Auteur Topic: dB meter, regio Eindhoven  (gelezen 5847 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjen

dB meter, regio Eindhoven
« Gepost op: 09 april 2013, 21:38 »
Ben erachter gekomen dat:

  • mijn mooie Remus Innovation pijp geen e-keur heeft
  • dit ook niet persé nodig is, als ik maar onder de vastgestelde max dB's blijf
  • er wel een soort van db-killer in mijn pijp zit
  • maar de pijp verder wel open is

Ik zoek dus iemand met een dB meter in de regio Eindhoven om te bekijken hoeveel risico ik loop. Wie heeft er toevallig eentje liggen? :)
“Never Stop Exploring”

Offline ron overkleeft

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2013, 21:53 »
Rij effe bij de politie langs Arjen, die helpen je graag! >:D

Offline PimW

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2013, 21:54 »
Dat heb ik met de brommer ook wel eens willen doen en ik denk dat het nieteens zo'n stom idee is.

Wel zou ik even op de fiets heen gaan om te vragen of dat mogelijk is ;D

Anders een cross-zaakje bellen, die hebben ze nog wel eens liggen.

Offline chaos

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #3 Gepost op: 09 april 2013, 21:55 »
op mijn werk in arnhem heb ik er 1 liggen
en elk weekend ben ik in de buurt van eindhoven
jammer dat ik nu vakantie heb ;-)

Offline robgoesdakar

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2013, 22:43 »
Zo'n ding hebben is 1, en dan nog op de absoluut correcte manier meten ..... en daar zit m vaak het hele eieren eten.

Bijgeluiden, verkeerde afstand/hoek/positie, weerkaatstend geluid... Maar ja....,
Volgens mij kunnen zelfs onze jongens van de wetshandhaving niet echt een correcte meting uitvoeren vanwege alle problemen die je hebt om een correcte meting te kunnen uitvoeren.

Maar goed, het geeft je hier dus wel een indicatie of je jezelf ongerust moet maken, of dat je er in ieder geval ruim onder zit.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline V-Twin

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2013, 23:05 »
http://www.geluidnieuws.nl/2012/mei2012/ostendorf/app.html

Jeroen dit gaat niet helpen. Zoals Rob ook al schreef een correcte meting heeft te maken met de plaats van de microfoon tov de uitlaat om geluid van de kleppentrein te minimaliseren, het juiste toerental (staat vaak op het type plaatje op de motor, bij een AT rechts op de verticale framebuis) en de omgeving waar gemeten wordt om geluidsreflectie te voorkomen.

Verkeerd uitgevoerde metingen kunnen zomaar een verschil van 5 tot wel 9 dB opleveren.
Inmiddels kan ik uit ervaring wel zeggen dat als je denkt dat het uitlaat geluid bij 4.500 tpm luider is dan bij een originele pijp dan je al snel in de prijzen valt.
Er zijn gevallen bekend met originele absorpties dempers die na twee seizoenen met redelijk normaal gebruik al over de max norm gingen.
Overigens staat de max norm bij de nieuwere motoren op het kentekenbewijs en anders op het type plaats zoals als eerder aan gegeven.

Offline Two Plugs

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2013, 08:22 »
Arjan... Laat je niet gek maken. Ik rij al meer als 20 jaar met 'illegale' (lees: zonder E keurmerk) Rino dempers op Alp (, Twin en Dero en heb (ook in het buitenland) nog nooit een probleem gehad.
Ook rij ik al een fix aantal jaren mee als motorverkeersregelaar (dus onder toezicht van de politie), nooit problemen gehad.

Denk dat je het ook zelf kunt invullen... Als je zelf al van mening bent 'dat die uitlaat toch best wel erg luid is' je op het randje kunt balanceren... ;)

Andere kant van het verhaal... je zal de diender maar treffen die nét de pet letterlijk verkeerd op heeft!

Het zelf meten biedt echter, zoals hierboven ook al aangegeven, geen soelaas. Eén van de methodes die gehanteerd wordt, is dat je op een bepaalde afstand met een bepaalde snelheid langs twee DB meters moet rijden.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2013, 09:55 »
Dank voor alle reacties. Voor de duidelijkheid, ik zit absoluut nog niet te zweten, zo erg is het allemaal niet :)

Het gaat me ook niet zozeer voor 'hier' (NL), maar meer om het idee dat ik toch wel van plan ben om flink door Duitsland, Luxemburg en Zwitserland te gaan zwerven.

Met de voorkennis dat je géén e-keur hebt, wél een open pijp hebt met een dubieuze db-killer, raak ik toch wel geinteresseerd in het geluidsniveau. Heb gewoon niet zo'n zin in een dikke prent als ik toevallig een keer een fuik inrijd. Die centen besteed ik dan liever aan een mooi pijpje mét e-keur waar ik geen problemen mee krijg...

