Auteur Topic: Framepjes maken voor baggage  (gelezen 15383 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bochtenkoning

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2013, 12:10 »
Hmmmm, Bochtenkoning, dan vind ik de oplossing van Sandra leuker. En de koffers zijn even duur. Ik weet niet of ze een rek hebben, maar de koffers zijn €100 met slot, dus dat is een beetje hetzelfde.

Dit is het zijaanzicht van de fiets van Sandra:


De koffer open en Sandra schreef dat ze hem met plastic kast papier (?) had beplakt om geen aluminium vlekken te krijgen van het in- en uitpakken.


Ik vind ze er best netjes uitzien.


En een Albert Heijn tas past er precies in als binnentas schrijft Sandra.



Ziet er inderdaad errug stoer uit...!  :D En de prijs valt reuze mee!
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2013, 23:24 »
Hallo, zojuist terug van een ladiesweekendje Sauerland van Motoport Engbers in Zelhem. De koffers zitten er nu zo'n 15.000 km (continue) op en hebben zich dit weekend week uitstekend bewezen. Het is even wennen in het begin, je bent vrij ''breed''.
Ik haal ze er nooit af, daarom heb ik die grotere ook niet genomen! Die grote koffers zijn wat mij betreft ''too much'' en in dit formaat, ik geloof 36 liter kan echt heel veel in...als vrouw kom ik er ruim mee uit haha
Er is btw tot nu toe nog geen druppel doorgekomen.
De tassen zijn handig omdat ik alles in 1x er uit kan pakken. Als ik nog meer mee wil nemen pak ik het topkoffertje erbij, een tas achterop de buddy kan er ook nog bij...
Leuk dat de reacties zo positief zijn! :)

Grtz San
ps oja, zoals ik al eerder schreef: er is bij daerr een universele adapterplaat te krijgen om achterop de koffer te monteren zodat ze aan een hepco en becker kofferrek bevestigd kunnen worden. Of zelf lassen zoals Herbert dat voor mij heeft gemaakt.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2013, 23:33 »
Ah, boeklon. Dat ken ik dan weer wel. Dat is inderdaad wel handig. De tas vind ik ook wel een goed idee.

Overigens is dit volgens mij de link naar de koffer, toch Sandra? Als je een tientje meer uitgeeft hebben ze hem zelfs van 41 liter. Setje slotjes erbij en je bent compleet. Of nog een montage setje erbij.

Leuk spul voor dat geld. Als dat dan ook weer op dat rekje van Heavyduties past, dan is het allemaal nog niet eens heel asociaal duur. ;)
Ja, dit is de link. Zie overigens dat ze in 3 jaar een tikkeltje duurder zijn geworden, nou ja, nog steeds erg gunstig..
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Paul

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #33 Gepost op: 22 april 2013, 19:42 »
Hallo, zojuist terug van een ladiesweekendje Sauerland van Motoport Engbers in Zelhem. De koffers zitten er nu zo'n 15.000 km (continue) op en hebben zich dit weekend week uitstekend bewezen. Het is even wennen in het begin, je bent vrij ''breed''.
Ik haal ze er nooit af, daarom heb ik die grotere ook niet genomen! Die grote koffers zijn wat mij betreft ''too much'' en in dit formaat, ik geloof 36 liter kan echt heel veel in...als vrouw kom ik er ruim mee uit haha
Er is btw tot nu toe nog geen druppel doorgekomen.
De tassen zijn handig omdat ik alles in 1x er uit kan pakken. Als ik nog meer mee wil nemen pak ik het topkoffertje erbij, een tas achterop de buddy kan er ook nog bij...
Leuk dat de reacties zo positief zijn! :)

Grtz San
ps oja, zoals ik al eerder schreef: er is bij daerr een universele adapterplaat te krijgen om achterop de koffer te monteren zodat ze aan een hepco en becker kofferrek bevestigd kunnen worden. Of zelf lassen zoals Herbert dat voor mij heeft gemaakt.

Is Liesbeth bij
 jou achterin gereden Sandra of bij iemand anders ??

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #34 Gepost op: 22 april 2013, 20:07 »
Wie is Liesbeth?
Er deden 43 dames mee en ken niet iedereen. Geen idee wat er evt. in een andere groep is gebeurd, heb er ook niks over gehoord.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Paul

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #35 Gepost op: 22 april 2013, 22:23 »
met de blauwe kawasaki is achter in 1 van de andere dames gereden toen jullie vrijdag weg zijn gereden, ze konden de kuip nog weer met ductape tijdelijk aan elkaar plakken ze lag bij Anita (van Renzo) op de kamer !
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/37042_336298809826979_1361479683_n.jpg

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #36 Gepost op: 23 april 2013, 10:55 »
Oo, ja ik ken haar wel maar al die namen onthouden .....:angel:....
Tja motorrijden= ogen open houden en afstand houden...verder zeg ik er niks van...een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, dat wel!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Paul

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #37 Gepost op: 23 april 2013, 16:03 »
Oo, ja ik ken haar wel maar al die namen onthouden .....:angel:....
Tja motorrijden= ogen open houden en afstand houden...verder zeg ik er niks van...een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, dat wel!
goed duidelijk dus!en niet net de tomtom klungelen onder het rijden!ze had trouwens voor ongeveer €2000,- schade toch nog !                        nu weer ontopic !

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2013, 21:20 »
Even terug naar baggage. ;)

Inmiddels heb ik zitten passen en meten en heb ik toch besloten om geen rek te maken. Ik ben bezig om een kant van de tassen te voorzien van een stuk RVS als hitteschild. Er zit een centimeter of 4 tussen de tas en de uitlaat, dus dat zou genoeg moeten zijn. Op de andere helft van de tas komt vilt, om ervoor te zorgen dat de tassen de zijkanten niet beschadigen tijdens het rijden. De achterste klittenband van de tassen past precies achter de achterkant van de topkoffer, zodat hij lekker vast hangt en ook niet snel weg te halen is. Dat moet goed gaan.

Nou kan ik van iemand een tanktas overnemen, maar dat is gewoon een universele tanktas. Werkt dat op een TransAlp tank, of moet ik dan naar iets speciaals zoeken?

Offline V-Twin

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2013, 21:44 »
Ik zou voor een Enduro model gaan. Die past beter op een TA. Enduro tassen hebben een hoge achterkant en een lagere voorzijde en dat sluit beter aan op de tank van een TA.

Offline Marcel T

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #40 Gepost op: 26 mei 2013, 17:26 »
Inmiddels heb ik zitten passen en meten en heb ik toch besloten om geen rek te maken. Ik ben bezig om een kant van de tassen te voorzien van een stuk RVS als hitteschild. Er zit een centimeter of 4 tussen de tas en de uitlaat, dus dat zou genoeg moeten zijn. Op de andere helft van de tas komt vilt, om ervoor te zorgen dat de tassen de zijkanten niet beschadigen tijdens het rijden. De achterste klittenband van de tassen past precies achter de achterkant van de topkoffer, zodat hij lekker vast hangt en ook niet snel weg te halen is. Dat moet goed gaan.

Zonder afstandhouders zal je op een gegeven moment je kappen gaan beschadigen (ook met vilt ertussen) vanwege de krachten die via je kappen naar de rest van de motor worden overgedragen. Ik toen ik met hetzelfde idee speelde, na een testritje, besloten om toch een heel goedkoop rek op de kop te tikken als afstandhouder.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2013, 09:57 »
Zonder afstandhouders zal je op een gegeven moment je kappen gaan beschadigen (ook met vilt ertussen) vanwege de krachten die via je kappen naar de rest van de motor worden overgedragen. Ik toen ik met hetzelfde idee speelde, na een testritje, besloten om toch een heel goedkoop rek op de kop te tikken als afstandhouder.

Misschien wel. Maar ik heb nu geen tijd meer om daar achteraan te gaan. En het vilt is nu nog nieuw, dus dat scheelt. Er staan weinig echt goedkope rekken te koop, dus heb ik de tassen maar aangepast. Als ik terug ben uit Londen kijk ik wel hoe het gegaan is en wat ik er daarna nog aan doe.

Offline Marcel T

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #42 Gepost op: 27 mei 2013, 21:45 »
Ik heb toen via een sloperij een rekje op de kop kunnen tikken. Je moet wel een beetje mazzel hebben inderdaad. Bovendien heb ik toen in de winter gezocht, is er toch wat minder vraag.

Goede vakantie!
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2013, 22:44 »
Ik heb toen via een sloperij een rekje op de kop kunnen tikken. Je moet wel een beetje mazzel hebben inderdaad. Bovendien heb ik toen in de winter gezocht, is er toch wat minder vraag.

Goede vakantie!

Ik heb de combinatie van motor-sloperijen en koopjes nog niet echt kunnen vinden. Of misschien ben ik uit andere hobbies niets gewend. Ik vind de prijzen van onderdelen voor motoren nogal stevig. Maar zoals ik al zei, dat zal wel aan mij liggen. ;)

Vakantie is het overigens niet. Het is gewoon voor mijn werk. Normaal gesproken dan stapte ik op de Eurostar naar Londen of soms in het vliegtuig, maar nu heb ik besloten om het eens op de motor te doen. Van hier naar Calais, daar oversteken voor €27 retour en dan naar Londen. Lijkt me wel eens leuk om te doen. :)

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2013, 23:35 »
Ok, vorige week ben ik begonnen om mijn tassen reisklaar te krijgen. Het plan was om een stuk vilt te plakken op het contactvlak tussen de tas en de Alp. Aan de kant van de uitlaat wilde ik ook een soort hitteschild bouwen, zodat de zijkant van de tas niet zou kunnen smelten. Dat heb ik gedaan met twee stalen plaatjes. Een aan de buitenkant en een aan de binnenkant met vier boutjes er doorheen voor stevigheid.


De stalen plaat aan de buitenkant met de boutjes met een laagje siliconen er over.


De tas met het toegevoegde vilt. De andere kant heeft alleen het vilt.

Bij een proefritje bleek dat een geladen tas het niet goed deed tegen de zijkant aan de kant van de uitlaat. Toen ik over een verkeersdrempel ging met 80, duwde hij er zo hard op, dat de voorkant los schoot. Aan de andere kant bleef het prima zitten. Maar goed, ik moest dus een versteviging aan gaan brengen. Een M8 draadeind, wat zelfborgende moeren en een stuk rail leverden een goed resultaat.


Afgewerkt met een paar stukjes buis ziet het er best netjes uit.


Met nette afstand tussen tas en zijkap.


En mijn pakezel staat klaar. :) De tassen hangen nog wat raar, maar ze zijn nu ook leeg. Met alle spullen er in wordt het weer anders. ;)

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #45 Gepost op: 01 juni 2013, 22:21 »
Hoi, ik heb precies dezelfde tassen, ooit gebruikt op de Yamaha XJR oa naar de TT op Isle of Man.
Ik wil je niet ongerust maken, maar de kans is groot dat de stiksels van de draagbanden los gaan scheuren van de tas. Ik had de tassen gewoon zoals het moet over het zadel gelegd en de tassen aan de zijkant laten rusten tegen een kofferrek, vergelijkbaar met wat jij nu doet. De naden waarmee de banden aan de tas zitten scheurden bij mij, op de terugweg. Ik heb toen de kunststof oogjes en handvatten aan beide kanten met elkaar verbonden, gelukkig had ik voor de zekerheid touw meegenomen.
De tassen zijn na terugkomst onder garantie weer kostenloos gestikt dat wel.
Daarna heb ik ze nog wel een paar keer gebruikt maar toen heb ik ze uit voorzorg waar mogelijk aan alle kanten vastgezet.
De kunststof oogjes aan de zijkanten heb ik met racefiets-toeclipbandjes (zijn nog steeds te koop bij zaken als Halfords enzo) vastgezet aan het rek en de handvatten met elkaar verbonden met een nylon band om de druk van de stiksels te halen.....volg je het nog? ::)
Succes!
ps  de tanktas maakte ik vast door een haak van een spin om 1 van die  kunststof hoekjes te maken, de spin onder het balhoofd trekkken en de andere haak aan het 2e hoekje te maken. Uitsluitend magneten vertrouw ik nooit.
Weet niet of dit bij een alp werkt trouwens....bij de yammie wel
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #46 Gepost op: 01 juni 2013, 22:26 »
oja, waarom aam de andere kant ook niet zo'n rail??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #47 Gepost op: 01 juni 2013, 23:22 »
Hoi Sandra,  er gaat zeker touw mee en tie wraps. Ik heb al een paar weken met deze tassen rondgereden op mijn Yamaha XJ600. Ook vol met boodschappen. Toen deden ze het erg goed.  En ik reis niet meteen zware baggage.  Voornamelijk wat kleren en mijn toilettas.  Laptop gaat in de topkoffer. ;)  We zullen zien. Maar zekerheid voor alles. Ik zal nog een extra spanbanden in de tas mikken.  Aan de tanktas zit ook een extra strap die om het balhoofd van de Alpen vast zit. Inderdaad niet alleen op de magneten vertrouwen.

Waarom niet aan de andere kant? De druk is daar lager en ik had nog maar een rail. Een tweede rail komt nog wel.

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #48 Gepost op: 01 juni 2013, 23:45 »
Hoi Sandra,  er gaat zeker touw mee en tie wraps. Ik heb al een paar weken met deze tassen rondgereden op mijn Yamaha XJ600. Ook vol met boodschappen. Toen deden ze het erg goed.  En ik reis niet meteen zware baggage.  Voornamelijk wat kleren en mijn toilettas.  Laptop gaat in de topkoffer. ;)  We zullen zien. Maar zekerheid voor alles. Ik zal nog een extra spanbanden in de tas mikken.  Aan de tanktas zit ook een extra strap die om het balhoofd van de Alpen vast zit. Inderdaad niet alleen op de magneten vertrouwen.

Waarom niet aan de andere kant? De druk is daar lager en ik had nog maar een rail. Een tweede rail komt nog wel.

Succes Arne!
Het scheuren van mijn tas zal wel door AL die spullen komen die ik altijd meeneem, volgens Herbert, zwaaaar overdreven natuurlijk :angel:
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PimW

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #49 Gepost op: 02 juni 2013, 00:17 »
Watskeburt met de enige twee glimmende stukjes chroom van de Alp?

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #50 Gepost op: 02 juni 2013, 08:09 »
Succes Arne!
Het scheuren van mijn tas zal wel door AL die spullen komen die ik altijd meeneem, volgens Herbert, zwaaaar overdreven natuurlijk :angel:
Bedankt Sandra

Watskeburt met de enige twee glimmende stukjes chroom van de Alp?
Geen idee Pim. Ik heb hem zo gekocht. Een vorige eigenaar heeft er iets anders overheen gezet en zilver geschilderd. Maar het werkt, dus ik maak me er niet druk om. Zolang de uitlaat nog goed is.  ;)

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #51 Gepost op: 10 juni 2013, 13:22 »
Omdat ik hier nou toch al met het verhaal bezig was, dan toch maar een kort verslagje van de afgelopen week.

Op maandagavond heb ik de motor gepakt en alles klaar gemaakt om dinsdagochtend vroeg te vertrekken. Dat vroeg werd uiteindelijk kwart voor negen, maar dat had nog ruim genoeg moeten zijn. Alleen had ik me even misrekend in de inhoud van mijn tank en het verbruik van de Transalp. Ik had gedacht dat ik het wel naar Calais moest kunnen halen, maar helaas zat ik 30 kilometer van Calais af al op de reservetank. Dus de weg maar af om een pomp te zoeken. Dat kostte even tijd en ineens had ik nog maar 45 minuten voor het vertrek van de ferry en ik zat nog 25 kilometer van Calais af. Flink het gas er op gegooid en twintig minuten voor vertrek reed ik de vertrekbanen op. (Je moet drie kwartier van te voren inchecken. Oeps...) Ik mocht in een keer doorrijden en de motor kwam achterin de ferry te staan. Later bleek dit een geluk, want ik mocht langs de lege kant zo de boot afrijden en reed als eerste Engeland binnen.



In Nederland, België en Frankrijk was het nog redelijk koud, dus ik had de binnenvoering nog in mijn motorjas zitten. In Engeland was die duidelijk niet meer nodig. Het was daar een stuk warmer. Maar ik wilde een beetje opschieten om mijn kaart voor LeWeb nog op te kunnen halen voor 5 uur. Dus gunde ik mezelf geen stop en ben doorgereden naar Londen.
Ik ben netjes opgevoed op de motor. Of, misschien beter gezegd, tijdens je rijles leren ze je niets over het inhalen van auto's bij verkeerslichten. In Londen is het haast gevaarlijk om het niet te doen. Een motorrijder die voorbij kwam rijden toen ik in een rij auto's stond voor een verkeerslicht gebaarde dat ik er tussenuit moest. Dus ben ik hem gaan volgen. Over de busbanen, links en rechts inhalend en zo schoot ik best op. Later begreep ik dat dat daar de normaalste zaak van de wereld is en dat automobilisten ook verwachten dat je dat doet. Hun rempunt ligt dus eigenlijk op jouw voorwiel, dus je moet gewoon zorgen dat je er niet tussen zit. Natuurlijk kneep ik hem wel even toen ik een politie auto inhaalde over de witte streep in het midden van een tweebaans weg. Maar die agenten leken er niet mee te zitten en haalden mij later weer in met hun lichten en sirene aan.
Als je de Nederlandse wegen gewend bent, dan voel je je wel ineens een hooligan. Ik gok dat Koos Spee een hartaanval gehad zou hebben als hij bij mij achterop gezeten had. Maar als de politie niets zegt, dan voel je je ineens bevestigd in je gedrag en de race door Londen was begonnen. ;)

Ik ben dwars door Londen gereden, dus heb ook Regent Street, Picadilly Circus etc gezien. En natuurlijk ben ik even wezen buurten bij de Koningin, maar ze was niet thuis. Ze had een feestje voor het 60 jarig jubileum van haar kroning. (Al wist ik dat niet tot later die avond.)


(Ja, dat huisje op de achtergrond is Buckingham Palace.)

Natuurlijk raakte ik op een gegeven moment toch gewoon de weg kwijt in Londen. Toen heb ik de offline navigatie van mijn Nokia Lumia 920's maar aangezwengeld om me toch op de plaats van mijn bestemming te krijgen. Terwijl ik de navigatie stond in te stellen, kwam er nog iemand naar me toe die me vroeg hoe hij naar St. Paul's moest komen. Toen ik hem vertelde dat ik dat niet wist, omdat ik niet uit Londen kwam, keek hij mij ongelovig aan. Ik gok dat hij dacht dat mensen op motoren alleen in hun eigen stad rondreden. ;)

Uiteindelijk vond ik het adres en heb ik mijn motor achter een stevig hek gezet met een paar flinke sloten er aan vast terwijl ik naar de LeWeb conferentie ging.


(Genomen tijdens een practice run voordat de conferentie begon.)

Het was een goede conferentie en ik was ook wel blij met de spits in de metro op donderdagmiddag...


Vrijdag heb ik me klaargemaakt om naar de zuidkust te gaan rijden. Maar toen ik wilde vertrekken overkwam me het meest stomme dat je op de motor kunt hebben. Om een of andere reden heb ik de kill switch blijkbaar op 'off' gezet toen ik mijn motor op dinsdag parkeerde. En daarna ben ik dat vergeten. Dus wilde de Alp vrijdagmorgen maar neit starten. Ik heb zelfs nog iemand zo gek gekregen om mij aan te duwen. De tweede persoon die duwde zag het ineens. Daarna sloeg de fiets prima aan, al moest ik wel een beetje choken.
Alles geregeld, dus tijd om te gaan. Omdat ik mijn navigatie wilde gebruiken om me over de kleine weggetjes te leiden en ik geen 12V op de motor heb, had ik besloten om mijn weg Londen uit te vinden door de borden te volgen. Fout nummer 1. Het heeft me een goede anderhalf uur gekost om de goede richting te vinden. Het blijkt dat niet alle straten zo goed in mijn hoofd blijven zitten van een kwartiertje Google maps kijken.
Het was wel een leuke rit met aardig wat toevalligheden. Zo kwam ik op een gegeven moment ineens bij Abbey Road uit. Die ging twee kanten uit en ik koos ervoor om rechts te gaan, omdat ik dacht dat dat mijn richting wel was. Zo kwam ik ook langs de Abbey Road studios en de kerk er tegenover, waar ik de dag ervoor net iemand van ontmoet had. Na nog wat afslagen en wegen, kwam ik uit aan de achterkant van een Harley Davidson dealer waar, waarschijnlijk de enige, Harley Davidson motor koerier van Londen een nieuwe band op zijn voorwiel aan het leggen was. Ik ben gestopt om hem te vragen hoe ik het snelste de stad uit kon komen. Hij gaf me een paar duidelijke aanwijzingen en al snel ging het gesprek over motoren, eBay successen en mensen die glimmende motoren rijden, maar niet weten hoe een boutje er uit ziet. Gezellig dus. ;)
Een kwartiertje later was ik weer onderweg en wist ik nu precies waar ik naartoe moest. Hoewel er nog wat onduidelijkheden bij zaten (hoe ziet Chelsea Bridge er uit??) ben ik in een keer goed gereden en haalde ik onderweg door Chelsea nog een lid van een Amerikaans motorforum in. Toeval bestaat niet. ;) In Bromley beval ik mijn Nokia om mij naar Bexhill on Sea te brengen en om alle grote wegen te mijden. Toen ik de telefoon net had terug gestoken en mijn handschoenen weer had aangedaan, liep er ineens een vos langs. Helaas geen foto dus, maar wel mooi om te zien.
Dat instellen van die kleine weggetjes, dat is wel gelukt. Ik zette de navigatie aan en twee straten verder reed ik Bromley uit en het 'platte' land op. Wat een fantastische weggetjes heb ik voor mijn kiezen gehad. Vaak waren ze niet veel breder dan drie keer mijn stuur en waren het gewoon aan een geregen bochten.


