Auteur Topic: Werking Garmin 62 en soortgelijke  (gelezen 10668 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gustlock

Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Gepost op: 27 april 2014, 12:15 »
Ben vandaag een beetje aan het Googlen geslagen om een navigatie aan te schaffen. Ik lees veel goede ervaringen met de Garmin 62 (en soortgelijk) maar nu vraag ik mij af hoe zo'n fiets/wandel GPS eigenlijk werkt op de motor?
Hoe is het beeld tijdens het rijden? Heb je dan ook een 3D weergave net zoals op de zumo? Hoe snel berekent hij? Is het fijn/makkelijk punten/routes invoeren rechtstreeks op de navigatie of heb je daar eigenlijk een laptop voor nodig?
Ik ben niet ontechnisch maar rij liever met een kaart. Een navigatie rij je toch achterna en met een kaart krijg je een beter inzicht op de wegen/omgeving waar je rijdt.
Toch is een kaart niet handig op de motor. Zeker als je vooral binnendoor weggetjes wilt rijden. Van de zomer ga ik een weekje (alleen) met de motor op vakantie en dan is het wel prettig om een navigatie te hebben.


Offline blackie

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2014, 15:06 »
hallo

ik heb op aanraden van sommige hier op het forum de map 60 gekocht (de voorganger van de 62 )
nog geen seconde spijt van gehad ,in het begin wat zoek werk en veel uitproberen ,maar na een tijdje werkt het prima .ik kan wel niet vergelijken met een zumo of iets dergelijk ben ben toch heeeeeel tevreden dat ik de map 60 heb gekocht ,heb voor dit jaar iets over de 1000 km tripje geschreven en herschreven voor in spanje en ben nu bezig voor volgend jaar (met de oude motors ) een trip naar compostella te maken .

veel succes en ik zou niet twijfelen en terug een 60 kopen voor een prikkie  :D 

Offline PimW

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2014, 15:14 »
Een gpsmap doet niet aan 3d, maar plaatst jou gewoon ergens op de kaart. Je kunt een route narijden of hem je ergens heen laten navigeren, maar je kunt ook een track in de gps laden.
Je kunt dan zelf kiezen of je het lijntje volgt of niet.

Tracks tekenen doe je op de laptop/pc en vergt wel enige oefening, maar als je het doorhebt werkt het goed.

Ik vind het een fantastisch apparaat.

Offline len_tour

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2014, 16:01 »
Als je een beetje wilt ronddwalen en je weg terug weer vinden kun je in dezelfde prijsklasse ook een 2e hands TomTom rider aanschaffen.
Alleen offroad tracks kun je daar niet mee rijden... tenzij je die vantevoren inpland met de Hermanizer.

En vergeet niet dat je telefoon waarschijnlijk ook een GPS heeft.
Als je OsmAnd kunt installeren heb je OpenSource kaartmateriaal en navigatie.
Idd voor gewoon A-B navigatie en een beetje routes (NB anders dan tracks) rijden zijn er goedkopere opties. Zelfs auto-navigatie in een waterdichte hoes kan al ideaal zijn op vakantie (3x gedaan).

Persoonlijk vindt ik Garmin maar duur en werk liever met mijn mobieltje (hoesje bij de Action scoren) Osmand (helaas niet voor de Ei-foon) en/of Navigon er op en je bent veel goedkoper uit.  In Osmand kun je ook routes maken op je telefoon. Maar een Gpsmap 62 is wel mooi stevig, waterdicht en werkt op AA-batterijen. Puntje vind ik wel dat de kaarten vrij duur zijn maar als het goed is kunnen er ook OSM kaarten op.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2014, 16:11 »
Ik weet iet hoe de gps ontvangst met een telefoon is, maar ik merk wel dat de gpsmap in de coentunnel langer bereik heeft, of gewoon de gehele weg. De auto navigatie schijt er 50m voor de tunnel haast al mee uit.

Offroad kan dat wel eens schelen.
Kaartmateriaal kun je downloaden voor nop (ik vind de topo van benelux een prima kaart, zeker voor offroad).

