze er niet uit

en dat is best wel veel
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: Remcilinders
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2013, 13:37 »
Ok, top bedankt.

Offline Brombeer

Re: Remcilinders
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2013, 13:17 »
Gewoon even gangbaar maken.
Uitpompen tot de bussen er net niet uitvallen. stukje Scothbrite met een beetje siliconen spray doordrenken en de bussen goed schoonmaken en terugduwen en weer uitpompen dit herhalen todat het weer soepel gaat. ;)

+1

als je de bracket verwijderd en remblokken leg je een steeksleutel in de remklauw
druk je de zuigers tegen en vallen ze er niet uit



+1

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline MJB

Re: Remcilinders
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2013, 12:44 »
Ik breek maar even in bij dit topic, omdat een nieuw topic starten over remcilinders ietwat overdreven is. Ik heb bij mijn net gekochte Transalp ook de remmen losgehaald omdat de blokken echt op waren. Gelijk de remcilinders maar even schoonmaken, dacht ik. Zoals hier beschreven heb ik ze er uit gepompt totdat het vuil ophield en de cilinder er net niet uitvalt.
Ze zijn nu wel redelijk schoon, maar ik krijg ze niet terug gedrukt. Hoe makkelijk moeten die cilinders weer terug geduwd kunnen worden? Zou dat gewoon met de hand te doen moeten zijn zoals ik nu doe of is er wat zwaarder geschut nodig? Remmenvet heb ik hier niet direct voorhanden, dus ik heb de cilinders maar even in het WD40 wondermiddel gezet om te kijken of ik er na even intrekken überhaupt enige beweging in kon krijgen. Niks dus. Zijn hier bepaalde methodes voor?

Offline len_tour

Re: Remcilinders
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2013, 12:47 »
Ik breek maar even in bij dit topic, omdat een nieuw topic starten over remcilinders ietwat overdreven is. Ik heb bij mijn net gekochte Transalp ook de remmen losgehaald omdat de blokken echt op waren. Gelijk de remcilinders maar even schoonmaken, dacht ik. Zoals hier beschreven heb ik ze er uit gepompt totdat het vuil ophield en de cilinder er net niet uitvalt.
Ze zijn nu wel redelijk schoon, maar ik krijg ze niet terug gedrukt. Hoe makkelijk moeten die cilinders weer terug geduwd kunnen worden? Zou dat gewoon met de hand te doen moeten zijn zoals ik nu doe of is er wat zwaarder geschut nodig? Remmenvet heb ik hier niet direct voorhanden, dus ik heb de cilinders maar even in het WD40 wondermiddel gezet om te kijken of ik er na even intrekken überhaupt enige beweging in kon krijgen. Niks dus. Zijn hier bepaalde methodes voor?

Het kan zwaar gaan dat klopt. Ik gebruik een setje lijmtangen om de zuigers terug te duwen. Succes

PS kijk uit met WD40 soms is het een wondermiddel en soms maakt het de zaak erger.

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline MJB

Re: Remcilinders
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2013, 13:13 »
Lijmklemmen erop en dichtdraaien dus? Die zuigers kunnen daar wel tegen?

Offline Cas

Re: Remcilinders
« Reactie #16 Gepost op: 04 maart 2013, 13:17 »
Waterpomptang kan ook.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Hans Schaap

Re: Remcilinders
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2013, 17:30 »
Als je ze goed hebt schoongemaakt kun je ze over het algemeen met de hand terug drukken.
Wanneer dit niet lukt kun je de truc met de lijmtang proberen maar let op dat je de beide remzuigers van de voorste remtang tegelijk naar binnen drukt.
Wanneer dit niet makkelijk gaat zijn er een aantal mogelijke oorzaken:
1 je hebt de zuiger ver naar buiten gepompt en met naar binnen drukken scheef gedrukt dan is rechtzetten en opnieuw drukken de oplossing.
2 er zit teveel olie in je reservoir en dit zit dicht dan kunnen de zuigers ook niet verder naar binnen.


Ik ga er vanuit dat de zuigers gangbaar zijn omdat je ze ook naar buiten hebt gepompt.


Wanneer ze na het schoonmaken een stukje naar binnen gingen en toen niet meer ligt het vermoedelijk aan oorzaak 2.
Het slijten van de blokken gaat geleidelijk en wanneer dan een keer de remolie wordt vervangen gaat er meer olie in dan met nieuwe blokken het geval is wanneer je nu de versleten blokken eruit haalt en vervangt voort nieuwe kan het teveel aan olie nergens heen en moet je dat aftappen.

Waterpomptang is af te raden omdat je de zuiger heel makkelijk scheef drukt en ook beschadigt met de scherpe vertanding in de bek.

Succes,


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline MJB

Re: Remcilinders
« Reactie #18 Gepost op: 04 maart 2013, 19:54 »
Bedankt! Daar kan ik wat mee. De klauwen liggen los en zitten dus niet meer aangesloten op het remreservoir, tegendruk door remvloeistof wordt dus een beetje lastig. Scheef gedrukt zou nog wel kunnen, al zou dat echt minimaal zijn.
Ik ga er later deze week nog wel 'n keer naar kijken. Momenteel heb ik even een abonnement op de paracetamol...

Offline Neet

Re: Remcilinders
« Reactie #19 Gepost op: 04 maart 2013, 21:15 »
Nou, ze gingen zo loeizwaar dat ik ze er uit heb gehaald (het laatste stukje dus, met veel moeite).
Schoongescotchedbride, nieuwe rubbertjes er in, beetje bremsensmiksmak en ze penetreren weer als de rambam.
Motor is nu 6 jaar oud en heel weinig gelopen. Zal er wel iets mee te maken hebben.

MJB, één zuiger kreeg ik ook helemaal niet meer naar binnen en kreeg de indruk dat ik tegen de oliekeerring aan bonkte.
Maar omdat de anderen ook erg zwaar liepen had ik besloten de boel te "reviseren". Is niet heel veel werk meer nu je ze er
toch af hebt. Beetje remmenvet heb ik wel voor je. Ik woon in Amstelveen als je toch in de buurt ben.
   

Offline Brombeer

Re: Remcilinders
« Reactie #20 Gepost op: 04 maart 2013, 23:08 »
Bij terugduwen even het reservoirdekseltje optillen (terugvloeien olie).

Maar meestal met terug erin zetten (of na net te ver eruit gedrukt) is i.d.d. dat de zuigertjes scheef zitten. Dit hoeft maar fractioneel te zijn en het klemt. Die pasmaat is heel klein.

Moed, beleid en trouw. Gaan ze niet, eruit en opnieuw proberen. Noooit gepast geweld gebruiken!!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline MJB

Re: Remcilinders
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2013, 19:16 »
Bedankt voor het aanbod Neet. De TA staat nu bij m'n ouders omdat ik 'm net twee weken geleden gekocht heb, en daar is aanzienlijk meer gereedschap aanwezig (door ook een graag sleutelende vader en broer). Vanavond maar weer ff snel die kant op en nog even proberen terug te duwen. Reviseren heb ik wel overwogen nu ze toch los liggen, maar als ik al die rubbers moet gaan vervangen is dat ook weer 4x €10,- aan ringetjes + verzendkosten (CMSNL) en vooral een paar dagen wachten, net nu het morgen en overmorgen nog even goed weer blijft  8)

Offline Neet

Re: Remcilinders
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2013, 06:55 »
Tja, tis niet anders. Ik, en vele anderen hebben ook geen vrij of geen tijd. Er komen vast wel veul meer vrije mooie dagen.
Heb geduld.

Als je overigens de zuigers er uit haalt, schoonmaakt en de oude rubbers laat zitten, weet ik niet of dat wel zo verstandig is.
Ik zou het risico niet nemen (lekken) maar misschien kan het wel gewoon al denk ik van niet...

Offline Waffie

Re: Remcilinders
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2013, 12:36 »
Bedankt voor het aanbod Neet. De TA staat nu bij m'n ouders omdat ik 'm net twee weken geleden gekocht heb, en daar is aanzienlijk meer gereedschap aanwezig (door ook een graag sleutelende vader en broer). Vanavond maar weer ff snel die kant op en nog even proberen terug te duwen. Reviseren heb ik wel overwogen nu ze toch los liggen, maar als ik al die rubbers moet gaan vervangen is dat ook weer 4x €10,- aan ringetjes + verzendkosten (CMSNL) en vooral een paar dagen wachten, net nu het morgen en overmorgen nog even goed weer blijft  8)

het grootste probleem van vast zitten, is echt vervuiling en versleten (lees beschadigde stofringen)
vervanging is de enige juiste oplossing.

er zijn ook complete setjes en inderdaad 42 euri maar een juiste werking van de remmen  is wel zo belangrijk
lijkt me de verkeerde vorm van bezuinigen maar als het echt om zuinigheid gaat.

dan de stofringen er gewoon uitlaten9die zijn het probleem) en de boel vaker schoonmaken


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline MJB

Re: Remcilinders
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2013, 15:46 »
Als ze echt muurvast zouden zitten had ik ze wel vervangen, met m'n remmen ga ik niet voorzichtig doen, vandaar dat ik direct na aankoop de schijf achter en alle remblokken vervangen heb.

Zuigers zitten er weer in, Ate Remmenvet bleek 'n goeie oplossing. Steeksleutel er dwars bovenop en ze waren er wel in te drukken.

Offline Neet

Re: Remcilinders
« Reactie #25 Gepost op: 06 maart 2013, 23:22 »
Mooi man, scheelt toch weer. Misschien had het bij die van mij ook wel gelukt maar ze gingen zoooo stroef. Ze moet gewoon veel meer
de weg op met dat ding. Ik was wel van mening dat de keerringen ongeveer de helft kosten tijdens het loshalen.