Auteur Topic: Schroefjes dashboard  (gelezen 1644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MJB

Schroefjes dashboard
« Gepost op: 14 april 2013, 23:20 »
Beste mensen,

Op mijn XL600V uit 1999 mis ik één van de schroefjes waarmee mijn dashboard vast zit (linksboven). Omdat sommige andere schroefjes ook ietwat geroest zijn leek het mij wel handig de hele handel maar gelijk te vervangen, anders ziet zo'n verschil er ook niet uit.

Maar, hoe zitten die schroefjes van het dashboard precies vast? Het schroefje rechtsboven draait vrij los en komt ook niet vaster of losser te zitten. Ik zie in het gat waar het schroefje linksboven zou moeten zitten ook geen schroefdraad zitten. Ik gok dat er een soort busje met schroefdraad zou moeten zitten waar de schroef dan in zit? En dat deze er aan die kant dan uit gevallen is?

Van mijn Haynes wordt het allemaal niet veel duidelijker, dus ik ben maar op CMSNL gaan zoeken. Daar kom ik uiteindelijk hierbij terecht. Is dit wat ik moet hebben om m'n dashboard weer vast te zetten? En zijn die ook nog gewoon weer te gebruiken als ik alles los schroef en ze er niet helemaal versleten uit zien?

Zijn dit overigens redelijk universele dingen die ik ook gewoon bij 'n motorwinkel of misschien zelfs de Brezan zou kunnen halen of is dit echt iets unieks van Honda? Bestellen duurt ook weer niet extreem lang, maar als het zou kunnen rij ik morgen gewoon naar een winkel voor zo'n ding.

Alvast bedankt!

Offline The Headless Horseman

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 08:59 »
Je bedoelt de schroefjes waar de dashboardcover mee in de kuip geschroefd zit?

Die zitten idd in busjes die weer in het plastic geklemd zitten.
De busjes kunnen (na een keer te vast draaien) idd doordraaien in het plastic  :-\

Boeltje demonteren, busje vastlijmen met goede lijm en het spul werkt weer  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2013, 09:50 »
Louis.de heeft een setje wat gewoon past. Inclusief de rubbertjes.
Scheelt 50 % in de kosten.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2013, 10:48 »
FF samenvatten er zijn twee smaakjes voor de bevestiging met de kuip.

1 Die met het rubbertje voor het ruitje en de verbinding tussen top  zijkuip en het dashboardplastic en de zij(onder)kuip. Deze zijn vrij universeel.
2 Een busje wat in het plastic gelijmd zit. dit zijn de bovenste twee naast de tellers. Deze komen vrij vlot los en moet je dan weer vast zien te lijmen. Ik doe dat met aceton. Het ABS word week en wanneer het weer hard wordt zit het weer vast. Kijk wel uit met druppen.

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2013, 11:49 »
Citaat
Ik doe dat met aceton. Het ABS word week
Ik los een stukje Lego op en laat dat in de opening lopen. Dan het busje erin.
Muurvast
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline MJB

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2013, 12:17 »
Bedankt voor de vlotte reacties!

@len_tour: Het gaat dan inderdaad om dat tweede, die busjes die in de voorkuip gelijmd zitten waar de schroefjes naast de tellers in moeten komen. Het busje rechts lijkt er nog wel in te zitten, maar draait los in het plastic. Links zit helemaal geen busje en geen schroefje meer, dus die moet ik sowieso weer hebben.

@Oldtimer: Louis.de heb ik al wel eerder wat besteld, prima winkel wel. Alleen is het wel een beetje lastig zoeken af en toe, zeker met dit soort specifieke onderdelen. Een remschijf en -blokken waren de vorige keer snel gevonden, maar zoiets als dit lukt me niet zo snel. Zo'n busje zelf kost niet zoveel, het zijn de verzendkosten die de kosten lekker opdrijven :(

Offline Oldtimer

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2013, 12:59 »
Ik bestelde gewoon een heel setje en volgens mij vielen die verzendkosten wel mee.
voor een hele set  ( 12 stuks compleet ) incl porto zo'n 12 a 13 euro euro.
Als ik de boutjes en rubbers bestelde via dealer was ik 4 euro per setje kwijt.
Zal vanavond even kijken of ik de bestelling nog heb.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline Oldtimer

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline MJB

Re: Schroefjes dashboard
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2013, 19:54 »
Thanks, die zocht ik! Straks thuis maar even bestellen!