Auteur Topic: Inhouden en afslaan xl 600  (gelezen 9792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inhouden en afslaan xl 600
« Gepost op: 16 april 2013, 14:20 »
En ook mijn Transalp uit 94, de XL 600 V,  heeft deze kuren. Eerst alle andere Topics gelezen, maar allemaal net iets anders. Loop al een tijdje te klooien eraan.

De storing. Koude start, prima. Loopt mooi. Na een paar honderd meter begint hij in te houden. Dat wordt steeds hardnekkiger. Maar doortrekken doet hij wel. Vonk op alle bougies. Dan op 1 cilinder lopen, geen vonk op achterste cilinder. En de motor smoort als je nu het gas opentrekt.

Gedaan.
Nieuwe originele Honda CDI's
Choke kabels goed schoongemaakt.
Vacuum schuiven carb gecontroleerd.
Massa nagekeken en schoongemaakt.
Membramen benzinekraan vernieuwd.
Vacuum slangen bekeken.
Bougies bekeken.
Compressie is 13 a 14 op beide cilinders
Bobines gewisseld.

Ik word er gek van. Met een proefrit reed ik zondag samen met mijn broer, hij op een andere Transalp. En prompt loopt die van hem nu ook op 1 cilinder. Net die van hem weer gestart, loopt nu op 2 cilinders stationair. CDI's gewisseld maar toerenteller bleef netjes werken. Nu eens kijken of ie van hem ook gek gaat doen als de motor warm gereden is.

Iemand een idee ? Ik focus me op het feit dat de storing komt als de motor maar een beetje warm is. En ik denk elektrisch. Eerst nu en dan geen vonk en na wat langer rijden helemaal geen vonk. Dus iets waar stroom doorheen gaat en warmte ontwikkeld.

Offline EelkoL

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2013, 14:31 »
Hmm, ik heb een keer zoiets gehad op een andere motor, toen lag het toch aan de bobine, die ging slecht functioneren toen hij warm werd. Misschien wisselen van de bobine + bougiekabels met een TA die wel lekker loopt?
'99 TA

Offline Oldtimer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2013, 14:43 »
Citaat
Bougies bekeken.
s
Even vervangen zou ik zeggen in plaats van bekijken.
Je zult de eerste niet zijn die erachter komt dat de bougie doorslaat als hij warm wordt.

En waarom alleen electrisch. De symptonen kunnen net zo goed met brandstof te maken hebben hoor.
Verder : aanzuigrubbers van de carb niet poreus/hard
Bobines wisselen ?  alleen als je zeker weet welke cilinder dan niet werkt.
Loop ook even de aansluitingen/stekers na die vanaf de zekeringkast naar de boubines lopen.

Tip  ;D
Vergelijk nooit de problemen van een andere motor met die van jezelf. Je loopt anders gillend weg.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2013, 14:48 »

Reaktie op bericht 2

Ja, dacht dat met die van mijn broer te doen. Tot zondag zijn motor gek ging doen. Ik ga dan nu maar kijken of zijn achterste cilinder uitvalt, indien niet. Dan zet ik zijn bobines op die van mij.

Toen ik mijn eigen bobines wisselde was de motor koud, en liep ook op vier bougies. Dus nu weet ik dat ik langer had moeten wachten. Maar ik heb hem in een garage best wel een tijdje stationair laten lopen.
Maar wat vreemd blijft is dat bij mij beide bougies achter, dus 2 bobines van de vier tegelijk uitvallen. Dus ik zoek iets wat in zijn eentje invloed heeft op beide achterste bobines. De CDI's heb ik vernieuwd en ook nog onderling gewisseld, geen effect.


Reaktie op bericht 3

We, Ad Mies en ik, pakten ter controle 2 gebruikte bougies van hem. Hij liep even goed maar ging weer inhouden. Nu waren mijn bougies recentelijk vervangen. Een week later testte ik de motor weer bij Ad en toen liep hij heel de tijd onder in te houden. Dus op trailer meegenomen, verzekerd en zondag weer de weg op. En inhouden.

Mbt de aanzuigrubber. Ik had met de carbs willen beginnen, maar omdat ik geen vonk heb zoek ik nu niet verder op een brandstof issue. Het hebben van geen vonk is dus de rode draad. Ik neem aan dat in de stotter periode daarvoor er iets elektrisch begint te storen.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2013, 15:00 »
Nu net beide Transalpen koud gestart, beide motoren draaien keurig op beide cilinders. Ik durf te wedden dat als ik ga rijden ze in gaan houden.

Offline Oldtimer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2013, 15:06 »
Dan durf ik bijna te wedden dat er ergens een los of vuil contact zit.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2013, 15:30 »
Daar heb ik naar gezocht, en blijf daar ook verder naar zoeken. Dus eerder alle beplating en tank verwijderd. Omdat 1 vande 2 cilinders slechts afslaat. Kan ik zaken die beide cilinders, denk aan de zijstandaard beveiliging uitsluiten.

Ik had hetzelfde met een oude auto. Warm sloeg hij af, koud niet. Totdat ik tegen een draad stootte en de motor afsloeg, daar zat in het koperdraad een breuk.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2013, 16:02 door Marco Fennema »

Offline Oldtimer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2013, 15:34 »
Dat is wat ik bedoel.
Kijk even naar de stekers van de kabelboom en maak ze desnoods allemaal even schoon.
Kijk ook naar de aansluitingen onder het zadel. Ook hier zit een connector die beide boubines voorziet.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline boom9

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2013, 10:48 »
Heb  2x dit soort verschijnselen gehad met mijn ktm exc. Beide keren bougiedop vervangen et voila. 

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2013, 17:39 »
Ik zal dat proberen, maar dan zouden beide doppen tegelijk de storing geven.

Offline Brombeer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2013, 21:07 »
Beetje vreemd verhaal dat jij 2 alpen hebt die toevallig tegelijkertijd dezelfde storing geven.

Voorop gesteld dat je alles goed hebt gedaan, vóór de cdi zit nog een component, namelijk de pick-up. Daar heb je er óók 2 van. Als daar iets defect is kan die koud goed werken, maar warm gaan jutteren.

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2013, 23:02 »
Denk dat ik een slecht Karma heb. Maar bij mijn eigen motor begon een jaar geleden deze klacht, vanaf toen op die van mijn broer gereden. En nu weer aan mijn eigen Transalp begonnen met sleutelen. Mbt mijn broer zijn motor, die reed tot zondag jl prima, niet inhouden en ineens op 1 cilinder. Toerenteller ok, gisteren weer gestart en liep netjes op 2 cilinders. En die van mij natuurlijk ook weer.CDI gewisseld bij mijn broer zijn motor, maar toerenteller bleef het doen. Nu maar gaan rijden tot storing weer optreed en kijken of CDI wisselen dan verschil geeft bij warme motor.

Een jaar geleden, toen mijn Transalp in ging houden na even gereden te hebben. ( Gelijk de klacht nu ook. ) Nieuwe originele CDI's gekocht. Mijn broer zijn bobines op die van mij gezet. En geen verschil. Bij Ad heb ik mijn eigen voorste bobines naar achter geplaatst, geen verschil. Ook de nieuwe CDI's getest, zijn ok.

Ik zou willen weten hoe de CDI en bobines hun impuls krijgen, denk dat ik daar moet zoeken. De pick up coil, dat is in het blok ingebouwd ? En stuurt dat een signaal naar de CDI en gaat vanaf daar een signaal naar de bobines ? Ik probeer op internet info te vinden hierover.

Offline Brombeer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2013, 23:58 »
Het lijkt erop dat je wel alle juiste tests hebt uitgevoerd.

Ik zou willen weten hoe de CDI en bobines hun impuls krijgen, denk dat ik daar moet zoeken. De pick up coil, dat is in het blok ingebouwd ? En stuurt dat een signaal naar de CDI en gaat vanaf daar een signaal naar de bobines ? Ik probeer op internet info te vinden hierover.

Allemaal ja. De pickups (1 voor elke cylinder) zitten rechts bij de krukas ingebouwd. Die geven een impuls naar de cdi.

Werkingsvolgorde ontstekings componenten: pickup - cdi - bobine - bougie

NB: de cdi geeft ook een signaal naar de toerenteller

NB2: de cdi wordt mede beinvloed door kilswitsch, vrijstandschakelaar, microswitch aan koppelingshendel en sleepcontact aan de zijstandaard. Feitelijk zijn dit allemaal killswitches. Ze zijn aangesloten op de cdi en zorgen er vanuit veiligheids oogpunt voor dat de motor niet kan lopen in sommige situaties. Soms geeft één klachten. Dat merk je dus in de ontsteking.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2013, 10:37 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2013, 06:26 »
 kleine opm..
de pick up spoelen bij de xl 600 v zitten aan de rechterkant achter het koppelingsdeksel.

hiervoor moet dus de uitlaat en koppelingsdeksel voor verwisseld worden,

overigens klinkt de storing mij als een massa probleem,

het reed contact is gemakkelijk te checken mbt van een metaal voorwerp voorbij het reed contact brengen en dan wordt er een kleine spanning afgegeven

al het ik een dergelijke storing nog nooit vast gesteld

kabel breukjes en slechte contacten wel.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline hilbertreinsma

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2013, 07:20 »
al naar vacuumrubber gekeken van gasregelaar dat was bij mijn moter het geval liep stationair goed en als ik toeren ging maken ging 1 carbschuif niet mee omdat er een scheurtje in zat en dus niet mee omhoog komt.

