Auteur Topic: Inhouden motor  (gelezen 4344 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ketchup

Inhouden motor
« Gepost op: 15 april 2013, 20:47 »
Beste!

Ik zal mij als nieuw forum lid eerst even voorstellen.
Ozzy, 21 jaar en ben sinds 6 maandjes in het bezit van een Transalp 600 uit 96.  Rijdt heerlijk! zeker vergeleken met de (moderne) lesmotoren. Alleen zoals de titel al zegt zit ik met een probleempje.

Tijdens het accelereren boven de 70km/h en rijden op de snelweg houd de motor in/gaat stotterend accelereren.
Soms is het zo erg dat ik met vol gas aan het vertragen ben omdat het vermogen gewoonweg volledig wegvalt en daarna weer terugkomt.

Het valt me op dat het probleem erger wordt naarmate het brandstofniveau in de tank omlaag gaat. Ik dacht dus misschien dat er vuil in de tank zat en heb dus de tank eraf gehaald en bekeken, ook de fuel selector heb ik uit elkaar gehaald en de fuel strainer screen nagekeken, maar dit bleek allemaal in orde.

De toerenteller doet het zover ik weet altijd goed en heb volgens mij nog nooit het gevoel gehad dat de motor op één cilinder liep. Is het dan zo dat het probleem niet bij de CDI zit? of kan dat alsnog? Het manual suggereert namelijk dat het probleem wel bij het ontstekingssysteem moet liggen, maar omdat bij mij de kennis ontbreekt heb ik geen idee wat ik wel of niet moet geloven.

In augustus ga ik met de motor naar Schotland en zou het probleem graag willen oplossen voor die tijd, het is al een keer voorgekomen dat ik op de snelweg de vluchtstrook moest opzoeken. Kort daarna sloeg de motor af. (misschien was de brandstof wel op!? maar kort erna startte hij weer gewoon, ben toen wel verder gegaan op reserve)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zit 'm soms echt te knijpen op de snelweg.

Mvg.


Offline robgoesdakar

Re: Inhouden motor
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 20:54 »
Misschien even een hele eenvoudige..., maar hoe zit je tankdop erop ?
Pijltje moet naar voren wijzen...... Zo niet, dan zuigt de tank vacuum, en heb je dus wel mogelijk brandstof toevoer problemen.

Maar goed, brandstof niveau moet verder geen issue zijn. Bij de 600 alp heb je geen brandstof pompen e.d.

Mogelijk een vuiltje in de carborateurs ??
Kan me voorstellen dat het soms spannend wordt op de snelweg.

Verder gewoon ook even een lekker beurtje geven (Bougies, luchtfilter, oliefilter, olie e.d.)
En controleer ook even of de choke kabel wel lekker loopt (alhoewel ik daar meer stationair problemen zou verwachten)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Inhouden motor
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2013, 21:05 »
Van je kraan loopt een slangetje naar de cilinderkop. Is die niet lek/poreus? Heb ik gister en vanmiddag last van gehad.
Bij mij ging hij bij lage toeren moeilijk lopen, slagen missen tot hij weer oppakt en prima door accelereert. Op hogere toerentallen ook geen last.

Bij twijfel gewoon vervangen. Dat zou verband kunnen hebben met het brandstof niveau. Misschien dat meer of minder druk (door de hoeveelheid brandstof) op de kraan verschil maakt.
Er zitten twee tuutjes op de kraan trouwens, slang moet wel op de juiste zitten! Maar anders kom je niet veel verder dan de hoek van de straat....

Anders ga je inderdaad richting de carburateurs en de ontsteking. Carburateurs kun je nog leeg laten lopen. Als er een beetje water in de vlotterbak staat wilt hij bij vlot optrekken stotteren/afslaan. Er zitten twee aftap schroefjes op de vlotterbakken.
Memebranen in de carburateurs kunnen stuk zijn, maar volgens mij moet je dan veel meer last hebben.

Offline Driepinter

Re: Inhouden motor
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2013, 23:15 »
Ik zou toch eerst je CDI checken door ze even om te draaien.  Even je zadel eraf en de stekkertjes omdraaien, als dan tijdens stotteren je toerenteller nog niet raar doet heb je dat uitgesloten.

Dat is maar heel weinig werk, en die dingen gaan gewoon vaak kapot.
Want hoe zeker weet je dat hij niet op één cilinder loopt? De symptomen die je noemt passen er wel bij.
Voor ik aan de carburateurs ging klooien zou ik dat zeker even uitsluiten.

Offline Ketchup

Re: Inhouden motor
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2013, 23:54 »
Bedankt voor jullie reacties en tips!

ik zal eerst de stekkertjes omdraaien om de CDI's te testen, ik hoop toch niet dat het daar aan ligt want volgens mij is dat best een dure grap.

Voor zover ik weet zet ik de tankdop er altijd met de pijl naar boven op, dus als het goed is kan het daar niet aan liggen.
Ik zal het vacuüm slangetje even nakijken en dan ook gelijk maar vervangen, dan kan het daar ook niet meer aan liggen.

Verder heb ik nog niet naar de carburateur gekeken dus dat zal ik ook doen als al het voorgaande geen resultaten hebben opgeleverd.

Ik laat het weten of het gelukt is of niet!

gr.

Offline arne

Re: Inhouden motor
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2013, 07:28 »
Misschien even een hele eenvoudige..., maar hoe zit je tankdop erop ?
Pijltje moet naar voren wijzen...... Zo niet, dan zuigt de tank vacuum, en heb je dus wel mogelijk brandstof toevoer problemen.

Geldt dat voor alle Transalp's? Toen ik die van mij kocht stond het pijltje naar beneden en dat heb ik dus zorgvuldig zo gehouden...

Offline Marcel T

Re: Inhouden motor
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2013, 07:43 »
Geldt dat voor alle Transalp's? Toen ik die van mij kocht stond het pijltje naar beneden en dat heb ik dus zorgvuldig zo gehouden...

Ja.
De enige uitzondering zou kunnen zijn dat je een aangepaste tank hebt.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Arjen

Re: Inhouden motor
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2013, 23:17 »
Mijn "pijltje" staat al 3000km naar achteren te wijzen. Tank is helemaal standaard. Transalp is van '97.

Waar heb je de informatie van het vacuum vandaan?
“Never Stop Exploring”

Offline jeroen emke

Re: Inhouden motor
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2013, 23:49 »
pagina 23
still no angel found who flies at the same speed

Offline arne

Re: Inhouden motor
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2013, 23:51 »
Mijn "pijltje" staat al 3000km naar achteren te wijzen. Tank is helemaal standaard. Transalp is van '97.

Waar heb je de informatie van het vacuum vandaan?

Ik heb net even de Duitse versie van de handleiding van de 92 Transalp zitten lezen op de Duitse Honda site en daar zeggen ze inderdaad ook dat het pijltje naar voren moet wijzen. Ik had vaag het gevoel dat de mijne ook iets inhield, maar na het omdraaien van de tankdop niet meer. Psychologie of waarheid? Jij mag het zeggen. ;)

Offline Brombeer

Re: Inhouden motor
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2013, 23:54 »
Ik gok op een brandstof tekort. Een vlotterkamer die te langzaam vult? (naald zit vast).

(eerst die cdi-stekkers maar wisselen, da's stukken minder werk)


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: Inhouden motor
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2013, 15:17 »
Ok... ik stond vanochtend toevallig aan de pomp en heb hem nu ook eens netjes naar voren laten wijzen.

Het staat idd zo in de handleiding. Ik zie alleen geen verwijzing naar mogelijke vacuum problemen. Ik heb snel naar de dop gekeken, maar zie geen bijzonderheden waarom hij in een andere stand wel/niet vacuum zou trekken. Ik ga het nu eens proberen met het pijltje voorwaarts. Kijken of het werkt ;)
“Never Stop Exploring”

Offline Ketchup

Re: Inhouden motor
« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2013, 14:32 »
Oke ik ben gaan kijken naar de cdi units. Maar er zit er bij mij maar 1, waarschijnlijk twee cdi units in een enkele behuizing. Het lastige is dat de kabelboom die er naar toe gaat ook 1 geheel is. Ik kan de stekkers dus niet omwisselen. Ik durf ook niet alle kleine stekkertjes los te gaan halen want ik zou niet weten wat waar moet.
Is er nog een andere optie om te kijken of het daadwerkelijk aan de cdi ligt? of moet ik gewoon een nieuwe cdi kopen om daar achter te komen?

Offline Oldtimer

Re: Inhouden motor
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2013, 21:59 »
Beter is om iemand te vragen die dezelfde heeft om even om te wissselen/testenm.
CDI's zijn nogal prijzig.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Inhouden motor
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2013, 01:07 »
Je kunt de iso-tape een stukje afwikkelen om ruimte op de kabels maken. De Stekkers passen maar op 1 manier op de cdi-unit, kun je niks aan verkeerd doen (blokje van 4 en blokje van 2 met unieke pasvorm).

Nieuw iso-tape kun je naderhand weer om de kabelboom wikkelen.

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Inhouden motor
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2013, 01:59 »
ik heb wel een exemplaar om te proberen en dus te vergelijken

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ketchup

Re: Inhouden motor
« Reactie #16 Gepost op: 22 april 2013, 20:24 »
bedankt nogmaals voor de reacties! En Ad, dat zou geweldig zijn! ik stuur je een PM voor wanneer ik langs kan komen.