Techniek > Honda Africa Twin
Vervolg 'oude Forum' : Tandwielverhouding: wat is wijsheid?
Flip:
Dag allemaal, graag ga ik hier verder.
Na oa. deze topic gelezen te hebben, heb ik afgelopen zondag een 15 gemonteerd.
Ik rij nu rond met een 15/46 verhouding -46 omdat destijds een 90-92er set gemonteerd was op mijn 93er AT ipv. een 16/45.
Nu een paar dagen verder; die meer pit onder in bevalt me goed. Maw. in mijn optiek kloppen de verhoudingen, karakter fiets, op de doorgaande weg en dat half uurtje off-road. Op de snelweg, 120 km/u bij 6000 rpm, lijkt het maximum als kruissnelheid .
Mijn vraag aan diegene die al een langere tijd zo rond rijden met een 15/46 of 47, (oa. AT NRG / Job, zijn laatste reactie in het oude forum)
- Hoe bevalt jullie deze set up nu na verloop van tijd?
- Is het logisch om te denken dat een 124 ketting om een 15/47 past omdat deze ook om een 16/46 of 16/45 gaat?
Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.
willem:
Ha Flip,
Ik heb de laatste jaren gereden met een 49/17. Dat is iets korter als origineel,
45/16. 3 tanden achter is 1 tandje voor. Heb toen ook geëxperimenteerd met 16 voor, en dat leverde inderdaad een fellere motor op (Spinnen uit een bocht met nat wegdek >:D).
Als je 15 voor monteerd beschadigt/slijt je achterbrug beschermer erg snel.
Nu met de KTM ben ik ook voor een tandje kleiner gegaan, maar die heeft 6 versnellingen zodat je nog een acceptabel toerental rijdt op de snelweg!
Als ik nu weer zou moeten kiezen voor de twin zou ik voor gewoon gebruik standaard kiezen, en voor off-road voor een tandje kleiner en eventueel achter een tandje of 3 groter.!
Suc6, Wout
Flip:
Willem, bedankt voor je reactie.
Ja, dat met die 15 voor, ik heb het gezien. De hoek naar de brug/kettinggeleider is wel erg groot, ketting sleept er wel direkt in. Voor het dagelijks gebruik niet zo'n goed heb ik het idee.
Tja, wat is wijsheid? Toch maar een standaard set bestellen of een 16/49.
Willem, je hebt gereden met een 17/49, past daar een standaard -124- ketting om heen?
En die 49, heb je die ook bij Ad besteld?
willem:
Nee, de ketting moet iets langer. Ik heb de info destijds van het duitse forum FAT gehaald. Die jongens rijden veel in bergrijke omgevingen en wollen dus ook wat meer 'schub'.
Die 49-er was een alu tandwiel uit de cross. Ronny Smits (Smits Repairs)weet wel van hoe of wat. Daar destijds gekocht! Geeft ook TCN-korting, tenminste destijds!
Is ca 35000km geleden (dankzij de Pro-Oiler) :). Dwz tot de fatale oktober dag.... :'(.
Oh ja heb wel 2 x het voor tandwiel vervangen. Achter en kettig waren nog acceptabel. Door de 17 voor heeft de achterbrugbeschermer nauwelijks slijtage!
Moi, Wout.
ps. Ga eerdaags jouw off-road stukje eens proberen :)
Flip:
Hoi,
Ik ben er uit, denk ik. Ik ga eerst maar een 16/45 of 47 met een verse DID bestellen bij Ad. Ik kan daarna wel eens op zoek naar een groter tw. achter.
Zo’n 17, daar is in het 'oude' forum over geschreven, maar die kant wil ik eigenlijk niet op, liever groter achter.
Gisteravond, komende van mijn werk, uut S'meer, heb ik nog over dat stuk langs de dijk gereden. Dat ligt nu vol met van dat grove grit, ter grote van halve bakstenen, is wel ff wat anders.:-\
Bij de weg, met het omleggen van die 'eindeloze' ketting is een extra setje handen wel prettig, kan ik tzt een beroep doen op jou? ;D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie