Het heeft even geduurd, maar de dr is de garage uitgeschopt, de speel-alp heeft het gagare-toneel betreden en inmiddels weer verlaten en gisteravond ben ik met de vering-alp aan het trekken geweest om hem de garage in te krijgen. Het werd een beetje een sleeppartij, omdat hij niet meer starten wil en de remmen vastzaten van het stilstaan, maar als je maar hard genoeg duwt en trekt, is ook een alp zonder draaiende wielen te verplaatsen.
Het gaat alleen wat onhandig. Maargoed, aangezien er wel vaker wat onhandig gaat bij mij, is dat niet echt opzienbarend.
Wat was/is het idee?
Ik wilde andere veren voor mijn speel-alp, dus ging daarna opzoek en vond die. Er zat alleen een motor aanvast, dus toen ik de vering naar huis haalde, kwam de rest van de motor ook mee. Die motor die eraan vast zat, is een alp uit '87 met 215.000 km op de teller. Het idee is nu om dat ding te slopen en de bruikbare onderdelen als reserve onderdelen te bewaren. Dan heb ik nog eens wat, mocht ik ooit eens wat nodig hebben (al rijd ikzelf natuurlijk nooit iets stuk
). Het frame van de vering-alp wil ik een beetje mooi (laten) maken en dan bouw ik de speel-alp over op het frame van de vering-alp. Althans, ik ga pogingen doen tot.
Het uiteindelijke idee is dat ik er een betrouwbare alp aan overhoud met een beetje redelijke vering (lees: beter dan origineel). Uiteindelijk heb ik bedacht, dat ik ga beginnen de '87er te slopen en ondertussen nog vrolijk op mijn '93er rond blijf tuffen. Als die 87'er kaal is en het frame klaar is, om alles zo in te hangen, zet ik alles over, dan heb ik uiteindelijk een oldtimer (dus geen wegenbelasting meer
) die verder gewoon mijn eigen speel-alp is, maar dan wel met betere vering.
Maar... het gaat waarschijnlijk allemaal niet zo snel, omdat ik in de zomer nog met een alp naar Marokko wil en dan wil ik er wel graag een hebben die een beetje betrouwbaar is. En aangezien ik weet wat ik (niet) aan mijn speel-alp heb, is die waarschijnlijk de pineut.
Hier zal ik voor de tijd nog wel de vering opzetten van de vering-alp, zodat ik in Marokko wel met lekkere veertjes rondrijd (en het overzetten is zo gebeurd, hoewel ik ook daar vast een oneindige-sleutel-partij van weet te maken
). In september wil ik nog een rally rijden met een betrouwbare alp, dus ook daarvoor zal mijn speel-alp-op-andere-vering nog uit de kast worden getrokken en na die tijd zet ik de boel over, maar misschien loopt het allemaal wel anders en hangt mijn speel-alp over een maand of 3 al in de vering-alp. Of druip ik volgende week huilend af en verkoop ik de boel. Wie zal het zeggen, plannen maken kan ik wel, plannen ook daadwerkelijk op die manier uitvoeren is een iets minder sterk punt. ;-)
Het blok van de laatste-alp haal ik in ieder geval uitelkaar: die heeft ongeveer 215.000 km gelopen en ik ben wel benieuwd hoe die eruit ziet.
Het gaat om deze alpjes: