Auteur Topic: Framepjes maken voor baggage  (gelezen 15379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arne

Framepjes maken voor baggage
« Gepost op: 09 april 2013, 14:04 »
Ik heb een setje Givi Traveller bags die ik op de XJ gebruikte en die ik ook op de TA wil kunnen gebruiken. Nou zit aan de zijkant van de TA natuurlijk die mooie uitlaatpijp. Ik zal dus iets moeten maken om ruimte te maken tussen de tas en de uitlaat. Hoe kan ik dat nou eens het beste doen? Iemand ideeën?

Heeft iemand ook foto's van de manier waarop bij hem/haar de beugels voor koffers bevestigd zijn? Ik zie nog niet helemaal hoe de 'baggagedrager' van de TA vast zit en hoe ik dat frame dan vast moet zetten.

Offline len_tour

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2013, 16:00 »
Mijn oplossing voor el cheapo koffers.  Ik heb ooit mijn tassen geruild tegen een oud Krauser koffersetje. Vroeger zat hetzelfde frame op verschillende fietsen en was het bevestigingsmateriaal type-afhankelijk. Nu is vaak het hele frame type-afhankelijk. Dus mijn oplossing in plaatjes. Alles zit vast op al bestaande bouten dus geen geboor in het frame.

Ter herkenning van het type koffers



Bevestiging 1 Een gelast stuk strip, eigenlijk een U van stevig ijzer 50mm dik


CV-buis naar de voetsteun gewoon bij de bouwmarkt gekocht en de eindjes platgemaakt in de bankschroef, gaatje boren, een beetje buigen en klaar



Ook weer verwarmingsbuis maar dan met een buigijzer tot een U gemaakt en achter vast gezet. Een hoop koffersets hebben een beugel van de ene kant naar de andere kant van de fiets, tussen de twee rekjes en dat zit dan vast aan het spatbord maar dit leek mij steviger.


De krauser rekjes en koffers kosten op MP bijna niks in vergelijking met andere setjes je moet er alleen geen probleem me hebben dat het er een beetje gek uitziet en het is een middagje werk.

Groeten,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2013, 16:20 »
Bedankt Lennert. Dat is inderdaad wel een idee. Ik moet dan alleen nog eens gaan kijken hoe het baggagerekje bij mij vast zit. De voorste van de twee bouten is verzonken met de buitenkant in het achterste gat lijkt wel iets te zitten, maar het heeft geen kop aan de buitenkant oid. Klinkt dat voor iemand bekend? Ik schiet straks misschien nog wel even een foto.

Offline EelkoL

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #3 Gepost op: 09 april 2013, 17:11 »
Dat klinkt wel bekend, zit een bout in, van binnenuit.

Afgelopen weekeinde een kofferrek op mijn '99 Transalp gemonteerd, de voorste bout was een imbus, van buiten erin gedraaid, moer aan de binnenkant.
Achterste bout was een bout van binnen, net zo kort dat hij net niet door het deel met schroefdraad heen zat.
Beide vervangen door langere bouten met moeren met plastic tegen het losdraaien. Hoe heten die dingen eigenlijk?
'99 TA

Offline EelkoL

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2013, 17:12 »
En trouwens, die bout van binnen kan je gewoon bij hoor, binnenkant spatbord ('wielkast' als dat het duidelijker maakt)
'99 TA

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2013, 17:21 »
Hmmm, daar ga ik dan maar eens naar kijken. Dat klinkt in ieder geval veelbelovend van die bouten. Eigenlijk is er niet zo heel veel nodig. Misschien dat ik het zelf wel kan buigen van wat pijp. Ik heb geen koffers maar wel die Givi Traveller bags en dat zijn zachte tassen. Op de XJ hingen ze op de uitlaat en hebben we er daarom een mooie dikke alu plaat onder gezet. Nu op de Alp is het weer anders. Daar moet hij over de uitlaat heen. Dus daar moet ik wat op verzinnen. Vooral aan de kant van de uitlaat, want aan de andere kant hangt hij er zo overheen. Al is iets er onder misschien wel netjes. Ik ga wel eens kijken.

Offline len_tour

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2013, 17:22 »
Beide vervangen door langere bouten met moeren met plastic tegen het losdraaien. Hoe heten die dingen eigenlijk?

Borgmoer maar loctite kan ook
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #7 Gepost op: 09 april 2013, 17:31 »
Dus daar moet ik wat op verzinnen. Vooral aan de kant van de uitlaat, want aan de andere kant hangt hij er zo overheen. Al is iets er onder misschien wel netjes. Ik ga wel eens kijken.

