Auteur Topic: geen kilometerteller en toerenteller  (gelezen 6665 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dropken

geen kilometerteller en toerenteller
« Gepost op: 06 april 2013, 17:52 »
Heb deze winter het rubber van de CDI van staand naar liggend gewisseld.
toen ik hem eind seizoen wegzette deed alles nog prima.
nu heb ik hem gestart en functioneerd zowel de toerenteller als de kilometerteller niet meer.
heb gekeken of er ook kabels loszitten bij de CDI omdat ik deze toch in handen gehad heb\maar dat leek niet zo te zijn voor zover ik kon zien.
kan ook zijn dat het niet aan de CDI ligt maar zijn deze eventueel door te meten ?
of kan het aan de tellerunit zelf liggen ?
graag jullie mening vanaf afstand want ik zou toch wel graag willen rijden zo langzamerhand nu het warmer word.
groet marcel

Offline Waffie

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2013, 18:13 »
Welk model motorfiets heb je
Xrv  heeft dan een kabel probleem
Km teller is mechanisch tripmeter krijgt een impuls via de km teller maar heeft de kabelaandrijving nodig
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2013, 19:22 »
sorry was ik vergeten te melden een trans alp PD06 XL600vk een usa model uit 1989
dus met mijlenteller etc. allemaal oudere model trans alp

Offline Brombeer

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2013, 20:58 »
Je wordt in ieder geval gefopt door twee symptomen die niks met elkaar te maken hebben.

De km-teller word door een vanaf je wiel ronddraaiend kabeltje aangedreven. De toerenteller werkt electronisch op impulsen vanuit de cdi (waarschijnlijk de zwart-gele draad?)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2013, 08:37 »
Kijk daar heb je wat aan maar dan is de vraag nog wat is dan de reden dat ik gefopt word.
Als de Kilometer teller het niet doet en de Toerenteller ook niet en die hebben beiden een andere voeding om het zo te zeggen dan kan het toch niet zo zijn dat beide voedingen kaduuk zijn ?
het moet iets simpels zijn maar een kilometer kabel heeft weer niets met een zekering te maken en de toerenteller krijgt dus zijn impulsen via de CDI die zou dus kapot kunnen zijn maar kan ook een zekering zijn misschien ?
maar dat zowel CDI als kilometerkabel door stilstaan kapot gaan lijkt me sterk.
maar zal in iedergeval de zwart/gele kabel eens doormeten
alle suggesties voor een oplossing zijn welkom.

Offline Brombeer

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2013, 09:48 »
Die kilometerteller wordt mechanisch (dus niet electrisch) aangedreven. Hij lijkt op  je koppelingskabel: een buitenkabel en een binnenkabel van staal. Dat draait rond. Daar kunnen 3 dingen niet goed zijn, nl de binnenkabel zit vastgeroest in de buitenkabel, hij is gebroken of een kunststof tandwieltje in je voorwiel is kapot.

De toerenteller, als gezegd, is gestuurd door impulsen. Als er een zekering defect is die de stroom onderbreekt, kun je dat nakijken in de zekeringkast. Maar dan zal je cdi ook geen stroom hebben en loopt de motor niet. Of een los kabeltje of connector ergens. Makkelijkste test is een cdi-wissel (lenen van een clubgenoot uit de buurt?)


Succes, Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2013, 12:25 »
Hoe heb je getest dat je kilometerteller het niet doet?
Doet je snelheidsmeter het ook niet?
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2013, 13:01 »
Jij zal dan ongetwijfeld stoplichten en verkeerslichten om je heen zien.. :'(
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2013, 17:37 »
Een wissel van de CDI zou mooi zijn en hoeft niet lang te duren wie zit er in de buurt van Winterswijk en zou dat met me willen doen ?
Groet Marcel.

Offline len_tour

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2013, 21:26 »
Een wissel van de CDI zou mooi zijn en hoeft niet lang te duren wie zit er in de buurt van Winterswijk en zou dat met me willen doen ?
Groet Marcel.

Ik doe ff een gooi hoor maar de CDI's zijn beide hetzelfde alleen doet er maar 1 van de 2 de toerenteller. Wanneer de motor op 2 cilinders draait kun je proberen de stekkers om te draaien. Wanneer dat niet een werkende toerenteller oplevert zou ik eerder aan een draadbreuk denken. Vooral wanneer opeens de  KM en TT tellers niet werken denk ik dat er iets bij je stuur in de knel heeft gezeten.

2 Ik zou de KM tellerkabel loshalen (bij je voorwiel>kruiskopje helemaal er uit draaien en onder je KM klokje het geribbelde ringdopding losdraaien. Je kan dan voelen hoe de binnen in de buitenkabel draait en zien of wanneer je onder draait op de kabel boven ook draait. Check gelijk de buitenkabel op beschadigingen thv het stuur.