Dit was nog een redelijk brede weg die ook nog twee strepen had. Een kwartiertje later reed ik alleen nog maar wegen zonder strepen en vooral bochten. Zo kwam ik ook op de eerste hairpins uit mijn motor-bestaan en heb me daar heerlijk mee vermaakt. Dan is die Alp toch wel een hele leuke fiets hoor.
Het meest opvallende moment was een verkeersbord dat zei "Schakel hier naar een lage versnelling". Omdat ik een gehoorzame buitenlander ben, deed ik dat natuurlijk direct. Al ging de weg al een hele tijd naar beneden en kon ik het best in een hogere versnelling rijden. Ik had nog niet teruggeschakeld naar 2 of er kwam een blinde bocht naar rechts en de weg werd ineens zo steil als een gemiddelde trap. Wat een uitdaging. Maar de Alp trok me er doorheen en ik voelde me de stuntrijder van de eeuw. Het was een fantastische dag. Ik heb ruim zesenhalf uur op het zadel gezeten voor ik in Bexhill aankwam. En volgens mij kon je mijn smile dwars door mijn helm zien zitten. Maar het was ook goed om de motor te parkeren en op een lekkere stoel op het terras te gaan zitten.


Spot de Alp

Die avond had ik een goede avond met vrienden, een pub en folk muziek voordat ik terug ging naar mijn hotel. De volgende morgen ben ik begonnen met een strandwandeling, even zwemmen in het eigen zwembad en een sessie in de sauna voor mijn full English breakfast. Daarna heb ik op de parkeerplaats van mijn hotel de ketting gesmeerd. Dat is nog een hele uitdaging als je niets heb om de motor op te zetten en geen center stand hebt.
Toen onderweg naar Dover. Het leek wel een beetje op Zeeuws-Vlaanderen, omdat je op dat hele stuk geen vierbaans hebt, totdat je de M20 op gaat voor het laatste stukje naar Dover vanaf Folkestone. Mooie ervaring was wel dat de auto's plaats maken, zodat je ze in het midden van de weg in kunt halen. Zo schiet je wel lekker op.

De grootste uitdaging was de wind. Vooral op de M20 woei het enorm. Het gaf het gevoel als de turbulentie in een vliegtuig, maar dan op de motor. Met mijn relatief weinige ervaring heb ik daar toch wel even wat witte knokkel momentjes gehad. Ik vroeg me af of het even erg was op een modernere motor, maar de andere motorrijders die ik zag voeren met P&O, dus we stonden niet in de zelfde rij. (Overigens, mijn tip, kijk eens naar MyFerryLink waar ik de nacht voor vertrek nog een retour overtocht boekte voor €27.) Dus hoewel de douane eerst dacht dat ik deel was van een groepje van drie motorrijders (een Pool, een Luxemburger en ik), heb ik die andere twee mannen niet meer gesproken.


Maar ik was deze keer wel op tijd.