Wat mij tegenhoud de telefoon aan mijn stuur te knopen is mijn bereikbaarheid mocht ik een ongeluk (of andere narigheid) krijgen. Belangrijke spullen die me in nood kunnen redden/helpen draag ik liever op mijn lichaam.

Offline len_tour

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2014, 16:34 »
Ik weet iet hoe de gps ontvangst met een telefoon is, maar ik merk wel dat de gpsmap in de coentunnel langer bereik heeft, of gewoon de gehele weg. De auto navigatie schijt er 50m voor de tunnel haast al mee uit.

Offroad kan dat wel eens schelen.
Ontvangst is te vergelijken met auto-navi en idd in het dichte bos (offroad) en in tunnels kan dat lastig zijn.

Citaat
Wat mij tegenhoud de telefoon aan mijn stuur te knopen is mijn bereikbaarheid mocht ik een ongeluk (of andere narigheid) krijgen. Belangrijke spullen die me in nood kunnen redden/helpen draag ik liever op mijn lichaam.
Zit wat in maar een goedkope telefoon(op je lichaam)+waterdichte smartfoon(aan je stuur) is nog steeds goedkoper dan een nieuwe Gpsmap 62. Danny en ik proberen alleen maar volledig te zijn denk ik. Ik heb goed moeten zoeken naar een betaalbare oplossing en ben d'r blij mee maar had ik een schip met geld zou ik een montana of Gpsmap kopen  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2014, 19:43 »
Nee joh... de nieuwe Skully AR-1
http://www.skullyhelmets.com/heads-up-display-motorcycle-helmet-beta/
Nice! Maar hebben ze ook een enduro-systeemhelm met zonnevizier  :P en heads-up-display?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2014, 19:48 »
Wat heeft jouw gps avontuur tot nu toe gekost dan?

Ik rijd voor 150 euro rond.

Offline len_tour

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2014, 20:08 »
Wat het gekost heeft is niet helemaal een eerlijke vergelijking en ik had het over de prijs van een nieuwe 62, niet een tweedehands 60. Maar goed dat is geen antwoord.

Begonnen met de telefoon die ik al 2 jaar had. Die was ooit nieuw 130 euro de steun zal 15 euro gekost hebben en wat geknutsel. Toen heb ik een Samsung Xcover (140 euro omdat de Xcover2 al uit was) gekocht omdat sowieso de oude telefoon behoorlijk verouderd was. Ik heb een tijdje met de oude steun gereden maar dat was een Ductape constructie. Toen een action voor een euro of 6. Na een tijdje die aangepast zodat hij op de zuignap past van de oude steun maar binnen 10 min zit hij weer op het stuur als het moet.
Dus ja... Laten we zeggen 160 euro voor een Gps die ik altijd bij me heb, in de auto gebruikt kan worden en dagelijks als telefoon gebruik.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Gustlock

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2014, 20:27 »
Vergeet inderdaad de steunen niet

Marktplaats:

Voor 60 euro heb je een GPSMAP 60 (ex motorsteun)
Voor 150 euro heb je een TT rider 1
Voor 180 euro heb je een GPSMAP 62 (ex motorsteun)
Voor 250 euro heb je een Zumo 550.. trusted and tried
Voor 325 euro heb je een zumo 660

Het is dat je in Limburg woont.. anders had je mijn 550 mogen proberen
Gewoon vragen op dit forum of je eens een GPS mag lenen om uit te proberen

Om stippellijn te volgen en weer thuis te komen is een 60 voldoende.
Voor dat geld kun je het mogelijk best uitproberen... met later doorverkopen weinig risico.