Offline Brombeer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2013, 10:40 »
de pick up spoelen bij de xl 600 v zitten aan de rechterkant achter het koppelingsdeksel.

Uiteraard. Ik heb het even aangepast.

De pickups zijn door te meten op weerstand via de connector. Ook al is dat niet helemaal fool-proof.

Problemen met killswitches zijn eigenlijk ook massaproblemen. Controleer hun werking.

Op het moment dat je problemen hebt kun je ook met een stroboscoop op de ontsteking vaststellen of er slagen worden overgeslagen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #16 Gepost op: 18 april 2013, 18:30 »
Met Ad hebben we met de stroboscoop al gekeken, geen vreemde zaken gesignaleerd. De killswitch zouden beide cilinders uitschakelen. Dus massa blijf ik op zoeken, idem slecht contact. Maar een constant gegeven is dat de storing, dus inhouden maar wel een vonk ( wat tijdens het inhouden dus wel afwezig zou kunnen zijn ) koud niet aanwezig is, en rap toemeent tot een volledig uitgevallen cilinder qua vonk op beide bobines van de achterte cilinder als de motor warm is.

Hebben defecte pick up spoelen een bepaald gedrag vlak voordat ze definitief de geest geven ? En wat is een Reed contact ?

Offline Brombeer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2013, 20:16 »
Een pick-up is ook 'n spoel, net als een bobine. Als bijv. ergens de isolatie rond de wikkelingsdraad beschadigd is (ouderdom) en de draad zet uit bij opwarmen, kan hij op zo'n punt sluiting maken.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2013, 20:55 »
Klinkt best aannemelijk. Ik ga me daar meer oprichten.

Offline mauppie

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2013, 23:03 »
 En wat is een Reed contact ?[/quote]

Dat is een schakelaar die sluit of opent als er een magneet wordt bijgehouden
http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_switch
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Brombeer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2013, 23:36 »
Je hebt de cdi's vernieuwd en ook gewisseld. Je hebt totaal andere bobines geplaatst. Aan de killswitches kan het i.d.d. niet liggen. En desondanks duikt het probleem steeds alleen op aan de achterste cylinder. Ik ken geen enkele andere massa die dit specifieke uitvallen kan veroorzaken, gelet op bovengenoemde.

Pick-ups gaan niet gauw kapot, maar het komt voor. In het WPH staat een weerstandswaarde (Ohm) die de pick-up moet hebben. Je meet hem door zoals je een bobine doormeet.

Op het moment dat de problemen de kop op steken (waarschijnlijk als die warm is) kun je hem nog eens meten. Als de weerstand dan buiten de waarden valt kan je hem verdenken. De pick-up kabel komt rechts ergens uit het blok. Die volgen tot aan de connector om te kunnen meten.

Bougies kunnen hier ook wel aan lijden, trouwens. Je kunt nog de bougies van voren naar achteren wisselen.

Sowieso, doorgifte van connectors (stekkers) controleren kan heel simpel en effectief met een multimeter met piepstandje: steek de meetpennen aan voor- en achterkant van dezelfde kabelkleur erin. Bij doorgifte krijg je netjes een piepsignaal.

Ik heb je posts nog eens nagelezen, en bij mij blijft over: de pick-up van de achterste cylinder (of de connector ervan, vóór de cdi), of een brandstof/carburateur probleem aan die cylinder.

Ik ben erg benieuwd (inmiddels..). Succes,

Brom





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #21 Gepost op: 19 april 2013, 16:44 »
ik plaats er 1 bij die ik over het hoofd heb gezien,

er stroomt brandstof via de vacuum slang direkt naar de achterste cylinder met als gevolg uitval door verzuipen,

zuig eens aan de vacuum slang of er brandstof meekomt ???
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2013, 00:25 »
Maar hij heeft de klacht alleen als de motor warm is.

Maar het is het proberen waard.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2013, 20:24 »
Ik ben nu even aan het worstelen met een te laten reviseren v8 en een automatenbak. Dan weer op de motor focussen.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2013, 15:34 »
Gisteren bij Ad de (2 e hands ) pick up coils opgehaald en vandaag erin gezet. Overigens viel de klus erg mee, in ruim twee uur alles gedaan. Echter, geen verandering. Nu eerst mijn oude coils nameten. Volgende stap is alle bobines van mijn broer zijn Transalp overzetten.