Post over de apps is wel mooi, laat idd zien dat het lastig is.

Ik heb zelf wel gezien dat Pajic ook geluidsmetingen doet voor 10 EUR. Staat een plaatje en beschrijving bij, volgens mij meten die op de Polizei-methode :)
“Never Stop Exploring”

Offline EDxrv

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2013, 12:01 »
Ik snap niet waarom poltie geen geluidsmeting zou kunnen doen, de overheid schrijft hierover eea via wetgeving voor, dus er is een methode tot vaststelling hiervan.

Statisch meten - Bij politiecontroles langs de openbare weg wordt een zogenaamde 'statische' geluidsmeting uitgevoerd. Hierbij wordt elektronisch het toerental gemeten en er wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden, met een toegestane maximale afwijking van 10 graden. Vervolgens wordt er een sensor op de bougiekabel geplaatst, of als die kabel niet te bereiken is wordt een sensor gebruikt die naast de motorfiets wordt geplaatst en in staat is de elektrische pulsen van de bobine op te vangen en op die manier het toerental van de motor kan registreren. Voor ieder motortype is een toerental vastgesteld waarop moet worden gemeten en voor ieder type geldt een andere geluidsnorm. De controlerende politieagent kan dit toerental opvragen uit de voertuiggegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het toerental wordt ingetoetst op de draagbare computer en vervolgens wordt het gas van de motorfiets drie keer achtereen zover opengedraaid tot de computer aangeeft dat het juiste toerental is bereikt. Er wordt drie keer gemeten en de hoogste waarde geldt als definitieve metingsuitslag. De uitslag van de meting komt op een keurig 'kassabonnetje' uit de computer.

Bron: site Motor Actie Groep.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2013, 22:43 door Eduardxrv »

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2013, 15:00 »
Ow, ik wist niet dat dit zo'n uitgebreide test was. Ik was een beetje in de veronderstelling dat ze gewoon ff zo'n metertje achter je uitlaat houden op 50cm en dat is het dan. Iets wat ze even makkelijk tussendoor doen is als ze je ff aan de kant zetten.

Hmmm...

Overigens meet Pajic dus op de methode die Eduard aangeeft.
“Never Stop Exploring”

Offline voorstad

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2013, 16:28 »


Eerst een voorzichtige meting met een app op je telefoon voor je naar het politiebureau rijdt?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2013, 17:05 »
Hmm. Ik moet het eens bedenken, maar overweeg om de uitlaat terug te monteren.

Reden dat ik hem er sowieso even af had gehaald, was omdat hij onderaan (bij de voetsteun) niet helemaal dicht was. Bij het demonteren ben ik ook helemaal geen pakking tegengekomen zoals deze:



Dat is waarschijnlijk de reden dat ie ook niet helemaal lekker zit. Zit echt speling op.

Ik heb er eentje gevonden bij CMSNL, maar weet niet of hij past. Nergens kan ik maten vinden. Daarnaast is de levertijd bij CMSNL niet altijd top.

Heeft iemand toevallig nog zo'n pakking liggen?
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2013, 17:50 »
als je een after market uitlaat heb van rvs is er vaak geen pakkingbus nodig omdat die ruimte er niet is,

de pakkingbus die jij laat ziet is er voor de originele uitlaat

ik heb deze wel liggen maar nogmaals heb ik twijfels
 of die er wel inpast
nogmaals een originel uitlaat geeft jou  de beste garanties dat je binnen de normen blijft.

(ps, ik heb ook een rino uitlaat  en ook door de landen heen gekacheld waarover jij spreekt.

dof geluid is minder problematisch dan dat jankerige
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2013, 18:23 »
De aansluitende pijp naar de einddemper heeft een paar keer een verloop ingelast. Desondanks is de aansluiting onderaan (net na de bocht omhoog, bij de voetsteun) heel erg ruim. Zo ruim dat het met gemak over elkaar valt, geen enkele klemming. Zit gewoon echt los, zelfs met een klem eromheen.

Waffie, zou je voor mij de binnen-, en buiten diameter van de pakking kunnen meten? Ik weet niet helemaal zeker of het horizontale stuk richting cilinders helemaal origineel is. Met de binnen diameter weet ik dus of hij er bij mij goed overheen valt. Met de buitendiameter kan ik zien hoe het deel naar demper zou passen.

Mijn lieftallige wederhelft was zo aardig om even te assisteren, dus wat foto's gemaakt. Op de tweede foto kan je zien dat het uiteinde al behoorlijk ingebogen is. Zoveel, dat het alleen aan de spits aansluit.





“Never Stop Exploring”

Offline Stelvio.

