Techniek > Honda Varadero

bij starten raar geluid, dashbord valt compleet uit, klok en dagteller gereset.

(1/2) > >>

varabest:
Hallo vararijders,

Ik heb een vara uit 2004 (nieuwe model) en heb al jaren een fout die af en toe optreed.
Soms bij starten (net wel of net niet lopend) dan komt er een geluid uit het blok wat er op lijkt dat de startmotor even meegenomen word door het blok en dan valt het hele dashbord spanningsloos een paar seconden en dan komt het langzaam weer op. De dagteller en de klok zijn dan gereset en daarna lijkt alles weer ok. Dit treed ook wel eens op tijdens het rijden als de motor gewoon loopt en laag in toeren draait. :( :( :( :( :( :( :(

Op het forum zie ik hier een paar meldingen van en ik heb bij mijn Vara de accu al vervangen, spanning gemeten (12,8 v) contact aan motor af. Motor lopend 14 V, motor lopend met groot licht aan 13,8 V --> iets hoger in toeren (1500 rpm) --> 14 V. Dus dat lijkt allemaal ok.

Ik ga dadelijk de dodemansknop fff checken of die vies oid is,
--> net gedaan en de dodemansknop was brandschoon, wat ik kon zien zelfs de contactpunten nog niet eens ingebrand en er zan nog netjes vet op de contacten dus ook dat is het niet.

Iemand nog tips ?
Alvast bedankt  :D :D :D :D

grt

Oldtimer:
Ik heb behalve dat raar geluid een storing gehad aan de HISS. Dit resulteerde in het spontaan afslaan in een bocht.
Hierbij viel ook de gehele spanning van dashbord weg en een complete reset van dagteller en klok.


Wat overpeinzingen:

Het lijkt op zich een storing in je electrisch circuit, maar het langzaam opkomen van de spanning komt hierin wat vreemd voor.
Doet mij dan denken aan een kortsluiting in een spoel.
Zoals je het omschrijft zou dat de spoel van het startrelais kunnen zijn. De enige verklaring waarom je de startmotor hoort meelopen even.
Alleen dan nog onduidelijk hoe die dan spanning krijgt ongevraagd.

Ik blijf het even volgen.
Verder zou je de vraag ook op het Internationaal Varadero foum kunnen plaatsen.
Misschien dat daar iemand meer weet.

varabest:
Hallo oldtimer,

bedankt voor je reactie.
Dat internationale forum ga ik inderdaad ook even proberen.

Tja en het startrelais daar zou je van verwachten dat dat bij een lopende motor geblokkeerd word ? toch ?
(aan de andere kant hebben we het over een storing ... dus .... >:D)

Je zou eigenlijk een "scoop met geheugen" op de accu moeten zetten en een aantal keren starten om te zien of er daar aan de 12V spanning iets te zien is als het optreed. Heeft er iemend een goed electrisch schema van de varadero modeljaar 2004 nieuwe model ? ;D ;D

thx
Varabest 8)

Two Plugs:
www.varadero-international.com  ;D

Als lid van de TCN kun je natuurlijk ook ff buurten bij één van onze techspecs (Ad Mies of Hans Schaap)

chaos:
vermoedelijk een accu met een lage capaciteit. veel varadero's zijn geleverd met een accu met 14Ah. in modeljaar 2003/2004 zijn er een hoop naar 16Ah. er zijn accu's verkrijgbaar met 18Ah die er ook in passen. probleem is dan meestal opgelost.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View