Ik had eigenlijk gehoopt dat de wind in Frankrijk en België minder hard zou waaien, maar niets was minder waar. De hele E40 had iemand de blazer aan laten staan. Ik voel het nog aan mijn nek. ;)
In België kwam ik in mijn eerste file terecht met de motor. Ik heb het een halve minuut aangekeken en ben toen met mijn Engelse ervaring gewoon maar tussen de auto's door gaan rijden. Al snel haakte een Duits stel bij mij aan en voor ik het wist had ik een treintje achter me hangen met een motor of 8 - 10. Dat deed mijn ego natuurlijk goed. :D Iedereen bedankte ook toen ze mij inhaalden toen ik een tankstop moest maken. Vreselijk irritant trouwens, dat er aan die kant van België allemaal pompen zijn waar je prepaid moet tanken. Weet ik veel hoeveel er in die tank moet. Ik heb geen benzine meter hoor. Bij de tweede pomp kon ik gelukkig ook met mijn creditcard betalen bij een zuil, dus daar was het probleem sneller opgelost. Toen nog een kilometertje of 4 aan file bij Gent voor ik de R4 op kon. Op dat moment kon ik Zeeland al bijna ruiken. ;) Om zeven uur zette ik de motor stil bij een huwelijksjubileum van vrienden waar we gezellig hebben gebarbecued. Ik had er 613 kilometer op zitten, maar belangrijker, ik had in drie dagen ongeveer 20 uur op de motor gezeten. Ik kan eerlijk zeggen dat ik er van genoten heb, dat mijn zadel echt te hard is en dat ik veel heb geleerd over druk verkeer, motorrijden, bochtjes etc.

Ik ben nog geen globetrotter, maar mijn eerste reis zit er wel op. Hoera! :)

Wat heb ik geleerd over mijn baggage? Eigenlijk dat ik toch liever harde koffers wil. De tassen zijn aardig, maar lastig te laden. Dat komt vooral door het kleine gat van de enkele rits aan een keer. Dus wie weet wat ik hierna ga bouwen. :)

Offline Sandra

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #52 Gepost op: 10 juni 2013, 19:19 »
Leuk verslag!
Tied veur een paar Darr koffers?? ;D
[img]http://img684.imageshack.us

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #53 Gepost op: 10 juni 2013, 20:27 »
Leuk verslag!
Tied veur een paar Darr koffers?? ;D
Dankje. Misschien wel. Ligt een beetje aan het budget, want dan zit je toch alweer snel aan een 300 euro met een setje beugels. Dus waarschijnlijk wordt het eerst een andere oplossing. ;)

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #54 Gepost op: 10 juni 2013, 21:43 »
Ja hoor, zodra ik weer op pad ga, dan leer ik weer nieuwe dingen. ;)

Offline Bochtenkoning

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #55 Gepost op: 10 juni 2013, 23:08 »
Wauw, mooi verslag! Erg leuk om te lezen en mooie foto's!  :)
Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #56 Gepost op: 10 juni 2013, 23:14 »
Wauw, mooi verslag! Erg leuk om te lezen en mooie foto's!  :)
Dankje. En ik heb niet eens mijn best gedaan op de foto's. Dat zal ik volgende keer eens meer doen. Ik heb zoveel mooie dingen gezien.

Offline roland65

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #57 Gepost op: 10 juni 2013, 23:18 »
Leuk verslag man! Transalper waardig! Ik zeg insturen!

Offline dropken

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #58 Gepost op: 11 juni 2013, 18:53 »
Kijk dat is me een verhaal en dat met een amerikaans zusje of broertje van de mijne dat doet me goed.
kijk voor harde koffers regelmatig eens op marktplaats of ebay ik heb vorig jaar op marktplaats een drietal koffers met ophangbeugels gescoord voor 20 euro, nu waren de givi koffers niet helemaal top meer maar de beugels wel met knipperlichten eraan en al die had ik ook al op mijn alp maar ik had geen drie dezelfde sloten en daar ging het mij om en de beugels pasten ook op mijn andere honda vandaar.
je moet geen haast hebben maar blijven zoeken dan komt je kans wel een keer.
Givi koffers vind je best wel eens voor betaalbare prijzen ik heb ze al gehad voor 15 euro per stuk in goede kwaliteit en als je de grootste maat hebt past er ook een helm in.
groet Marcel.

Offline arne

Re: Framepjes maken voor baggage
« Reactie #59 Gepost op: 11 juni 2013, 19:42 »
Ik heb alle tijd Marcel. Ik struin rustig tussen de zooi op marktplaats etc. en misschien kom ik wat tegen, misschien ook niet. Ik vind die Krauser K2 serie ook wel leuk. Daar kun je nog eens wat in kwijt. ;) Maar ik zie wel. In maart nog een set Krauser voor 25 laten schieten. Toen was de drang er nog niet zo. In mijn huidige topkoffer past mijn helm prima, maar mijn laptop niet. En aangezien die nogal eens van plaats moeten wisselen, is groter wel prettiger. Maar dat komt vast goed. ;)

@Roland Hmmmm, misschien wel...