Auteur Topic: XL700V slaat stationair af  (gelezen 5014 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Modena

XL700V slaat stationair af
« Gepost op: 14 april 2013, 22:04 »
Hallo allemaal,

Sinds ik m'n Alp weer uit de winterslaap heb gehaald (half maart) slaat deze bij stationair toerental af.
Dit doet ie niet bij koude, maar alleen bij warme motor.

Je hoort hem eerst een paar keer een misslag maken en na een aantal keren slaat ie af. De motor start dan ook weer slecht en wil geen toeren maken. Met als gevolg dat ie weer afslaat.
Als je hem dan weer start dan loopt ie weer redelijk. Zodra de motor op toeren loopt is er niks aan de hand.

Hij heeft sinds half oktober stil gestaan. Ik heb inmiddels verse benzine erin en een behoorlijk stuk er mee gereden. Ik heb het idee dat de Alp nu iets minder snel afslaat maar dat kan ook toeval zijn.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Offline robgoesdakar

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2013, 22:37 »
klinkt  inderdaad een beetje als vuil. Zeker na een relatief lange periode stilstand.

Een busje injectie reiniger kan misschien ook nog helpen.
Als dat niet helpt, dan zou het al snel naar een defecte sensor (een van de vele  :-\ ) kunnen wijzen, maar zeker omdat je het gevoel heb na verse benzine al minder last te hebben dat het gewoon vuil is.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Modena

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2013, 12:36 »
Bedankt voor de reactie.

Ik kreeg zelf nog een ingeving, zou het ook aan de bougies kunnen liggen?

Offline V-Twin

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2013, 13:42 »
Ik zou eerst maar eens het resultaat van een reinigingsbeurt afwachten. Als er normaal onderhoud aan je motor wordt uitgevoerd is een bougie niet het eerste waar je aan zou gaan denken.

Moderne benzine is minder stabiel als jaren geleden. Hetgeen zich o.a. uit in snellere veroudering en gomvorming. Als je nu de volgende keer je motor voor een langere tijd in de stalling zet, dan altijd met een volle tank en een flesje Forté oid erin en even laten draaien zodat het reinigings/beschermingsmiddel ook in de injectoren komt.
Ik vermoed dat je injectoren wat vervuild zijn en daarom, met name bij stat. toerental wat minder fijn verneveld met mogelijk afslaan tot gevolg.

Succes.

Offline Modena

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2013, 08:10 »
Ik heb gisteren meteen injectie reiniger gehaald en ben er mee gaan rijden.

Resultaat:
- De Alp slaat nog af, maar dit duurt langer
- Na het afslaan kan ik meteen weer starten en dan loopt ie weer normaal en slaat niet gelijk weer af.

Het lijkt een stuk beter.
Vanavond maar weer verplicht een stuk rijden  :P
Ik hou jullie op de hoogte ;)

Offline Modena

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2013, 20:10 »
Vanavond nog een stuk wezen rijden.
Toen ik thuis kwam heeft de motor circa 5 minuten probleemloos stationair gedraaid.

Ik kan zeggen: "problem solved" :D

Bedankt voor de tip ;)

Offline V-Twin

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2013, 21:37 »
Kijk dat is mooi.
Je weet nu direct wat je eind van dit jaar moet doen  8) ;)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2013, 19:38 »
Ik heb precies hetzelfde met de motor van mijn vriendin, koude motor lijkt ok, hoe warmer de motor wordt hoe lager de stationair totdat ie gaat stotteren in de stationair en afslaat. Ik kan hem op gas wel aanhouden maar niet in de stationair laten komen. Dacht eerst accu op sterven na dood na lange winter maar nieuwe accu heeft het niet opgelost. Zal er ook eens een fles forte doorgooien en verse benzine erin doen. Tank zit nog bijna helemaal vol dus die zal ik moeten leegpompen...zucht.... Dat krijg je met die koukleumen die 's winters niet doorrijden.... :-)

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Arjen

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2013, 11:37 »
Ik wil die tank ook wel even voor je leegrijden hoor :)

Verder zou ik even kijken naar de instelling van stationair toerental...
“Never Stop Exploring”

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2013, 11:54 »
Je bent welkom Arjen :-)
Ik heb er nu wat liters versebenzine en motorreiniger doorgedraaid maar niks, hij pruttelt nu ook als ie koud is en wil gewoon niet aanblijven. Boven de 3000 toeren krijgt ie opens lucht (of benzene) en loopt ie weer mooi.
Ik blijf nog even benzene en reiniging er door draaien..... anders wordt het de boel eens openmaken en kijken er er iets anders loos is. Maar omdat ie op toeren gewoon mooi draait zou ik zo snel niet weten waar naar te kijken.
Staionair stellen; het is de inspuiter en ik kan zo snel niet iets van een stationair stel schroef or wartel vinden????
Ik heb de achterste bougie eens losgehad, mooi mat zwart, alsief ie goed rijk loopt, dit zou op luchtfilter kunnen duiden maar juist op hoge toeren loopt ie het best.

Groet,
Marc
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2013, 13:25 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2013, 14:20 »
Nou, tijdje niets aan deze fiets gedaan. Hij wil nog steeds niet echt lopen en nu krijg ik FI 13 error. Voorste injector isuse.
Hij drriat op een gegeven moment in noodloop en loopt dan op beide cylinders..... Injector schoongemaakt, niks loos. Ik zag wel dat de bougie kap op de voorste cylinder kapot was en heb deze vervangen.. geen verschil. Zou die injector een klap kunnen gehad van die kapotte bougie kap? Kan FI 13 van iets anders komen?
Dank,
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Arjen

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2013, 23:44 »
Deze link:
http://www.motorkari.cz/upload/files/manualy/3450_ta-xl700v-service-manual-1.pdf

Pagina 5-17. Staat ook bij wat je door kan meten. Kan goed een stukje electronica zijn wat naar de hemel is gegaan :)
“Never Stop Exploring”

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2013, 09:34 »
Dank je Arjen,

Zal dat eens grondig doorlezen.

Groet,
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2013, 09:02 »
HHMMM..... gewoon een los vacuum slangetje..... is al een tijdje opgelost maar dacht het toch maar even te melden. Ik denk dat bij het monteren van de scott oiler er iets te veel trekspanning op het vacuum slangetje is gezet. Het slangetje verdwijnt achter een zwart kapje aan de rechterzijde en de aansluiting daar zie je dan een beetje over het hoofd. Alles loopt weer lekker en soepel :-)
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Goobi

Re: XL700V slaat stationair af
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2014, 22:42 »
Oud topic maar dank voor de info! Die kwam goed van pas toen ik met mijn XL700V precies hetzelfde probleem kreeg: niet lekker lopen en stationair bijna meteen afslaan :o . Met Rob (www.motorbandenzaak.nl) na enig zoeken de oorzaak gevonden: het vacuümslangetje was gescheurd bij het T-stuk waar de Scottoiler op aangesloten zit. Vervangen door een nieuw stukje slang en probleem opgelost.
 
Groet,
Geert-Jan
XL 700 V Transalp (2008, blue)