Bedankt voor de reacties!
Goed idee Danny, bij deze: mocht er iemand in omgeving Roermond, Weert, Venlo zijn met een Garmin 60-62 of soortgelijk dan zou ik deze graag eens in het echt komen bekijken en indien mogelijk proberen ;)

Offline Gustlock

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2014, 19:21 »
Niemand? :'(

Offline blackie

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2014, 19:25 »
Niemand? :'(

belgie   wortel

kunt hier gerust komen testen gps map 60 csx  werkt prachtig zelfs voor een analoge mens  :) kunnen we van te voren een rit maken op mapsource of basecamp (naar eigen keuze) en dan even rijden  :D

Offline Gustlock

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2014, 21:04 »
belgie   wortel

kunt hier gerust komen testen gps map 60 csx  werkt prachtig zelfs voor een analoge mens  :) kunnen we van te voren een rit maken op mapsource of basecamp (naar eigen keuze) en dan even rijden  :D

Bedankt! Ik zal het even onthouden, Wortel is toch zo'n 100km rijden enkel ;)

Offline Bikkel

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2014, 21:32 »
Heb onlangs een nieuwe 62 STC gekocht alleen er zitten geen kaarten bij
Maar met de gratis kaarten functioneert het geheel fantastisch .
Je mag hem komen bekijken en testen maar woon in Duitsland vlak bij bourtange
Moet zeggen dat hij heel erg gevoelig is dit doordat hij een uitstekende antenne heeft
Moet ook eerlijk zeggen dat ik hem erbij heb gekocht voor de Geocache te zoeken
En hij loopt op twee lithium accu's (op bestelling meegeleverd) en gaat dan ook 20/24 uur mee.
Ook op de motor heeft hij zich offroad zeer goed bewezen. Deze versie heeft ook fotonavigatie, en werkt erg makkelijk. Dus ronduit een goed apparaat
En zoals gezegd, de nieuwprijs is wat hoog maar heb een adres in Duitsland en dat scheelde veel geld
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline The Headless Horseman

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2014, 22:44 »
Wat is fotonavigatie precies?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Bikkel

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2014, 00:37 »
Er zit een 5Mp camera in, je maakt van een locatie een foto die slaat hij op met alle gegevens.
En als je later er weer eens heen wilt hoef je alleen maar de foto aan te klikken en de nav doet de rest
Dus zo kun je een soort foto kruimelspoor maken Werkt ook erg nauwkeurig tot op 50cm
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline The Headless Horseman

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2014, 08:18 »
Ah grappig  :) Al zie ik er voor mezelf zo gauw geen toepassing voor.

Ik heb ook naar de 6x serie gekeken als vervanging van mijn oude SPIII, maar voorlopig ga ik het proberen met een Zumo 350. Die kunnen inmiddels ook tracks aan  8)

Al zal er denk ik nog wel een keer eentje komen. Maar dan word het wsl wel een ouder (tweedehands) type.
Nieuw vind ik ze idd best aan de prijs voor zomaar 'er bij'  :-\
Als grootste voordeel zie ik idd de uitstekende ontvangst, óók in dichte begroeing en het electronisch kompas. Zeker bij de allroad ritjes zal dat wel prettig zijn  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline swilting

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2014, 16:40 »
Ik heb vorig jaar een Garmin Montana 600 gekocht (zonder kaarten) De kaarten heb ik er naderhand zelf opgezet.

Werkt best goed, naderhand voor de motor een steun gekocht.

Gebruik hem ook om te wandelen - geocachen
De laatste tijd wat uitval bij rijden lange tracks, maar ik denk dat dit door de (minder legale) gedownloade kaarten komt.
Als het niet over gaat zet ik originele kaarten er op.

heeft (voor niet motor gebruik) maar een nadeel, hij heeft geen luidspreker, maar echt missen doe ik hem niet.

Ik gebruikte ook een GSM eerst, maar die is niet waterdicht, en veel te snel leeg.
Motorcycling is not a crime

Offline Gustlock

Re: Werking Garmin 62 en soortgelijke
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2014, 22:37 »
Onlangs de knoop maar doorgehakt en een Garmin 62s gekocht :) Heb hem pas net en alleen nog maar getest in de auto naar het werk maar ik ben in ieder geval al tevreden over de kwaliteit!