Mijn ervaring met loshangende tassen is dat bij scherpe bochten je een 'tikje' krijgt wanneer je de bocht in slingert. Resultaat minder netjes sturen. Wanneer alles strak zit rijdt het een stuk fijner, vooral bij haarspeldbochten. De tassen slingeren dan niet heen en weer.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2013, 17:51 »
Mijn ervaring met loshangende tassen is dat bij scherpe bochten je een 'tikje' krijgt wanneer je de bocht in slingert. Resultaat minder netjes sturen. Wanneer alles strak zit rijdt het een stuk fijner, vooral bij haarspeldbochten. De tassen slingeren dan niet heen en weer.

Vast is altijd netter. Maar het is wel makkelijker om ze op die manier vast te zetten om tijdelijk wat te hebben. Uiteindelijk lijkt het me wel gaaf om een setje van die alu dozen op te hangen. ;)

Offline PimW

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2013, 18:12 »
Op mijn WR heb ik een eenvoudig rekje gemaakt om zachte bagage (dat was toen een slaapzak en matje) van mijn zijkappen te houden. Ook ivm de uitlaat.

Constructie bij een alp is wel anders maar het komt op hetzelfde neer. Je moet gewoon een beugel maken ter ondersteuning en die op drie punten (driehoek) met het frame verbinden.


Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2013, 08:58 »
Op mijn WR heb ik een eenvoudig rekje gemaakt om zachte bagage (dat was toen een slaapzak en matje) van mijn zijkappen te houden. Ook ivm de uitlaat.

Constructie bij een alp is wel anders maar het komt op hetzelfde neer. Je moet gewoon een beugel maken ter ondersteuning en die op drie punten (driehoek) met het frame verbinden.

Ja, dacht ik ook. Nou gaat het er alleen nog om welke drie punten ik moet hebben. En ik vroeg me af hoe het vast zat, maar dat weet ik nu.

Offline Bochtenkoning

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2013, 14:23 »
Heb ooit voor mijn CBR1000F een rekje gemaakt om m'n (Motozoom zadeltassen en roltas op de motor te binden zodat mijn zijschildjes niet beschadigd raakten. Eigenlijk hetzelfde doel als bij jou dus. Werkt perfect, heb er al vele reizen zo mee gemaakt.







Rekje kan ook dienst doen als mini tafeltje. Je bindt het erop met een stevige riem en daar overheen gesp je je tassen. De riem haal je onder het zadel door of het standaard TA rekje. Daarmee blijft het rekje prima op zijn plaats, geen zorgen. De beugels aan de zijkant maak je iets breder dan je motor en omhult ze met isolatie voor verwarmingsbuis zodat ze niet krassen. Matje schuim tegen de onderkant van de plank tegen schuiven en krassen op je zadel. Voilá, een low budget rekje voor je Transalp!  :)

Benodigdheden:
- plank, even breed als de achterkant van je motor (of ietsje breder als je wil)
- beugels 4x
- boutjes met borgmoer, 8x
- cv buis isolatie voor de 4 poten van je drager
- matje schuim
Totale kosten? Iets van 15 euro. Klaar in een uurtje.  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 april 2013, 12:24 door Bochtenkoning »
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2013, 15:48 »
Briljant Bochtenkoning! Daar ga ik mee aan de slag. Nou heb ik ook nog een topkoffer, dus ik denk dat die van mij op mijn zadel komt te liggen en dat ik hem dan iets over het rekje laat aansluiten of zo, maar dit gaat hem wel worden. :)


Offline Bochtenkoning

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2013, 21:14 »
Briljant Bochtenkoning! Daar ga ik mee aan de slag. Nou heb ik ook nog een topkoffer, dus ik denk dat die van mij op mijn zadel komt te liggen en dat ik hem dan iets over het rekje laat aansluiten of zo, maar dit gaat hem wel worden. :)

Succes! Geef maar een seintje als je meer wil weten.

Wat ik ook een groot voordeel vond was dat ik op de plaats van bestemming de motor geheel kan 'uitkleden' zodat je weer je originele motor hebt waarna je zonder bagage of (met alle respect V-Twin) een groot rek kan touren.
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2013, 21:43 »
Succes! Geef maar een seintje als je meer wil weten.

Wat ik ook een groot voordeel vond was dat ik op de plaats van bestemming de motor geheel kan 'uitkleden' zodat je weer je originele motor hebt waarna je zonder bagage of (met alle respect V-Twin) een groot rek kan touren.

Dankje. Ik moet eens even uit zien te zoeken waar ik dat foam kan vinden.

V-Twin: Ik had die al gezien, maar ik vind het wel een hele grote stellage. En hij zit dan ook meteen helemaal vast. Ik wil op termijn misschien wel een mooie set alu koffers op de Alp, maar dan wel met een wat smaller rek zonder de houder voor het zwaailicht. ;)
Het tafeltje is nuttig en daarbij kan ik het er snel afhalen en terug naar de 'naakte' fiets.

Offline Bochtenkoning

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2013, 17:28 »
Dat foam had ik uit de binnenkant van een kartonnen doos gehaald waar ICT randapparatuur (hd's) in heeft gezeten. Maar iedere stoffenkraam op de markt of stoffeerderij heeft zoiets wel liggen wat je vaak voor weinig of noppes mee kan nemen.

De rest komt van de bouwmarkt.
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2013, 17:34 »
Vandaag de topkoffer alvast wat verder naar achteren gemonteerd, zodat ik straks het tafeltje vast kan zetten aan de grip aan de voorkant van de baggagedrager. Als dat logisch klinkt tenminste. ;)

Offline V-Twin

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #18 Gepost op: 16 april 2013, 20:43 »
Wat ik ook een groot voordeel vond was dat ik op de plaats van bestemming de motor geheel kan 'uitkleden' zodat je weer je originele motor hebt waarna je zonder bagage of (met alle respect V-Twin) een groot rek kan touren.

Daarom rij ik ook met softbags van Ortlieb  8)

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2013, 21:11 »
Daarom rij ik ook met softbags van Ortlieb  8)

Ja, snap ik. Daar heb ik ook die Givi's voor. Die alu boxen vind ik wel stoer en ze zijn beter waterdicht dan die tassen, maar de tassen zijn er wel sneller af zonder 'sporen' achter te laten.

Offline V-Twin

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2013, 23:17 »
Ja, snap ik. Daar heb ik ook die Givi's voor. Die alu boxen vind ik wel stoer en ze zijn beter waterdicht dan die tassen, maar de tassen zijn er wel sneller af zonder 'sporen' achter te laten.

Dat alu boxen beter waterdicht zijn zou ik niet voor m'n rekening willen nemen. Heb er zat gezien met een laag water op de bodem na een dag rijden in de stromende regen. Die Ortlieb tassen zijn echt perfect waterdicht. Hoeveel regen we met onze trip naar de Balkan/Griekenland/Turkije hebben gehad wil je niet weten maar alles kurk droog.
Het enige voordeel van alu koffers is dat je ze kan afsluiten en wel heel snel open en dicht kan doen om er snel iets uit te halen. Bij die Ortliebs moet je dan toch de 'sluiting' eerst helemaal weer op en afrollen maar daar krijg je na 4 weken echt wel handigheid in  8) ;)

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2013, 23:36 »
Dat alu boxen beter waterdicht zijn zou ik niet voor m'n rekening willen nemen. Heb er zat gezien met een laag water op de bodem na een dag rijden in de stromende regen. Die Ortlieb tassen zijn echt perfect waterdicht. Hoeveel regen we met onze trip naar de Balkan/Griekenland/Turkije hebben gehad wil je niet weten maar alles kurk droog.
Het enige voordeel van alu koffers is dat je ze kan afsluiten en wel heel snel open en dicht kan doen om er snel iets uit te halen. Bij die Ortliebs moet je dan toch de 'sluiting' eerst helemaal weer op en afrollen maar daar krijg je na 4 weken echt wel handigheid in  8) ;)

Ok. Maar jij hebt Ortlirb tassen en ik heb Givi. Daar heb je een hoes voor nodig in de regen. ;) En daarbij vind ik ze niet echt handig laden. Zeker als je herhaaldelijk dingen er in wilt doen en dan weer uit wilt halen. Je moet nooit onderin hoeven zijn. ;)

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2013, 14:39 »
Dat alu boxen beter waterdicht zijn zou ik niet voor m'n rekening willen nemen. Heb er zat gezien met een laag water op de bodem na een dag rijden in de stromende regen. Die Ortlieb tassen zijn echt perfect waterdicht. Hoeveel regen we met onze trip naar de Balkan/Griekenland/Turkije hebben gehad wil je niet weten maar alles kurk droog.
Het enige voordeel van alu koffers is dat je ze kan afsluiten en wel heel snel open en dicht kan doen om er snel iets uit te halen. Bij die Ortliebs moet je dan toch de 'sluiting' eerst helemaal weer op en afrollen maar daar krijg je na 4 weken echt wel handigheid in  8) ;)

