Auteur Topic: Achterband wisselen zonder middenbok  (gelezen 5186 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arne

Achterband wisselen zonder middenbok
« Gepost op: 03 april 2013, 20:57 »
Vorige week heb ik een Transalp gekocht uit 92. Hij loopt uitstekend en ja, ik ga nog even kijken of er al wat over de CDI zit of een nieuwere houder opzoeken. Maar eerst is er een belangrijker probleem. De vorige eigenaar bleek een notoire rechtdoorrijder, dus het midden van de achterband is bijna net zo vlak afgesleten als mijn autobanden... Ik heb een andere gebruikte band aangeschaft die ik dit weekend zou moeten gaan krijgen. En die moet er uiteraard op. En daar zit het probleem.

Hoe wissel ik een band zonder middenbok?

Mijn Transalp heeft geen middenbok (helaas). Het zal de eerste keer zijn dat ik een wiel uit een motor ga halen en een band ga wisselen. Ik ben al wat spullen aan het verzamelen om een statisch balanceer 'apparaat' te maken voor thuis, zodat ik het wiel ook kan balanceren. Maar goed, dan moet ik het wiel wel van de grond kunnen houden om het uit de swingarm te halen en later weer terug te zetten. Alle ideeën zijn welkom.

Offline jomakra

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2013, 21:05 »
Vorige week heb ik een Transalp gekocht uit 92. Hij loopt uitstekend en ja, ik ga nog even kijken of er al wat over de CDI zit of een nieuwere houder opzoeken. Maar eerst is er een belangrijker probleem. De vorige eigenaar bleek een notoire rechtdoorrijder, dus het midden van de achterband is bijna net zo vlak afgesleten als mijn autobanden... Ik heb een andere gebruikte band aangeschaft die ik dit weekend zou moeten gaan krijgen. En die moet er uiteraard op. En daar zit het probleem.

Hoe wissel ik een band zonder middenbok?

Mijn Transalp heeft geen middenbok (helaas). Het zal de eerste keer zijn dat ik een wiel uit een motor ga halen en een band ga wisselen. Ik ben al wat spullen aan het verzamelen om een statisch balanceer 'apparaat' te maken voor thuis, zodat ik het wiel ook kan balanceren. Maar goed, dan moet ik het wiel wel van de grond kunnen houden om het uit de swingarm te halen en later weer terug te zetten. Alle ideeën zijn welkom.

Zorg dat je altijd een spanband bij je heb !
Ik heb het een keer gezien met een ARM rit.
Zoek een lantaarnpaal, zet de motor met de zijstandaard naar de lantaarnpaal,
lus de span band om de rechter voetstep en de lantaarnpaal, trekken maar en
het achterwiel komt los. Of je koopt een motorkrik. ;D ;D ;D

grtz,
marco 8)
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline V-Twin

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2013, 21:06 »
Keienvanger er ff ondervandaan halen en dan een kratje bier oid met een plank/plaatje etc erop onder de wieg van het frame zetten.

Offline arne

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2013, 21:51 »
Ik heb een 2000kg garagekrik staan. maar waar zet ik die precies onder? Dus de keienvanger weghalen en dan moet er ergens iets zijn waar ik de Transalp op kan tillen? Dan het krat met een plankje er onder schuiven?

Offline The Headless Horseman

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2013, 22:02 »
Hmmm  :-\ met alleen een garagekrik is lastig, maar het kán wel.

- keienvanger er onderuit.
- achterasmoer vast lossen, dan hoef je er later weinig kracht meer op te zetten.
- plankje onder de zijstandaard, zodat de motor bijna rechtop staat, óf zelfs al overhelt naar rechts, maar dan heb je wel even hulp nodig om de motor overeind te houden.
- krik aan de rechterkant, ergens ter hoogte van de voetsteun, onder de rechter framebuis plaatsen.
- boeltje opkrikken

En dan kun je aan de slag met het wiel demonteren etc.  :)

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2013, 22:24 »
Ik heb een 2000kg garagekrik staan. maar waar zet ik die precies onder? Dus de keienvanger weghalen en dan moet er ergens iets zijn waar ik de Transalp op kan tillen? Dan het krat met een plankje er onder schuiven?