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2013, 19:30 »
Hoi,

op de site van Louis.dehttp://www.louis.de/_1086f6ec0d39d11a3dcedf8282150ce771/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10042960 staan de binnen en buitenmaten er bij.Heb daar ook voor mijn varadero pakkingen gekocht en ze pasten perfect.

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #16 Gepost op: 10 april 2013, 20:10 »
Stelvio, bedankt voor de tip. Heel waardevol!

Meteen even aan het meten geslagen:

  • Uiteinde middenstuk naar de cilinders = 38mm
  • RVS stuk naar de einddemper is aan de spits nu gebogen op ~39.5mm, dus idd te groot
  • aan het begin van het "knijpstuk" is de buitendiameter 48mm
  • wanddikte van het knijpstuk is 2mm
  • Zonder hard te knijpen, is de binnendiameter dus ~44mm
  • lengte van de inkeping is ~25mm

Volgens Louis is de maat voor de XL600v 38x44x25 (binnen/buiten/lengte). Al met al denk ik toch wel dat zo'n pakking uitkomst gaat bieden om het netjes dicht te krijgen.

Ad, als jij hem even nameet en het klopt, wil je dan even aan de bel trekken? :)

 
“Never Stop Exploring”

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2013, 11:53 »
Pakking is inmiddels gemonteerd. Het openbuigen van de linkpijp was even een dingetje, maar nadat ik hem lekker warm gestookt had lukte dat ook.

De standaard pakking kon ik er vrij eenvoudig op spierkracht indrukken. Ook op middenstuk van de uitlaat paste het mooi. Netjes de klemmen er omheen en nu istie mooi dicht.

Het effect is goed voelbaar tijdens het rijden. Motor rijdt een stuk 'soepeler', waarschijnlijk door de betere druk opbouw. Het geluid is zeker niet minder geworden, gevoelsmatig wel wat dieper. Ben alleen nog steeds benieuwd naar de dB's. Maar dat komt nog wel een keer ... :)
“Never Stop Exploring”

Offline Timy

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #18 Gepost op: 14 april 2013, 18:41 »
Gewoon RDW bellen en afspraak maken, zal mogelijk iets kosten maar niet de wereld.

En daarnaast kan je ook gerust naar het politiebureau hoor. Eerst bellen want bij de meeste eenheden hebben alleen de verkeersgroepen er een!
Het enige risico wat je loopt is dat je erna naar huis moet lopen. En die kans acht ik ook enorm klein, zal eerder advies zijn om hem maar te wisselen bij overschrijding.

In NL wordt er overigens weinig gecontroleerd maar als dat wel gebeurd ben je al snel het 'bokkie'. Een, voor je gevoel, kleine overschrijding kan klauwen met geld kosten (milieueisen). Heeft m.i. weinig te maken met de pet maar meer met de wet   ;)
Heb er ooit ns iets overgeschreven in de Transalper, geen idee of dat nog makkelijk terug te vinden is.

Leuk weetje: Heb mijn demper (BSM Future) laten checken bij de politie en was een overschrijding van 2dB. Wel mee doorgereden en in Oostenrijk werd ik staande gehouden. Begon dus al peentjes te zweten maar kreeg alleen een prent voor de snelheid, had een bord gemist  :-\. Hierop gevraagd of ik mijn uitlaat mocht laten meten (meetspul stond klaar). Dit was geen probleem en zou ook geen probleem worden. Bij meting....zelfs 2 dB onder de marge die zij hanteerden  :o ;D
Als het asociaal is zal het geen grote problemen opleveren, de aso's worden er wel snel uitgevist. Dit kan jij het beste inschatten dus  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2013, 22:07 »
Ik heb vanavond eens een berichtje naar het RDW gestuurd met de vraag of een meting mogelijk is. Ik zal dit topic blijven updaten over de verdere afloop :)
“Never Stop Exploring”

Offline Arjen

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2013, 15:03 »
-----Original message-----
From: Info <info@rdw.nl>
Sent: Thu 25-04-2013 13:25
Subject: RE: ander onderwerp [#251995]
To: Arjen 
Geachte heer,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Helaas kan ik uw vraag, over de statische db-meting, niet beantwoorden. Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de medewerkers van het RDW keuringsstation in Veldhoven die uw vraag in behandeling zullen nemen. U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Afwachten dus :)
“Never Stop Exploring”

Offline TWIN_HILL

Re: dB meter, regio Eindhoven
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2013, 22:43 »
Laatste post is al weer een tijd geleden, bij toeval zelf een moemntje gehad.
Heb een arrow demper zonder db killer maar met E keur..... geen probleem werd mij te verstaan gegeven. Zolang er een E keur op zit wilde ze zich er niet eens in verdiepen. Lang leve europa!

Kreeg wel de boodschap dat zonder E keur het anders afgelopen zou zijn...... oke... mijn dank en tot ziens... ;-)