Zijn motor viel uit, toerenteller werkte. CDI's onderling gewisseld, toerenteller bleef werken. Een stuk gereden, toerenteller viel nu wel nu en dan uit. Dus nu de CDI vervangen en zsm stuk rijden. Is zijn motor nu ok, dan zijn bobines op mijn motor.

Als het dan niet lukt wissel ik de bougies uit, dan de carburateurs. En daarna strip ik de motor tot ik de kabelboom eruit heb. Al ben ik er tien jaar mee bezig ik zal het vinden.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2013, 19:02 »
Nu mijn broer zijn motor goed reed zijn carburateur vandaag op die van mij gezet. Geen verbetering. Wat vreemd is, is dat zijn motor mooi liep en nu zijn carb op die van mij zit komt er uit beide uitlaten van mijn motor zwarte rook en loopt ie slecht. Alle vier bougies pikzwart, dus die bougies van hem erin gezet, geen verbetering. Toen gaan rijden, houdt toch weer in, acceleert verder goed. Vonk is goed, gekeken of choke blijft hangen maar als ik choke geef slaat motor gelijk af. Ook stationair lopen doet hij nu slecht.
Dus het inhouden is nog steeds een probleem en met de andere carb gaat hij zwart roken. Met remmen reiniger rondom gespoten, motor gaat niet hoger stationair lopen en de spray ontbrandt niet. Dus een bougiekabel die "lekt" heb ik niet en ook geen valse lucht. Waarom suggereert mijn carb dan alsof hij een bijstelling van het mengsel nodig heeft. Het enige wat ik niet gedaan heb, de motor van mijn broer is een VS uitvoering. Zijn carb heeft twee aansluitingen die naar een soort losse filters gaan. Mijn carb is op die plaatsen dicht dus heb ik zijn leidingen afgedopt, ik zal nu die twee filters ook overzetten, mogelijk dat zijn carb daarop afgeregelt is.

Offline Petrus

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2013, 12:32 »
Had je dat verhaaltje van Ad met die vacuumslang al geprobeerd? Best mogelijk dat je brandstofkraan compleet verrot is.
Je zou kunnen proberen of de motor goed loopt met een extern brandstoftankje, dus met normale tank afgekoppelt en vacuumslang afgedopt.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2013, 20:22 »
Het membraam was kapot toen ik eerder bij Ad was, ergens begin april. We zagen dat ook in stand off de benzine uit de kraan liep. Dus een revisieset gebruikt en de benzine liep er alleen uit als je aan de vacuum slang zoog. Maar gaf geen oplossing op inhoud probleem. Maar toen ik nu mijn tank eraf haalde liep de benzine er toch gelijk weer uit. Het membraan is dus nog niet goed. Dus dit is een goede van je, kan best wel zijn dat de elektronica en carb nu wel goed zijn en een nieuwe storing weer een verkeerd beeld geeft, alhoewel het inhouden ook aanwezig is als ik in de wat hogere toeren op 1 toerental probeer te blijven hangen.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #28 Gepost op: 28 juli 2013, 15:33 »
Ik heb de twee leidingen die ik afgedopt hebt, weer open gezet en nu loopt hij goed. Mijn carb heeft die 2 leidingen niet. Je ziet wel dat mijn carb daar twee voorbereidingen voor heeft. Ik ga nu mijn eigen carb reinigen. Als hij met de schone carb goed loopt zet ik mijn eigen bougie kabels / bobines weer terug. Want ik mistte eerder ook duidelijk een vonk. Toen ik mijn bobines destijds met die van mijn broer wisselde hield hij nl nog steeds in maar de vonk bleef aanwezig.
Lijkt dus op twee storingen.

Re: Inhouden en afslaan xl 600
« Reactie #29 Gepost op: 28 juli 2013, 17:22 »
De carb opengemaakt. Vlotterkamers zien er brandschoon uit. Toen de deksel van een van de kamers waar de membranen zitten geopend, ook perfect. Membraan ziet er gewoon nieuw uit. Toen aan zijkant een deksel geopend waar een klein membraan zit, lijkt op benzinekraan membraan. Ook netjes. Kamertjes waar choke busje in gaat ook ok. Werking vlotters gecontroleerd, werken ook goed.
Aan sproeiers zit ik maar niet. Dus, ik ga maar een oproep zetten of een clublid kennis heeft en ultrsonische appartuur om te reinigen.