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2013, 23:53 »
Blijkbaar heeft dropken maar één cdi.

Je kunt ook eerst alleen de tellerkabel losdraaien onder de teller en een meter lopen met dat ding. Draait de binnenkabel niet, dan aan de binnenkabel trekken. Als je hem eruit kunt trekken is die gebroken.

Anders zit die of vastgeroest, of het kunststof wieltje in de opnemer in het wiel is defect.

In het eerste geval moet je de kabel uit de opnemer bij het wiel trekken voor nader onderzoek. Je kunt de binnenkabel vanaf de wielkant uit de buitenkabel trekken. Als het één stuk is wat soepel kan draaien in de buitenkabel, is waarschijnlijk de aandrijving in het wiel kapot. Dit komt vrij regelmatig voor, zeker bij de motoren met levensjaren/kilometers. Om daarbij te komen moet het wiel eruit, maar tegen die tijd hebben we allang weer wat meer van je vernomen  :)

Ik geloof dat je de werking van iets als een toerenteller (of je temperatuurmeter bijv.) kunt testen door hem aan massa kort te sluiten. Dan moet de naald uitslaan tot maximum bereik als blijk dat de meter naar behoren werkt en de oorzaak elders gezocht moet worden. Maar, misschien moet je dat eerst even precies aan je dealer vragen... :angel:

Succes,

Bromz

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2013, 00:12 »
Blijkbaar heeft dropken maar één cdi.

Nope, ff op cmsnl gekeken 89 alp-usa zou twee moeten hebben. Honda maakt het soms moeilijk maar niet zo moeilijk.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2013, 00:21 »
Heb deze winter het rubber van de CDI van staand naar liggend gewisseld.

Quote uit de openingspost. Enkelvoud. Tenzij een '89-er Alp er 2 heeft in één rubbah. Maar zover reikt mijn kennis van die Alp niet (mede ook door luiheid om dat WPH erbij te pakken).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floor

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2013, 12:27 »
Ja, 89'ers hebben er normaal gesproken gewoon twee. Even het zadel eraf en stekkers omwisselen: doet de toerenteller het dan wel? CDI defect.

Maar, als het hem in de cdi's zit, dan loopt ie ook op 1 poot. En dat zou je wel moeten merken. Dus: rijdt/loopt hij wel gewoon op 2 cilinders?


Met de km-teller kan het ook zowel de kabel als de meenemer zijn. Hier staat er ook zo een: kabel waarschijnlijk vastgeroest/vies en daarmee de meenemer ook stukgedraaid. Is mijn theorie. (al is dat wel een beetje raar, want hij ging stuk nadat er een week ongeveer elke dag 500 km mee gereden was en ook daarvoor heeft hij niet lang stilgestaan... dus zou je denken dat het niet vastgeroest zou kunnen zijn. Misschien viezigheid?)

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2013, 17:24 »
Mensen fijne tips heb inderdaad 2 CDI en zal ze dus omwisselen en kijken wat er gebeurd ook de KM tellerkabel zal ik loshalen en testen
laat spoedig weer van mij horen.
groet marcel.

Offline jbm

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #15 Gepost op: 08 april 2013, 17:57 »
ligt de tellerkabel niet gewoon los van de snelheidsmeter? heb ik in het verleden met de Transalp ook 2 x gehad.
beetje loctite op de wartelmoer en probleem opgelost.
cdi stekkers omwisselen en even aan de stekkers rommelen, printplaat geeft meestal problemen achter de stekker aansluiting, achterste cdi stuurt de toerenteller aan

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #16 Gepost op: 08 april 2013, 18:48 »
CDI omgewisseld en ja hoor een is er kaduuk want op de andere loopt het wel naar behoren en inderdaad loopt de alp op een poot.
Kilometerkabel onder losgehaald en als ik hem daar aandraai met een schroevendraaiertje reageert het gewoon dus moet het onder bij het wormwieltje zijn is de logische verklaring.
Maar Nu ???? hoe/waar krijg(kopen) ik een andere CDI (of moet je dan beide in een keer vervangen ?) en datgene wat binnen in het wormwieltje kapot is als vervanging voor deze ?
is er iemand die dit heeft ?
groet marcel.

Offline Paul

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #17 Gepost op: 08 april 2013, 22:39 »
ik heb hier 2 nieuwe gekocht origineel en doen het prima en ook nog voor een prima prijs als je ze in Zelhem of een andere dealert koopt betaal  je ± €450,- per stuk
 http://stores.ebay.nl/PIETS-MOTORRADLADEN/_i.html?_nkw=cdi+transalp&submit=Zoeken&_sid=37305562

ik heb trouwens nog wel een paar oude liggen had ook al 2e hands geprobeerd maar dat was ook geen succes je mag ze van komen proberen ik woon in Dinxper !

Offline len_tour

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #18 Gepost op: 08 april 2013, 23:19 »
CDI kun je ook hier krijgen. Heb je genoeg geld koop je gelijk 2 digitale.

http://www.motorbike-shop.de/index.php?k=265&lang=eng

Ik heb slechte ervaringen met de 90 euro namaak maar de digitale zijn goedkoper en misschien beter dan originele (latere honda modellen hebben nl ook digitale) ik rij er al ongeveer 6000km mee.

Het wormwieltje is gewoon te bestellen via http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1989-usa_model1147/partslist/F++10.html#results nummer 16 en evt 17 maar je kan ook gewoon naar een motorzaak en die bestellen het voor je. Scheelt bijna niks met cmsnl+verzendkosten en is vaak sneller.

Het voorwiel moet er dan uit en eigenlijk pak je de behuizing er zo af. Maak alles heelheel goed schoon voordat je het nieuwe wormwieltje er in doet met wat vet. Er mag geen plastic achterblijven anders ben je vrij snel weer aan de beurt.

Ik zou ook de hele km kabel goed schoonmaken en smeren met motorolie of fietsolie, ik zou schoonmaken met wd40 maar daarna met een droge doek de binnenkabel afvegen en checken op beschadigingen. Daarna smeren.

Ik weet niet hoeveel sleutel ervaring je hebt maar het is niet erg moeilijk maar denk er om dat je alles niet muurvast zet bij het terug monteren vooral niet met volle kracht het plaatje met de vier moertjes aan de rechter poot. Die zet je als laatste echt vast nadat je een paar keer in en uit hebt geveerd. Je kunt ze het best kruislings stap voor stap aandraaien.

Ik denk dat er nog wel wat tips zullen volgen.

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bikkel

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2013, 12:26 »



Anders zit die of vastgeroest, of het kunststof wieltje in de opnemer in het wiel is defect.


Bromz

Of het vet in je as is hard geworden en dan zit dat teflon kroonwiel vast door oud en dik vet,
En draait die meenemer er gewoon overheen.
Ik zou daar dus ook even naar kijken (is eigen ervaring, en doe dat ieder voorjaar)
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #20 Gepost op: 09 april 2013, 20:54 »
Nu ik in de problemen zit met de Alp ben ik erg blij dat ik,lid van deze vclub ben geworden.
alle tips en hulp van andere medeleden dat is mooi zeker omdat ik altijd sleutelde aan oldtimer motoren met minder plastic onderdelen en nu moet je opnieuw leren sleutelen eigenlijk en dan is het mooi dat je niet zelf het wiel telkens moet uitvinden.
Ondertussen een CDI besteld om de defecte te vervangen en een nieuw KM teller wieltje komt er ook aan.
al is de oude misschien vervuild dan vervang ik die en maak de boel goed schoon etc. ook de tip over het vastzetten van de boel nadien zal ik ter harte nemen.
Wel viel me op dat er anderen waren die de ongemakken ook hebben gehad het is dus een bekend gegeven deze storingen. Tijdens het sleutelen viel me op dat er ook een paar  slangen op de Alp gebroken waren deze ga ik dus ook maar vervangen voordat ik nog meer ongemak krijg.
Denk je een leuke motor te rijden moet je nog sleutelen maar ach dat hoort erbij en is eigenlijk ook lering en vermaak en dus goed voor je ontwikkeling en krijg je er gratis bij.
Dus clubleden Dames / Heren bedankt voor jullie medewerking in deze.

Offline kaledegrote

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2013, 21:58 »
Denk je een leuke motor te rijden moet je nog sleutelen maar ach dat hoort erbij en is eigenlijk ook lering en vermaak en dus goed voor je ontwikkeling en krijg je er gratis bij.

Je weet dat je motor uit 1989 is hé  ;)

Offline arne

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2013, 22:35 »
Je weet dat je motor uit 1989 is hé  ;)

Sinds gisteren wel, ja. ;)

Offline dropken

Re: geen kilometerteller en toerenteller
« Reactie #23 Gepost op: 13 april 2013, 08:41 »
Sinds het mij in Utrecht verteld werd weet ik dat ook en ben ik mij er meer in gaan verdiepen.
maar nog belangrijker vind ik dat hij zodadelijk weer als van ouds loopt en ik er plezier me heb.
En als iedereen dan ook zegt dat je een klassieker onder de alpjes hebt is dat alleen maar leuk.
groet marcel