Techniek > Honda Transalp

Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!

(1/3) > >>

Rizo49:
Gisteren heb ik een Transalp gekocht uit 1994 en ben helemaal enthousiast! :) De motor is altijd goed verzorgd, maar de afgelopen jaren niet heel veel bereden. De motor heeft 4500 km terug de laatste beurt gehad en is toe aan een nieuwe beurt. De achterband wil ik vervangen en ben nu aan het kijken wat ik zelf wil/kan doen en wat ik laat doen. Ik heb afgelopen jaren veel aan auto's gesleuteld en ben niet bang om vieze handen te krijgen. Is dit onderhoud goed zelf te doen?

De motor rijdt verder goed, maar net op de snelweg hield de motor wat in. Ik reed bijna 130 (rondom 6500 toeren) toen de motor heel even kort in hield, gevolg door een knal. Vervolgens ben ik gaan tanken (De dagteller stond op 240), omdat ik dacht dat er een benzine nodig was. Direct daarna weer op de snelweg een aantal keer hetzelfde inhouden. Daarna van de snelweg afgegaan en rond hetzelfde toerenbereik in een lagere versnelling gaan rijden, maar dit was geen probleem. Wat kan dit zijn?

Ik heb inmiddels de werkplaatshandleiding en haynes gedownload, maar weet nog niet wat ik snel kan checken. Ik wil morgen nog naar huis rijden (200km), maar dit wil ik natuurlijk wel zonder problemen doen,... :o

Two Plugs:
Welkom bij de tcn en proficiat met je aanschaf! Een Alp van 1994 moet eigenlijk probleemloos zijn. Tenzij... Het een ouder model is die als '1994' is verkocht. Bij oudere modellen kan nml een probleem ontstaan met de CDI ontsteking. Fotootje hiero plaatsen van je bike kan wat dat betreft duidelijkheid geven!

Het kan ook iets totaal onschuldigs zijn. Gezien de lage temperaturen kan het nml zijn dat je last hebt gehad van z.g. 'Carb-icing', het bevriezen van je carburateur. Komt vaker voor bij zowel de Alp als de Varadero (dwz de oudere carburatie modellen). Kun je tegengaan door bv in de winter een brandstofverbeteraar toe te voegen aan de benzine, zoals bv Fuelguard van Forte.

En 4.500km geleden een grote beurt is ook geen garantie.... Als die 4.500km 2 of 3 jaar geleden zijn... Dan kan er oude benzine inzitten die gewoon aan het vergommen is. Ook hier kan Fuelguard een oplossing zijn.

Grz,
Bernard

Rizo49:
Hierbij de foto's van de aanwinst:



@Bernard: Dank voor de snelle reactie! Na wat leeswerk lijkt mij het erg leuk om de motor een grote beurt zelf te gaan geven. Daarnaast weet ik dan ook er recent is gebeurt en wanneer.

Ik heb de rekeningen van de vorige eigenaar bekeken en de laatste beurt is vorig jaar gedaan, daarna is er 4000 km mee gereden. Maar als ik de Haynes zo lees, is er binnenkort weer een beurt nodig.

Ik hoor graag of het ook echt een 94er is,...? Wat voor kenmerken zijn er voor een 94er specifiek?

Groeten,

Rizo

Rizo49:
Is er ergens een lijst met frame/motornummers per bouwjaar oid?

Is er een website waar er goed onderdelen te bestellen zijn die is aan te raden? (Weet niet precies of er een reklame-policy is, anders kan het ook via pm)

Waffie:
je hebt gewoon een 1994 model (nieuw neusje)

zou me niet al teveel zorgen maken,
waarschijnlijk een beetje vervuiling in de carb en al het onderhoud is goed zelf te doen,
mocht je een beetje schrik hebben om hier zelf al aan te  beginnen staan er genoeg leden klaar om je te helpen

alleen al zeker een lidmaatschapje waard
 (ben je niet verplicht hoor )

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View