Die krik heb je helemaal niet nodig, heb je onderweg ook niet  ;)
Zoals Headless ook al zei, blokje hout oid onder de zijstandaard, links naast je motor gaan staan, motor met je rechterhand achter het zadel naar je toetrekken, achter wiel komt los, hulpje kratje bier met plankje onder het frame (wieg) laten schuiven. Motor terug kantelen beetje heen en weer en klaar.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2013, 09:34 door V-Twin »

Offline xrvtuur

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2013, 23:18 »
hoe makkelijk is een middenbok eigenlijk ???
Varadero SD02  2004

Offline arne

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2013, 00:00 »
hoe makkelijk is een middenbok eigenlijk ???

:) Dit is mijn tweede motor. Mijn eerste was een Yamaha XJ600 en die had een middenbok. Toch wel handig om even de ketting te smeren etc. Maar goed, de TA heeft er geen, dus moet ik dat op een andere manier oplossen.

Offline xrvtuur

Varadero SD02  2004

Offline arne

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2013, 01:31 »
zoiets dan : http://www.louis.de/_10162174461c32967e49113edf01ca2172/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003338
\
Ah, dat is inderdaad wel een heel eenvoudige oplossing. Dan moet je alleen de boel nog goed vastzetten om er voor te zorgen dat hij niet omkiept... Dat moet ook niet zo moeilijk zijn om te maken. Toch? Hoeveel kan de standaard van de TA hebben? Gaat die onder dit soort oneigenlijk gebruik lijden?

Offline V-Twin

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2013, 09:43 »
:) Dit is mijn tweede motor. Mijn eerste was een Yamaha XJ600 en die had een middenbok. Toch wel handig om even de ketting te smeren etc. Maar goed, de TA heeft er geen, dus moet ik dat op een andere manier oplossen.

Dan koop je er toch 1, nieuw of gebruikt!
Op E-bay etc woden regelmatig middenbokken aangeboden en wellicht heeft iemand op dit forum wel zo'n ding voor je liggen. Waffie bijv.

Offline arne

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2013, 09:53 »
Dan koop je er toch 1, nieuw of gebruikt!
Op E-bay etc woden regelmatig middenbokken aangeboden en wellicht heeft iemand op dit forum wel zo'n ding voor je liggen. Waffie bijv.

Ik heb ook wel her en der gelezen dat de middenbok voor de TA niet echt gemakkelijk werkt, niet zo stevig is en de bodemvrijheid nogal beperkt. Daarbij worden de bokken die ik gezien heb aangeboden tegen hele flinke bedragen. Dan vraag ik me af of het niet anders kan.

Offline Jeroen

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2013, 10:47 »
Ik heb nog een crosser heftafeltje (je kent ze wel, crosser erop, pootje op de hefboom en crosser staat 20 cm hoger)staan waar mn twin te zwaar voor is. De alp kreeg ik er echter wel gewoon op! (en dan niet omhoog, maar erop zetten was genoeg om voor en achterwiel vrij te krijgen). Voor 15 euro istie van jou, afhalen in Gouda!! Stuur maar een pm als je trek hebt.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Petrus

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2013, 13:11 »
Een tip voor het balanceren:
Ik monteer de wielen weer terug aan de motor, maar leg de ketting er nog niet op en plaats de remklauwen nog niet terug.
De wielen draaien dan met zo weinig weerstand dat je ze (voor mij) goed kan uitbalanceren.

Offline boom9

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2013, 14:17 »
Ik gebruik een mini lift http://www.datona.nl/motor-minilift-blauw.html in combinatie met een paddockstand. Kun je voor en achterwiel er tegelijk uit. De skidplate haal er niet eens onder vandaan.

Offline Hans Schaap

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2013, 23:51 »
Kijk voor de minilift eens bij HBM-machines daar zijn ze rond 35 euro te verkrijgen.
Je zet de motor met de ogen van de middenbok bevestiging erop en de motor weet niet beter dan dat hij op de middenbok staat.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline arne

Re: Achterband wisselen zonder middenbok
« Reactie #16 Gepost op: 06 april 2013, 12:28 »
Jeroen, als het goed is heb je een pb gekregen.

Is er toevallig iemand die toch Gouda/Zeeland doet komende week? De band is binnen. ;)