Wij hebben alukoffers van Daerr uit munchen, kosten 90,= per stuk (met slotje 100,=) en zijn waterdicht, dat is naar de noordkaap wel bewezen, BAKKEN met regen gehad! Wij hebben er een verstevigingsplaat van alu bij besteld en aan de binnenkant (bevestigingskant) geplakt met siliconenkit om wat meer stevgiheid te krijgen. Ze voldoen echt goed en zijn nog mooi ook! Gaan aan 1 kant open vanaf de bovenkant. Er rolt dus niets uit bij het openen.
Herbert heeft zelf ''rekjes gelast om ze mee aan het givi  kofferrek te bevestigen. Als je bv een hepco en becker kofferdrager hebt, zijn er via Daerr universele adapterplaten te krijgen die je aan de koffrs bevestigd en makkelijk aan de drager kunt maken.
Veel goedkoper dan dit kun je bijna niet kopen. Paar jaar geleden ALLES uitgeplozen op dit gebied.
Hoewel: die koffers van heavy duties (roemenen) zijn ook mooi en totaal met rek zo'n beetje 400,= euro's Of ze waterdicht zijn weet ik niet...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2013, 19:39 »
Foto's Sandra?

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #24 Gepost op: 18 april 2013, 14:04 »
Foto's Sandra?
Doe me je e-mail maar even, 5 x geprobeerd een fotottje te zenden maar krijg continue error zaken in beeld.
Dan kun jij ze evt  in dit topic zetten...?
Grtz san
[img]http://img684.imageshack.us

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #25 Gepost op: 18 april 2013, 16:31 »
Pb gestuurd. :)

Offline Bochtenkoning

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #26 Gepost op: 18 april 2013, 18:11 »
Als je niet zo heel veel mee hoeft te nemen kan dit ook nog een optie zijn?



Zijn de Givi E21 zijkoffers, worden blijkbaar vaker gebruikt op enduromachines als je op afbeeldingen googled op deze koffers.

Vind het ook niet misstaan op een Transalp.... :)



Zonder rek kosten ze op ebay €105,90.
Een rek is bij Heavyduties € 77,- maar het is niet duidelijk of deze koffers hierop naadloos passen.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2013, 19:56 door Bochtenkoning »
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #27 Gepost op: 19 april 2013, 09:56 »
Hmmmm, Bochtenkoning, dan vind ik de oplossing van Sandra leuker. En de koffers zijn even duur. Ik weet niet of ze een rek hebben, maar de koffers zijn €100 met slot, dus dat is een beetje hetzelfde.

Dit is het zijaanzicht van de fiets van Sandra:


De koffer open en Sandra schreef dat ze hem met plastic kast papier (?) had beplakt om geen aluminium vlekken te krijgen van het in- en uitpakken.


Ik vind ze er best netjes uitzien.


En een Albert Heijn tas past er precies in als binnentas schrijft Sandra.

Offline Marcel T

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #28 Gepost op: 19 april 2013, 10:44 »
De koffer open en Sandra schreef dat ze hem met plastic kast papier (?) had beplakt om geen aluminium vlekken te krijgen van het in- en uitpakken.

En een Albert Heijn tas past er precies in als binnentas schrijft Sandra.

transparant kaftpapier (boeklon-folie) aan de binnenzijde is handig. Het vermindert het (grijze/zwarte) aluminiumslijpsel dat vrijkomt aan de binnekant door wrijving.

De AH tas is ideaal (mag ook een ander merk zijn  ;)), geeft nog wat extra bescherming tegen eventueel binnenkomend water (vorig jaar in scandinavie af en toe een klein beetje nattigheid in de koffer) + is heel handig omdat je al je spullen makkelijk kan in- en uitladen.

De reflector is trouwens een goed idee. Die ga ik er ook op plakken.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #29 Gepost op: 19 april 2013, 12:07 »
Ah, boeklon. Dat ken ik dan weer wel. Dat is inderdaad wel handig. De tas vind ik ook wel een goed idee.

Overigens is dit volgens mij de link naar de koffer, toch Sandra? Als je een tientje meer uitgeeft hebben ze hem zelfs van 41 liter. Setje slotjes erbij en je bent compleet. Of nog een montage setje erbij.

Leuk spul voor dat geld. Als dat dan ook weer op dat rekje van Heavyduties past, dan is het allemaal nog niet eens heel asociaal duur. ;)