Auteur Topic: (Al een weekje) nieuw hier  (gelezen 11379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dropken

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #30 Gepost op: 18 april 2013, 20:22 »
Dat is een leuk gegeven dat telefoonnummer in de USA ga ik nog een keer bellen wie weet waar de mijne dan wel geweest is. En inderdaad de leeftijd is verwaarloosbaar zal wel in dezelfde week of maand geweest kunnen zijn. In ieder geval bedankt voor je info.
De rubbers voor je CDI heb ik er ook ingezet dat jij ze al hebt is mooi meegenomen.
Naar ik heb begrepen zitten er elco's in een CDI en die zijn een keer op naar ik hoorde van een technicus die hele dagen met dat soort dingen werkt, Je moet ze zien als een soort van batterijtje en als je een batterij jaren weglegt of gebruikt is hij ook op en moet je hem vervangen een elco schijnt dus ook op te kunen gaan zeker op alpjes met dienstjaren als de onze. Ik had er dus een kaduuk en heb hem vervangen en hij loopt weer als vanouds. Maar als er nu weer een stuk gaat neem ik Digitale, de techneut heeft mij dat aanbevolen.
(een elco schijnt niet meer te kosten als 50 eurocent) Dus waarom die CDI's zo duur moeten zijn ?)
Digitale schijnen veel langer mee te kunnen en niet de problemen te geven dan de traditionele CDI's.
Maar zolang er niets aan de hand is en de zon schijnt kunnen we mooi brommen gaan.
hou me altijd aanbevolen voor meer info omtrent de geschiedenis van onze alpjes.
groet marcel

Offline arne

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2013, 22:23 »
Vrijdagavond eens diep ingeademd en besloten om de sprong te wagen. Ik ben tot nog toe geen sleutelaar geweest. Ik ken heel veen auto-theorie, maar ik ben geen sleutelaar. Ik kan je vertellen wat er gebeurt, hoe je dingen kunt testen etc, maar het is weer wat anders om het te doen. Toch wilde ik graag de andere achterband op de alp hebben en de enige manier om dat te doen was om het wiel er uit te halen. Dat ging overigens erg gemakkelijk.


Werk aan de winkel...

Goed, zaterdag mijn wiel bij Jan Poppe langsgebracht in Serooskerke die de Pirelli MT80 er om heeft gelegd. Vanavond het wiel teruggezet. Dat ging aanzienlijk moeilijker dan het eruit halen. Vooral de spacer aan de linkerkant was ongelofelijk lastig. Ik had bijna een lelijk woord gezegd en toen heb ik besloten het andersom te doen. Ik heb blokjes onr de plaats van het wiel gelegd en het wiel naar beneden laten zakken in de swingarm. Dat ging een stuk beter. Daarna de boel vastgezet, de ketting gesteld, gereinigd en gesmeerd en de achterrem gesteld. En een klein overwinningsrondje gereden. Ben er eigenlijk wel heel blij mee.  ;)

Offline xrvtuur

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2013, 22:56 »
lekker schoon brommertje :)  heb je de ketting niet te strak gezet....een nogal veel gemaakte fout bij alp/twin starters. en als die spacers niet in de rubber stofkap blijft hangen en er dus zo uitvalt moet je die stofkappen en soms ook de spacers vervangen anders gaan je wiellagers eraan door vocht en vuil.
Varadero SD02  2004

Offline Jeroen

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2013, 07:13 »
Goh, wat een handig bokje gebruik je !  8) Veel plezier ermee!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline arne

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2013, 09:39 »
lekker schoon brommertje :)  heb je de ketting niet te strak gezet....een nogal veel gemaakte fout bij alp/twin starters. en als die spacers niet in de rubber stofkap blijft hangen en er dus zo uitvalt moet je die stofkappen en soms ook de spacers vervangen anders gaan je wiellagers eraan door vocht en vuil.

Van dichterbij valt dat schoon nog wel mee hoor. Maar goed, hij is schoner dan de echte modderploegers. ;) Ik heb de ketting netjes op 35mm gezet. Wel aan de onderkant van de speling die de Haynes aangeeft (35 tot 45mm). Dat zou moeten kunnen toch? Wel ineens een probleem gevonden. Mijn wiel heeft helemaal geen stofkap. Ad maar even gemaild of hij een stofkap heeft. Ik vond het ook al zo verwonderlijk, maar er zat er gewoon geen op/om/in. :(

Goh, wat een handig bokje gebruik je !  8) Veel plezier ermee!

Ja, leuk bokje wel hoor. Heb intussen de optil hendel wel verbogen toen ik keek of ik hem nog wat hoger kon krijgen. Het bleek dat mijn gewicht genoeg was om de hendel scheef te trekken, maar niet genoeg om de Alp te laten stijgen. Ach, geeft niet. Dit is hoog genoeg voor de ketting en de banden. ;)

Offline daandus

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2013, 00:01 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er manieren zijn om de rest van de historie te achterhalen. Ik zou wel eens willen weten hoe de Alp dan weer vanuit de US naar NL gekomen is. Maar goed, dit is in ieder geval al leuk om te weten. ;)

Lees het boek ' Mijn Mercedes is niet te koop'  eens.... gaat dan wel over 'n auto, maar is een tof boek met een leuk verhaal waarin de eigenaar z'n Mercedes naar Afrika rijdt, maar ook de gehele historie gaat ontrafelen van z'n 190D.
... was ooit lid ...

Offline The Headless Horseman

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2013, 13:53 »
Citaat
stofkap

Wat Tuur bedoelt zijn de keerringen die gebruikt zijn om de lagers te beschermen  :)
Na verloop van tijd slijten die wat uit en moeten dan vervangen worden.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline arne

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #37 Gepost op: 28 april 2013, 09:11 »
Wat Tuur bedoelt zijn de keerringen die gebruikt zijn om de lagers te beschermen  :)
Na verloop van tijd slijten die wat uit en moeten dan vervangen worden.

Ok. Misschien dat iemand daar straks nog even een mening over kan geven bij de sleutelmeeting. ;)

Offline arne

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2014, 22:30 »
Hier ook maar even updaten. Het begon met de wil om een oliewissel te doen. De TransAlp maakt aardig wat kilometers met mij op zijn rug, dus een beetje verse olie en een filter mocht wel eens.
En van het een komt het andere...
Allereerst bedacht ik me dat het een goed moment zou zijn om de neutraal schakelaar te vervangen, want die doet het niet goed. En dan kan ik meteen het voortandwiel even loshalen om de as te smeren en gelijk even de ketting goed schoonmaken.

Tot je in je schuur staat te kijken naar:

Juist ja. Om het filter los te halen, moet de beschermkap los. Toen ik de beschermkap los haalde, bleek er een stukje van de ondersteuning van de valbeugels afgebroken. Fijn. Dat zit op een mooie stang, die voor het blok langsloopt. En toen die er af kwam, bleek dat de motorsteunen voor behoorlijk gecorrodeerd zijn. Dus op zoek naar een nieuw setje. Een van de koelslangen blijkt bijna door te zijn en zo kom je nog eens wat leuke dingen tegen.

Zucht. Nog wat werk te doen dus.

Als iemand nog twee van die voorsteuntjes heeft liggen...
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2016, 10:51 door arne »

Offline Bikkel

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari 2014, 16:20 »


Goed, zaterdag mijn wiel bij Jan Poppe langsgebracht in Serooskerke die de Pirelli MT80 er om heeft gelegd. Vanavond het wiel teruggezet. Dat ging aanzienlijk moeilijker dan het eruit halen. Vooral de spacer aan de linkerkant was ongelofelijk lastig. Ik had bijna een lelijk woord gezegd en toen heb ik besloten het andersom te doen. Ik heb blokjes onr de plaats van het wiel gelegd en het wiel naar beneden laten zakken in de swingarm. Dat ging een stuk beter. Daarna de boel vastgezet, de ketting gesteld, gereinigd en gesmeerd en de achterrem gesteld. En een klein overwinningsrondje gereden. Ben er eigenlijk wel heel blij mee.  ;)


mis alleen nog het stukje wielen uitgelijnd?? hopelijk wel gedaan want dat rijd beter en slijt minder
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline arne

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #40 Gepost op: 28 januari 2014, 19:46 »
mis alleen nog het stukje wielen uitgelijnd?? hopelijk wel gedaan want dat rijd beter en slijt minder
Ik heb mijn best wel gedaan hoor. ;) Maar ik heb zo weer een nieuwe kans om het te proberen.  ;D

Offline arne

Re: (Al een weekje) nieuw hier
« Reactie #41 Gepost op: 08 maart 2014, 21:28 »
De hele boel staat weer in elkaar. Vorige week de ketting even met het handje gesmeerd en een kort rondje gereden om de nieuwe Hitcase te testen. Leuk speeltje om de iPhone 5S te installeren op de Transalp en wat videos te maken onderweg.

Daarnaast ook een kettingsmeerder gemaakt op basis van de instructies op Motor-Forum. Leuk ding. Lijkt ook best aardig te werken. We zullen zien hoe dat op de langere termijn uitpakt.

Netjes achter het bodywork:


En de naald tegen het tandwiel achter: